3D printers

Dit topic is gesloten


HOOOOWWWWWWwwwwww Wat is dit nu?
ff kijken hoor:
https://youtu.be/d7BLz-9wnHY
een luchtprinter! :+
het is nog niet helemaal klaar klopt,
MAAARRRrrr daar ga ik nu VEEEELLLLlll gemotiveerder mee door!
:o
wat ik nu achter af wel heb, ik heb hier werkelijk mijn kop aan zitten breken.
en schaam mij nu dat ik mij dit niet eerder bedacht!
de eindstop schakelde de motor maar niet uit!?!?!?
en ik druk nog (:(stom natuurlijk!) ik druk die eindschakelaar in,
en ik maar denken wals ie van de schakelaar weg draait en ik druk de schakelaar in dan stopt ie wel???
maar naar de schakelaar toe blijft ie gewoon door draaien???
in plaats dat ik dan met mijn .........de motor voeding omdraai,
nouwwwww het kwartje viel erg laat:( (tis nu bijna 4 uur!)
;)
dag beste mensen ga nu snel naar mijn nest!
VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

rob007:
Gefeliciteerd, dat ziet er goed uit !

Op 18 april 2015 20:41:55 schreef RVL-Electronics:
@MMSoft, welke software gebruik je?
In repetier host kun je instellen hoeveel % flow je de eerste laag wil hebben, speel daar ook is mee

Het .Stl bestand zet ik om in een .Gcode bestand met het programma Cura.

Ik heb 'Repetier host' nu geïnstalleerd, en even een bestand in geladen, maar ik zie zo snel niet waar ik dat in kan stellen.
(helaas heb ik vandaag geen tijd...)

Op 19 april 2015 08:02:21 schreef MMSoft:
[...]Het .Stl bestand zet ik om in een .Gcode bestand met het programma Cura.

expert -> Switch to full settings
Dan "(tab)advanced -> Quality. " daar kan je initial layer thickness en line width instellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

.
zal het niet geloven!
ik krijg hem nu niet meer aan de praat? :'-(
.
ik denk dat het te maken heeft met de settings van de temperatuur,
ik heb vannacht zitten googelen er mee maar weet niet meer wat ik gedaan heb.
das balen!
ik heb in pronterface aan de tempratuur gezeten,
maar ook in Slic3r aan de temperatuur.

iemand misschien? baal als een stekker!
was vannacht hartstikke blij en dacht kan niet meer fout.(wel dus!)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!
bprosman

Golden Member

@Rob,

Heb je een display aan je Arduino hangen ?
Zo ja dan kun je al een heleboel meer zien.
Zitten je temp sensoren nog vast ?

Wat bedoel je met in de firmware van de Arduino komen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo bprosman,
ik heb nog geen display aan mijn Arduino maar was daar wel voor bezig geweest!
is dit iets:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6XKO4FQ7.jpg
Ik weet niet of dit kan voldoen?
maar je gaat toch niet vertellen dat je op een PC minder ziet?
.
dat van die Arduino firmware,
ik had een filmpje gezien waar er van alles werd ingesteld -
ik dacht dat dat Arduino software/firmware was! (Marlin software of zo iets dacht ik)
MAAR!
ik durf het ook allemaal niet hard op te zeggen, ik heb eerlijk gezegd VEEL te weinig verstand van software.
ik heb af en toe een zoon die een heel klein beetje mee helpt,
en een vriend die best goed is met software.
ik heb het tot nu toe vrijwel zelf uitgeplozen,
dat doe ik door HEEL VEEL Y.T. video's te kijken!
(daardoor ben ik echt zo ver gekomen, filmpjes en als het ff kan zo min mogelijk tekst)
het nare is nu alleen dat ik vannacht iets gedaan heb waardoor ie de 20X20X20 ging printen,
krijg het nu niet meer voor elkaar!
Pronterface en Slic3r daar lukte het mij vannacht een(1) keertje mee.

