Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Wat meer ? Dat is wel erg optimistisch. :-) Tenzij ze zich op bedrijven richten en de boel gecalibreerd en met garantie leveren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Je hebt gelijk het is niet iets meer het is 5 a 6 keer zoveel als ik nu betaal voor een Delta. En ik heb even rond gekeken op hun site en de meeste apparaten komen met een zogenaamde basis inspectie en slechts 15 dagen garantie.

Op 16 maart 2016 10:38:08 schreef jeroen79:
[...]
Waar zoek je op?

Aha, ik zocht altijd op Delta Labvoeding. Nu wat andere zoekopdrachten geprobeerd en ook meteen maar opgeslagen zodat ik ook een berichtje krijg als er een nieuwe online komt. Die andere link is inderdaad wel flink aan de prijs zeg, pff.

flash2b

Special Member

Op de radio beurs in Rosmalen heb ik 2 transistor testers bij de CO stand gekocht.

Dit zijn Sansei Electronics Corp. 6200 Transistor Checker made in Japan. Jammer genoeg zijn de alu fronts wat beschadigd en ontbrak er van één de knop. Die laatste werkte ook niet goed, dus heb ik hem opengehaald.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01423_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01425_cleaned.jpg

5 schroeven verder kon de print er gemakkelijk uit
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01420_cleaned.jpg

Dat zijn behoorlijk veel IC's voor een transistor checker, maar deze kan ook de aansluitingen van BCE bepalen. En dat allemaal zonder PIC of AVR. IC's: 2x 4001 (quad nor), 4011 (quad nand), TL022 (dual opamp), 2x TL062 (dual opamp), 2x JRC2902N (quad opamp) en JRC2903D (dual comparator).

Gelukkig was de storing snel verholpen, de schakelaar TO-3 / TO-92 was vuil, en kon hij weer dicht.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01426_cleaned.jpg

Hierboven zie je dat hij een BC177 aan het testen is. De knop is niet zoals de originele, maar vind ik er wel mooi bijpassen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01427_cleaned.jpg

Ik heb geen idee hoe oud het is, met de date codes (lijkt op 2001, maar de seventies zijn waarschijnlijker) op de IC's kom ik er niet uit. Het is een bijzonder apparaat, zeker omdat het uit Japan komt en vooral de kleur van de behuizing vind ik bijzonder. Geen alledaagse verschijning.

Er is ook nog een signaal tracer type 6100 in de zelfde behuizing.

Als iemand meer van dit merk heeft of manuals dan hou ik me aanbevolen.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

De datumcodes lijken me van 1981 en 1982.

Als je even doorklikt op radiomuseum.org dan kom je op http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=8879 en vanaf daar weer op www.san-sei.co.jp/en wat op een actuele website van het betreffende bedrijf lijkt. Je zou eens kunnen proberen om ze aan te schrijven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 maart 2016 21:12:57 (78%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Mijn idee was ook eind jaren '70, begin jaren '80.
Styling en ontwerp...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zo zagen Sansei toestelletjes eruit van eind jaren 60 tot +- 1976.

Je doosjes zijn dus zeker "jonger"

groeten

Kris

mel

Golden Member

Op 20 maart 2016 20:01:32 schreef flash2b:
Als iemand meer van dit merk heeft of manuals dan hou ik me aanbevolen.

Hartogs in Rotterdam bestaat volgens mij nog.Gewoon een mailtje eraan wagen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 maart 2016 23:22:50 (79%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En alweer een Delta erbij

Deze keer een E030-3 wel het oude model had zelf al een iets nieuwere versie maar wilde er nog 1 bij hebben.
Waarom heb ik ook alweer die CO PSU kitjes gekocht? :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta%20e030-3.jpg

zeg Dratsablylgu,

koop je die dingen per kilo ofzo?

We mooi gemaakt dat rack trouwens

RTFM, dan pas vragen...

