Zojuist voor een appel en een ei mijn nieuwste aanwinst op gebied van meetapparatuur in bezit genomen. Een slechts enkele keren tijdens een examen gebruikte Chauvin Arnoux CA5003 multimeter.
Niet van nieuw te onderscheiden ;-)
Alvast een eerste blik op de voorzijde en in het batterijcompartiment.

Mooie meter, hij lijkt nog steeds nieuw te koop, rond de € 300 !
Best bijzonder, zou een analoge meter verplicht geweest zijn voor dat examen ?
Anders zou je toch een digitale pakken lijkt mij.

Net terug van mijn 1e dag voor mijn 2e jaar HAM Radio beurs in Friedrichshafen.

Mijn eerste meetgerelateerde aanwinst is een AEG Optimator 2 R/C decade, potmeter en schakelbox.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160624_194117_resized.jpg

Hij is nog een beetje vies en een van de banaan bussen moet worden vervangen maar ik heb al een identieke gevonden dus dat is geen probleem.

Mijn tweede aanwinst is een HP Harrison 6106A 100V 0.2A voeding.

Hij werkt nog en er komt spanning en stroom uit. Enige is dat de fine regelaar niks doet. Ik neem aan dat er schema's van zijn. Blackdog kan me vast helpen deze weer in spec te krijgen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160624_194237_resized.jpg

Wat een drama te posten vanaf een Android telefoon. De CO upload van plaatjes werkt niet vanaf de telefoon. Hij ging meteen opslaan en posten.

Morgen de 2e dag en dan is de Makerfair er ook.

Ik hoop dat jullie mijn aanwinst net zo mooi vinden als ik.

Hi flash2b,

Mooi spul :-)
Wat betreft de fijn regeling, die zit in een ander deel van de sense van de uitgang.
Zie het blokschema hiervoor, grote kans dat op de achterzijde b.v. dit niet goed "gejumpert" is.

Mijn documentatie zegt dat er een jumper tussen A3 en A2 moet komen,
Daarmee injecteer je een kleine stroom d.m.v. R10 van 390K in knooppunt 17
en dat knooppunt komt uiteindelijk uit op de basis van de eerste verschil versterker voor de spannings regeling.

Wil je meer weten, dan geef je maar een gil.

Verder succes met het scoren van mooi spul!

Gegroet,
Bram

PS,
Het Android upload drama is mij bekend!

Op 24 juni 2016 19:59:41 schreef flash2b:
Wat een drama te posten vanaf een Android telefoon. De CO upload van plaatjes werkt niet vanaf de telefoon. Hij ging meteen opslaan en posten.

Het was een geklooi, maar die bug zou nu opgelost moeten zijn.

Klopt, maar het zijn nog steeds de zelfde voedingen als ze in 1988 maakten .. veel vernieuwing zit daar niet meer in.

Op 11 juli 2016 10:28:54 schreef flash2b:
@JohanK

Mooi spul, W&G zie je vnl. op beurzen aangeboden. Je Oltronix voeding is ook mooi, heeft die een oven ref ? Ik heb ooit een Rackpak gehad van Oltronix maar die was beyond repair.

Gezien de oorsprong van het spul kan het niet anders als kwaliteitsspul zijn. Ken(de) het merk zelf niet.
Ik zal vandaag of morgen 'ns kijken wat die voeding allemaal voor mooie functies heeft. Heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad me erin te kunnen verdiepen. Schijnt een robuust dingetje te zijn..

Op 11 juli 2016 10:45:38 schreef Tidak Ada:
Dat spul is véééél mooier dan die tafel, waar het op staat ;)

Die spullies-3 lijkt me een tester voor telefoonlijnen? Kom je uit die hoek?

Hihi. Tja. Werkbureau. 'nuf said ;-)

Tja. Ook hier.. Gezien de oorsprong.... Het lab waar het vandaan komt heeft zich wel bezig gehouden met dergelijke zaken dus kan makkelijk. Kom zelf niet uit die hoek, weet ook niet echt goed wat ik ermee zou moeten vooralsnog. Als in dit topic al enige animo blijkt gaat 'ie wellicht in de V&A :-)

Tijdje terug een 7S11/S4/7T11 combo op de kop getikt voor weinig. Tijdje mee zitten stoeien (geen trace), achteraf bleek het een eenvoudige fix; een spoel was onderbroken in een 15V rail in de S4.

Hoe het allemaal precies werkt en hoe er mee om te gaan moet nog worden uitgezocht. Maar ik krijg er een trace uit en dat schijnt al heel wat te zijn. :) Zo'n S4 gaat al kapot als je er scheef naar kijkt.

http://members.home.nl/baltusg/sampler1.jpg

http://members.home.nl/baltusg/sampler2.jpg

Op de foto de opgaande flank van een 10MHz square wave (TTL IC als buffer, niet veel soeps).

