Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Lambiek

Special Member

Om het stof tegen te houden? Zeg ook maar wat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

nee, dat is een gevalletje wat men bij heeft gebruikt men. m'n collega's hebben ducttape bij in de bus en geen inpaktape.. ik gebruik daar zelf ook inpaktape voor, maar dan nog valt die niet zo van een doos af..

die action tape is na een paar dagen in de zon zitten ook al uitgedroogd, valt de alu buitenlaag er zo af.

edit: voor verzenden, afhalen door klanten, oud papier in een grote doos steken, versteviging van voorraad dozen..

edit2 nee geen elektra dozen, daar heb je tayraps voor, of als het echt niet anders kan 2 bodemdelen op elkaar zetten voor meer ruimte :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 23 oktober 2016 15:43:19 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Maar waarom plak jij dozen dicht?

edit: dus geen elektro dozen..

[Bericht gewijzigd door Hewlett op zondag 23 oktober 2016 13:36:10 (34%)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Ducktape, the force that holds the universe together.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar als het om verwarmen gaat met aardgas;

Mijn vader heeft een Pelgrim Bambino 46 (70?) T omgebouwd met een 24V gasblok zodat deze kan werken op een 24V thermostaat. In mijn geval een Honeywell Round modulerende thermostaat.

Mijn hok/keet/lab is compleet geïsoleerd met EPS 200/80mm. Domotictz registreert alles zodat ik weet wanneer de Bambino aan gaat en wat de temperatuur is.

Soms denk ik dat een kaarsje al genoeg is om het lekker warm te maken.

(bouwverslag staat hier, en verder:)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1651258#1651258

I love it when a plan comes together !
bprosman

Golden Member

Na 1,5 dagje "Meccanodozen" , bijna klaar :-) Die HBM werkbank heeft wel het voordeel overal blindklinkmoeren te hebben. Werkblad is bij Kuepper toch wel een stuk mooier afgewerkt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Dat is toch mooi spul!

Als ik de wekrbank uit Deurne heb opgesteld moet ik er ook maar eens aan geloven met wat foto's. Klein probleempje: de ruimte moet nog grotendeels leeg en verbouwd, ik zit nu met tijdrovende mantelzorg voor een buurvrouw en ik moet tussendoor m'n opslag ruimen en verhuizen omdat de verhuurder de boel gaat verkopen... Ik begon dit spontaan en vol goede hoop te typen, maar laten we zeggen dat ik over een jaartje in het volgende topic terugkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

ik vraag me af hoe iedereen zijn werkplek schoonhoud.
als ik opruim is het een half uur later weer alsof er een nuclaire test heeft plaatsgevonden....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hewlett

Honourable Member

Ja, dat schoonhouden ben ik ook wel benieuwd naar. Zoals sommigen hier misschien wel weten ben ben ik niet zo van het opruimen en heb ik een hekel aan opgeruimde werkplekken :-) maar af en toe moet er toch wel eens wat stof gezogen worden. Ik ben wel benieuwd hoe mannen met veel meuk zoals Fred en Pietplof hun werkplaatsen onderhouden. Ik doe het af en toe met een blauwe Miele stofzuiger :-) Rotwerk!

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
pietplof

Golden Member

Hewlett; veel meuk?! Hoe kom je daar nou bij. Mijn kleine hobbyruimte is net zo overzichtelijk als een kerkplein op maandagmorgen.
Ik heb een gloeiende hekel aan een rommelige werkplek. Zowel in de grote ( ong 8 x 5 ) als in de kleine werkplaats (ong. 5 x 5 ) werk ik bij voorkeur aan één klus tegelijk.
Mocht er toch een reparatie tussendoor komen worden de onderhanden zijnde klussen even weggelegd bv in zo'n kunststof kratje, de niet benodigde gereedschappen opgeruimd.

Zodra een ,,normaal" project is voltooid worden de gereedschappen opgeruimd ( kan ik meteen zien of alles aanwezig is) en de werkplekken schoongemaakt. Eerst met de borstel daarna met zeepsop met eventueel gebruik van jif.
De vloer wordt geveegd en eens per twee maand gedweild.

In de elektronicawerkplaats idem.

De vloer zeker elke week gestofzuigd ( stofgezogen zei ik eens en kreeg meteen de reactie: ,, dan zul jij wel een knap droge b *k hebben").
Dweilen eens per twee maanden.

Alle onderhanden zijnde projecten die nog niet afgewerkt kunnen worden liggen in kunsstof bakjes of kratjes en deze staan weer op een van de legplanken die daarvoor gereserveerd zijn,

Ik denk dat mijn orde en netheid ( vooral de laatste jaren gecultiveerd) mijn gebrek aan grote elektronicakennis compenseert/ maskeert.
Als ik bv de discussie over het testen van voedingen lees en over de dubbele oven (fatbeard)
Ga ik in arren moede maar weer eens poetsen.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

