Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Fred, Ik heb die 220V (niet 230, dat was er toen nog niet)methode nooit toegepast, maar ik dacht dat die òf voor kleine condnesatoren (die toen nog normaliter voor 300V werden gemaakt), òf juist voor grote condensatoren bedoeld was.
Heb hem ooit begin jaren '70 gekocht nadat mijn goedkope Japannertje was opgeblazen. Heb er veel plezier aan beleefd.
Ook de bescherming, die via een triggerschakelaar (onder dat rode knopje) en een 22,5V batterij (voor de snelheid) werkt doet het erg goed.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op 9 mei 2016 22:54:36 schreef kris van damme:
Ik ken de Pantec wel. Het schema is zowat een kopie van de typische Japanse multimeter (Hansen, Kyortisu, Sanwa) uit begin jaren 70. Maar de wals en de schakelaartjes waren wat minder. Philips had tot in de jaren 80 een kleine multimeter dat je kon kopen via service, zou me niet verbazen mocht dat ook een Pantec product zijn.

groeten

Kris

Het was even zoeken op mijn site, maar hij bleek er nog niet op te staan. Ik denk dat je deze bedoeld ? Ik heb de originele probes niet maar op het kleine plaatje in het "manual" zien ze er precies zo uit als die van Pantec. Ook met ingebouwde zekering.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Yep Fred, dat is hem. de enigste betaalbare multimeter van Philips :-)

groeten

Kris

maartenbakker

Golden Member

Op 12 mei 2016 19:32:19 schreef fred101:
[...]

Het was even zoeken op mijn site, maar hij bleek er nog niet op te staan. Ik denk dat je deze bedoeld ? Ik heb de originele probes niet maar op het kleine plaatje in het "manual" zien ze er precies zo uit als die van Pantec. Ook met ingebouwde zekering.

Toch ook een Pantec/Chinaglia lijkt me. Op je website noem je hem UTS-001 maar dat zal wel de aanduiding van de fabrikant zelf zijn. Staat er niet een SBC-typenummer of iets dergelijks op?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

op de mijne staat SBC851, maar das nog een iets latere versie.

greoten

Kris

fred101

Golden Member

Op de voorkant van het manual staat naast het Philips logo: Multitester type UTS 001. Daaronder staat code no 4822 395 30071

Op deksel van het doosje staat alleen het Philps logo, dan 3x onder elkaar "service" en dan Philips. Als optie waren er een carrying case 4822 600 30011, probes 4822-264-20017, crocklem 4822-290-40043, lange grabbers 4822-264-20018 en banaanstekkers 4,5mm 4822-264-30109 red, 4822-264-30111 black

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Dankje voor die uitgebreide beschrijving! Kan misschien een voorloper zijn van het SBC-type. Ik weet niet of ik hem aan de hand van de codenummers nauwkeurig gedateerd krijg, maar als dat nu niet lukt, misschien later als ik meer apparatuur ken.

Kris, staat er in het boekje van jouw SBC851 toevallig ook een 4822 395-nummer?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 mei 2016 14:20:42 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 12 mei 2016 19:32:19 schreef fred101:
[...]

Het was even zoeken op mijn site, maar hij bleek er nog niet op te staan. Ik denk dat je deze bedoeld ? Ik heb de originele probes niet maar op het kleine plaatje in het "manual" zien ze er precies zo uit als die van Pantec. Ook met ingebouwde zekering.

[bijlage]
[bijlage]

Grappig om te zien dat er blijkbaar op de print eerst een instelpot was voorzien en later toch maar een paar vaste weerstanden zijn geplaatst.

maartenbakker

Golden Member

Die potmeter is wel degelijk gemonteerd, zo te zien aan de voorkant naar buiten gevoerd.

Inmiddels ook een datum op de foto ontdekt: 20 juli 1982 zo te zien. Productie kan wel meerdere jaren gelopen hebben, dus dat zegt nog niet alles.

Verder nog een UTS002 gevonden met code 4822 395 30079. De SBC851 zou mijnsinziens een hoger nummer hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 mei 2016 14:33:18 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ok, die stippelijntjes geven aan dat ie aan de andere kant van de PCB zit....

