3D printers

Dit topic is gesloten


Even een beetje spammen:


Ma 11 Mei 20:00 inloop 3D printen/ Lasersnijden
op de Leidse Makerspace.

Ik ben daar zelf waarschijnlijk niet eens bij, maar het is waarschijnlijk wel interessant voor de printerbouwers hier als ze toevallig in de buurt van Leiden zitten.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Even Hallo zeggen,
ja ja ik ben er nog wel maar zoals eerder vermeld heb ik heel even wat gas terug genomen.
maar ik dacht zal even laten blijken ik ben er nog en ff zwaaien!
ik heb momenteel ook weer even niet veel tijd!(allerlei verplichtingen!)
.
wat er ook gebeurt een nieuw bordje gaat er wat er ook gezegd word kommen:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p204767...p;_sacat=0
doe ik altijd, ik heb alles meestal 2, 3, of meer keer.(tik van Rob)
zo heb ik hier ook een tweede ramps 1.4 bordje met stepstickjes reserve.
.
ook wil ik als het niet te link is de Arduino software verwisselen:
http://www.arduino.cc/en/Main/Software
(dit wil ik doen met iemand naast me die meer weet dan ik)
en dan ook de software Pronterface slic3r en Repetier Host er af om daarna een(1) goeie software er op te zetten.
.
de laatste keer met die software van hier:
https://github.com/Lukelectro/Marlin
deed mijn Z as alleen maar zoemen/oscilleren en niet fatsoenlijk draaien,
waar het nu precies aan licht........ik weet het niet.
.
maar goed wat ik hier boven schrijf is wel leuk maar dan ook nog tot uitvoer brengen is een tweede.
want tijd er voor hebben is iets wat ik nu nog niet echt heb.
tot zo ver weer eventjes, als ik ff de kans krijg dan........

Vriendelijke groetjes allemaal!
Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Grote zucht!(niet voor jou hoor RVL)
ik zal je vertellen dat heel die configuration.h bij mij moeilijk te vinden is,
welk pat moet je bewandel je om configuration.h te vinden?
ik begrijp er niets van, want wil ik er een andere Marlin op zetten dan lukt mij dat voor geen millimeter!
https://github.com/search?p=2&q=marlin+prusa+i3&type...=%E2%9C%93
ik wou de oude er af halen en de laatste van de link hier boven er op zetten,
die van Lauris-NL *Dutch* maar al zou je zeggen je krijgt een(1) miljoen als je hem er op zet
(nou wees maar niet bang dat miljoen kun je zo weer in je geitenharen sok terug stoppen!)
na twee en half uur gestopt was het weer ff zat!
.
ik heb vandaag dus weer even bezig geweest met die...arduino software er opnieuw op te zetten.(Arduino 1.6.2of3 er af en 1.6.4 er op)
ik dacht ik gooi heel die arduino software er van af, maar dan nog vind ik stukjes software terug die ik er zelf bij de oude software er op gezet heb.
ik heb het dan bijvoorbeeld over een sketch voor een LCD.
.
ik heb nu een andere vriend gevraagd om mij te helpen,
maar dan wel hier thuis want de vorige keer ging het mis toen ik het via TeamViewer deed.(juist daardoor ging het mis)
.
;-) ik heb zitten denken, zal ik mijn printer verkopen en dan een kant en klare....... maar jah dan nog zit je met software te k....
(heb mij zelf wel een doel gesteld, ik ben nu 53 en dacht toch op zijn minst op mijn 55ste een printje er uit te kunnen spugen, nouhouwwww das toch niks te vroeg he? :+

XXX Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ik ben momenteel ook bezig met prusa i3 3d printer met onderdelen overal wat bij elkaar gesprokkeld. Momenteel raak ik niet uit aan de extruder . In mijn extruder zit een gat van 3mm voor doorvoer van filament. Moet ik voor filament van 1.75mm een andere extruder nemen of kan dit ook voor 1.75mm?

gr Etienne

He Etienne het ligt er aan welke extruder je hebt als een teflon buisje in zit met binnen doorsnede van 3 mm kan je deze vervangen van 1.73mm binnen werks. heb je er geen buisje in dan moet je filament gebruiken waar hij voor geschikt is.

Rob eerst start je het Arduino programma of IDE dan klik je op open in het eerste afrol menu, zoek nu de Marlin firmware die je hebt gedownload. Open dan in de marlin directory Marlin.ino en je ziet nu dat dit in de arduino IDE is geladen, ook zie je een aantal tabs bovenin en het 4e tabje is wat je nodig hebt om de instellingen voor jou printer aan te passen. In dat tabje staat dus "configuration.h" Pas hier alles aan wat jij wil, Commentaar staat er bij en ben je klaar dan save de boel met een andere naam bijvoorbeeld "Marlin1" of zo, anders wordt je gedownloade beginfile overschreven. Ga dan de boel uploaden met pijltje naar rechts boven in de Arduino IDE, wel eerst je Arduino aansluiten en goede board en com poort kiezen. en printen maar. En is er iets niet goed dan verander je iets in configuration.h en schiet je het weer in de arduino.

Op 8 mei 2015 22:59:40 schreef kloppertje:
Ik bedoelde eigenlijk ook niet het slippen van het wieltje zelf, maar het slippen van het materiaal over het wieltje. En dat wordt vaak veroorzaakt doordat het vol zit met vuil.

Als dat zo zou zijn, dan zou ik aanvoer problemen hebben, dus te weinig materiaal. En ik heb juiste teveel materiaal (voor de extruder dan) ;)
Ik heb de temperatuur iets verhoogd (210 Graden, ik zat voorheen op 195...205), en ben de snelheden aan het verlagen totdat alles goed werkt.
Hopelijk krijg ik een goede combinatie gevonden.

Intussen weet ik ook hoeveel/hoe weinig PLA kan hebben, wat de temperatuur betreft van een geprint onderdeel.

Ik had een (inklapbare) zonneklep gemaakt voor mijn TomTom.
Deze heb ik gister zo'n 12 uur gebruikt, en zat dus in de volle zon.
Op een gegeven moment werd het 'boven klepje' erg zacht, en zakte gewoon door...

Dus dat deel moet zeker van ABS of (i.v.m. de geur) nog liever van dat andere ABS vervangings materiaal gemaakt worden.

Wat is jullie ervaring met dat materiaal en waar kan ik dat (niet te duur) aankomen ?

Bij de huidige "3d print" software keten is er heel weinig "feedback". De feedback loopt via de gebruiker. Jij dus.

Als er te veel materiaal gespuwd wordt, moet je zorgen dat de software beter de materiaal-spuwer gaat aansturen.

Als je filament 2.95mm diameter is en je geeft netjes 2.95mm als diameter op, dan moet je eigenlijk de "steps-per-e" in je marlin gaan aanpassen. Dat is gedoe!

Om te testen of het 't inderdaad is, en om te zien of het helpt en om te zoeken naar welke instelling dan wel goed is heb je twee makkelijke mogelijkheden.

Enerzijds kan je "liegen" over hoe dik je filament is. Als je nu 3.00 mm opgeeft, verwacht de software dat er (pi*r2) 7.068 mm3 aan plastic uitkomt per mm dat ie het filament laat doorduwen. Als er door omstandigheden (verkeerd ingestelde firmware) meer uit komt moet je gewoon een grotere diameter opgeven.

Anderzijds, is er in moderne cura ook direct een instelling van hoeveel procent plastic hij moet extruderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je filament 2.95mm diameter is en je geeft netjes 2.95mm als diameter op

Ik gebruik het programma 'Cura', en ben deze instelling ergens tegen gekomen, maar kan deze nu niet vinden.
Er moeten dus blijkbaar nog ergens instellingen (verborgen) zitten.

Zo wil ik ook graag de norzle temperatuur op 210 graden instellen.
Nu moet ik bij elke print opdracht (op de printer) deze temperatuur die dan op 0 staat op de juiste temperatuur zetten.

De 'Glasplaat' is dat normaal vensterglas, dus kan ik die hier bij de plaatselijke glashandel laten snijden (en de scherpe hoeken afslijpen) ?

Afgelopen vrijdag een print gemaakt met ColorFab XT materiaal, werkt goed op een koud printbed, stinkt niet, glanst mooi. Wat mij betreft een prima ABS vervanger.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
bprosman

Golden Member

Waar kun je dat spul in NL ergens krijgen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Colorfabb.com, Nederlands bedrijf dus zal vast wel vanuit Nederland verzonden worden.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Nederlanse reseller
colorFabb
Noorderpoort 45
Venlo, Limburg 5916PJ
Netherlands
+ 31 (0)77 - 398 09 09
http://colorfabb.com

.
dankjewel Elektitus!
ik vond het maar het werkte gewoonweg niet!
ik heb alles met de naam MERLIN er af gehaald en eentje er opnieuw op gezet.
maar ik vrees nu al met grote vrezen als ik alles weg klikt of ik het in vredesnaam weer terug vind!!!
.
nu moet ik de thermal setings goed zetten, hoe doe ik dat?
ik heb deze als ik het goed heb er in zitten:
http://reprapworld.com/?products_details&products_id=393...=1616_1652
en nog eentje 100K maar weet geen merk???
wat nu? hoe meld ik die aan?
.
kon trouwens nog geen verbinding maken met Pronterface met deze??? Arduino....Merlin??? software???
ben nog ff aan het klooien weer!

XXX Rob.
en willen jullie alsjeblieft (hier onder) ook even voor mij naar kijken?
krijg gloeiende gloeiende de nieuwe....Arduino...merlin software er niet op!

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Heb zelf met de arduino mega niet echt ervaring maar voor de uno gebruik ik ook de AVRISP Mk2. En de instellingen zien er goed uit. Kun je anders een screenshot sturen van de foutmelding?

bprosman

Golden Member

@Rob,

Probeer deze tutorial nu eens stap voor stap te volgen.

http://solidutopia.com/marlin-firmware-user-guide-basic/

En dan echt volgen en de stappen proberen te begrijpen.
GEEN stappen overslaan, niet linksaf, niet rechtsaf maar recht door zee de tutorial .

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

HOI HOI HOI HOI hoi hoi hoi hoi hoi
;-)
hij doet het weeeeeerrrrrrrrrrr. (daar ben ik nu echt HEEL erg blij om!)
nog niet geprint, maar kan nu tenminste weer lekker slapen!
.
en even voor bprosman!
de link was een goeie maar helaas zijn de linkjes in de link veroudert,
en de merlin van die link was ook helaas niet goed!
er zijn wel degelijk goeie en slechte merlins in omloop!
MAAR ook dat licht er dus weer aan hoe(op wat voor manier), en ook welke printer gemaakt hebt.
WEL was het zo dat naar de hand VAN die link dat mijn vriend het probleem HEEL SNEL!!! kon oplossen. (ben erg blij met jou bp en ook jullie mensen!)
deze vriend is trouwens programmeur gespecialiseerd in netwerk verbindingen en vrijwel ALLE software.
hij vond het trouwens HEEL erg leuk allemaal ook!
.
ik heb trouwens in korte tijd flink wat van hem opgestoken!
hij heeft het een PAAR(veel!) KEER(X) in SLOOOOOOOOWWWWWWWwwwwww motion laten zien!
nu zal het kalibreren van de rest (O.A. extruder toevoer) ook beter moeten gaan lukken!
.
(mijn vrouw zegt: mijn huwelijk is nu weer gered!)
HHHMMMmmmmmmm wat zou ze toch bedoelen?
ze vond me in eens ook weer zo vrolijk!? ;-)

XXX Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Rob: Fijn om te horen dat het weer werkt, hopelijk kan je snel beginnen met printen.

