Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Dit soort kleine benchmeters zijn eigenlijk best handig. Je trekt ze niet zo makkelijk om, geen batterijen die net leeg zijn als het niet uitkomt en ze nemen relatief weinig ruimte in. Als ik meer ruimte had dan zou ik mijn Keithley 2000 zo schuin op de bench zetten mbv die beugel maar dat ding is zo diep dat hij dan alleen maar in de weg staat.

Maar ik heb nog een Fluke 8000 en een HP3435 (die is veel schattiger :-) )dat zijn 3,5 digit meters, wat wel wat weinig is, maar dat is voor veel werk wel genoeg. Alleen jammer dat ze zo traag. Dat is het nadeel van alleen maar werken met "high-end" meters, je gaat je irriteren aan de rest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 mei 2016 16:21:25 schreef Mathieu Verhorst:
Mijn 'nieuwe' aanwinst. Was behoorlijk vergeeld.
Een stevige behandeling met pure Dasty bracht de oorspronkelijke kleur terug ;-)

[bijlage]

Vergeling ligt toch aan UV invloed op het plastic? Wat het niet gewoon vuil?

Op 28 mei 2016 18:14:31 schreef Hoeben:
[...]

Vergeling ligt toch aan UV invloed op het plastic? Wat het niet gewoon vuil?

Nee, het apparaat was zeker niet vuil. Hooguit een beetje stof. Ik las op een forum dat schrobben met Dasty de vergeling aanzienlijk vermindert. En dat klopt dus ;-)
Er zat wel wat vuil tussen de printcontacten en de elastomeer strip. De print met een glasvezel pen behandeld en de elastomeer strip met alcohol. Resultaat: weer een helder display.

Op 28 mei 2016 16:51:11 schreef fred101:
Dit soort kleine benchmeters zijn eigenlijk best handig. Je trekt ze niet zo makkelijk om, geen batterijen die net leeg zijn als het niet uitkomt en ze nemen relatief weinig ruimte in. Als ik meer ruimte had dan zou ik mijn Keithley 2000 zo schuin op de bench zetten mbv die beugel maar dat ding is zo diep dat hij dan alleen maar in de weg staat.

Maar ik heb nog een Fluke 8000 en een HP3435 (die is veel schattiger :-) )dat zijn 3,5 digit meters, wat wel wat weinig is, maar dat is voor veel werk wel genoeg. Alleen jammer dat ze zo traag. Dat is het nadeel van alleen maar werken met "high-end" meters, je gaat je irriteren aan de rest.

Dan zou ik liever een HP3468a erbij willen. Maar die zijn niet echt dik gezaaid (mooie exemplaren dan...)

fred101

Golden Member

Ik hou niet zo van dit soort LCD displays.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 mei 2016 18:14:31 schreef Hoeben:
[...]

Vergeling ligt toch aan UV invloed op het plastic? Wat het niet gewoon vuil?

Nicotine en tricyclische aromaten :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De switches van de 8010 vind ik wel behoorlijk 'zwaar' gaan. Ik las op EEVblog dat behandeling met een contactspray goed werk doet. Alleen, welk soort??

Op 29 mei 2016 09:53:53 schreef Mathieu Verhorst:
De switches van de 8010 vind ik wel behoorlijk 'zwaar' gaan. Ik las op EEVblog dat behandeling met een contactspray goed werk doet. Alleen, welk soort??

Daarin ben je niet de enige.
Het toestel zelf is erg licht en zodra je een knop wil indrukken schiet het naar achteren.
Gewoon met zijn kont tegen een achterwand aanzetten is wel de gemakkelijkste methode.
Contactspray helpt alleen tegen vervuilde contacten, en bij dit apparaat gaan de toetsen vanaf de fabriek al vrij zwaar.

fred101

Golden Member

Dat soort latching knoppen kunnen een vreselijke bron van ellende zijn. Bij mijn curvetracer, die een jaar of 20 niet gebruikt was, waren er een paar die bleven hangen en een andere wilde juist niet ingedrukt blijven. Bij een Tek systeem 5000 preamp plugin veroorzaakte ze zoveel weerstand dat het leek of de plugin niks deed.
Bij diverse Philips apparaten veroorzaakte ze meetfouten. Vaak help het de knop een aantal keer in te duwen maar vaak is contactspray (meestal K61, of in extreme gevallen K61 K60) de enige optie (anders dan demontage en de US)

Van de week nog in mijn HP meetversterker en een paar weken terug bij een HP sweeper deed de marker functie niets. Wat K61 zorgde ervoor dat hij soms wat deed maar na een week of twee werkten ze weer foutloos.

Gisteren trouwens mijn 3435 weer eens opgegraven. Die heb ik ooit van rbekkers gehad, de versie orgineel met accu (maar die was al ooit verwijderd) incl opberg tas. Die heb ik ook een tijd best veel gebruikt. Ik maak hem even open voor de zekerheid, er zitten maar 3 elco's in, 2x een 220u/35V en een 470u/16V. Minitrafotje en hij trekt maar weinig stroom, daarnaast hij is maar een jaar of 4 niet gebruikt dus maar het risico genomen en zo ingeplugd. Binnen een paar seconde rookt een 2,7 ohm weerstandje op. Toch maar even de elco's checken. Bleek er een short te zijn. Minder dan 2 ohm weerstand. Toch maar even nieuwe erin gezet en toen deed hij het weer. Maar de latching powerdrukknop bleef hangen. Dus toen dat gelijk maar verholpen. De meetsnelheid viel mee, in mijn herinnering was hij trager

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 29 mei 2016 09:53:53 schreef Mathieu Verhorst:
De switches van de 8010 vind ik wel behoorlijk 'zwaar' gaan. Ik las op EEVblog dat behandeling met een contactspray goed werk doet. Alleen, welk soort??

If anything denk ik aan een smerende en conserverende spray zoals Kontakt 61.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 29 mei 2016 12:56:53 schreef fred101:
Vaak help het de knop een aantal keer in te duwen maar vaak is contactspray (meestal K61, of in extreme gevallen K61) de enige optie (anders dan demontage en de US)

Parse error: IDGI.

Altijd K61? En anders naar de Verenigde Staten met de losse onderdelen?

EDIT: Thanks! (En US=UltraSoon reiniger, dat past wat beter in de context)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Aangepast, K61 voor reinigen, smeren, beschermen. Ik gebruik dat al jaren probleemloos. Ooit op advies van HenryS gekocht.
K60 om extremer schoon te maken. Dat mag je niet laten zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je hebt ook nog K390 spay. die gebruik ik hier standaard.. soms werkt contact 60 icm een los smeermiddel beter, zeker bij zwaarlopende potmeters bijv. contact 60 op de as zodat de oude vetlaag oplost. later wd40 op de as en weer als nieuw.. contact 60 en koolbanen van potmeters zijn minder goede vrienden..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 mei 2016 14:56:49 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 mei 2016 16:21:25 schreef Mathieu Verhorst:
Was behoorlijk vergeeld.
Een stevige behandeling met pure Dasty bracht de oorspronkelijke kleur terug ;-)

Welk Dasty product gebruik je daarvoor? Je hebt ze van ontvetter tot badkamerreiniger.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 30 mei 2016 08:28:50 schreef Jochem:
[...]Welk Dasty product gebruik je daarvoor? Je hebt ze van ontvetter tot badkamerreiniger.

Ok, dus met de ontvetter kun je vergeeld plastic weer "wit" krijgen. Bedankt voor de tip.

Ik heb het gebruik van Dasty vaker genoemd gezien her en der op the interwebz, maar het was nooit geheel duidelijk welk Dasty product dat dan moest zijn, en ontvetter leek me niet het meest logische om verkleuring terug te draaien.

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Ik doe het met Mr. Muscle super ontvetter voor de keuken in een Oranje fles.

Op 30 mei 2016 12:07:56 schreef Jochem:
Ok, dus met de ontvetter kun je vergeeld plastic weer "wit" krijgen. Bedankt voor de tip.