VrGr Rob.
heb hem nu even opzij gezet want ben/was er even klaar mee,
er gaat veel te veel tijd in zonder dat er wat uit komt. ;-)

en,
even wat anders nog!
ik lees trouwens een beetje terug en zie dat ik behoorlijk aanwezig ben,
was eigenlijk niet mijn bedoeling maar dat komt omdat het mij nu ook even niet lukt.(sorry!)
brengt mij wel bij het volgende,
is het echt niet mogelijk zonder end stops en warmte sensors te printen???
en je zult denken/zeggen JA omdat dit jou nu overkomt,
ik vind het/dit toch maar matig hoor!
je zou toch even moeten kunnen zeggen: nee nu ff geen onzin we gaan gewoon een test rondje doen!
(en nou printen kreng! ;-) )
ook wat meer INFO(als er iets mis gaat) is misschien wel fijn.
maar goed misschien ben ik wel (zeker)een....... omdat ik natuurlijk een NOOP ben!
.
en ja NL Y.T. video's graag!

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

is het echt niet mogelijk zonder end stops en warmte sensors te printen???

Zonder Eind schakelaars denk ik niet, dit omdat een stappen motor niet weet waar hij is als je de printer aanzet.
Deze loopt 'eerst' naar een referentie punt, en ik werwacht dat dit juiste zo'n Eind schakelaar is.

Op 19 april 2015 08:29:01 schreef rew:
[...]expert -> Switch to full settings
Dan "(tab)advanced -> Quality. " daar kan je initial layer thickness en line width instellen.

Ik ben druk bezig met deze instellingen, maar wat ik ook wijzig het wordt eerder slechter dan beter.

Standaard stonden deze op:
Initial layer thickness(mm): 0,3
Initial layer line width(%): 100

Als ik deze op 0,6 en 120 zet, dat heb ik op veel plaatsen iets te veel, en op een paar plaatsen helemaal geen materiaal.

Ik verwacht dat de éérste de laag dikte is, en de 2e de vullig, maar klopt dat volgens jullie ook ?

Layer thickness is inderdaad de hoogte, en line width is de breedte van een spoor. De lijnbreedte aanpassen geeft echter niet meer materiaal; de afstand tussen de lijnen wordt ook automatisch groter. En ik vind het niet vreemd dat een laaghoogte van 0.6mm problemen geeft, is gewoon te hoog. Zoals eerder gezegd, moet je waarschijnlijk je printkop lager boven het bed hebben hangen, wat niet te bereiken is met instellingen in de slicer.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
bprosman

Golden Member

is het echt niet mogelijk zonder end stops en warmte sensors te printen???

Zoals al geschreven , de end-stops heeft hij nodig om zijn referentie punten te bepalen.

De warmte sensors lijkt me nog logischer, hoe kan het hotend nu zijn temperatuur instellen en bijregelen zonder warmte sensoren.

is dit iets:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6XKO4FQ7.jpg

Werkt prima, heb ik er ook aan hangen.

maar je gaat toch niet vertellen dat je op een PC minder ziet?

Dat weet ik niet , ik weet wel dat ik op mn display meteen zag dat ik een temp. sensor probleem had (klopt ook want hangt er nog niet aan).

Qua firmware heb je verschillende smaken, voor de Prusa zie ik Marlin toch wel het meest genoemd worden.
Maar misschien hebben anderen daar een mening over.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 april 2015 10:21:05 schreef kloppertje:
Zoals eerder gezegd, moet je waarschijnlijk je printkop lager boven het bed hebben hangen

Wie wil er eens door alle instel mogelijkheden kijken (deze heb ik eerder in dit topic vermeld) of deze erbij staat ?
Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe ik dat softwarematig kan doen. Anders zit er namelijk (denk ik) niet veel meer op dat dat hardwarematig te doen.

Als de 'Layer thickness' inderdaad de hoogte is, dan begrijp ik niet wat het verschil is tussen deze 2 ?

--Basic---
Quality:
Layer height(mm): 0.1

Quality:
Initial layer thickness(mm): 0.3

.
Toch blijf ik er bij, ik kan mij niet voorstellen dat zonder al die sensors niet te draaien valt.
maar goed ik kan het niet bewijzen natuurlijk! (helaas!)

MARLIN en wat(welke software) nog meer?

het LCD schermpje hou ik heel even apart,
ik heb nu al meer dan genoeg problemen om een printer te laten bewegen.
wel de vraag welke software en waar vandaan?

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ik wou dat ik je kon helpen, maar ik heb hier een complete werkende printer en heb al moeite genoeg om er iets goeds uit te krijgen ;)
Mogelijk leg ik de lat te hoog, maar omdat ik geen vergelijk materiaal heb is dat lastig in te schatten...

