Bram, ik heb een Agilent U8032A en die maakt voor 60dB aan herrie zonder belast te zijn.
Ongeveer evenveel als een keukenafzuiging in een lage stand op een meter afstand. Ik kan me niet indenken waarom in nullast die ventilator niet veel langzamer kan draaien. Maar die 60dB staat tenminste in de specs.

Ik moet daar nog eens iets aan doen. ;)

Hi René,

Op het ogenblik heb ik mijn DP832 voeding uit elkaar liggen :-)

Op diverse fora kan je lezen horen dat de gebruikte ventilator een prul is, da ben ik niet van mening...

Dit is de Sunon die gebruikt is.
www.bramcam.nl/Diversen/Sunon-Maglev-8x8.pdf

En deze is een van de twee die wil ik gaan proberen.
www.bramcam.nl/Diversen/BE-QUIET-PURE-WINGS-80mm.pdf

De bestelling is ondertussen geplaatst en dat wordt een paar dagen wachten.
Ik heb wat foto's gemaakt met mijn telefoon i.v.m. de bedrading zodat ik weet hoe ik het terug moet plaatsen :-)

Daar gaat je garantie...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-01.png

Het voorwerp dat redelijk wat lijden veroorzaakt, Gertjan krijgt er tranen in zijn ogen van *grin*
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-02.png

De trafo, er is goed te zien dat er vele windingen zijn, de 2x 0-15V-25V-33V zijn voor de 0-30V uitgangen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-03.png

Hier is te zien dat een groep kabels die naar het front gaan een ferriet ring hebben gekregen.
Ik was niet helemaal blij dat deze kabels om een trafo kabel zat en daar ook nog eens met een TyWrap tegenaan gebonden zat!
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-04.png

Als de ventilatoren binnen zijn, laat ik nog wat meer zien, er zijn drie typen ventilatoren besteld, ik wacht in spanning af.

Gegroet,
Blackdog

Ha blackdog,

Gertjan krijgt er tranen in zijn ogen van *grin*

Valt wel mee hoor, het zijn vooral mijn oren waar ik last van krijg :-)

Inmiddels heb ik wat ervaring met pogingen om Rigol spul stiller te krijgen (DG1032Z, DSA815)
Dat valt niet mee.... een stille fan is niet zo moeilijk. Mijn fans waren, los in de open lucht, echt onhoorbaar.
Helaas, eenmaal ingebouwd was het geluid nauwelijks minder dan voorheen :-(

Probleem is dat Rigol bij het kast ontwerp niet gedacht heeft aan windgeruis..... Scherpe randjes waar de lucht langs blaast, kastdelen die als klankkast werken. Bij beide zelfs 2 scherpe roosters vlak achter elkaar (binnen- en buitenkast, natuurlijk ook beide een ander gaten patroon...) Ik heb dat rooster in de binnenkast er maar uitgeknipt, en de randen rondgevijld...

Wat helpt is de fan bevestigen met van die rubbers, zodat er minder trilling aan de kast wordt overgedragen.
Edit: Ik ben blij met deze fan mounts: http://nl.farnell.com/multicomp/mcfmm-1/fan-mount-universal-pk4/dp/129…

Ik had het voordeel dat (in mijn opinie...) de koeling ruim overbemeten was, en de fan dus wel een stuk langzamer mocht draaien.
Bij jouw voeding moet echt vermogen afgevoerd worden, dus dat zal lastiger zijn....

groet, Gertjan.

Morge Gertjan,

Ik had het hier op het forum niet verteld, maar die rubber bevestigingen had ik ook meebesteld. :-)

Ik heb aaldig wat ervaring met het stilmaken of een poging er toe, bij gebruik van ventilatoren.
Nu heb je aleen veel meer mogelijkheden omdat er een grote groep van PC bouwers is en die was er 30 jaar geleden niet...