@PP:
Ik meen toch ooit een stukje te hebben waargenomen, dat enigszins vergelijkbaar was met de werkomgeving van Bob Peace..... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Mijn hemel, projecten die in afgesloten bakjes bewaard worden in een daarvoor aangemerkte stellingkast met genummerde legborden.... elke week stofzuigen en elke maand dweilen schrobben en boenen .... soort van cleanroom. Leest de Gravin mee? Toch geloof ik dat niet helemaal, het is net zoals Tidak zegt, er dwaalt inderdaad ergens een foto rond die anders doet vermoeden :-)

Nee, ik ga wellicht een keer per maand met die blauwe klote Miele door de werkplaats. Ik verzamel ook onafgemaakte projecten... die schuif ik aan de kant. Heerlijk creatief zo'n garage.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
mel

Golden Member

Mijn werkhok(op zolder) is NOOIT opgeruimd, dit geeft mij tenminste inspiratie.
Maar mijn werktafel ruim ik wel steeds op.
Het enige wat op de tafel staat is een bureaulamp, soldeerstation, en een multimeter.En (soms) een fles bier :+
Meetapparatuur staat bedrijfsklaar op planken boven de tafel.
Sinds kort heb ik een verrijdbaar kastenblokje, daar zit nu mijn gereedschap in.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Och, ik doe wel eens een poging tot opruimen. Maar nadeel daarvan is dat je weer meer plaats hebt voor nieuwe spullen.

Lambiek

Special Member

Hier gaat iedere week de stofzuiger er door, alles wordt afgestoft en schoon gemaakt. Na een klus ruim ik direct de werkbank op, ik heb er een vreselijke hekel aan als ik niets kan vinden tussen de puinhoop.

Op 23 oktober 2016 20:50:49 schreef bprosman:
Die HBM werkbank heeft wel het voordeel overal blindklinkmoeren te hebben.

Ik heb ook zo'n kast van HBM, maar dan zonder lades. Is ook degelijk spul, maar ik vindt dat Küpper spul toch net iets mooier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Kuepper is inderdaad mooier afgewerkt. Maar de maat en de 5 laden (kleinere/ondiepere laden) kwam me in deze beter uit vandaar de combi.

Schoonmaken en rommel , ik weet niet of het een leeftijdsdingetje is maar de "Way before" pic waar nog een opmerking over gemaakt werd door GertJan over "thuisvoelen" , zo zou ik tegenwoordig niet meer kunnen werken. Dingen moeten echt overzichtelijker.

Wat schoonmaken betreft, daar ben ik waarschijnlijk wat anders dan de meesten hier (alleenstaande vader) dus daar was ik toch al wel aan gewend de laatste Jaren :-).

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pietplof

Golden Member

Lambiek; kijk, zo mag ik het horen.
Tidak en Hewlett; die foto, waar jullie op doelen, is genomen toen ik met een kabelspaghetti te maken kreeg die in de loop van de tijd was ontstaan en dus gestructureerd moest worden.
En inderdaad...mijn legplanken zijn voorzien van codes. Elke kast een cijfer en de planken een letter. Dat is noodzakelijk daar de materialen en apparaten die vooraan staan wel zichtbaar en dus te vinden zijn maar alles wat erachter is gepletterd ( opgeruimd natuurlijk) niet.
Daarom hanteer ik een ordner waarin per kast en plank is genoteerd wat niet zichtbaar ,maar toch aanwezig is. Het bijhouden is een kwestie van ( moeizame) discipline.
Velen zullen opmerken dat het middels een pc veel gemakkelijker is maar daar ben ik niet slim genoeg voor.
De huishoudelijke stofzuiger komt niet in de werkplaatsen. Daar heb ik een ander exemplaar voor. Een zeker 30 jaar oud heus nilfisk tonnetje ; niet kapot te krijgen. Overigens spit ik bij elke stofzakwissel deze nauwkeurig door op verdwenen onderdelen.
En het zal glashelder zijn dat een gepensioneerde veel meer tijd ter beschikkinh heeft dan onze collegae ,,werkenden".

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Nee, ik doelde op een bergje componenten, die nu niet bepaald gesorteerd op een werkbank lagen >:) ;)
Wel zeer herkenbaar voor mijzelf, hoewel ik daar bij moet aantekenen, dat bij mij de berg- en sorteermogelijkheid zéér beperkt zijn.
Van stof heb ik minder last dan van gespinte...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik leg overal onderdelen neer...en kan ze nooit meer vinden.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Ik leg overal onderdelen neer...en kan ze nooit meer vinden.. :)

Dat was was (is) ook bij mij zo, in alle laden in huis ligt wel iets. Nu hopelijk alles in 1 hok.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 oktober 2016 20:12:42 schreef ritmeester:
Mijn vader heeft een Pelgrim Bambino 46 (70?) T omgebouwd met een 24V gasblok zodat deze kan werken op een 24V thermostaat. In mijn geval een Honeywell Round modulerende thermostaat.

Heb je meer gegevens over een 24V gasblok, zoals merk, type en verkrijgbaarheid?
Alvast bedankt.

je kunt ook een relais nemen wat de huidige gasklep stuurt en 24V thermostaat via de relaisspoel aansluiten. goedkoper en je hoeft niet met gekeurde gas toestellen te gaan klooien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Gasblok? is alleen de spoel vervangen voor een 24V verzie niet voldoende?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.