Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

evdweele

Overleden

Opruimen is een eeuwigdurend probleem.
Een paar dagen geleden kwam ik een foto tegen van mijn werkplek in 1968 :S

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Heee daar staat mijn scope!

Volgens mij waren de werkplekken, net als de autos, vroeger kleiner. De apparaten en meetapparatuur groter.

Hoe heb je zo kunnen werken?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
evdweele

Overleden

Het werken lukte heel aardig. Ik zie op die foto ook maar 2 apparaten die in reparatie zijn. Vaak waren het er meer.

In de werkplaats viel het werken met de meetinstrumenten van die afmetingen best mee, ze hadden hun vaste plek op de werkbank.
Lastiger was het repareren op locatie. Dan moesten die meetinstrumenten allemaal uit de auto naar het defecte mobilofoonbasisstation worden gesjouwd. En soms was dat naar de vijfde of zesde verdieping van een gebouw, zonder lift.

De Philips scoop PM3200 had je al ontdekt.
Daarboven een Boonton meetzender, daarnaast een Marconi modulatiemeter met daarbovenop een Radiometer distorsiemeter, daar weer naast een Philips buisvoltmeter, een Delta voeding 050/10 en er bovenop een Marconi laagfrequent wattmeter.

Wat op de foto ontbreekt zijn een toongenerator en een hoogfrequent wattmeter.
Een Schomandl FD1 frequentiemeter behoorde ook tot het instrumentarium, maar daar was er slechts 1 van in de werkplaats waar we met een man of 8 gebruik van maakten.

Helemaal linksonder zie ik ook nog de waardeloze Zeva soldeerbout die we in die tijd hadden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Tja... Ik kan mij de eerste accuboormachine nog herinneren. Heel duur natuurlijk en delen met 12 monteurs. Kun je je nu niet meer voorstellen. En ja, ook onze mobiele telefoon voor de storingsdiens was enig en uniek. 6 kg zwaar, met loodaccu, hangslot en ketting.

Mooie soldeerbout/hamer. Wees blij dat je er geen smd mee hoefde te doen....

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Thevel

Golden Member

Op 10 juli 2016 10:29:09 schreef tfteetje:
En ja, ook onze mobiele telefoon voor de storingsdiens was enig en uniek. 6 kg zwaar, met loodaccu, hangslot en ketting.

Deze?

High met Henk

Special Member

Aha.

Lang leve get ATF tijdperk.
Volgens mij was dit een ATF III.
Had mijn pa er ook 2 van gehad...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Yep!

En je kon er zelfs mee bellen! Mocht eigenlijk niet......

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Thevel

Golden Member

Volgens mij was dit een ATF III.

Nee, een ATF-2.

High met Henk

Special Member

ik twijfelde al of het nu een 2of een 3 was. wist dat het geen 1 was.

Grappig was dat mijn pa toen ook kantoor in belgië had en daar toene en GSM kocht. Belgacom had zijn net al klaar, terwijl PTT hier nog worstelde. Ding kostte 3000 gulden.

net als zijn fax van 6000 euro op thermisch papier... Kon er jaren later niet tegen dat hij van de kast viel......

KAn me ook nog de Telex herinneren.. De eerste met van die bandjes. De laatste kon zelfs een correctie uitvoeren...

Sprak laatste een kennis die bedrijven leeg ruimt qua oud ICT materiaal. Pakt ook andere elektronica mee, maar dat is niet zijn core business. Dus alles milieutechnisch volgens de regels vernietigd..
Hij wilde als kind altijd een bandrecorder.. En zat nu te mijmeren hoeveel hij er niet professioneel al had recycled. Raar hoe die dingen veranderen....
En ik ben niet eens halverwege mijn verwachte leven....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

PM3200 !! Mijn trouwe eerste scoop. Kostte toen hfl 1200,-, bijna drie maanden salaris!

Wat dachten jullie van de eerste semafoons? Ik zag de heren doktoren nog lopen met een klein steekwagentje als ze op visite gingen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben niet verantwoordelijk voor deze off-topic sprong.

