Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Zijn die dingen ook goed bruikbaar als generator ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Opvangen van mechanische schokjes tijdens de overgangen op de commutator?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Er wordt ergens omschreven dat de condensatoren er zijn om stoorpulsen en vonken bij commutator overgangen te onderdrukken.
(hoewel het opvangen van mechanische schokjes ook plausibel lijkt. Motor wordt tijdens 'play' ook voor de bandspanningsinstelling gebruikt)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 27 oktober 2015 14:23:06 (37%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Wat bedoelen jullie met het opvangen van mechanische schokjes? Zou het niet voor de hand liggender zijn om een mechanisch component te gebruiken om mechanische problemen op te lossen? Om nu een condensator te gebruiken voor de massatraagheid klinkt mij nu niet helemaal logisch. Ik zou eerder zeggen voor het voorkomen van vonkvorming.

Groet,
Kruimel

Tidak Ada

Golden Member

Dat is vloeken in de elektronische kathedraal! Een direct-drive mag geen mechanische regelingen hebben. Hoewel, een vliegwiel vangt natuurlijk die 'schokjes' mooi op. Ik zie daarom die condensatoren al een elektronische vervanger van dat vliegwiel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ach, ze zijn vast te verkopen als free energy generators ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik kan me voorstellen dat de condensatoren door hun (ont)lading zorgen voor een soepelere loop.
En door het ontbreken van een zwaar vliegwiel reageren ze toch snel. Belangrijk bij de bandspanningsregeling. (best of both worlds... :) )
Als het dezelfde zijn als in de N4520 heb ik best interesse in 1 of 2 als reserve voor mijn N4520... (zal 'm eens openschroeven voor het exacte typenummer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is wel interessant om te weten. Op jouw motoren staat hoe dan ook een ander nummer dan het 4822361-nummer, want dat wordt alleen voor de service gebezigd. Het zou dus zomaar kunnen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Even snel gekeken, maar NC staat ergens waar het niet zo te zien is. (zal de motor binnenkort als ik de machine schoonmaak eens eruit halen)

[edit]
Toch nieuwsgierig en even gedemonteerd... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 28 oktober 2015 02:04:39 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Weer eens lekker bezig om was chips te sorteren en kwam dit tegen zeer mooie keramische chips met vergulde aansluitingen. Ik zou toch ook zo graag willen weten wat het nu is

Die laatste is geen 74xx10 uit de 7400 serie de echte 7410 heeft maar 14 pootjes en die van mij 16. De bruine chip heeft 18 pootjes.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

@arco: 43 is inderdaad de codenummerreeks die je op reguliere motoren zou verwachten. De jouwe is iets ouder dan die Belgische en is ontwikkeld en gefabriceerd in Dordrecht (4322 01, en origin letter W). Het komt inderdaad vaker voor dat productie volgens bepaalde constructies in meerdere Philipsfabrieken voorkwam. Het zou zomaar kunnen dat ze in Brussel het Dordste ontwerp gepakt hebben en daar aanpassingen, verbeteringen of experimenten op losgelaten hebben. Dat is ook een van de hoeken waar je een codenummer dat met 82 begint vaak moet zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@benleentje:
Voor zover ik weet zijn dit specials voor Philips apparatuur. Net zo iets als de OM-serie...
7410 lijkt mij een datumcode: Week 10 van 1974 De letters er voor zullen een productielocatie inhouden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

IK had al een zwaar vermoeden dat het een special zou moeten zijn.
Toch jammer wie weet is er iemand hard op zoek naar op een Philips apparaat te kunnen repareren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Dit zijn inderdaad specials (custom). Ik verwerk de nummers in het OM-topic, altijd leuk en op die manier misschien ook makkelijker te vinden als iemand ze zoekt voor een reparatie.

7410 betekent week 10 van 1974, 838 betekent week 38 van 1978.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 oktober 2015 23:36:03 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien een idee, er was toch iemand hier op de CO die wel eens chips openzaagde? (iets met tinychip of zo?)
Zijn een aantal van die OQ chips niet te reverse-engineren cq herkenbaar aan de chip die erin zit? Oude technologie, moet toch wel enigszins te doen zijn dacht ik, al is het maar een globaal of het analoog of digitaal spul is.

