3D printers

Dit topic is gesloten


bprosman

Golden Member

Dit is echt de meest duidelijke stap-voor-stap handleiding die ik tegengekomen ben :
http://reprap.org/wiki/Marlin

Heb je wel de configuration.h aangepast aan jouw config/setup ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De Marlin van github is gewoon bruikbaar, al zitten er vele bugs in, die zitten in het stuk voor als je een schermpje+rotary encoder aan je printer hebt hangen en in auto bed levelling.

Rob, je bootloader doet het nog prima, alleen je configuratie klopt nog niet.

In de arduino IDE staan meerdere filetjes open nadat je marlin.ino geopend hebt. In het filetje config.h moet je het e.e.a. wijzigen (Steps per unit en welke kant je assen op homen, welke sensor je hebt enzo)

Maar omdat jij een bouwpakket hebt is er vast wel iemand met hetzelfde bouwpakket wiens software je kunt gebruiken, dan heb je alleen niet de nieuwste versie maar wel gelijk de goede instellingen.

Als Leiden niet te ver uit de richting is kun je ook een keer langskomen in de Makerspace, in een weekend. Dan kan ik je in person helpen. Neem dan wel echt alles mee (Printer, bordje, laptop met arduino en pronterface/repetier/cura, alles) en spreek het even tevoren af, ik heb het momenteel best druk.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
bprosman

Golden Member

De Marlin van github is gewoon bruikbaar, al zitten er vele bugs in

@LuckyLuke, gebruik jij ook Marlin of (betere?) ervaringen met andere firmware ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik gebruik marlin, en ben nog geen van de bugs echt tegengekomen.

(mijn vork: https://github.com/Lukelectro/Marlin . Die is getuned voor de mendel90 die ik heb. Het idee was bugs tegen te komen, te fixen, en ' s te leren hoe dat fork-and-pull gedoe werkt om ze ook in de echte marlin eruit te halen. Maarja, ik heb de hardware niet om die bugs tegen te komen, ik doe geen autobed levelling want mijn printbed is al level, en ik heb geen schermpje en rotary encoder omdat een atmega644 "te klein" is (Huh, wat? Ja, als je er een heel grafisch menu in wil proppen...). Dus al bij al heb ik nog niks bijgedragen aan de ontwikkeling van marlin.)

Anyway, voor de prusa I3 zijn er ook een aantal: https://github.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=marlin+prusa+i3

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
bprosman

Golden Member

Zelf heb ik er een grafisch displaytje aan hangen en ik zie daar inderdaad wat bugs , zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Autobed leveling doe ik niet omdat mijn Prusa I3 nog een "bak onderdelen" is :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

.
ik heb jammer genoeg even niet veel tijd en moet zo weer weg,
bprosman Lucky Luke dankjewel natuurlijk weer dat jullie mij helpen en het geduld kunnen opbrengen......enz enz...
ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nu een beetje in die Arduino heb zitten vroeten (of ik iets fouts heb gedaan?.......ik weet het echt niet.)
.
wel heb ik het gevoel dat de Marlin die ik er nu heb op gezet het niet goed doet met mijn printer!
de X motortjes gaan staan te zoemen in plaats dat ze fatsoenlijk draaien.
de Yas draaide wel goed?
het lullige is dat ik met die andere software, ik dacht die van het filmpje.
daar hoefde ik helemaal niet veel aan te doen, de motortjes draaide perfect!
moet ik nu in deze software mijn motortjes ook nog weer afstellen?
(is toch raar?)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ben zelf ook aan het denken om een 3d printer aan te schaffen. Heb op ebay wat rond gekeken voor kits of onderdelen voor een Prusa i3. En in losse onderdelen zit ik nu rond de 270 euro(dit is met een zelf gemaakt houten frame).

Ik vroeg me af waar jullie de 3d printers gekocht hebben. en hoeveel die dan ongeveer kost.

eur 500 icarus 3D (Mendel I3 lookalike), via ibood.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mini Kossel, uit China gehaald: www.stellamodels.com.hk/mini-kossel-printer-2020-linear-rail...-8739.html
Prima kit (voor het geld) wat mij betreft, en maakt ook leuke resultaten.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
bprosman

Golden Member

Hier de onderdelen kit gekocht http://www.3dprinters-shop.com/en/, RAMPS 1.4 en Arduino uit China via E-Bay.
De steppers hier :
http://www.ebay.nl/usr/tijnekind
Nu nog een hot-end, filament en wat klein montagespul.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 6 mei 2015 19:49:27 (14%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

