3D printers

Dit topic is gesloten


Haha ik heb vorige week mijn defecte douchekop (een tussenstuk tussen het handvat en de "zeef" vervangen door een zelf geprint stukje uit PLA.

En ik moet zeggen, een acht tal douches later werkt dit nog steeds perfect. Het water stroomt door dit stuk en ook de volle druk van het water staat er dus op. Geen lek, geen vervorming en geen kneedbaarheid te merken. (net nog eens op gedrukt na de opmerking van rew.

(ik ben nu wel niet zo een heel warme water gebruiker maar toch)

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Lambiek

Special Member

Op 24 april 2015 08:53:47 schreef MMSoft:
In de douche is het in dit geval geen probleem, dit omdat het deel erg hoog zit en nauwelijks met het water in aanraking komt.

Gewoon niet douchen als je aan het printen bent, printen heeft voorrang. :)

Ik boek nog steeds vooruitgang, op dit moment is "het loskomen van de hoeken" het grootste probleem.

Daar is een lijm of haarlak de oplossing voor. Maar op glas blijft het moeilijk. De K8400 heeft bijv. een ander printbed, dat gaat al een stuk beter.
https://www.google.nl/search?q=K8400&biw=1024&bih=62...d=0CDsQsAQ

Ik lees erg wisselende instel adviezen op internet, bij de ene staat dat de plaat koud moet zijn (bij PLA), en bij een andere dat deze wel warm moet zijn 60..70 graden.

Daar moet je toch echt zelf een instelling voor vinden, dat is bij iedere printer anders. Je kan de waardes zien als richtlijn, je moet zelf finetunen.

Op 24 april 2015 10:11:32 schreef jokohoko:
Geen lek, geen vervorming en geen kneedbaarheid te merken. (net nog eens op gedrukt na de opmerking van rew.

Ik denk dat rew bedoeld als je tijdens het printen gaat douchen, dat het dan invloed kan hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik print PLA op een koud bed, i.c.m. pritt stift. Blijft prima plakken, soms te goed :). Bij het juist aanbrengen van de pritt stift geen last van krom trekken.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Bij het juist aanbrengen van de pritt stift geen last van krom trekken.

gebruik je dan een zo dun mogelijk laagje lijm ?
Ik vindt het erg lastig om een dun en egale laag lijm aan te brengen.
De zichtkant van de behuizingen die ik print, is net de onderkant tijdens het printen (dus op het bed), en die wil ik zo mooi mogelijk hebben.

Zie je het op je geprinte deel als je de lijm 'slecht' aangebracht hebt ?

Ja zo dun mogelijk, met 1 laag het bed, of een deel daarvan, met lijnen bestrijken. Als je het onregelmatig of te dik er op smeert zie je het inderdaad. Als je het meerdere keren hebt aangebracht, omdat de vorige laag droog is geworden, zie je het ook wat meer. Als er teveel op zit, gebruik ik een paar druppeltjes (!) ethanol, die ik vervolgens gelijk uitwrijf met een tandenborstel, dan gaat het weer even mee. Ik gebruik deze stift: http://www.uhu.com/en/products/paper-glues.html. Niet heel plakkerig, wat juist fijn is om een egale laag aan te brengen. Andere stift liet snel vlekken/vlokjes achter, deze heeft dat niet.

Ondertussen ook nog wat met chemicaliën gespeeld:

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ondertussen ook nog wat met chemicaliën gespeeld

Ziet er goed 'glad' uit.
Wat heb je precies gebruikt en wat je ervaring ermee ?

Ik heb weer een behuizing klaar, en deze is weer een stukje beter.
De voorkant is nu aardig glad, 'maar' op de hoeken is het materiaal terug getrokken of zo.

Deze zijde is namelijk geheel vlak, het deel lag goed stevig op het glas (deze heb ik er met enige moeite af gekregen).
Maar toch waren de laatste millimeters van de hoeken 'weer' lager.
Dit is een probleem dat ik vanaf het begin heb, en weet langzaam aan niet meer wat ik nog kan proberen...
Het valt steeds meer op dat het altijd op een hoek is, dus in het midden niet.

