Bauknecht KMT9145 IXL Algemeen Alarm na Bezig met verwarmen

Op donderdag 21 augustus 2025 11:53:15 schreef EricN:
Zet hier effe een mail adres dan stuur ik de SM. Opgelet. Ofwel zet je je mail zichtbaar in je gegevens ofwel maak je snel een tijdelijk gmail of drg aan. Niet zomaar je mail openbaar zetten.

Tijdelijk Emailadres:
xxxx@xxxx.nl

Op donderdag 21 augustus 2025 12:08:18 schreef Roland11:
Meestal is dan het verwarmingselement (half) defect.
De weerstand meten met de Ohm-meter en je weet het.
Of een thermo-fuse van het hoefijzer-vormige verwarmingselment achterop (als jouw machine die heeft).

Lees anders even dit draadje: https://www.circuitsonline.net/forum/view/166739/last
Dat is eigenlijk dezelfde machine!
Ook al staat er een ander merk op, het is allemaal van DeLonghi.

Bedankt voor deze tip! Ik ga van de gelegenheid gebruik maken om zelf eens op onderzoek uit te gaan en zelf proberen om het apparaat te repareren. Mocht ik dan nog hulp nodig hebben dan meld ik me weer!

Op donderdag 21 augustus 2025 12:36:24 schreef AvD79:
[...]

Tijdelijk Emailadres:
xxxx@xxxx.nl

Deze was wel erg tijdelijk. Ik moet een andere oplossing zoeken.

Op donderdag 21 augustus 2025 12:08:49 schreef Roland11:
[...]DIe heb ik nog nooit gezien. Wil je die ook naar mij sturen? Bij voorbaat dank!

Bedankt! Nu weet ik eindelijk hoe ik de testmode kan oproepen :-)

Op donderdag 21 augustus 2025 11:53:15 schreef EricN:
Zet hier effe een mail adres dan stuur ik de SM. Opgelet. Ofwel zet je je mail zichtbaar in je gegevens ofwel maak je snel een tijdelijk gmail of drg aan. Niet zomaar je mail openbaar zetten.

Nu moet het goedkomen. Zou je hem hier naartoe willen mailen? Alvast bedankt!

xxxx@xxxx.nl

Op donderdag 21 augustus 2025 15:03:48 schreef Roland11:
[...]Bedankt! Nu weet ik eindelijk hoe ik de testmode kan oproepen :-)

Goed dat je het eens doorgelezen hebt. Nu is 1 van ons 2 toch op de hoogte. Ik had het zelf nog niet gelezen. Ik wist niet dat het interessant genoeg was. Wel alles wat er van te vinden is. Heel beperkt dus.

@AvD: geforward

Op donderdag 21 augustus 2025 18:06:51 schreef EricN:
[...]

Goed dat je het eens doorgelezen hebt. Nu is 1 van ons 2 toch op de hoogte. Ik had het zelf nog niet gelezen. Ik wist niet dat het interessant genoeg was. Wel alles wat er van te vinden is. Heel beperkt dus.

@AvD: geforward

Eerlijk gezegd gebruik ik die 'testmode' bijna nooit meer bij DeLonghi koffie-apparaten, op een gegeven moment heb je dat door veel ervaring steeds minder nodig. Maar toch leuk om te weten ;-)

Goede middag,

Met dank aan de SM heb ik het apparaat weten te demonteren en ik heb de weerstand gemeten van de twee verwarmingselementen (A=klein element, volgens mij van de stomer. B = groot element, volgens mij voor de koffie). Ik heb geen stekkers of kabels losgemaakt en de multimeter erop gezet. Ik heb op de foto's aangegeven op welke punten ik gemeten heb en wat de uitkomst was (A = 51 Ohm; B = 42 Ohm).

Mijn vragen:
- Klopt het dat A voor de stomer is en B voor de koffie?
- Heb ik de meting correct uitgevoerd? Kan ik nog meer metingen doen om een goede diagnose te maken?
- Kan er een conclusie getrokken worden op basis hiervan?

Ik las ergens dat de weerstand 80 Ohm zou moeten zijn, maar las ook dat het grote element eigenlijk uit twee bestaat, dus twijfel wat mijn meting betekent.