Dan komen er we met zijn allen misschien nog wel achter wat het precies is.
Ik heb er ook nog waarvaan ik er meerdere heb voor donatie voor dit doel (ter kannibalisatie).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Ligt mij te zwaar op de maag...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Robin F.

Golden Member

Dit soort chips zijn inderdaad vrij makkelijk te reverse-engineeren. Ten eerste omdat een keramische package vrij makkelijk open gaat, ten tweede omdat IC-technologie uit de jaren '70 zo grof is dat je de onderdelen zo ziet liggen.

Oeps, wat ik nu ook zie liggen is de envelop van Lucky Luke... Ik ga proberen om daar dit weekend mee aan de slag te gaan!

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
maartenbakker

Golden Member

Op 31 oktober 2015 08:31:13 schreef henri62:
Misschien een idee, er was toch iemand hier op de CO die wel eens chips openzaagde? (iets met tinychip of zo?)
Zijn een aantal van die OQ chips niet te reverse-engineren cq herkenbaar aan de chip die erin zit? Oude technologie, moet toch wel enigszins te doen zijn dacht ik, al is het maar een globaal of het analoog of digitaal spul is.

Dan komen er we met zijn allen misschien nog wel achter wat het precies is.
Ik heb er ook nog waarvaan ik er meerdere heb voor donatie voor dit doel (ter kannibalisatie).

Als je RobinF roept staat hij zomaar klaar :D *duim omhoog*

In geval van OQ zal het meestal om reverse engineering gaan en niet om herkenning. Het zou ook wel leuk zijn als er bij die gelegenheid maskernummers opduiken op de rand van de chip, dan staan ze twee keer in het OM-topic ;)

Overigens zou ik dan voorstellen dat de modjes deze posts naar het betreffende topic verplaatsen en we daar verder gaan zodat het makkelijker te vinden is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 oktober 2015 13:50:36 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 31 oktober 2015 08:45:08 schreef Robin F.:
Oeps, wat ik nu ook zie liggen is de envelop van Lucky Luke... Ik ga proberen om daar dit weekend mee aan de slag te gaan!

:)
Leuk dat je het niet vergeten bent. Het heeft geen haast, maar ik ben wel benieuwd :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 31 oktober 2015 08:45:08 schreef Robin F.:
Oeps, wat ik nu ook zie liggen is de envelop van Lucky Luke... Ik ga proberen om daar dit weekend mee aan de slag te gaan!

Ik heb ook een paar chipjes aan dat envelopje gedoneerd. Als het te veel is om ze allemaal te doen, moet je effe mailen (of nog weten) welke het origineel om ging.

Volgens mij heb ik een STM32F030 gedoneerd voor het openmaken. Die hebik ondertussen zelf al open gekregen met een laser. Dat is een modene chip waarop ik weinig kan zien met mijn optische apparatuur. (camera met macrolens).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Wie kent, heeft specs, of verkocht deze LED verlichting?

Ik wil graag de maximale stroom en spanning weten.
Moeten ze stroom gestuurd worden of zit er een weerstand of stroombron in?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Ziet er uit als een stel ingegoten superflux led's.

Je zou ze aan de labvoeding kunnen hangen, stroombegrenzing op 20mA en dan langzaam de spanning opdraaien. Op een gegeven moment moeten ze dan aan gaan (mits polariteit juist). Als er een schakelende regeling in zit merk je dat (opgenomen stroom neemt af als spanning stijgt), weerstand merk je ook (Stroom stijgt lineair met de spanning na overschrijden drempel LED's. Nuja, niet helemaal lineair want die drempelspanning neemt toe als de stroom toeneemt...)

Dit soort LED's mag meer dan 20mA hebben, IIRC 70 mA.

Als de stroombegrenzing ingrijpt zit er geen driver of weerstand in :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Heb ik gedaan. Bij 20mA meet ik 8V en bij 70ma 10V. Er staan 2 strips parallel. Ik vermoed dat de LED's in een blokje in serie staan. In één van de twee blokjes gaan de LED's niet regelmatig aan (slechte batch?).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 2 november 2015 08:59:51 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wie kan mij wat meer vertellen over dit ic40 ?

Het gaat om een 6 poter met het opschrift 484h28 .

Als ik hier op google krijg ik weinig info hooguit wat vage pdf jes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151106_171645.jpg

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Wat is de context van het IC?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten