Opruimen is een eeuwigdurend probleem.
Een paar dagen geleden kwam ik een foto tegen van mijn werkplek in 1968
Overleden
Heee daar staat mijn scope!
Volgens mij waren de werkplekken, net als de autos, vroeger kleiner. De apparaten en meetapparatuur groter.
Hoe heb je zo kunnen werken?
Overleden
Het werken lukte heel aardig. Ik zie op die foto ook maar 2 apparaten die in reparatie zijn. Vaak waren het er meer.
In de werkplaats viel het werken met de meetinstrumenten van die afmetingen best mee, ze hadden hun vaste plek op de werkbank.
Lastiger was het repareren op locatie. Dan moesten die meetinstrumenten allemaal uit de auto naar het defecte mobilofoonbasisstation worden gesjouwd. En soms was dat naar de vijfde of zesde verdieping van een gebouw, zonder lift.
De Philips scoop PM3200 had je al ontdekt.
Daarboven een Boonton meetzender, daarnaast een Marconi modulatiemeter met daarbovenop een Radiometer distorsiemeter, daar weer naast een Philips buisvoltmeter, een Delta voeding 050/10 en er bovenop een Marconi laagfrequent wattmeter.
Wat op de foto ontbreekt zijn een toongenerator en een hoogfrequent wattmeter.
Een Schomandl FD1 frequentiemeter behoorde ook tot het instrumentarium, maar daar was er slechts 1 van in de werkplaats waar we met een man of 8 gebruik van maakten.
Helemaal linksonder zie ik ook nog de waardeloze Zeva soldeerbout die we in die tijd hadden.
Tja... Ik kan mij de eerste accuboormachine nog herinneren. Heel duur natuurlijk en delen met 12 monteurs. Kun je je nu niet meer voorstellen. En ja, ook onze mobiele telefoon voor de storingsdiens was enig en uniek. 6 kg zwaar, met loodaccu, hangslot en ketting.
Mooie soldeerbout/hamer. Wees blij dat je er geen smd mee hoefde te doen....
Golden Member
Op 10 juli 2016 10:29:09 schreef tfteetje:
En ja, ook onze mobiele telefoon voor de storingsdiens was enig en uniek. 6 kg zwaar, met loodaccu, hangslot en ketting.
Deze?
Special Member
Aha.
Lang leve get ATF tijdperk.
Volgens mij was dit een ATF III.
Had mijn pa er ook 2 van gehad...
Yep!
En je kon er zelfs mee bellen! Mocht eigenlijk niet......
Special Member
ik twijfelde al of het nu een 2of een 3 was. wist dat het geen 1 was.
Grappig was dat mijn pa toen ook kantoor in belgië had en daar toene en GSM kocht. Belgacom had zijn net al klaar, terwijl PTT hier nog worstelde. Ding kostte 3000 gulden.
net als zijn fax van 6000 euro op thermisch papier... Kon er jaren later niet tegen dat hij van de kast viel......
KAn me ook nog de Telex herinneren.. De eerste met van die bandjes. De laatste kon zelfs een correctie uitvoeren...
Sprak laatste een kennis die bedrijven leeg ruimt qua oud ICT materiaal. Pakt ook andere elektronica mee, maar dat is niet zijn core business. Dus alles milieutechnisch volgens de regels vernietigd..
Hij wilde als kind altijd een bandrecorder.. En zat nu te mijmeren hoeveel hij er niet professioneel al had recycled. Raar hoe die dingen veranderen....
En ik ben niet eens halverwege mijn verwachte leven....
PM3200 !! Mijn trouwe eerste scoop. Kostte toen hfl 1200,-, bijna drie maanden salaris!
Wat dachten jullie van de eerste semafoons? Ik zag de heren doktoren nog lopen met een klein steekwagentje als ze op visite gingen....
Ik ben niet verantwoordelijk voor deze off-topic sprong.
Hooguit de aanstichter ?
Golden Member
Nostalgie evdweele, de CQM19 op de voorgrond was op jouw foto (1968) ook al weer een paar jaar oud. Was nog buizentechniek.
Golden Member
Die Storno's waren degelijke apparaten, de CQM632 (1968) waren begin jaren 90 nog steeds in gebruik!
Golden Member
Heeft er iemand suggesties voor stevige (stalen) ladenkastjes, met diepe laden voor gereedschap en ondiepe laatjes voor componenten?
Bij voorkeur op wieltjes.
Moderator
Bisley maakt o.a. zulke ladekastjes.
Wel heavy duty kasten dus of dat op wieltjes gaat lukken?
Special Member
Of zoiets: http://www.inofec.nl/archiefkasten/ladekasten/ladekast-a4-met-18-laden
Wieltjes zijn er wel onder te maken. (hoewel ik daar geen voorstander van ben. Door het hoge zwaartepunt kukelen ze heel snel om omdat wieltjes nogal onstabiel zijn)
Heeft er iemand suggesties voor stevige (stalen) ladenkastjes
Daar gebruik ik een IKEA HELMER voor. Wel zelf inzetbakjes kopen (niet bij IKEA) om la-verdeling te maken.
[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 29 juli 2016 15:00:54 (23%)
Golden Member
Die Ikeas heb ik ook een aantal staan. Zolang je ze niet vol propt met trafo's zijn ze prima
Als de zwaardere gevulde lade's onderaan en zo met minder zwaar naar boven gaat, dan zal het wel stabiel zijn.
MVG Gerard.
Ik heb die van IKEA ook overwogen, maar dan wil ik er gelijk 10 (ja, dat ben ik weer, dan gaat de inrichting gelijk omgegooid worden) en dan loopt het toch wel weer in de papieren...
denk dat ik ook 1 voorloper van dat ikea kastje heb staan met grote laden. idd niet geschikt voor trafo's. de geleiders zijn niet al te stevig. voor de gewichtige dingen heb ik een tekeningkast A2 staan en nog wat ladenkasten. heb ook nog wat ladenkastjes besproken staan bij een bedrijf als die gaan ruimen
met stukjes geschaafde lat van de bouwmarkt heb ik ladeverdelers voor die kastjes gemaakt. sommige grote laden heb ik voorzien van de laatjes uit de oude ladenkastjes. er was toch veel te weinig wandruimte voor die kastjes hier.
voor ander groter spul heb ik al 12 jaar ikea malm kasten staan. alleen de bodem van een extra plaat 7mm mdf voorzien en er is nog geen lade van stukgegaan. zit toch best gewicht in, 1 lade zit helemaal vol met rolletjes snoer.
Golden Member
Op 10 juli 2016 22:57:42 schreef Schimanski:
Nostalgie evdweele, de CQM19 op de voorgrond was op jouw foto (1968) ook al weer een paar jaar oud. Was nog buizentechniek.
De CQM19 zat tot vorig jaar nog in mijn Berlingo. zelfs wel 8 kristalgestuurde Kanalen!
Ding werkte prima, was voornamelijk repeater en 2 simplex kanalen..
Golden Member
Thevel, Testman; je kunt je laden kastjes ook zelf maken van hout.
Stuk goedkoper en.. een bijkomend voordeel is dat je de afmetingen kunt aanpassen aan de beschikbare ruimte.
Golden Member
Dat moet je wel kunnen. Ik kan met metaal best uit de voeten maar hout en ik zijn geen vrienden