De elementen zijn dus goed allemaal.

Maar de thermische zekeringen heb je niet meegenomen in je meting.

Die nog doormeten voor de zekerheid.

Ook zou je in de 'testmode' eens de elementen kunnen aansturen? Krijgen ze dan AC spanning op de punten waar je nu de weerstand hebt gemeten (aan/uit 230V AC)? Worden ze warm?

Op vrijdag 22 augustus 2025 14:11:25 schreef Roland11:
De elementen zijn dus goed allemaal.

Maar de thermische zekeringen heb je niet meegenomen in je meting.

Die nog doormeten voor de zekerheid.

Ook zou je in de 'testmode' eens de elementen kunnen aansturen? Krijgen ze dan AC spanning op de punten waar je nu de weerstand hebt gemeten (aan/uit 230V AC)? Worden ze warm?

Ik heb de twee zekeringen van het kleine element kunnen doormeten en die zijn ongeveer 0,2 Ohm.

Met de testmodus heb ik vastgesteld dat op beide elementen 220 volt staat en ze worden beide heet.

De zekeringen van het grote element heb ik nog niet doorgemeten. Ik weet nog niet precies waar die zitten en denk dat ik het element ervoor moet demonteren.

Op vrijdag 22 augustus 2025 21:01:27 schreef AvD79:
Ik heb de twee zekeringen van het kleine element kunnen doormeten en die zijn ongeveer 0,2 Ohm.

Advies: zet de machine aan, meet de spanning over de zekering, en kijk of er iets gebeurt totdat "Algemeen alarm" optreedt. Omdat dit type zekeringen wel eens aan/uit gaan als ze belast worden / warm worden.

De zekeringen van het grote element heb ik nog niet doorgemeten.

Is niet nodig, deze gaan eigenlijk nooit defect en als ze echt defect zijn dan zou het element niet warm worden. En je hoeft ze ook niet uitgebouwd te meten, als je de weerstand van de hele 'kring' meet op de twee kabels die naar de print gaa n neem je ze gelijk mee.

Op vrijdag 22 augustus 2025 22:54:39 schreef Roland11:
Advies: zet de machine aan, meet de spanning over de zekering, en kijk of er iets gebeurt totdat "Algemeen alarm" optreedt. Omdat dit type zekeringen wel eens aan/uit gaan als ze belast worden / warm worden

Ik heb dit zojuist gedaan. In het begin was de spanning over beide zekeringen 0V en het hoefijzer vormige element werd heet. Vervolgens koffie gezet, spanning beide zekeringen nog steeds 0V. Na 10 minuten stond display op "Bezig met vervarmen". Toen meette ik bij 1 zekering 110V en bij de ander 0V.

Daarmee hebben we de boosdoener dus te pakken! Is het een kwestie van die ene zekering vervangen? Of kan er een nog een dieper liggend probleem zijn dat ervoor zorgt dat die zekering kapot is gegaan dat ik kan onderzoeken?

Ondertussen was ik alvast aan het kijken naar een nieuwe warmtezekering. Ik kwam bij Fixpart terecht en zie daar dit:

Zit hier nog kwaliteitsverschil in of is het devies: gewoon de goedkoopste nemen (in dit geval Delonghi).

Ja, op de een of andere manier maken ze de onderdelen duurder als er geen 'DeLonghi' op de buitenkant van de machine zetten LOL

Op zondag 24 augustus 2025 13:15:23 schreef Roland11:
Ja, op de een of andere manier maken ze de onderdelen duurder als er geen 'DeLonghi' op de buitenkant van de machine zetten LOL

Bedankt! Zou jij nog verder onderzoeken of gewoon die ene zekering vervangen? En de ander ook direct voor de zekerheid?

De een is de werkthermostaat, de ander is de maximum thermostaat. vervang in princiope alleen de werkthermostaat en de NTC voeler, die begeven het ook erg vaak en veroorzaken ook de melding.

Op zondag 24 augustus 2025 18:38:42 schreef smd:
De een is de werkthermostaat, de ander is de maximum thermostaat. vervang in princiope alleen de werkthermostaat en de NTC voeler, die begeven het ook erg vaak en veroorzaken ook de melding.

Dat zag ik op dat andere draadje ook staan inderdaad. Ik zie dat daar de termen NTC en PTC door elkaar gebruikt worden. Heb ik het goed als het om dit onderdeel gaat? En daarvoor heb ik ook warmtegeleidende pasta nodig als ik het goed heb. Ik heb nog pasta liggen voor een CPU koeler in mijn pc. Is dat geschikt?

Op zondag 24 augustus 2025 18:38:42 schreef smd:
De een is de werkthermostaat, de ander is de maximum thermostaat. vervang in princiope alleen de werkthermostaat en de NTC voeler, die begeven het ook erg vaak en veroorzaken ook de melding.

Sorry, nog een tweede vraag hierover: ik begrijp nu dat 1 warmtezekering de werkthermostaat is en de andere warmtezekering de maximum thermostaat. Beiden zien er hetzelfde uit. Zijn ze ook exact hetzelfde?

In het verleden zette DeLonghi er altijd 2 op met verschillende temperatuur: 5232104500 (170 gr.C) en 5232105000 (318 gr.C). Ze zitten op hetzelfde blok en tamelijk dicht bij elkaar.
Maar daar zijn ze van teruggekomen en tegenwoordig op nieuwe machines vind ik altijd 2 stuks van 318 gr.C terug. Ik denk dat ze zijn teruggekomen van die 170 gr.C. omdat die te vaak onbedoeld door ging.
Dus... ik zou die van 318 gr.C monteren.
Overigens staat de temperatuur er gewoon op, dus dat kun je zelf zien bij jouw machine als ze de zekering eraf schroeft.

Een defecte temp.sensor kom ik praktisch nooit tegen, wel af en toe dat de warmtegeleidende pasta helemaal opgedroogd/hard is geworden.
Ja, daar kun je CPU pasta voor gebruiken.
Ennuh, het is een NTC. Bij 95 gr.C. ongeveer 5 kOhm, bij 20 gr.C heeft ie 110-120 kOhm

Omdat ik dan sowieso de wartmegleidende pasta maar beter kan controleren heb ik besloten om voor de zekerheid ook maar een nieuwe sensor mee te bestellen met de warmte zekering. Beide zal ik snel ontvangen.

Voor wat betreft het installeren van de nieuwe sensor; na het verwijderen van de oude sensor ben ik van plan de oude pasta resten op het element te verwijderen en dat plekje goed schoon te maken met alcohol. Vervolgens moet ik nieuwe pasta aanbrengen, maar waar doe ik die op? Meest logisch lijkt mij op het uiteinde van de sensor zelf? Of ook op het element? En dat hoeft maar een heel dun laagje te zijn toch?

IDD de 318 Graden thermostaat zoals Ronald vermeldde en de PTC/ NTC zeker. Pasta drukt zichzelf er uit als het te veel is, breng niet te schraal aan, dan is overdracht te slecht!

Ik heb de nieuwe warmtezekering geplaatst (de 318 graden versie) en de nieuwe temperatuur sensor (NTC). En het probleem lijkt opgelost! Koffie zetten werkt nog steeds en na een uur nog steeds geen "Algemeen Alarm" of "Bezig met opwarmen".

Hartstikke bedankt voor de hulp! Heb er veel van geleerd en geeft een goed gevoel om zelf voor een prikkie een (bijna) defect apparaat te repareren. Was me mooi gelukt zonder jullie hulp.

Edit: ik heb bij toeval ook geleerd dat het niet de bedoeling is dat je een nieuwe post plaatst als je zelf de laatste post hebt geplaatst. Daar heb ik me een paar keer schuldig aan gemaakt. Excuses daarvoor. Maar de edit functie heb ik nu gevonden!

In ieder geval weer een werkende machine!

hallo, weet niet of het nuttig is?
voor mij wel waarschijnlijk, heb namelijk hetzelfde probleem.
mag ik delen in de oplossing?
alvast bedankt Bert stevens

Op maandag 26 januari 2026 12:43:56 schreef bertstev:
mag ik delen in de oplossing?

Misschien even de berichten lezen dan?