Bij deze voeding is er voldoende ruimte achter de ventilator en daar verwacht ik dus geen problemen.
Zoals je aangeeft kan het rooster aan de achterzijde wel aardig wat geluid veroorzaken.
Dit roosten is ook vrij "dicht" wat ik een beetje onbegrijpelijk vind...
Dit kan er makkelijk worden uitgehaald en dan met een extern rooster worden opgelost.
Dit externe rooster is veel meer open en staat ook iets verder weg bij het draaiende deel van de ventilator vandaan
en dat scheeld bijna altijd positief in het geluid dat wordt voortgebracht.

Stil krijg ik het niet, maar waarschijnlijk wel beter.
Als dit succesvol is pak ik ook de Rigol DG4162 aan en de AP, dit zijn de twee meetinstrumenten waar ik me het meeste aan stoor,
dit door de klankkleur van de geruikte ventilatoren.

Gegroet,
Blackdog

in rubbers hangen en de fan begrenzen met een weerstand helpt het beste. de luchtstroom is niet echt berekend in die chinese dingen, men kwakt de goedkoopste fan erin en klaar.

heb apparaten welke zelfs met 1 fan nog prima werkten, af fabriek zat de fan bovenin het apparaat en blies niet langs het koelblokje. fan achterin gezet en blies dus tegen het koelblokje aan, nog 1 fan nodig en die loopt op het halve vermogen. wel de fan vervangen, want als die originele fans stil zijn buiten de kast voel je ze vaak alsnog trillen omdat ze niet uitgebalanceerd zijn. in een grote plastic of plaatstaal plaat gemonteerd hoor je ze dan toch wel, en rubber dempers nemen ruimte in die je niet altijd hebt..

Hi fred101,

Even kort ik heb op dit moment niet zoveel tijd om te reageren :(

Je heb helemaal gelijk met betrekking tot de ven als je een gedegen ontwerp heb dus van een firma welke niet alleen de ven gebruikt om herrie te maken maar terdege inzet om een goede lucht circulatie opgang te brengen laat zo.

Ik heb dit al even aangehaald in mijn draadje mbt de laag ruis voorversterker een ven is meer als koeling meestal dient hij daar niet voor maar om de temperatuur over de gehele oppervlakte in balans te houden wet van het thermodynamisch evenwicht.

De vennen van Sunon zijn zeer goed en hier is echt over na gedacht.
Vaak zit het probleem ook in het stapelen van de apparatuur.

Ik heb eens een test gedaan met een HP3457A deze ven maakt ook lawaai >:) om de ven langzamer te laten draaien geen goed idee de laatste twee cijfers zijn dan gelijk niet meer stabiel terwijl de temperatuur een graad of 3 steeg |:(

De luchtstroom en met name de luchtvochtigheid speelt op de referentie een veel belangrijkere rol.

Groet Henk.

je hebt wel goede fans uit het b segment, echter kun je die ook nog delen in 2 categorien. stil en hoge doorvoer, maar als die goedkope dingen veel draaien zijn ze na 1 jaar al op en begint de reutel omdat er geen echte lagers inzitten.

als ik iets aanpas mbt koeling, dan test ik eerst of het koelblok ed niet te warm worden. goede trillingsdemping op fans heeft vrijwel geen enkel apparaat, dus daar kun je al snel mee winnen op resonantie gebied.

ik heb een bakkerskrat met fans vergaard over de jaren, als die dreigt te overstromen mik ik er wat weg die met de hand slinger methode uitvallen ( lagers hoorbaar na een zwiep te geven ) toch zitten in die krat ook fans die in het c segement zitten maar echt stil zijn, debiet is wel vrij laag over het algemeen, langzamer draaien is een langere levensduur voor de lagers, ook een reden om de fan met een weerstand langzamer te laten lopen.

iets wat ik al lang weet is dat fans vaak nogal worden overdreven in het vermelde vermogen op het plaatje. staat er 12V 0,22A op dan is het ding vaak maar 0,15A en heeft dus veel minder debiet als je nodig hebt. oude cpu fans zijn het ergste, bovenop staat 12V 0,18A terwijl de onderkant het fabriekslabel bevat waar 12V 0,10A opstaat en zelfs dat was al overdreven..