Ik ben nu met ABS bezig, hoe kan ik dat het beste aanpakken ?

Op dit moment heb ik:
Norzzle: 240
Bed: 80

Met de Pritt lijm laat het werkstuk al bij de 2e laag los.
Ook direct op de glasplaat werkt niet, omdat het werk stuk ook al bij de 2e laag loslaat.

Dus tips zijn erg welkom ;)

Bij mijn printer was het advies 110 graden voor het bed bij ABS.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb ABS ook even geprobeerd, gezien ik per ongeluk een rol gekocht had (iemand nog interesse? ik doe er niets mee). Daarbij merkte ik ook dat het absoluut niet bleef plakken met pritt stift, in vergelijking met PLA/XT. Kapton tape schijnt beter te werken met ABS, maar heb het niet geprobeerd.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
elmowww

Golden Member

Ik gebruik geen ABS: het is een nare kunststof (chemisch), en het vraagt veel van je printer (temperaturen: ophanging van je bed, de delen van je extruder). Ben staat bij mij op 55 C, extruder op 210 C. Ik gebruik 1.75mm PLA, en kan hier betrouwbaar op printen. (aanzetten en gaan).

Laatst sinds lange tijd een storing gehad (sinds 90 printuren na één de laatste storing): de aanvoerrol van de filament had restjes plastic in de groeven zitten, waardoor deze snel slipte.

Ik gebruik trouwens (zelf ontwikkelde) elektronica, Gen6. Draait ook op Marlin firmware: het is wel een wat oudere versie zonder alle standalone zaken. Optische nul-switches, verwarmd bed.

Op de PC draai ik nu Repetier host met Slic3r of Skeinforge.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

elmowww: Wat gebruik je om het werkstuk op je bed te fixeren ?

Laatst sinds lange tijd een storing gehad (sinds 90 printuren na één de laatste storing)

90 Uur is niet zo veel, gister nog één werkstukken geprint van ruim 26 uur ;)

Off topic: Onze (pleeg)Dochter baalde ervan dat telkens de bloemenvaas weg was op het graf van haar Moeder, dus een vaas gemaakt die gedeeltelijk in de grond komt te zitten.
De binnenkant spuit ik in met plastic spray, hopelijk is deze dan water dicht.

elmowww

Golden Member

Ik heb (licht opgeschuurde) kaptontape op het bed. Werkstukken komen eigenlijk nooit los, en ontvetten of schoonmaken doe ik zelden.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

-Ik ben momenteel bezig met een prusa i3 met Alu frame.
Links zijn er een aantal gaten voorzien waar o.a de 4 gaten van een arduino 2560 mee overeenkomen. Ik heb mij al suf gezocht waarvoor die andere gaten dienen. Is er standaard iets voorzien voor die andere gaten, ik heb daar al redelijk achter gezocht, maar ik vind daar eigenlijk niets over?

-ik zou mijn voeding (met de smalle kant) rechts op het frame willen monteren, mits boren van een aantal gaten in het frame. Heeft iemand dit al gedaan?

Ik heb ook een I3Prusa en heb al diverse gaten geboord en getapt in het aluminium. Waarom zou dat niet kunnen. Of je moet het frame al huren, dan moet je de eigenaar natuurlijk eerst vragen :-). De geschakelde voeding van het geheel hangt bij mij ook rechts aan het frame met daarboven de motor voor filament toevoer. Links zit de Mega met alle elektronica.
Ik gebruik een kapton sticker van 200 x 200 mm op het verwarmde bed en heb nooit problemen met loskomen van het werkstuk, wel goed schoonhouden.
Met ABS heb ik nog niet geprint het schijnt nogal te stinken dus maar even niet. Ik hou het wel bij PLA.

Dit topic is gesloten