Op 15 mei 2016 13:19:43 schreef maartenbakker:

Kris, staat er in het boekje van jouw SBC851 toevallig ook een 4822 395-nummer?

voorzover ik weet heb ik het boekje niet meer.
Weet wel nog dat ik deze meter in 1985 gekocht heb.

groeten

Kris

maartenbakker

Golden Member

Jaartal is inderdaad ook handig om te weten, de rest van de gegevens loop ik vroeg of laat ook wel ergens tegenaan en voor nu staat hij met wat er inmiddels bekend is alvast genoteerd :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

Al een tijdje lees ik mee op het forum en volg ik de discussies met veel interesse. Voor deze discussie vond ik tussen mijn onlangs opgediepte elektronica nog een (hoop ik) aardige bijdrage, namelijk een folder van de Pantec multimeters uit 1981. Ik sluit ze hierbij in als PDF. De prijzen van toen staan er ook bij, maar de verdeler niet.

Met vriendelijke groeten,

Pieter

Pantec_MM_1981.pdf

miedema

Golden Member

Op de Jutberg liep ik een Fluke 8800A tegen het lijf.
Nu die weer is gerevitaliseerd is het tijd voor een familie portretje:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_5427_Fluke_8000_familie-600pix.jpg

De bovenste, een 8000A heeft mijn vader ooit nieuw gekocht, rond 1975. Toen ongeveer het mooiste wat nog betaalbaar was voor de hobbyist.
Ik gebruik hem nog steeds vrij veel. Voedingen in de gaten houden, op de acculaadtafel etc. Een echt werkpaardje.
Bleek nu, na al die tijd (zo'n 40 jaar...), nog steeds aardig in cal te zijn.

De middelste, 8600A, heb ik een paar jaar terug voor weinig van Marktplaats gevist.
Hij heeft een flinke reparatiegeschiedenis achter zich voor hij goed bruikbaar werd. Na reparatie deed hij het wel maar was niet stabiel... Verder zoeken leverde slechte tantaaltjes, en vooral slechte contactjes, haarscheurtjes in solderingen en printbreukjes op... Maar nu is hij weer zeer betrouwbaar en stabiel.
Ik gebruik hem veel. Vooral voor dingen als voeding rails in de gaten houden etc. Met z’n 200µA stroombereik ook ideaal om elco’s te formeren. Lekker klein, dus past overal nog wel op of bij.
Eigenlijk net zo handig als de 8000A, maar dan met een digit meer :-)

De 8800A is dus nieuw, van de laatste Jutberg. (Voor zo weinig dat ik het niet kon laten....)
Deze meter is gemaakt voor ander gebruik dan de bovenstaande. 5½ digit mét guarding en shielding. 4 draads Ohm meting. Maar weer helemaal geen stroombereiken.....
De uitlezing gaf onzin aan. Dat bleek te komen door een erg lekke voedings elco. Meteen alle voedingselco’s vervangen door mooie longlife elco’s. (Vishay maakt nog axiale, maar steeds meer typen worden "end of life"...). Daarna de verification tests doorlopen, en bleek de meter bijna nog in cal te zijn (gemiddeld een paar laatste digits te laag)

Verder was de aan/uit toets afgebroken. Even rondkijken op het web leerde dat het een veel voorkomend probleem is.
Door de hefboomconstructie staat er veel kracht op die toets. En dat plastic wordt met de jaren brosser, en de netschakelaar plus bedieningsmechaniek gaan juist zwaarder lopen door uitdrogend vet..... Dat betekend ook dat zo’n toets lastig te vinden zal zijn. Ik heb een steviger alternatief bedacht. De toets van achter volgegoten met epoxy lijm, en er draad in getapt. Daar een boutje in, met een mooi hoesje er overheen. En natuurlijk die schakelaar gesmeerd :-)

De afgelopen dagen heb ik besteed om alle drie opnieuw te calibreren en justeren. Dat ging prima door mijn nog nieuwe 8846A als referentie te gebruiken. Wat wel een flinke opgave bleek was om alle benodigde spanningen te maken. (en dan nauwkeurig en stabiel genoeg...)
Alle drie stonden er eigenlijk opvallend goed bij, en hadden alleen wat tweaken nodig om weer in cal te komen. De 8000A was nog origineel (laatste cal 1975....), de 8600A had ik zelf al provisorisch opnieuw gejusteerd met de toen beschikbare middelen.

En dit is het resultaat:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_5425_Fluke_8000_familie_gejusteerd-600pix.jpg

Dat de 8600A niet precies op 10,000 staat is hem vergeven. 10V was ook geen ijkpunt, dat was 19,000V voor het 20V bereik.

Groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Leuke meters! De 8800a heb ik ook staan, een erg leuke meter.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Haasje93,

Is de groene aan/uit knop van jouw 8800A nog heel?
Zo ja, wees er voorzichtig mee, en zorg dat de netschakelaar niet te zwaar gaat lopen....

Wist je dat in die 8800A een uitstekende referentie zit, de Motorola SZA263. Fluke gebruikte die ook in hun 732A DC Reference Standard. Toen Motorola stopte met die SZA263 is Fluke naar Linear Technology gegaan met de vraag naar een vervanger. Daaruit ontstond de LT-FLU, en daaruit de latere commerciële varianten LTZ1000 en LM399.
Iets meer info hier: http://www.eevblog.com/forum/metrology/the-ltflu-%28aka-sza263%29-refe…

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

De knop van mijn 8800a is gelukkig nog steeds heel, hij schakelt naar mijn idee nog steeds redelijk soepel.
Maar voor de zekerheid ga ik hem binnenkort maar wel even een beurt geven.

Dankje voor de info, met bijdrage van een bekende CO`r ;) ik heb al wel eens eerder wat gelezen over de LTZ1000 en de LM399. Ik heb er zelf ook twee liggen waar ik nog een keer een referentie mee wil maken.
Ik heb ook twee andere mooie meters met de wat nieuwere LM399 erin, namelijk de Keithley 199 en de HP 34401A.

Groeten, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Jeroen

Moderator

Leuk, een 8800A, die heb ik ook. Netschakelaar gaat nog soepel overigens.

Van mijn broer heb ik een Tektronix 455 gekregen:

2 x 50 MHz, met delayed timebase.

miedema

Golden Member

Ha Jeroen,

Op 27 mei 2016 12:49:50 schreef Jeroen:
Leuk, een 8800A, die heb ik ook. Netschakelaar gaat nog soepel overigens

En op de gelinkte foto zie ik ook een bekende bovenbuurman :-). Verderop lees ik daar ook nog wat over een 8600A, dus kennerlijk heb je dat trio ook compleet.
Het blijven erg bruikbare metertjes. Ik gebruik ze ook veel als ik iets lang wil monitoren, Accuspanning, een ref die 1000 uur aan staat etc. Dat vind ik dan zonde om een VFD display voor te verslijten, en die Flukes met LED's zijn daar prima voor...

Mooie klassieke Tek trouwens!

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Maar dan wel een gevallen 465 met een bult op zijn kop ;-) Heeft die bult ook nog een functie ?
Wel een mooie scoop. De opvolger van de 453 en vrij drastische verandering in uiterlijk. Ik vind de 453 lastiger te bedienen dan een 465. Bij die laatste zitten de knoppen waar je ze verwacht. Net als bij de 547 en familieleden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 21 mei 2016 09:38:56 schreef miedema:
Op de Jutberg liep ik een Fluke 8800A tegen het lijf.
Nu die weer is gerevitaliseerd is het tijd voor een familie portretje:

[afbeelding]

Mooi he, die leddisplays!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
haasje93

Golden Member

Leuke scope Jeroen!

Ik heb zelf afgelopen week ook een nieuwe scope binnen gekregen, hier later meer over.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Mijn 'nieuwe' aanwinst. Was behoorlijk vergeeld.
Een stevige behandeling met pure Dasty bracht de oorspronkelijke kleur terug ;-)

Dit topic is gesloten