Ik snap het ook niet normaal zie je ze maanden niet die Delta voedingen en dan zet iedereen ze ineens te koop.

Normaal zie je wel redelijk vaak de 24V voedingen van Delta voorbij komen omdat die veel in de industrie gebruikt zijn en ondertussen waarschijnlijk worden vervagen door nieuwere versies.

Maar nu stonden er dus in de afgelopen weken diverse Delta voedingen te koop en ik heb ze allemaal maar gekocht.

Wie weet worden zo ooit veel geld waard. :)

miedema

Golden Member

ESTEC heeft een partij meetapparatuur afgestoten, waaronder een heel stel Delta voedingen. Dat zijn dus ook die 19" versies die inmiddels opgedoken zijn.

Quakkelstein had er in Rosmalen ook een stapeltje staan, voor Eur 35,-. Ik heb me ingehouden, en alleen een E018-0.6D gekocht :-)
(OK, en een HP2468A voeding / super opamp, ook ex ESTEC)

Quakkelstein vertelde dat hij een paar weken terug een partij van ESTEC gekocht had.

En Peter van Delta Support kon mij vertellen dat zij m'n voeding op 20 juni 1989 verkocht hebben aan ESA Estec in Noordwijk :-)

groet, Gertjan.

Ik had zelf al 1 Delta voeding en heb er de afgelopen weken dus totaal 16 bij gekocht waarvan er 5 ex Estec zijn.
Terwijl ze normaal gesproken niet zo vaak te koop staan.
Ik heb dus geluk gehad.

Momenteel heb ik dus

3 stuks M24-20HE
2 stuks E030-3
3 stuks E015-2
4 stuks E018-0.6D
1 stuks E060-0.6
2 stuks CD15-1A
1 stuks D015-1.5
1 stuks MVT 15-10

Ik heb ze niet allemaal nodig dus een paar zal ik wel weer verkopen.

flash2b

Special Member

Sorry voor de niet Delta fans (bestaan volgens mij niet :)) maar op de radio beurs in Rosmalen vond ik een Delta Elektronika CST 100. Manual is hier te vinden.

Dit is constant current source regelbaar in 2 bereiken 0..20mA en 0..100mA. Het apparaat bevat een CS 100 module en de bijbehorende trafo. Boven gelinkte manual bevat de schema's van de stroom bron én de module.

Het exemplaar wat ik vond zag er bijna als nieuw uit. Potmeter loopt soepel en regelt mooi. Het was de eerste keer dat ik er één tegenkwam dus meteen maar gekocht. Hij is verder zeer compact.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01437_cleaned.jpg

blackdog

Golden Member

Hi Flash2b,

Jammer genoeg was je me voor ;-)

Gefeliciteerd met je leuke aanwinst!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Flash2b veel plezier met je aanwinst.

Dit is er 1 die nog ontbreekt in mijn verzameling.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Mooi ding! Bij welke stand heb je die gevonden?
Moet ik dan toch aan voorbij gelopen zijn......

Het verbaast me trouwens toch elke keer weer dat elke keer dat je opnieuw een ronde maakt je weer heel andere dingen ziet. Natuurlijk worden lege plekken opgevuld van onder tafel, maar ik kan kennelijk ook niet alles in 1 keer in me opnemen.

Het patroon van de ondergrond op je foto komt me trouwens bekend voor... Is dat geen Philips PM5786 125MHz pulse generator? :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Bijna goed. Het is een PM5785 die omschakelbare rise tijd heeft ipv trappeloos instelbare als de PM5786

miedema

Golden Member

Nou ja, die zitten zo dicht bij elkaar dat ze hetzelfde manual delen :-)

Zo kon ik makkelijk zien dat jouw PM5785 een snelste stijgtijd heeft van 1nS, tegen 2nS ( maar dan traploos instelbaar) van mijn PM5786B
Zo heeft ieder voordeel toch ook weer zijn nadeel :-)

Edit: Die PM5786B komt ook van de laatste Rosmalen. Op het scheiden van de markt té goedkoop om te laten staan....

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op vrijdag 25 maart 2016 09:54:25 (18%)

mel

Golden Member

Ik heb eindelijk de tijd gehad om mijn PM 2505 Analoge bankmeter te calibreren...Was een half uurtje werk, en zit weer binnen de specs.
Misschien voor de meeste van jullie is die ouwe meuk, maar ik blijf er bij dat een analoge meter in veel gevallen beter is dan digitaal.
En daarbij, ik hou niet van niet werkende meetapparatuur :)

fred101

Golden Member

Leuk, van de week toevallig het zelfde gedaan, een aantal analoge meters gecalibreerd. (maar niets gejusteerd) Gewoon uit interesse ik gebruik ze voornamelijk hobbymatig. Er liggen er meestal wel een stuk of 3 in de woonkamer om mee te spelen.

Was wel verrassend want mijn twee lievelingen, een vreselijk mooie AVO-8 MK-V in zwaar leren koffertje en een Simpson 260-6M, ook in showconditie en in zo'n mooie leren verpakking zijn het meestal aardig met elkaar eens ( tussen 3 tot 10V VDC) terwijl een in redelijke gebutste staat verkerende Unigor P4 net wat meer afweek. Nu blijkt die Unigor in een paar gebieden juist akelig goed te kloppen. Hoewel de overall winnaar toch net de AVO is. Die Unigor is eng goed op weerstand meten. Ik heb het van 1 ohm tot 100k getest en met een loep boven de spiegelschaal echt spot on in ieder bereik. De anderen komen nog niet in de buurt daarvan.
De AVO is ook verreweg het eenvoudigste af te lezen. (er waren nog een paar andere meters die mee streden)

Alleen nog niet mijn PM2505. Die ligt ook regelmatig beneden. Ik vind hem alleen mechanisch heel wat minder degelijk dan de rest. Die heb ik rond 2008 ofzo gerepareerd en wilde hem daarna calibreren. Als ik het goed onthouden heb was dat een rot klusje wat me niet goed lukte omdat je niks ziet. Iemands zei toen dat hij daar een spiegel voor gebruikte. Hoe heb jij dat gedaan. Een paar maanmden terug mijn AVO CT-38 builsvoltmeter extraordinaire :-)gerepareerd want ook al staat hij voor de sier in de woonkamer, hij moet wel werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Ik heb de achterkant eraf gehaald, en de servicemanual gevolgd,en gewoon op een paar steuntjes gezet, zodat je met je trimsleutel er via de achterkant bij kan komen.Dan kan je de meter gewoon aflezen.
Ik heb gewoon spanning erop gezet via de labvoeding, en een referentiemeter er par. aan gehangen.en dan gewoon bijregelen,
Zelfde in het mA bereik,Ik heb een loopcalibrator, en gewoon 4 tot 20 mA op de klemmen gezet.

Was een kwestie van gewoon de meetbrug nullen, de nulpotmeter op het front in de middenstand, en dan een trimmer (geen idee welke, staat in de beschrijving)afstellen dat de wijzer zoveel mogelijk op nul staat.
daarna de potmeter op het front bijregelen tot minimaal uitslag.
Dan kloppen meestal de andere bereiken ook weer.

fred101

Golden Member

Ik zal het binnenkort eens overdoen, is toch wel een leuke meter.

Een loop calibrator heb ik niet maar dat is geen probleem. Daar heb ik wel wat alternatieven voor ;-)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/10/calibratorek.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 25 maart 2016 21:14:32 (16%)

alternatieven... ookwel bekend als de plaats waar ronde voorwerpen op de vloer naartoe rollen in fred's hobbyhok :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Is mooi...maar ik denk dat dat boven mijn maximale vloerbelasting uitkomt :)

Dit topic is gesloten