(Het is erg lastig om er een foto van te maken, maar hopelijk zien jullie wat ik bedoel).

Hoe zou dat komen ?

Gegevens:
PLA
Direct op de glasplaat (zonder gebruik van lijm, haarlak of tape).
Nozzle: 200 Grad.
Bed: 70 Grad.
Ruimte norzle-plaat: Erg krap

Zijn het rechte hoeken? Zo ja, probeer ze indien mogelijk eens een radius te geven.

Heb ethylacetaat gebruikt, bodempje warm stoken in een glazen pot, object erin, 10 s later eruit, en klaar. Ervaring: het stinkt enorm. Maar, je krijgt er wel leuke resultaten mee. Had gisteren ook een ventilatortje vastgelijmd met epoxy. Werkte wel leuk, maar na een tijdje was de epoxy opgelost.

Edit: Kun je nog een foto toevoegen, maar dan gemaakt met de macro stand? Hier is niet veel van af te leiden.

En als ik niets op de glasplaat doe krijg ik ook loslatende hoeken. Had je het al eens met pritt stift geprobeerd, of niet?

[Bericht gewijzigd door kloppertje op 24 april 2015 15:29:51 (11%)]

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Het zijn ronde hoeken (dat was in het begin niet, maar dat had ik een tijdje terug al aangepast, zonder verbetering wat dit probleem betreft).

Ik heb inmiddels tientallen foto's gemaakt (ook in de macro stand), maar krijg het helaas niet vast gelegd.

Als je in deze post:
donderdag 16 april 2015 12:08:24

Kijkt naar foto 'Kastje_1', dan kan je daar enigsinds zien wat ik bedoel (bij de hoek rechts onder).

Ik ben even met Pritt bezig geweest, maar omdat ik daar geen mooie egale laag mee aan kon brengen was ik daar weer mee gestopt.

Omdat het ontwerp nu goed vast zat op de glasplaat (en ik het probleem al altijd had als ik haarlak gebruik) krijg ik een beetje het idee dat er iets anders aan de hand is...
Zou het iets met krimp spanningen te maken kunnen hebben ?

Had gisteren ook een ventilatortje vastgelijmd met epoxy. Werkte wel leuk, maar na een tijdje was de epoxy opgelost.

Als dat door die dampen kwam, dan probeer ik het wel beter te krijgen zonder dat gemene spul.

Zo'n zelfde effect als in die foto krijg ik dus als ik niet (goed) plakstift aanbreng. Probeer gewoon eens wat met zo'n stift, evt. verschillende soorten. De Uhu stick werkt iig prima. Het zou ook nog kunnen dat je printkop nog iets krapper boven je printbed moet komen, maar aan de foto te zien lijkt dat niet het geval te zijn.

De bandschuurmachine geeft ook goede resultaten. Zou ik sowieso doen als ik de onderkant van een geprint object als voorkant wil gebruiken. Zie onderstaande foto. Onderkant is nog niet perfect, maar kon even geen fijnere band vinden dan korrel 120.

P.S. probeer eens een (macro) foto te maken met een flinke (zak)lamp gericht op het object.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ik heb nu Pritt gebruikt, en de printer loopt...

Op welke temp. heb je het bed dan ingesteld ?
Ik heb deze nu op 70 Grad. staan.

Als ik de ruimte tussen de Nozzle en het bed nog iets krapper maak (ik heb vaak met toleranties van 0,01 mm. gewerk, dus ben erg nauwkeurig bezig ;) ), dan komt er bijna geen matteriaal uit de Nozzle omdat deze dan pal op het glas zit).

De bandschuurmachine geeft ook goede resultaten. Zou ik sowieso doen als ik de onderkant van een geprint object als voorkant wil gebruiken.