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Ik heb van dezelfde persoon ook een hoop elekturen gekregen. en dat frontje komt me verassend bekend over. ik denk dat die hier dus ergens rondslingert. Maar toch bedankt voor het aanbod.
Ik moet alleen nieuwe draadjes gaan halen, want die dunne draadjes die tussen de bnc's zitten zijn niet zo heel sterk. naargelang waar ik aan kom vervormt het beeld op de scoop al. Of de connectors van de signaalgen zijn versleten natuurlijk. Dat zou eigenlijk aannemelijker zijn, aangezien de draadjes uit de industrie komen. :p

Jep, XR2206 ding, daar hadden ze inderdaad het vreemde idee dat de VCO ingang een connector met contact moest zijn.

Zo uit m'n hoofd was er helemaal niets aan de hand als je die ingang ongebruikt liet zweven. Ofwel ... er kan prima een bnc op.

Hi Corneille,

In de eerste plaats gefeliciteerd met je aanwinst nu je vraag dat is moeilijk te zeggen heb je een andere bron signaal generator of heb je een frequentie teller tot je beschikking.

Het kan de kalibratie uitgang zijn maar het kan ook de tijdbasis zijn.
Ik zou nooit zomaar ergens aan draaien zonder te weten wat je doet en of het een beter resultaat teweeg breng.

Groet Henk.

Ha Corneille,

Ik heb het even voor je opgezocht.
Ik kijk in het Reference Manual: http://www.woutersenwouters.be/sites/default/files/products_attachment…

Op pagina 1-31 staat de spec voor de calibrator:

OUTPUT VOLTAGE: Peak-peak value 600 mV, Tolerance 1%
FREQUENCY: Value 2kHz, Tolerance 20%.

Jouw calibrator is dus (bijna) in spec :-)

Edit:
Je denkfout zit er in dat je naar de verkeerde grootheden kijkt.
De belangrijke grootheid, die je gebruikt, is hier de rechthoekige vorm van het signaal, frequentie en spanning zijn onbelangrijk. Met die vorm stel je immers je probe in.
Philips/Fluke heeft z'n ontwerp geoptimaliseerd om die vorm goed te maken.

groet, Gertjan.

Edit: En hij is al weer dicht. Minuscule hoeveelheid stof, verder zo schoon en netjes, daar moet ik maar van afblijven.

Gevonden! Onder de kapjes van de voetsteunen zaten nog vier schroefjes verborgen. Sneaky.

Ik denk dat ik zo even ga kijken hoeveel stof zich in de scoop heeft verzameld.

Nou, zo eenvoudig gaat dat niet. Wie heeft er ervaring met het openmaken van zo´n Philips/Fluke-scoop zonder 'm naar z'n grootje te helpen? Ik heb aan de achterkant acht T10-schroefjes eruit gedraaid maar dat lijkt niet voldoende om de scoop uit z'n behuizing te kunnen schuiven. De vier schroeven boven op de kast zijn voor rack-montage?

Groeten,
Corneille

Ik was gister een dagje bij rbeckers.

Daar had ik het voorrecht om mijn Fluke te mogen vergelijken met een Echte Grote Meter:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_1264-Fluke-8846A-echte-grote-meter-600pix.jpg

Helaas bleek wel dat mijn Fluke wat meer aangaf dan de Echte Grote Meter. Ik kan daar wel mee leven, het is tenslotte maar een kleine meter :-)

Wat wel opvallend was dat de Fluke en de bejaarde Keithley 193 199 van rbeckers het tot de laatste digit precies eens waren. Niet zo raar natuurlijk, het zijn tenslotte allebei kleine meters....

groet, Gertjan.