.
hallo Tjans,
het zelf bouwen is leuk om te doen (vind ik tenminste!)
en met een beetje geluk hoeft het inderdaad niet al veel te kosten,
ik heb mijn onderdelen echt links en rechts zomaar op de gok gekocht!
elektronica komt voornamelijk uit...... ik dacht China of anders Honkong.
maar wil ook weer niet al te veel reclame maken maar ook komt er veel van R.R.W.
Alleen software is (kun je wel terug lezen) voor mij een grote huil partij.
tis jammer dat de mensen vaak ver weg wonnen want vind het wel leuk om een helpende hand te kunnen zijn.
alvast succes er mee!
.
en ook een klein beetje met knipoog vraag ik nu bij wie zal ik mijn tweede bordje gaan koppen?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p204767...p;_sacat=0
ik wil echt nog een(misschien 2) reserve bordje gaan kopen omdat ik de mijne toch niet meer vertrouw!
ik vraag het even hard op maar misschien zijn er serieus wel voorkeur adresjes?
dan hoor ik het graag!
Ik heb voor de rest even nog niet goed genoeg tijd gehad om zelf te rommelen en heb ook bewust even de rem er op gezet.
(ik werd een beetje frusty van dat software ge.....)
.
die zwarte is dat nog wat?
http://www.ebay.com/itm/SainSmart-Mega2560-R3-Board-ATmega25...169712?pt=

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Rob waarom zou je je Mega niet meer vertrouwen? Je kan blink er in programmeren? Dan kan er weinig mis zijn met jou Mega. Als de stappen motoren staan te trillen dan lijkt het meer op een driver die niet goed is afgesteld of defekt is. Dat zijn de kleine printjes die op het Ramps shield zijn geprikt, ze zijn uitwisselbaar en er zit een potmetertje op om de stroom af te stellen. De afstel procedure kan je ook op internet vinden. verder kan de bedrading naar de motor nog onderbroken kunnen zijn.
Ik kan je ook wel mijn software sturen die is voor de Prusa I3 ingesteld en dat zou moeten werken.

Rob, je bordje is nog goed, het is de software.

Mijn printer komt ook in onderdelen van diverse ebay sellers en van reprapworld. PLA van reprapworld en 123inkt. Totaal ongeveer 500 euro, maar daar zit PLA in meegerekend, evenals een nieuwe schroevendraaier (ging stuk bij de bouw) en een stukje foutmarge. Er zitten ook onderdelen van EEO (Voorheen Dick Best) en zelfs Conrad in. (Had al een conradbestelling en ze hebben er nyloc moertjes per 100 voor valt-wel-mee-maar-vast-elders-nog-goedkoper). Verzendkosten ook meegerekend. Dus voor 500 euro moet zo'n printer te bouwen zijn. Al had ik wel de voedinkjes gratis (en niet meegerekend)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 6 mei 2015 21:54:22 (12%)]

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Wiebelende steppers kan ook veroorzaakt worden door het opgeven van een verkeerd bord in de Marlin configuratie, dan kloppen de step/dir pinnen van de stepper drivers niet met de pinout van de Arduino (ook software dus).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Tjans:
Ik heb een kant en klare printer 'Ultimaker 2', 2e hands aan kunnen komen (was nauwelijks gebruikt).

Ik print nu een paar dagen op/met de in 'water oplosbare' lijm en heb geen problemen meer gehad met de loslatende hoekjes.
Ik breng deze lijm egaal aan met een kwastje, waarbij ik deze soms een beetje verdund met een enkele druppel water.
Pas als deze lijm opgedroogd is (dat gaat erg snel, tenzij ik iets teveel water heb gebruikt) begin ik met printen.
Soms komt het werkstuk al los als het bed afgekoeld is (bed heb ik op 40 graden ingesteld).
Als het erg vast zit, dan leg ik het compleet met glas plaat in een bak met water, en de lijm lost op. De ene keer gaat dat sneller dan de andere keer, mocht het werkstuk erg strak/vlak op het glas zitten dan kan het water er namelijk moeilijk tussen komen.

Op dit moment ben ik met het volgende probleem bezig:
Tijdens het 'opvullen' geeft de Filament aanvoer motor blijkbaar 'te veel' materiaal of kan het niet snel genoeg verwerkt worden en staat deze te tikken !
(als deze motor het materiaal niet kwijt kan, dan druk het filament de motor terug, dit hoor je als een tik).

Ik ben al aan het zoeken in het programma Cura (v.15.02.1) of ik dat ergens in kan stellen maar vindt dat niet.

Eerst dacht ik dat de nozzle verstopt zat, en deze heb ik dan ook al diverse keren gereinigd door deze eerst te verwarmen tot ca. 240 graden, dan een stukje filament er van de bovenzijde in te stoppen. Daarna de nozzle af laten koelen tot ca. 90 graden, en dan alles uit de nozzle trekken.

Het begint er steeds meer op te lijken dat, dan alles te snel draait op dat moment, en de extruder het filament niet kan verwerken door een te hoge snelheid...

Temperatuur: 205 Graden
Filament: PLA
Nozzle: 0,4 mm.

Instellingen:
-------------
Fill:
Fill Density(%): 20

Speed and Temperature:
Print speed(mm/s): 50

Speed:
Travel speed(mm/s): 150.0
Bottom layer speed(mm/s) 15
Infill speed(mm/s): 100
Top/Bottom speed(mm/s): 30
Outer shell speed(mm/s): 40
Inner shell speed(mm/s): 80
-----------------------------

Zijn deze snelheden (veel) te hoog ?
Zoja, welke snelheden raden jullie aan ?