Het kastje dat ik gemaakt heb op de verwarmde glasplaat (zonder er iets tussen) kan ik als spiegel gebruiken !

Is het enkel op een bepaalde hoek of richting?
Wat ik een tijdje heb gemerkt is dat het steeds bij een naar achter bewegende richting minder goed ging dan vooruit. Na een hele tijd zoeken bleek mijn extrusietip onder een zeer kleine hoek te staan tov het werkvlak. Zodoende ging het goed in de ene richting maar slechter in de andere.

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Ik gebruik haarlak op een verwarmde glasplaat. Werkt als een speer. Daarvoor loste ik het op met hotglue. Zorgen dat die heet is als de printer begint. Ik print met een rand er omheen (ben even de naam kwijt, heb al een maand of zes niet geprint door werk) Die rand fixteerde ik dan met een hotglue. Dat werkte ook goed maar haarlak is een stuk makkelijker.

Ik heb hem nog nooit echt goed aan het werk gekregen. Het probleem is de enorme hoeveelheid instelmogelijkheden waarvan ik niet echt weet wat of/en hoeveel ze doen. Daarnaast denk ik dat er iets niet goed was in de electronica. Mijn controller sneuvelde net voor de ombouw. Er zit nu een nieuwe op (garantie) maar die heb ik dus nog niet getest.
Die prints van kloppertje zijn echt waanzinnig mooi vergeleken bij de mijne.
Ik gebruik alleen pla en ik heb al gemerkt dat daar grote verschillen in zitten. Ik heb zwart en wit van Velleman. Wit ging best goed, zwart niet.
Maar ik heb dat al vaker gelezen.

Ik hoop hem binnenkort toch af te kunnen maken. Anders moet ik straks alles weer op nieuw leren. Ik begon net handig in freecad te worden.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

hotglue kun je ook op je heated bed aanbrengen als dun laagje door het bed warm te stoken (40/50 graden ongeveer) en de lijmstick dan te gebruiken alsof het een prittstift is.

Dat werkt onwijs goed tegen warpende objecten, als je PLA print op een koud printbed. Vervolgens loskrijgen is wel een probleem, tenzij je het bed opstookt tot 50 graden dan wordt de lijm zacht.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Is het enkel op een bepaalde hoek of richting?

het komt bij alle hoeken voor en ook in verschillende richtingen.

De printer is klaar, en voor het eerst heb ik 'het' probleem niet, nu ik Pritt gebruikt heb.
Helaas is nu de voorkant wel heel erg ruw, dat komt vast doordat de lijm niet egaal aangebracht kon worden.

Het 'lijmen' lijkt dus heel erg belangrijk te zijn.
Haarlak heb ik al meermaals gebruikt, daarbij trad het probleem telkens op. Dus vermoedelijk was dat kwa lijm werking niet voldoende.
Het lijkt er dus op dat lijm, die sterk genoeg is, en wel egaal aangebracht kan worden de oplossing is.

Hotglue egaal aanbrengen lijkt mij ook niet te doen, toch ?

Ik heb nog een grote kapton sticker van 30x30 cm. besteld om op het bed te plakken. Kan dat een oplossing zijn, en hebben jullie daar ervaringen mee. Zoja, hoe kan ik dat het beste gebruiken ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op 24 april 2015 23:46:10 (13%)]

Mijn bed zit capton op. Ik heb een rol 5cm breed spul gekocht om het te vervangen als het "op" is.

Nee, capton is geen "alles-fixer". Met capton gewoon dezelfde problemen als jij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had veel verwachting van Capton, maar dan ga ik nog maar even verder met lijm.

Opzoek naar lijm die zo egaal mogelijk aan te brengen was, kwam ik deze tegen:
http://www.prittworld.co.uk/en/consumer/about-pritt/products...ottle.html

Deze lijm heb ik op het glas aangebracht, en de printer is weer druk bezig met deze test....