Hooguit de aanstichter ?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Schimanski

Golden Member

Nostalgie evdweele, de CQM19 op de voorgrond was op jouw foto (1968) ook al weer een paar jaar oud. Was nog buizentechniek.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Thevel

Golden Member

Die Storno's waren degelijke apparaten, de CQM632 (1968) waren begin jaren 90 nog steeds in gebruik!

joopv

Golden Member

Heeft er iemand suggesties voor stevige (stalen) ladenkastjes, met diepe laden voor gereedschap en ondiepe laatjes voor componenten?

Bij voorkeur op wieltjes.

Hugo Welther

Moderator

Bisley maakt o.a. zulke ladekastjes.
http://www.archiefkastendirect.nl/media/catalog/product/cache/4/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/e/meerladenkasten-bisley.jpg
Wel heavy duty kasten dus of dat op wieltjes gaat lukken?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Of zoiets: http://www.inofec.nl/archiefkasten/ladekasten/ladekast-a4-met-18-laden
Wieltjes zijn er wel onder te maken. (hoewel ik daar geen voorstander van ben. Door het hoge zwaartepunt kukelen ze heel snel om omdat wieltjes nogal onstabiel zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heeft er iemand suggesties voor stevige (stalen) ladenkastjes

Daar gebruik ik een IKEA HELMER voor. Wel zelf inzetbakjes kopen (niet bij IKEA) om la-verdeling te maken.

http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/helmer-ladeblok-op-wielen-wit__0175264_PE328644_S4.JPG

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 29 juli 2016 15:00:54 (23%)

fred101

Golden Member

Die Ikeas heb ik ook een aantal staan. Zolang je ze niet vol propt met trafo's zijn ze prima ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als de zwaardere gevulde lade's onderaan en zo met minder zwaar naar boven gaat, dan zal het wel stabiel zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik heb die van IKEA ook overwogen, maar dan wil ik er gelijk 10 (ja, dat ben ik weer, dan gaat de inrichting gelijk omgegooid worden) en dan loopt het toch wel weer in de papieren...

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/ladenkasjes.jpg(Oude foto!)

Ikea lade kastjes heb ik hier ook, niets mis mee...

denk dat ik ook 1 voorloper van dat ikea kastje heb staan met grote laden. idd niet geschikt voor trafo's. de geleiders zijn niet al te stevig. voor de gewichtige dingen heb ik een tekeningkast A2 staan en nog wat ladenkasten. heb ook nog wat ladenkastjes besproken staan bij een bedrijf als die gaan ruimen :)

met stukjes geschaafde lat van de bouwmarkt heb ik ladeverdelers voor die kastjes gemaakt. sommige grote laden heb ik voorzien van de laatjes uit de oude ladenkastjes. er was toch veel te weinig wandruimte voor die kastjes hier.

voor ander groter spul heb ik al 12 jaar ikea malm kasten staan. alleen de bodem van een extra plaat 7mm mdf voorzien en er is nog geen lade van stukgegaan. zit toch best gewicht in, 1 lade zit helemaal vol met rolletjes snoer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 10 juli 2016 22:57:42 schreef Schimanski:
Nostalgie evdweele, de CQM19 op de voorgrond was op jouw foto (1968) ook al weer een paar jaar oud. Was nog buizentechniek.

De CQM19 zat tot vorig jaar nog in mijn Berlingo. zelfs wel 8 kristalgestuurde Kanalen! :)
Ding werkte prima, was voornamelijk repeater en 2 simplex kanalen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Thevel, Testman; je kunt je laden kastjes ook zelf maken van hout.
Stuk goedkoper en.. een bijkomend voordeel is dat je de afmetingen kunt aanpassen aan de beschikbare ruimte.

festina lente
fred101

Golden Member

Dat moet je wel kunnen. Ik kan met metaal best uit de voeten maar hout en ik zijn geen vrienden :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs