Ik heb er ook al vele tientallen van gebruikt de afgelopen jaren.
Vaak om telefoon en pc te combineren omdat me nog wel eens bespaart op netwerkpunten...
Die dingen zijn zo te koop, een RJ45 die je in het patchpaneel steekt en daar weer outlets op.
Aan de outlet hetzelfde.
Zelf maken is veel duurder.
Zoek maar eens op lan kabel splitter.
Werkt tot 100 mb, voor 1 gig heb je alle 4 de aderparen nodig.

Edit, Arco was mij voor.

Inmiddels zelf ook gevonden: https://aliexpress.com/item/1005012645644833.html en héél wat goedkoper dan BOL...

´t Was een leuke vingeroefening om het inclusief een behuizing te ontwerpen en heb er toch nog wat van opgestoken.

Ik heb er ook nog van liggen. Vroeger werden ze verkocht als ISDN splitter voor 2 á 3 euro, afhankelijk van de uitvoering. Ik gebruikte ze als RS485 splitter, dus hoe ze zich in een netwerk gedragen weet ik niet.

Nou lijken 100Mbit verbindingen in de praktijk vaak best tolerant te zijn. Een paar meter 8-polige flatcable er tussen (ooit eens door een collega... een voor telefoon gebruikte patch tijdelijk voor netwerk gebruiken en niet weten dat er nog een patchkast tussen zit waar die flatcable in zat... het was toch maar telefoon...) heeft niemand gemerkt aan perfomance.
Dus ja, buiten spec. Nee, daar was het absoluut niet dramatisch.

Het hangt ook van het netwerk af...

We hadden een Token-ring net (met maar 16 Mbps) in een systeem, waar een stagiare een aantal korte pachkabeltjes had gemaakt van bandkabel.
Dat werkte totaal niet meer, was nog een flink tijdje zoeken naar de oorzaak...

Inmiddels ook weer/nog wat wijzer geworden: er blijken veel uitvoeringen van te bestaan en slechts heel weing aanbieders geven informatie waaruit ik kan opmaken dat het de juiste splitter voor mij is...

Bijvoorbeeld "Dit product is niet geschikt wanneer u beide apparaten tegelijkertijd wenst te gebruiken." geeft mij een verkeerd signaal, anderen vertellen hetzelfde in soortgelijke bewoordingen.
Die van BOL waar Arco naar linkte lijkt wel de juiste te zijn, maar is qua prijs niet echt interessant meer.

Voor wie er interesse in heeft: https://www.pollin.de/p/red4power-cable-sharing-adapter-r4-n100-ee-eth… doet hetzelfde als mijn ontwerpje, maar heeft een pigtail.
Kan in sommige gevallen handig zijn, maar ik heb liever 3x een jack.

Toegegeven, zelf maken is duurder dan kopen; maar geeft wel veel meer voldoening: "the jury is still out"...

Op zondag 2 augustus 2026 14:43:09 schreef Arco:
Zijn er ook in kleinere aantallen... :)
https://www.bol.com/nl/nl/p/ethernet-splitter-2in1-rj45-poort-netwerkk…

Maar... is de bedrading precies zoals bij de TS? Dan heeft het GEEN zin om er 1 te verkopen. Waarom verkopen ze ze per 1? Waarom staat er niet bij "2x 100mbps"?

Het kan zijn hoor, dat het is wat je hoopt dat het is, maar zou zomaar ook gewoon iets anders kunnen zijn waardoor je er helemaal niets aan hebt.

> ... niet pinout nagelopen...

ik wel.

Op zondag 2 augustus 2026 15:36:12 schreef rew:
[...]Maar... is de bedrading precies zoals bij de TS?

Als je er twee gebruikt maakt de onderlinge bekabeling weinig uit...
(zolang de uitgangen standaard ethernet zijn...)