Gegevens:
PLA
Nozzle: 200 Grad.
Bed: 40 Grad.
Ruimte norzle-plaat: 0,06 mm. meer ruimte dan standaard afstelling

Ik gebruik ook een kapton sticker over het hele bed en dat goed maar wel na elke print goed schoonmaken.

Gebruik je PLA of ABS ?
En welke instellingen gebruik je ?

Op 25 april 2015 08:42:18 schreef MMSoft:
Nozzle: 200 Grad.

Ter info: een Grad is een maat voor een hoek, waarbij er 400 Grad in een hele omwenteling passen. Rechtdoor is dus 200 Grad en een haakse hoek is 100 Grad..... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik gebruik PLA en 185 graden voor de extruder en 60 graden voor het bed. Wel heb ik de Pla aanvoermotor van de extruder afgehaald en vast op het frame gemonteerd. De aanvoer gaat nu via een flexibel buisje. Dat noemen ze "bowden" geloof ik. Ik heb alleen maar wat experimenten gedaan met de snelheid van Pla aanvoer gedaan maar heb niet erg veel verschil gezien.

Zit het te printen deel goed vast, en is dat wel makkelijk te verwijderen ?
Hoe ziet het vlak eruit dat op het bed lag ?
Hier zit de aanvoer motor ook op het frame, dat werkt goed.

Ter info: een Grad is een maat voor een hoek, waarbij er 400 Grad in een hele omwenteling passen. Rechtdoor is dus 200 Grad en een haakse hoek is 100 Grad..... :-)

Dan klopt het in dit geval, het Filament gaat aan de bovenzijde de print kop in, en komt er onder uit (*). Het gaat dus precies rechtdoor...

* Met een temperatuur van 200(+/-3) graden celsius ;)

Opzoek naar lijm die zo egaal mogelijk aan te brengen was, kwam ik deze tegen:
http://www.prittworld.co.uk/en/consumer/about-pritt/products...ottle.html

Deze lijm heb ik op het glas aangebracht, en de printer is weer druk bezig met deze test....

Gegevens:
PLA
Nozzle: 200 Grad.
Bed: 40 Grad.
Ruimte norzle-plaat: 0,06 mm. meer ruimte dan standaard afstelling

Het zit er goed uit, maar ik had één probleem.

Het zat zo vast aan het glas, dat ik na het printen, de temperatuur van het bed behoorlijk hoog heb moeten zetten en het er toen nog met behoorlijk wat moeite vanaf heb gekregen !
Wie verwacht dat nu van lijm ;)

Het kastje is nu helaas vervormd en niet bruikbaar meer, jammer had ik eindelijk een goed kastje kan ik het alsnog weg gooien :'-(

Al dat gedoe ook met zo'n verwarmd bed, gewoon niet aan beginnen (a). Lastig loskrijgen heb ik soms ook last van, scherp mes of een plamuurmes o.i.d. kan wel helpen.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
bprosman

Golden Member

Op andere fora lees ik ook over de paarse schilderstape van Action om die eerst op het bed te plakken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@kloppertje,

die foto's van die gladde stukken, is dat PLA dat je met ethylacetaat bewerkt hebt ? Ik had hier TFH (Tetrahydrofuraan) staan, maar als ik de MSDS lees, durf ik die fles niet eens openen :-)
(zit momenteel nog met een longaandoening, niet van chemicaliën ofzo, gewoon "pech")

Ik print op Ikea spiegels, 70°, héél dicht op de spiegel, ingespoten met "ElNet" haarlak. Na afkoelen komt het stuk gewoon van de spiegel af. Ik werk met meerdere spiegels: bij print starten, nieuwe spiegel, met vers ingespoten haarlak, op een minuutje op temperatuur gebracht met een creme-brulee brandertje. Na printen, spiegel eraf, en op RVS aanrecht leggen, zodat het lekker kan afkoelen, terwijl ik al aan de slag ga met een andere spiegel. Tijd tussen stoppen van printen en opnieuw starten van volgende print, ligt op die manier onder de 2 minuten :-)

groeten,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

Dit topic is gesloten