Ha Krelis,

Bedankt voor de tip. Jammer dat ik daar gister niet aan gedacht heb....
Dat zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn bij een Echte Grote Meter!

groet, Gertjan.

Oeps... Ik denk dat de meters van rbeckers ook Keithley 199 zijn. Ik heb het aangepast.

Edit:
Ha rbeckers,
Wij posten kennelijk te gelijk. Het vraagteken kan weer weg achter de 199.....
Ik denk dat het typenummer wat verduisterd werd door de schaduw van de Echte Grote Meter :-)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (49%)]

Marconi maakte in 1961 al een spectrum analyser.
Ook die was groot en zwaar (1 meter hoog en 150 kilo)

Hij is inderdaad erg gebruikersvriendelijk. Bij mijn Tek 2710 en 2712 heb ik vaak het manual nodig om te weten hoe het ook al weer moest (of eigenlijk, onder welke menu knop het zit)

Onder het apparaat zitten twee uitschuifbare kaarten met een korte gebruiksaanwijzing.

Ik denk dat dit destijds een redelijk pittig geprijsde analyser was. Er is intern niet echt bezuinigd op de constructie. En hoewel het vaak erg veel werk is dit soort dingen te repareren omdat je nergens bij kunt hebben ze hier in ieder geval geprobeerd te vergemakkelijken. Er zitten mega veel testpunten in. De voeding alleen gaat al over de 50 en ze gebruiken de meeste niet eens bij de afregeling maar het is wel prettig om bij reparatie je probes aan te hangen. Bij de 2710 moest ik steeds stukjes draad aan het pcb of de onderdelen solderen.

Deze was kapot toen hij hier kwam. Hij had geen trace meer. Een van de SMPS wilde niet doorstarten. Die zijn op zich relatief eenvoudig te repareren maar vergen veel creativiteit tijdens het meten onder spanning. Je kunt bijna nergens bij. Daarnaast is dit een van de weinige instrumenten waar het qua elco's vrij problematisch was. 99% van mijn apparatuur heeft nog de originele elco's. Vreemd genoeg was dat met de 2710 die een jaar of 3 jonger is ook het probleem.

Ik wordt wel vaker gevraagd een SA te repareren maar het probleem daarbij is dat zelfs een eenvoudige reparatie vaak te veel tijd kost. In deze zit meer dan 10 uur werk. Dat is zonder de tijd die ik besteed heb aan bestudering van schema's en service documentatie. En deze is eigenlijk nog niet af. De resterende elco's gaan nog een keer opspelen.

Hi Corneille,

Zowel de Fluke scope en de 8840A zijn prachtige meetinstrumenten.
Ik heb nog 2x de 8840A in gebruik, de gene die ik nieuw heb gekocht zo'n 30 jaar geleden met RMS optie en een van Marktplaats.
Deze meters gebuik ik nu vooral bij mijn voedingen als ik een nauwkeuriger uitlezing wil.

Gefeliciteerd en een heel leuk plaatje dat je er bij hebt gezet :-)

Gegroet,
Blackdog

Ik ben ook al aan het bieden op die E030-3 maar ik heb op marktplaats zoekopdrachten opgeslagen en krijg iedere avond waarschuwingen als er nieuwe advertenties zijn die aan mijn zoekcriteria voldoen.

Ik zoek standaard voor Delta op

Delta elektronika
en
Delta voeding

In alle groepen

Hiermee is het een stuk makkelijker om iets op tijd te vinden.

Wat meer ? Dat is wel erg optimistisch. :-) Tenzij ze zich op bedrijven richten en de boel gecalibreerd en met garantie leveren.

Op de radio beurs in Rosmalen heb ik 2 transistor testers bij de CO stand gekocht.