Ook geweldig voor het verwijderen van rokers aanslag van behuizingen. Helaas haalt het ook iets van bakeliet waardoor het dof wordt ipv glimmend.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
haasje93

Golden Member

Goedenavond Heren en Dames,

Een aantal dagen geleden deed ik een iets wat vage aankondiging over mijn nieuwe oscilloscope.
Nu is het moment aangebroken.

Mijn nieuwe scope is een Hameg HM407-2.
Ik heb hem nu al iets meer dan een week in huis, ik heb de afgelopen tijd wat gespeeld met de functies en ik ben meer dan tevreden met mijn nieuwe scope.

Toen ik hem in huis had heb ik hem gelijk even getest met de Jim Williams pulser van free-electron.

Zo kwam ik tot de ontdekking dat de stijgtijd van 10-90% in totaal 12nS was, wat dan volgens mijn bereking overeen komt met 83,33MHz.
Betekent dit dan dat het -3dB punt dan bij 83MHz ligt??

Zonet heb ik nog even een oud projectje van mij aan de scope gehangen.
Namelijk een nixie voeding, met een NE555 als basis. Naar het ontwerp van Turbokeu.

Je kan hier mooi zien dat de schakel pieken op de FET weer te zien zijn op de uitgang van de voeding.

Ik heb bij deze scope 2 nieuwe probe`s gekocht, namelijk de Testec MF312, wie ook de originele fabrikant is van de probe`s van Hameg.
Deze heb ik gekocht op aanraden van Gertjan Miedema, die goede ervaringen heeft met deze probe`s.

Weet iemand nog een adres voor goede kwaliteit 50 Ohm feedtrough terminations?

Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen vermaken.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
flash2b

Special Member

Mooie scope, gefeliciteerd !

Als je er een van Testec wil, dan heeft Conrad de Testec HZ22 (https://www.conrad.nl/nl/doorgangsafsluiting-testec-hz22-1-stuks-10046…) maar die vind ik onhandig lang en is maar 500MHz.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2034cropsmall.jpg

Ik zelf heb een Rigol RT50J/PL-50 (o.a. bij Conrad: https://www.conrad.nl/nl/meetweerstand-l-x-b-x-h-45-x-20-x-20-mm-rigol…)
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06513_cleaned.jpg

(zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1509329#1509329)

Maar ik heb ook nog een Radiall R405005000 en een Tyco 1-1478207-0. (google voor waar de verkrijgen)

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een .01% decadebank van General radio USA (1433-J) hij ziet eruit alsof de marine hem door een kanon heeft afgeschoten maar o wat een mooie waardes! alles zit ruim binnen de specs.

1k

nog een keer 1k

10k

Have you debounced your buttons today?

Ook maar even een foto van 2222Ohm toegevoegd.

Have you debounced your buttons today?
Kruimel

Golden Member

Op 30 mei 2016 12:56:17 schreef Squant:

Op 30 mei 2016 12:07:56 schreef Jochem:
Ok, dus met de ontvetter kun je vergeeld plastic weer "wit" krijgen. Bedankt voor de tip.

Ook geweldig voor het verwijderen van rokers aanslag van behuizingen. Helaas haalt het ook iets van bakeliet waardoor het dof wordt ipv glimmend.

Het lost tevens sommige soorten opschrift op, op de knoppen van het formuis alhier is het witte opschrift volledig verdwenen (na 40 Dastyloze jaren onaangetast te zijn gebleven). Het verdient de aanbeveling het eerst te testen op een onopvallend hoekje en het weer volledig te verwijderen na het reinigen van je instrument.

Groet,
Kruimel

Zojuist voor een appel en een ei mijn nieuwste aanwinst op gebied van meetapparatuur in bezit genomen. Een slechts enkele keren tijdens een examen gebruikte Chauvin Arnoux CA5003 multimeter.
Niet van nieuw te onderscheiden ;-)
Alvast een eerste blik op de voorzijde en in het batterijcompartiment.

Mooie meter, hij lijkt nog steeds nieuw te koop, rond de € 300 !
Best bijzonder, zou een analoge meter verplicht geweest zijn voor dat examen ?
Anders zou je toch een digitale pakken lijkt mij.

Dit topic is gesloten