3 keystones met een paar draadjes werkt ook prima als je maar een enkel setje nodig hebt.
En dat stop je dan in een goedkoop lasdoosje.

je kunt zoveel met netwerk kabel, heb er al eens een heel coax camera netwerk op overgezet omdat die kabels weg moesten en het systeem toch een keer vervangen zou gaan worden. gewoon 1 aderpaartje nemen en verloopje met coax patchkabeltje naar utp kabeltje maken. de camera voeding zat lokaal, dat scheelt zeker in beeld kwaliteit. of een patchkabeltje met een NC relaiscontact ertussen op ader 1 en 3, mooi om iets "hard" uit te schakelen :P

Op zondag 2 augustus 2026 15:41:19 schreef Arco:
[...]
Als je er twee gebruikt maakt de onderlinge bekabeling weinig uit...
(zolang de uitgangen standaard ethernet zijn...)

De situatie waar ik bang voor ben is dat ze gewoon 3 connectors hebben en alle drie de pin 1 aan mekaar, alledrie de 2, alledrie de 3 enz.

Andere optie is dat ze 1-4 naar links 1-4 en 5-8 naar de rechter 5-8 doen. Dan werkt er niets.

Iets slimmer is om 1-3, 6 naar 1-3, 6 van de linker te doen, en 4-5, 7-8 naar de rechter 4-5, 7-8.

Die laatste werkt goed als je op de tweede aansluiting een telefoon wil doen die normaliter op 7-8 zit.

Er zijn een aantal manieren waarop het aangesloten kan zijn die "niet handig" zijn. :-).

Op zondag 2 augustus 2026 14:59:06 schreef GJ_:
Ik heb er ook nog van liggen. Vroeger werden ze verkocht als ISDN splitter voor 2 á 3 euro, afhankelijk van de uitvoering. Ik gebruikte ze als RS485 splitter, dus hoe ze zich in een netwerk gedragen weet ik niet.

Dat zijn andere dingen, die staan parallel, voor ethernet moet je wat paartjes swappen. Je gebruikt twee paar voor iedere link. Vandaar ook de max 100mbit.

Die van BOL waar Arco naar linkte lijkt wel de juiste te zijn, maar is qua prijs niet echt interessant meer.

Ik vind die 8 euro voor enkele stuks best acceptabel. (bij Ali komt er nog toeslag + verzenden bij ook.)
Als je er 1000 nodig hebt wordt 't een ander verhaal... (als je 'm zelf maakt, kost het voor een paar stuks nog veel meer)

[Bericht gewijzigd door Arco op (93%)]

ISDN is aderpaar 3-6 en 4-5.
Daar zal je 4-5 ook moeten omzetten naar 1-2

The jury is back!

Ik heb er 4 bij Pollin meebesteld (moest toch nog wat anders ook hebben), koppelblokjes heb ik nog.

BOL rekent voor vier stuks een whopping €34.00, Pollin met €7.80 minder dan een kwart.
Zelfs als je alleen die dingen bestelt (€8.99 verzending) scheelt het een factor 2...

Op zondag 2 augustus 2026 18:07:16 schreef Sine:
[...]

Dat zijn andere dingen, die staan parallel, ...

ehhh, je hebt gelijk ja. Die heb ik nog. Helaas tegenwoordig wat moeilijker te krijgen, nu moet ik zelfs een beetje zoeken.

Op zondag 2 augustus 2026 14:11:16 schreef fatbeard:
Het is een RJ45 splitter/combiner waarbij er twee circuits over 1 kabel gaan; handig als je ergens een tweede kabel nodig hebt maar niet kunt trekken en een hub/switch niet kan.

Er bestaan ook 3 poorts switches die je kunt voeden met een USB poort van het aangesloten apparaat.

Of POE.

Maar FB zal dit voor een bepaalde toepassing willen maken.

Het hangt ook van het netwerk af...

We hadden een Token-ring net (met maar 16 Mbps)

Bestaat dat nog? :)
Maar je hebt gelijk... TS heeft het over POE. Daarop heb ik aangenomen dat het over Ethernet gaat. En dan zal 'het werkt goed' (ondanks dat het buiten spec is) of 'het werkt niet' tegenwoordig ook nog wel eens afhankelijk kunnen zijn van de maker van de PHY / de magnetics.

Okee, ik zal wat toelichten.

Ik heb het KPN glasvezel aansluitpunt in de meterkast hangen en vanaf daar gaat een UTP kabel naar de huiskamer waar het modem/switch staat.
Internet op zolder werkt met homeplugs, maar alleen als die op dezelfde groep staan en dat betekent dat het ding beneden in de meterkast moet hangen: daar kom ik een aansluiting voor tekort...

Een switch aan beide kanten werkte niet, dus dat viel af (al schijnt er een methode te zijn om het wel te laten werken); die methode schijnt volgens sommige non-AI bronnen trouwens ook niet met alle switches te werken.

Een tweede kabel trekken gaat ook niet dus wilde ik de liggende kabel delen, en omdat ik geen gigabit snelheden nodig heb (ik kijk TV via een andere kabel) zijn deze splitters afdoende (denk ik).
Het modem/switch verplaatsen naar de meterkast en in de huiskamer een 'losse' switch plaatsen is ook een optie, maar gaat me voor het moment te ver.

POE is iets wat ik denk niet nodig te hebben en waarvoor ik de spullen ook niet heb, ik noemde het slechts omdat ik dacht dat het altijd mode B was (ik heb inmiddels bijgeleerd).

Dus vandaar (en ook een beetje zodoende)...

Ah, duidelijk.
Dan zou ik het heel simpel doen met 4 keystones , oranje-wit en groen-wit op de ene en blauw-wit en bruin-wit op de andere , dan heb je geen knutseldoosjes nodig.

2 switches werkt wel , maar dan moet je er Vlans in kunnen zetten, en dus minimaal layer 2 hebben, een Vlan voor de lijn naar het modem en 1 Vlan voor je Lan.
Die aansluiting van de ONT naar je wan van het modem wil je niet in je lokale netwerk hebben, daar loopt de halve wijk aan data overheen omdat je met 40 anderen de vezel deelt... :)

Op zondag 2 augustus 2026 22:25:37 schreef fatbeard:
Een switch aan beide kanten werkte niet,

Dan ben je iets verkeerd aan het doen.

Als ik het goed begrijp gaat de "splitter" kabel van de meterkast ergens heen. In de meterkast kan je kennelijk tzt 2 ethernet kabels inpluggen. Dan past 1 ook.

Prima. Dan zet je een switch aan de andere kant en dan heb je daar vier of 7 ethernet poortjes. https://www.bol.com/nl/nl/p/premes-internet-switch-5-poorten-tot-1000-…

Ah... Dus je wil van de meterkast naar het "modem" in de woonkamer en dan "binnen" (aan je "LAN" kant van het modem) weer terug naar de meterkast.

Dat modem is trouwens niet meer een "modem" maar gewoon een ethernet-naar-ehternet(en wifi) ROUTER. Voor KPN draait dat ding PPOE "naar buiten" (username en wachtwoord zijn verplicht, maar worden op de server niet gecontroleerd... :+ )

Dan ga je dus je hele netwerk tot 100mbps internet speed beperken. Je kan roepen dat dit genoeg is, maar het gaat je ooit opbreken als tzt je echt "gratis" 200 krijgt en ergens echt nodig hebt.

Ik denk dat je dan iets duurdere switches moet nemen en VLANs gaat gebruiken. Het glasvezel AOP doet standaard VLAN6, en met een duurdere switch in de meterkast kan je dat dan naar boven sturen en je eigen VLAN 5 noemen en dan over dezelfde gigabit ethernet terug laten komen.

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Het is genoeg, voor nu zeker: mijn hele netwerk heeft maar 1 gebruiker, die weinig op het web doet en maar af en toe wat Youtube filmpjes kijkt; TV loopt via een andere kabel.