Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Die grote zou iets uit het onderwijs kunnen zijn. Goed afleesbaar op afstand, en zo geschikt voor demonstratie bij proefopstellingen en bijvoorbeeld om uit te leggen hoe je een multimeter (incl kiezen van bereiken) gebruikt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ha fred,
Die Pantec heb ik ook. Voor capaciteitsmetingen moet je waarschijnlijk 220V AC op die vreemde ingang zetten. Dat is iig bij de mijne zo. Mijn snoertje ben ik daarvoor waarschijnlijk kwijt.
Ik heb daar wel een handleiding/schema van. Bijgevoegd.
Weet je trouwens zeker dat die meter met transistoren in het V/A meetsysteem is uitgerust? Zijn die niet alleen voor die oscillator?
De 22,5V batterij voor de ingangsbeveiliging kun je nog via Amazone Duitsland krijgen.
Een beter potmetertje voor de set zero van het weerstandsbereik is geen weelde. Verder een fijnen meter...
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Ha Fred
Die Pantec komt mij zo bekend voor. Volgens mij heb ik in de jaren '70 met een bijna (exact) dezelfde gewerkt, maar stond er Philips op en zat er aan de zijkant een wieltje om hem op 0 te zetten. Maar ja dat is zo lang geleden, misschien vergis ik me.
TonHek
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bedankt Tidak, dat is een stuk handiger. Ze gebruiken dus idd 220VAC via die vreemde zij-ingang.
De torren zie je in het schema staan. 2 vormen een verschilversterker en twee een oscillator. Het zijn 3x BC238 en 1x AF126 Die laatste was dood, ook de 1nF condensator was niet lekker meer.
Die nul-pot is inderdaad een vreselijk beroerd ding. Dat is dus blijkbaar een "feature" 
Edit: Net het manual/schema zitten bestuderen en dit is geen actieve meter.
Beetje vreemd dat ze 230V gebruiken om capacitieve reactantie te meten terwijl er een oscillator aan board is.
Kris hieronder: deze meet niet volgens de balistische methode in de twee aanwezige ranges. Hij meet de reactantie mbv een 50Hz sinus en geeft deze weer in capaciteit. Dat doe je met 230VAC.
De ballistische methode kan bij de meeste analoge meters en dus ook hier, en gebruikt DC om de condensator te laden. Hij moet in weerstand staan en meet de piekstroom (de max uitslag van de meter) Daarna moet je rekenen maar ze zijn zo aardig een conversie schaal af te beelden. Dit werkt alleen bij niet te lekke condensators.
Op 9 mei 2016 07:16:44 schreef fred101:
Een "echt grote meter" Van RBeckers gehad. Verder niets bekend. Loodzwaar en mega degelijk. Meer foto's: http://www.pa4tim.nl/?p=5620
[bijlage]Daarnaast een actieve analoge meter van Pantek. Niet met FETs maar met torren. Ik heb hem gelijk gerepareerd en gecalibreerd. Dat ding blijkt akelig nauwkeurig te zijn. Hij kan capaciteit meten (maar geen idee hoe) er zit een 1,2kHz puls generatortje in wat ze U.S.I noemen. En aan de zijkant een of andere "connector" waar ik de functie niet van weet. Helaas geen manual van gevonden.
http://www.pa4tim.nl/?p=5615 voor meer foto's
[bijlage]
Ik heb dezelfde pantec, maar ik heb geen connector aan de zijkant.Is dat niet apart bijgemaakt?edit: is toch niet exact eender, maar denk dat het zn broertje is. de layout van de schakelaar is anders.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn volgens het manual van Tidak 3 versies. Maar ik vond nog een Italiaans manual van weer een andere en op een Italiaans forum had iemand het over een versie met een 200Mohm stand. De versie met de 2 pF ranges heeft de connector aan de zijkant. Hij werd met een kabel geleverd die daar in moest tbv de 230VAC voor de capaciteit meting.
Wel grappig, ik had nog nooit van Pantek gehoord, er is bijna niets over te vinden, maar blijkbaar heeft het halve forum er een gehad. Ik heb hem gejusteerd (met wat trial en error omdat ik geen schema etc had) en het ding is akelig goed in elke range en ook over de hele schaal. Dat zie je niet vaak. Ten minste ik niet 
Ik ken de Pantec wel. Het schema is zowat een kopie van de typische Japanse multimeter (Hansen, Kyortisu, Sanwa) uit begin jaren 70. Maar de wals en de schakelaartjes waren wat minder. Philips had tot in de jaren 80 een kleine multimeter dat je kon kopen via service, zou me niet verbazen mocht dat ook een Pantec product zijn.
groeten
Kris
fred101
Golden Member
Op 9 mei 2016 22:54:36 schreef kris van damme:
Ik ken de Pantec wel. Het schema is zowat een kopie van de typische Japanse multimeter (Hansen, Kyortisu, Sanwa) uit begin jaren 70. Maar de wals en de schakelaartjes waren wat minder. Philips had tot in de jaren 80 een kleine multimeter dat je kon kopen via service, zou me niet verbazen mocht dat ook een Pantec product zijn.groeten
Kris
Het was even zoeken op mijn site, maar hij bleek er nog niet op te staan. Ik denk dat je deze bedoeld ? Ik heb de originele probes niet maar op het kleine plaatje in het "manual" zien ze er precies zo uit als die van Pantec. Ook met ingebouwde zekering.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 12 mei 2016 19:32:19 schreef fred101:
[...]Het was even zoeken op mijn site, maar hij bleek er nog niet op te staan. Ik denk dat je deze bedoeld ? Ik heb de originele probes niet maar op het kleine plaatje in het "manual" zien ze er precies zo uit als die van Pantec. Ook met ingebouwde zekering.
Toch ook een Pantec/Chinaglia lijkt me. Op je website noem je hem UTS-001 maar dat zal wel de aanduiding van de fabrikant zelf zijn. Staat er niet een SBC-typenummer of iets dergelijks op?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dankje voor die uitgebreide beschrijving! Kan misschien een voorloper zijn van het SBC-type. Ik weet niet of ik hem aan de hand van de codenummers nauwkeurig gedateerd krijg, maar als dat nu niet lukt, misschien later als ik meer apparatuur ken.
Kris, staat er in het boekje van jouw SBC851 toevallig ook een 4822 395-nummer?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
RAAF12
Golden Member
Op 12 mei 2016 19:32:19 schreef fred101:
[...]Het was even zoeken op mijn site, maar hij bleek er nog niet op te staan. Ik denk dat je deze bedoeld ? Ik heb de originele probes niet maar op het kleine plaatje in het "manual" zien ze er precies zo uit als die van Pantec. Ook met ingebouwde zekering.
[bijlage]
[bijlage]
Grappig om te zien dat er blijkbaar op de print eerst een instelpot was voorzien en later toch maar een paar vaste weerstanden zijn geplaatst.
miedema
Golden Member
Op de Jutberg liep ik een Fluke 8800A tegen het lijf.
Nu die weer is gerevitaliseerd is het tijd voor een familie portretje:
De bovenste, een 8000A heeft mijn vader ooit nieuw gekocht, rond 1975. Toen ongeveer het mooiste wat nog betaalbaar was voor de hobbyist.
Ik gebruik hem nog steeds vrij veel. Voedingen in de gaten houden, op de acculaadtafel etc. Een echt werkpaardje.
Bleek nu, na al die tijd (zo'n 40 jaar...), nog steeds aardig in cal te zijn.
De middelste, 8600A, heb ik een paar jaar terug voor weinig van Marktplaats gevist.
Hij heeft een flinke reparatiegeschiedenis achter zich voor hij goed bruikbaar werd. Na reparatie deed hij het wel maar was niet stabiel... Verder zoeken leverde slechte tantaaltjes, en vooral slechte contactjes, haarscheurtjes in solderingen en printbreukjes op... Maar nu is hij weer zeer betrouwbaar en stabiel.
Ik gebruik hem veel. Vooral voor dingen als voeding rails in de gaten houden etc. Met z’n 200µA stroombereik ook ideaal om elco’s te formeren. Lekker klein, dus past overal nog wel op of bij.
Eigenlijk net zo handig als de 8000A, maar dan met een digit meer 
De 8800A is dus nieuw, van de laatste Jutberg. (Voor zo weinig dat ik het niet kon laten....)
Deze meter is gemaakt voor ander gebruik dan de bovenstaande. 5½ digit mét guarding en shielding. 4 draads Ohm meting. Maar weer helemaal geen stroombereiken.....
De uitlezing gaf onzin aan. Dat bleek te komen door een erg lekke voedings elco. Meteen alle voedingselco’s vervangen door mooie longlife elco’s. (Vishay maakt nog axiale, maar steeds meer typen worden "end of life"...). Daarna de verification tests doorlopen, en bleek de meter bijna nog in cal te zijn (gemiddeld een paar laatste digits te laag)
Verder was de aan/uit toets afgebroken. Even rondkijken op het web leerde dat het een veel voorkomend probleem is.
Door de hefboomconstructie staat er veel kracht op die toets. En dat plastic wordt met de jaren brosser, en de netschakelaar plus bedieningsmechaniek gaan juist zwaarder lopen door uitdrogend vet..... Dat betekend ook dat zo’n toets lastig te vinden zal zijn. Ik heb een steviger alternatief bedacht. De toets van achter volgegoten met epoxy lijm, en er draad in getapt. Daar een boutje in, met een mooi hoesje er overheen. En natuurlijk die schakelaar gesmeerd 
De afgelopen dagen heb ik besteed om alle drie opnieuw te calibreren en justeren. Dat ging prima door mijn nog nieuwe 8846A als referentie te gebruiken. Wat wel een flinke opgave bleek was om alle benodigde spanningen te maken. (en dan nauwkeurig en stabiel genoeg...)
Alle drie stonden er eigenlijk opvallend goed bij, en hadden alleen wat tweaken nodig om weer in cal te komen. De 8000A was nog origineel (laatste cal 1975....), de 8600A had ik zelf al provisorisch opnieuw gejusteerd met de toen beschikbare middelen.
En dit is het resultaat:
Dat de 8600A niet precies op 10,000 staat is hem vergeven. 10V was ook geen ijkpunt, dat was 19,000V voor het 20V bereik.
Groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha Jeroen,
Op 27 mei 2016 12:49:50 schreef Jeroen:
Leuk, een 8800A, die heb ik ook. Netschakelaar gaat nog soepel overigens
En op de gelinkte foto zie ik ook een bekende bovenbuurman
. Verderop lees ik daar ook nog wat over een 8600A, dus kennerlijk heb je dat trio ook compleet.
Het blijven erg bruikbare metertjes. Ik gebruik ze ook veel als ik iets lang wil monitoren, Accuspanning, een ref die 1000 uur aan staat etc. Dat vind ik dan zonde om een VFD display voor te verslijten, en die Flukes met LED's zijn daar prima voor...
Mooie klassieke Tek trouwens!
groet, Gertjan.
fred101
Golden Member
Maar dan wel een gevallen 465 met een bult op zijn kop
Heeft die bult ook nog een functie ?
Wel een mooie scoop. De opvolger van de 453 en vrij drastische verandering in uiterlijk. Ik vind de 453 lastiger te bedienen dan een 465. Bij die laatste zitten de knoppen waar je ze verwacht. Net als bij de 547 en familieleden
fred101
Golden Member
Dit soort kleine benchmeters zijn eigenlijk best handig. Je trekt ze niet zo makkelijk om, geen batterijen die net leeg zijn als het niet uitkomt en ze nemen relatief weinig ruimte in. Als ik meer ruimte had dan zou ik mijn Keithley 2000 zo schuin op de bench zetten mbv die beugel maar dat ding is zo diep dat hij dan alleen maar in de weg staat.
Maar ik heb nog een Fluke 8000 en een HP3435 (die is veel schattiger
)dat zijn 3,5 digit meters, wat wel wat weinig is, maar dat is voor veel werk wel genoeg. Alleen jammer dat ze zo traag. Dat is het nadeel van alleen maar werken met "high-end" meters, je gaat je irriteren aan de rest.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 28 mei 2016 16:21:25 schreef Mathieu Verhorst:
Mijn 'nieuwe' aanwinst. Was behoorlijk vergeeld.
Een stevige behandeling met pure Dasty bracht de oorspronkelijke kleur terug[bijlage]
Vergeling ligt toch aan UV invloed op het plastic? Wat het niet gewoon vuil?
Op 28 mei 2016 16:51:11 schreef fred101:
Dit soort kleine benchmeters zijn eigenlijk best handig. Je trekt ze niet zo makkelijk om, geen batterijen die net leeg zijn als het niet uitkomt en ze nemen relatief weinig ruimte in. Als ik meer ruimte had dan zou ik mijn Keithley 2000 zo schuin op de bench zetten mbv die beugel maar dat ding is zo diep dat hij dan alleen maar in de weg staat.Maar ik heb nog een Fluke 8000 en een HP3435 (die is veel schattiger
)dat zijn 3,5 digit meters, wat wel wat weinig is, maar dat is voor veel werk wel genoeg. Alleen jammer dat ze zo traag. Dat is het nadeel van alleen maar werken met "high-end" meters, je gaat je irriteren aan de rest.
Dan zou ik liever een HP3468a erbij willen. Maar die zijn niet echt dik gezaaid (mooie exemplaren dan...)
Op 29 mei 2016 09:53:53 schreef Mathieu Verhorst:
De switches van de 8010 vind ik wel behoorlijk 'zwaar' gaan. Ik las op EEVblog dat behandeling met een contactspray goed werk doet. Alleen, welk soort??
Daarin ben je niet de enige.
Het toestel zelf is erg licht en zodra je een knop wil indrukken schiet het naar achteren.
Gewoon met zijn kont tegen een achterwand aanzetten is wel de gemakkelijkste methode.
Contactspray helpt alleen tegen vervuilde contacten, en bij dit apparaat gaan de toetsen vanaf de fabriek al vrij zwaar.
fred101
Golden Member
Dat soort latching knoppen kunnen een vreselijke bron van ellende zijn. Bij mijn curvetracer, die een jaar of 20 niet gebruikt was, waren er een paar die bleven hangen en een andere wilde juist niet ingedrukt blijven. Bij een Tek systeem 5000 preamp plugin veroorzaakte ze zoveel weerstand dat het leek of de plugin niks deed.
Bij diverse Philips apparaten veroorzaakte ze meetfouten. Vaak help het de knop een aantal keer in te duwen maar vaak is contactspray (meestal K61, of in extreme gevallen K61 K60) de enige optie (anders dan demontage en de US)
Van de week nog in mijn HP meetversterker en een paar weken terug bij een HP sweeper deed de marker functie niets. Wat K61 zorgde ervoor dat hij soms wat deed maar na een week of twee werkten ze weer foutloos.
Gisteren trouwens mijn 3435 weer eens opgegraven. Die heb ik ooit van rbekkers gehad, de versie orgineel met accu (maar die was al ooit verwijderd) incl opberg tas. Die heb ik ook een tijd best veel gebruikt. Ik maak hem even open voor de zekerheid, er zitten maar 3 elco's in, 2x een 220u/35V en een 470u/16V. Minitrafotje en hij trekt maar weinig stroom, daarnaast hij is maar een jaar of 4 niet gebruikt dus maar het risico genomen en zo ingeplugd. Binnen een paar seconde rookt een 2,7 ohm weerstandje op. Toch maar even de elco's checken. Bleek er een short te zijn. Minder dan 2 ohm weerstand. Toch maar even nieuwe erin gezet en toen deed hij het weer. Maar de latching powerdrukknop bleef hangen. Dus toen dat gelijk maar verholpen. De meetsnelheid viel mee, in mijn herinnering was hij trager
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt ook nog K390 spay. die gebruik ik hier standaard.. soms werkt contact 60 icm een los smeermiddel beter, zeker bij zwaarlopende potmeters bijv. contact 60 op de as zodat de oude vetlaag oplost. later wd40 op de as en weer als nieuw.. contact 60 en koolbanen van potmeters zijn minder goede vrienden..
[Bericht gewijzigd door testman op (34%)]
Jochem
Op 28 mei 2016 16:21:25 schreef Mathieu Verhorst:
Was behoorlijk vergeeld.
Een stevige behandeling met pure Dasty bracht de oorspronkelijke kleur terug
Welk Dasty product gebruik je daarvoor? Je hebt ze van ontvetter tot badkamerreiniger.
Jochem
Ok, dus met de ontvetter kun je vergeeld plastic weer "wit" krijgen. Bedankt voor de tip.
Ik heb het gebruik van Dasty vaker genoemd gezien her en der op the interwebz, maar het was nooit geheel duidelijk welk Dasty product dat dan moest zijn, en ontvetter leek me niet het meest logische om verkleuring terug te draaien.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Goedenavond Heren en Dames,
Een aantal dagen geleden deed ik een iets wat vage aankondiging over mijn nieuwe oscilloscope.
Nu is het moment aangebroken.
Mijn nieuwe scope is een Hameg HM407-2.
Ik heb hem nu al iets meer dan een week in huis, ik heb de afgelopen tijd wat gespeeld met de functies en ik ben meer dan tevreden met mijn nieuwe scope.
Toen ik hem in huis had heb ik hem gelijk even getest met de Jim Williams pulser van free-electron.
Zo kwam ik tot de ontdekking dat de stijgtijd van 10-90% in totaal 12nS was, wat dan volgens mijn bereking overeen komt met 83,33MHz.
Betekent dit dan dat het -3dB punt dan bij 83MHz ligt??
Zonet heb ik nog even een oud projectje van mij aan de scope gehangen.
Namelijk een nixie voeding, met een NE555 als basis. Naar het ontwerp van Turbokeu.
Je kan hier mooi zien dat de schakel pieken op de FET weer te zien zijn op de uitgang van de voeding.
Ik heb bij deze scope 2 nieuwe probe`s gekocht, namelijk de Testec MF312, wie ook de originele fabrikant is van de probe`s van Hameg.
Deze heb ik gekocht op aanraden van Gertjan Miedema, die goede ervaringen heeft met deze probe`s.
Weet iemand nog een adres voor goede kwaliteit 50 Ohm feedtrough terminations?
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen vermaken.
Groet, Christiaan
Op 30 mei 2016 12:56:17 schreef Squant:
Op 30 mei 2016 12:07:56 schreef Jochem:
Ok, dus met de ontvetter kun je vergeeld plastic weer "wit" krijgen. Bedankt voor de tip.Ook geweldig voor het verwijderen van rokers aanslag van behuizingen. Helaas haalt het ook iets van bakeliet waardoor het dof wordt ipv glimmend.
Het lost tevens sommige soorten opschrift op, op de knoppen van het formuis alhier is het witte opschrift volledig verdwenen (na 40 Dastyloze jaren onaangetast te zijn gebleven). Het verdient de aanbeveling het eerst te testen op een onopvallend hoekje en het weer volledig te verwijderen na het reinigen van je instrument.
Groet,
Kruimel