Dit zijn Sansei Electronics Corp. 6200 Transistor Checker made in Japan. Jammer genoeg zijn de alu fronts wat beschadigd en ontbrak er van één de knop. Die laatste werkte ook niet goed, dus heb ik hem opengehaald.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01423_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01425_cleaned.jpg

5 schroeven verder kon de print er gemakkelijk uit
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01420_cleaned.jpg

Dat zijn behoorlijk veel IC's voor een transistor checker, maar deze kan ook de aansluitingen van BCE bepalen. En dat allemaal zonder PIC of AVR. IC's: 2x 4001 (quad nor), 4011 (quad nand), TL022 (dual opamp), 2x TL062 (dual opamp), 2x JRC2902N (quad opamp) en JRC2903D (dual comparator).

Gelukkig was de storing snel verholpen, de schakelaar TO-3 / TO-92 was vuil, en kon hij weer dicht.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01426_cleaned.jpg

Hierboven zie je dat hij een BC177 aan het testen is. De knop is niet zoals de originele, maar vind ik er wel mooi bijpassen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01427_cleaned.jpg

Ik heb geen idee hoe oud het is, met de date codes (lijkt op 2001, maar de seventies zijn waarschijnlijker) op de IC's kom ik er niet uit. Het is een bijzonder apparaat, zeker omdat het uit Japan komt en vooral de kleur van de behuizing vind ik bijzonder. Geen alledaagse verschijning.

Er is ook nog een signaal tracer type 6100 in de zelfde behuizing.

Als iemand meer van dit merk heeft of manuals dan hou ik me aanbevolen.

Zo zagen Sansei toestelletjes eruit van eind jaren 60 tot +- 1976.

Je doosjes zijn dus zeker "jonger"

groeten

Kris

Ik snap het ook niet normaal zie je ze maanden niet die Delta voedingen en dan zet iedereen ze ineens te koop.

Normaal zie je wel redelijk vaak de 24V voedingen van Delta voorbij komen omdat die veel in de industrie gebruikt zijn en ondertussen waarschijnlijk worden vervagen door nieuwere versies.

Maar nu stonden er dus in de afgelopen weken diverse Delta voedingen te koop en ik heb ze allemaal maar gekocht.

Wie weet worden zo ooit veel geld waard. :)

ESTEC heeft een partij meetapparatuur afgestoten, waaronder een heel stel Delta voedingen. Dat zijn dus ook die 19" versies die inmiddels opgedoken zijn.

Quakkelstein had er in Rosmalen ook een stapeltje staan, voor Eur 35,-. Ik heb me ingehouden, en alleen een E018-0.6D gekocht :-)
(OK, en een HP2468A voeding / super opamp, ook ex ESTEC)

Quakkelstein vertelde dat hij een paar weken terug een partij van ESTEC gekocht had.

En Peter van Delta Support kon mij vertellen dat zij m'n voeding op 20 juni 1989 verkocht hebben aan ESA Estec in Noordwijk :-)

groet, Gertjan.

Ik had zelf al 1 Delta voeding en heb er de afgelopen weken dus totaal 16 bij gekocht waarvan er 5 ex Estec zijn.
Terwijl ze normaal gesproken niet zo vaak te koop staan.
Ik heb dus geluk gehad.

Momenteel heb ik dus

3 stuks M24-20HE
2 stuks E030-3
3 stuks E015-2
4 stuks E018-0.6D
1 stuks E060-0.6
2 stuks CD15-1A
1 stuks D015-1.5
1 stuks MVT 15-10

Ik heb ze niet allemaal nodig dus een paar zal ik wel weer verkopen.

Ha flash2b,

Mooi ding! Bij welke stand heb je die gevonden?
Moet ik dan toch aan voorbij gelopen zijn......

Het verbaast me trouwens toch elke keer weer dat elke keer dat je opnieuw een ronde maakt je weer heel andere dingen ziet. Natuurlijk worden lege plekken opgevuld van onder tafel, maar ik kan kennelijk ook niet alles in 1 keer in me opnemen.

Het patroon van de ondergrond op je foto komt me trouwens bekend voor... Is dat geen Philips PM5786 125MHz pulse generator? :-)

groet, Gertjan.