Op 20 april 2015 11:51:27 schreef MMSoft:
[...]Wie wil er eens door alle instel mogelijkheden kijken (deze heb ik eerder in dit topic vermeld) of deze erbij staat ?
Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe ik dat softwarematig kan doen. Anders zit er namelijk (denk ik) niet veel meer op dat dat hardwarematig te doen.

Moet zelfs hardwarematig. :) Je verplaatst je Z enstop ietsjes. Tenzij je naar boven homed, dan kun je ook de enstop vastzetten en je maxZ instellen in de firmware. (Dat heb ik gedaan want dat verloopt niet)

Als de 'Layer thickness' inderdaad de hoogte is, dan begrijp ik niet wat het verschil is tussen deze 2 ?

--Basic---
Quality:
Layer height(mm): 0.1

Quality:
Initial layer thickness(mm): 0.3

Initial layer height is de hoogte (dikte) van de eerste laag. Alle andere lagen krijgen Layer heigth als dikte.

Zo kun je dus op 0.3mm +/- 10% beginnen ipv op 0.1mm+/-10%, wat dus weer makkelijker afstelt. Hardwarematig. Terwijl de andere lagen toch netjes op hoge resoltie gedaan worden.

Overigens: doe de eerste laag ook trager. Niet alleen voor de hechting, ook om niet over het maximum aantal mm3/s te gaan van wat je extruder aankan. (De mm3/s berekening van Cura die getoond wordt als je je muis laat hangen boven printspeed houd geen rekening met een dikkere eerste laag! Althans, niet bij de ietwat oudere versie die ik heb)

Op 20 april 2015 10:21:05 schreef kloppertje:
En ik vind het niet vreemd dat een laaghoogte van 0.6mm problemen geeft, is gewoon te hoog.

Jup, gebruik niet meer dan 80% van je nozzlediameter als dikte. Dus 0.4mm bij een 5mm nozzle. Minder kan nagenoeg onbeperkt.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 20 april 2015 20:24:38 (17%)]

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

.
fout gevonden,
en ja het zijn de temperatuur sensors!
https://youtu.be/5D9DDUlmubg
en wat heb ik er aan gedaan? ( nou gewoon de sensors los gemaakt! )
maar goed ben weer blij het gevonden te hebben en ga nu verder met bouwen,
stom natuurlijk dat had ik gewoon zo ie zo moeten doen!
want juist als ik door had gebouwd had ik ook de spuit en het bed aangesloten.
en kans dat het software matig goed had gegaan.

tot zo ver even, vriendelijke groetjes van hier!
Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Gelukkig kan je weer verder, niets is zo frustrerend als dat het maar tegen blijft zitten en je totaal niet verder komt....

Hier gaat het (heeel) langzaam aan vooruit.
Telkens als je iets bijstelt, dan duurt het zo weer vele uren voor je kunt zien of dat effect heeft gehad.
Eerst wijzigde ik wel eens meerdere instellingen tegelijk, en wist dan later eigenlijk nog niet precies wat er voor zorgde dat het beter of slechter werd.
Maar het zijn niet alleen de instellingen, maar ook de manier hoe je het ontwerp op de glasplaat houd, zodat het tijdens het printen blijft zitten en als het klaar is het er goed af te halen is.
Tevens ben ik nog bezig om het ontwerp zo 3D printer vriendelijk te maken.

Het lijkt er nu (langzaam aan) op dat de producten te gebruiken zijn. Ik moet deze wel bijwerken met bijvoorbeeld schuurpapier.
Hoe ik dat bijwerken precies aan ga pakken moet ik overigens nog uitzoeken.

Maar doordat ik redelijk wat behuizingen wil gaan maken, kan ik bij elke, de instelling een heel klein beetje bijstellen en zo (hopelijk) in gaan schatten wat het beste is.

Het (PLA) Filament dat bij de printer zat is bijna op, en dan ga ik overschakelen op het bestelde 123inkt (PLA) Filament, hopelijk hoef ik dan weer niet helemaal opnieuw te beginnen ;)

Ik vraag mij intussen af, hoe zit het met de duurzaamheid van PLA ?
Het was eerst mijn bedoeling om met ABS te gaan werken, maar ik heb vele jaren in een spuitgiet bedrijf gewerkt, en weet dat ABS geen fijne geur afgeeft.
Het PLA bevalt mij, wat dat betreft dan ook heel goed, maar hoe lang gaat dat eigenlijk mee...

Ik maak dus behuizingen (voor binnen gebruik), maar heb nu ook al een onderdeel gemaakt dat buiten zit, en een dat in de douche cabine zit.
Deze worden dus nat, en buiten schijnt de zon erop, dus wordt het niet alleen bloot gesteld aan weer en wind, maar ook aan UV straling.

Ja MMSoft we zijn weer een beetje blij!(afkloppen en niet hard op blij zijn! ;-) )
.
kijk hier een voorbeeld waar het is fout gegaan en waar de schade -
misschien wat meer beperkt had kunnen blijven als je een relais had gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=BKZKArtCYLk
en hier is ook een TIP!
je kunt dus je stabilisator IC op blazen als je de eindschakelaars of de draadjes verkeerd om aansluit:
https://www.youtube.com/watch?v=d-U_FwDP0kw
zonde, maar het is iets wat iedereen kon/kan overkomen.
.
nog iets wat misschien op een TIP zou kunnen lijken!
WIJ, de bouwers van WELKE 3D printer dan ook.
WIJ moeten oppassen met wat we doen (moeten we altijd natuurlijk!)
Maar nee ik heb het nu dan even over de bedrading!
ik heb al een paar keer (op een YouTube) filmpjes gezien dat mensen een te dunne bedrading gebruiken van bijvoorbeeld de Voeding naar het heated bed,
OF van af de voeding naar de HOT END.
misschien is het ook een goed idee om ergens een ZEKERING tussen te zetten?
het zou zonde zijn als je de boel ziet doorbranden of erger nog je huisje in de fik ziet staan door deze onzin.
vorige keer zag ik een mafkees die gebruikte krokodillen klemmetjes om zijn hot end te proberen (draadjes veel te dun!)
zelf heb ik vroeger wel eens de autoradio van mijn broer aangesloten met veel te dun draad!
ik schrok me de pest toen de boel ging roken en het dashboard van de auto ging smelten.(dit wil je niet!)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!
bprosman

Golden Member

het zou zonde zijn als je de boel ziet doorbranden of erger nog je huisje in de fik ziet staan door deze onzin.

Dat is nou exact de reden waarom de Arduino de handrem er op trekt als de temperatuursensor het niet meer doet , anders zou het hot-end kunnen blijven doorverwarmen. Nu zitten er (in Marlin) 2 beveiligingen in : 1. Werkende temperatuur sensor , 2. De temperatuur moet x graden stijgen binnen y tijd. Zo niet = handrem.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En er zitten ook nog twee (resetbare) zekeringen op je RAMPS bord. Overigens nog niet getest of ze werken (gelukkig :) ).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
bprosman

Golden Member

(resetbare)

Die zijn toch zelfherstellend ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 april 2015 09:19:37 schreef MMSoft:
Het PLA bevalt mij, wat dat betreft dan ook heel goed, maar hoe lang gaat dat eigenlijk mee...

Volgens mij vrijwel oneindig. Mits "normaal" gebruikt......

Ik maak dus behuizingen (voor binnen gebruik), maar heb nu ook al een onderdeel gemaakt dat buiten zit, en een dat in de douche cabine zit.

Hmm. Ik heb net wat zitten googlen, en men is het er over eens dat PLA tegen UV kan. Dus buiten zou goed moeten gaan.

In de douche heb je echter een probleem: In extreme douche situaties (je boiler staat wat warm afgesteld, en iemand zet de warme kraan open en krijgt een telelfoontje) kan het zo warm worden dat je pla zacht wordt. Het wordt dan een beetje kneedbaar. En als er interne spanningen in zitten dan "Ptoeink!" vervormt ie ineens. (ik had iets 0.5mm te klein geprint, dus ik denk ik leg het even in de oven bij 60 graden, wordt ie zacht en dan rek ik hem wat op..... Ptoeink!... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nouhouww daar zou ik allemaal maar niet al te zeker van zijn!
juist nu ik de sensor los gehaald heb ging de printer printen.
Maar los daarvan,
en ja het zijn zelf herstellende/resetbare zekeringen maar die doen echt helemaal niks als het fout gaat!
als de draad van voeding en naar heatedbed of hotend te dun is,
de draad zal warm/heet worden of zelfs gaan gloeien en dat is natuurlijk foute boel.
.
ben zelf nu met de plastic spuit bezig en had in de gaten dat ik speling heb tussen de hobbed bolt en het tandwiel.
zat mij te bedenken zal ik hem lijmen, of misschien een dun stukje blik of allu foly er tussen om de speling er uit te halen (lijm is misschien geklieder)
.
ik had trouwens gisteren tijdens het testen voor de lol een pen aan de extruderplaat vast gezet en een papiertje op het heatedbed om te kijken wat....
echt heel leuk want dan zie je dat ie de omtrek maakt en dan de vulling er in weeft/spint of....
zo zou je misschien ook een printplaat kunnen tekenen?
of misschien wel frezen?
maar goed het was wel leuk om dat even te zien!

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ja ik bedoelde inderdaad zelfherstellend.

Frezen heb ik ook wel eens wat over na zitten denken. Ik heb hier nog een flexibele as voor een dremel liggen, daar moet wel wat leuks mee te doen zijn. Het Smoothieboard is ook nog eens lekker flexibel. Eerst maar nog wat meer printen, daar is ie tenslotte voor gemaakt ;).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Lambiek

Special Member

Op 21 april 2015 23:32:34 schreef rob007:
ik had trouwens gisteren tijdens het testen voor de lol een pen aan de extruderplaat vast gezet en een papiertje op het heatedbed om te kijken wat.... zo zou je misschien ook een printplaat kunnen tekenen? of misschien wel frezen?

Dat kan ook, met de K8200 van Velleman wordt dat ook gedaan. Maar dit is ook leuk, zie hier onder.
https://www.youtube.com/watch?v=VWi9GUzY1fY

Vooral rond de 7 min wordt het leuk. :)

En hier de ombouw voor PCB frezen.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&&...1109,d.ZWU

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja Lambiek dat vond ik erg leuk, deed me ook denken aan vrezen!
.
ik zou alleen al blij zijn als het machientje de baantjes zou frezen!
het uitzagen en boren doe ik zelf wel,
en over plaatsing onderdeeltjes maar niet spreken vind ik eerlijk niet zo belangrijk.
was die software ook gratis ergens vandaan te halen?

hoop zo nog weer ff met mijn slagroomspuit te kunnen knutselen! ;-)
.
en ja hoor daarnet klaar met extruder
tis ff vechten maar denk dat ie voor elkaar is.
ik zal niet nu maar morgen even fotootje plaatsen!

(nu onderuit en naar mijn nestje!)

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 22 april 2015 23:34:36 (18%)]

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Op 21 april 2015 21:06:47 schreef rew:
[...]Volgens mij vrijwel oneindig. Mits "normaal" gebruikt...... [...]Hmm. Ik heb net wat zitten googlen, en men is het er over eens dat PLA tegen UV kan. Dus buiten zou goed moeten gaan.

In de douche heb je echter een probleem: In extreme douche situaties (je boiler staat wat warm afgesteld, en iemand zet de warme kraan open en krijgt een telelfoontje) kan het zo warm worden dat je pla zacht wordt. Het wordt dan een beetje kneedbaar. En als er interne spanningen in zitten dan "Ptoeink!" vervormt ie ineens. (ik had iets 0.5mm te klein geprint, dus ik denk ik leg het even in de oven bij 60 graden, wordt ie zacht en dan rek ik hem wat op..... Ptoeink!... )

In de douche is het in dit geval geen probleem, dit omdat het deel erg hoog zit en nauwelijks met het water in aanraking komt.
Dus ik blijf voorlopig mooi met PLA bezig, en mocht ik ooit een onderdeel nodig hebben dat wel warm wordt, dan kan ik altijd nog een rol ABS bestellen.

Ik heb nu een halve rol 123inkt (PLA) Filament gebruik en ik merk geen verschil met dat van plastic2print.

Ik boek nog steeds vooruitgang, op dit moment is "het loskomen van de hoeken" het grootste probleem.
De hoogte van de plaat (dus de ruimte tussen de nozzle en de plaat) kan ik nu heel nauwkeurig afstellen.

Ik lees erg wisselende instel adviezen op internet, bij de ene staat dat de plaat koud moet zijn (bij PLA), en bij een andere dat deze wel warm moet zijn 60..70 graden. Ik had al die tijd de plaat op 60 Grad. gehad. Toen gebruikte ik haarlak.

Nu ben ik als proef meteen op de glasplaat aan het printen (zonder gebruik van lijm, haarlak of tape).
Nozzle: 200 Grad.
Plaat: 70 Grad.
Ruimte norzle-plaat: Erg krap.

Lijkt jullie dat een goede combinatie ?

Dit topic is gesloten