Zo heb bijna alle onderdelen bestelt. Alleen de bouten, moeren en ringen niet. Maar die heb ik hier wel liggen of die haal ik tijdens heb bouwen nog wel bij de lokale bouwmarkt.

De glas plaat om op te printen waar kun je die het beste halen? Heb op internet gezien dat sommige het glas uit een foto lijst halen wat is jullie ervaring hiermee?

Je schijnt bij Ikea een setje-van-vier spiegels te moeten halen. Moet ik ook nog doen.

Ik heb de moeren en bouten bij ecotools gekocht. Scheelt een factor tien met andere webshops en mogelijk nog meer met de "locale bouwmarkt".

Vraagje van mij: Die clips om je spiegel aan je bed te klemmen: Kantoorboekhandel? (D'r is er bij mij 1 ontsnapt. Ik snap niet waar ie gebleven kan zijn. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helaas is de IKEA voor mij te ver weg om er 4 spiegels te gaan halen. En heb ik online op de site van de IKEA alleen een set van 4 gevonden van 30x30cm.

Die clips om de spiegel aan het bed te klemmen heb ik ook wel eens gezien bij de action.

Ik heb Sörli spiegels van de IKEA. Kan ze alleen niet meer vinden op de site...

@MMSoft: het slippen heb ik ook al vaak zat gehad. Mogelijke oorzaken zijn te lage temperatuur, te hoge snelheid, of een extruderwieltje wat vol met vuil zit. Liefst de laatste eerst checken, vervolgens de andere twee.

Edit: nuttig leesvoer, mocht je deze pagina nog niet kennen: http://support.3dverkstan.se/article/23-a-visual-ultimaker-t...ting-guide

[Bericht gewijzigd door kloppertje op 8 mei 2015 11:48:43 (26%)]

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Of het bed wat te hoog staat. Niet genoeg ruimte tussen de nozzle en het bed om iets te extruderen.... (Dat was/is het bij mij).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

kloppertje:
Het wieltje slipt niet (het asje van de motor draait terug uit op het moment van een tik), maar de extruder kan op dat moment het aangevoerde materiaal niet verwerken.

Die pagina kende ik niet, bedankt daarvoor, daar ga ik eens goed naar kijken !

rew:
Zoals ik al zei, gaat het (meestal) mis als het werkstuk opgevuld wordt.
Ik denk dat ik dat opvullen beter moet uitleggen.

De eerste lagen is (meestal) niet het probleem, maar op een gegeven moment krijg je een minder gevuld gedeelde (afhankelijk van de ingestelde vul graad, dus parameter 'Fill Density(%)').
Tijdens dat stuk wordt er (bij mij) heel snel 'kruisen' geprint dus een soort van honingraad.
De printer is dan zo snel aan het werk dat ik vermoed dat de extruder dan zoveel materiaal aangevoerd krijgt dat deze het gewoon weg niet kan verwerken.

Ik vraag mij dus af, hoeveel kan een norzle van 0,4mm. verwerken bij 205 Graden (in mm/s) ?

Ik bedoelde eigenlijk ook niet het slippen van het wieltje zelf, maar het slippen van het materiaal over het wieltje. En dat wordt vaak veroorzaakt doordat het vol zit met vuil.

Antwoord op je laatste vraag: nou, 100 mm/s is te snel dus ;). Je kan wat experimenteren met een hogere temperatuur (na schoonmaken van het wieltje). Een hogere temperatuur kan wel weer als nadeel hebben dat overhangende delen lastiger te printen zijn. Kun je ook eens een foto maken van iets waar de printer faalt?

Ik heb vandaag ook wat met ABS proberen te printen, had per ongeluk ABS i.p.v. PLA gekocht. Het stinkt en trekt krom, dus snel een rol ColorFabb XT materiaal gepakt, erg mooi spul: ruikt niet, trekt (nog niet) krom, is taaier dan pla, en het glanst heel mooi. Enige minpunt is dat het op een hogere temperatuur moet printen, maar dat is niet echt een probleem.

Ook wat geprobeerd met 50 um laagdikte:

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ziet er mooi en goed uit !

Even voor de zekerheid: 50 um is toch 0,05 mm. ?

Het wieltje zit aardig 'ingebouwd' dus even schoon maken heb ik nog niet kunnen doen.

Ik ben nog een beetje met de temperatuur aan het spelen en test met waarde's van 210...220 graden.
De 'Infill speed' staat standaard op 100 (default waarde), maar als het niet anders kan dan ga ik deze waarde verlagen.

Ja dat is dus 0.05 mm, theoretisch zou het nog lager kunnen, maar ik denk dat de prints daar niet mooier op worden.

In het artikel van een paar posts terug staat ook een stuk over grinding, precies de info waar je naar op zoek bent.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Dit topic is gesloten