Ik ben blij met mijn nieuwe scope :-)

Een Rohde & Schwarz / Hameg HMO3052, 500MHz, voorzien van alle opties (div. bus decoders, segmented memory)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/IMG_8729__HMO3053_boot-opties-600pix.jpg

Ik was bekend met deze HMO3000 series scopes omdat ze bij verschillende CO vrienden staan, en die er erg blij mee zijn.
Toen de bekende aanbieder van Farnell returns "Toploser" op EEVblog deze scope aanbood spitste ik meteen mijn oren. Dat leverde deze als nieuwe HMO3052 op, met alle opties, 2x 500MHz probe en 2x digitale POD voor de helft van de nieuwprijs :-)

Uit de bijgeleverde papieren kan ik opmaken dat het inderdaad een Farnell return betreft. Farnell heeft vervolgens de scope teruggestuurd naar R&S. Daar is hij van teruggekomen met verklaring van goede gezondheid.
Bijkomend voordeel is dat ik nu van R&S een compleet calibratie rapport heb (8 pagina's, zoals je dat krijgt na een DMM calibratie) :-)

Hier de scope aan het werk naast zijn analoge broertje:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/IMG_8724__HMO3053_naast_HM1004-600pix.jpg

Beide scopes laten precies hetzelfde signaal zien....
Ik moet wel bekennen dat dit signaal uitgezocht is om de analoge HM-1004 zo ongunstig mogelijk uit te laten komen :-)
(Het is de klokuitgang van mijn Philips PM5786B blokkendoos. De klokuitgang omdat die bijna de dubbele stijgtijd heeft van de hoofduitgang. De HMO3052 laat die stijgtijd van 1nS ook zien, de HM-1004 gaat het te boven...)
Het is natuurlijk toch al niet zo aardig om een 100MHz scope een 100MHz blok voor z'n kiezen te geven... Ook al doet die HM-1004 150MHz -3dB.

Ik ben erg blij met het compacte formaat van de scope, hier gedemonstreerd door hem bovenop de Gould te zetten die hij op m'n meetplank vervangt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/IMG_8738__HMO3053_op_Gould-600pix.jpg

Doordat de HMO smaller is staan de belangrijkste instrumenten méér recht voor m'n neus. En nu is er nét weer plek voor een extra stel DMM's of ander instrument op de plank.

Mensen die me kennen zal het niet verbazen dat ik de fluisterstille fan hééérlijk vind :-)
En natuurlijk de hoge gevoeligheid van 1mV/div. Ideaal om evt. troep op voedingslijnen etc te zien...

Dank aan Hewlett voor de tip een tijdje terug voor het maken van screenshots.
Dat gaat via de ingebouwde webserver inderdaad véél makkelijker dan met de bijgeleverde software. (Die software is versie 1.0, en voelt ook zo aan: 1x wat in elkaar geflanst, daarna nooit meer naar gekeken...)

groet, Gertjan.

Ha Ship,

CAN & LIN zijn automotive georiënteerd, ik ben dat niet.....
Maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken :-)

Ik zal hoogstens de RS-232 en I2C decoders ooit eens gebruiken, denk ik ...

groet, Gertjan.

Ha Hewlett,

Welkom bij de HMO3K club trouwens :+

In elk geval ben ik dan in zeer gewaardeerd gezelschap :-)

Ik dacht er latent over om een DSO aan te schaffen. Mijn gedachten gingen ook naar de nieuwe HMO12xx serie. Maatje meer budget, maar ook een generatie nieuwer.
Toen deze scope voor minder dan de halve prijs voorbij kwam was het pleit snel beslecht.
Nieuwe features zijn volgend jaar oude features, maar een kwaliteits scope blijft een plezier, en ik verwacht niet snel tegen de grenzen van deze HMO aan te lopen. (=understatement :-) )

groet, Gertjan.

@ Fred,
Thanks. jij bent trouwens een prima ambassadeur voor de HMO3K club!

Hi,

Gertjan, Hessel.

Opvallent dat we voor een flink deel wat betreft het opslaan van plaatjes hierin verschillen...

De manier die Gertjna aangeeft had ik natuurlijk al gevonden en zal het ook wel eens gaan gebruiken daar de Scoop nu een vant IP hier heeft gekregen en standaard een Ethernet kabel in zijn kont :-)

Ik vind het prettig om een aantal metingen te doen en mij dan niet te hoeven omdraaien naar een computer en daar mijn aandacht naar toe te brengen.
Meten, goed drukknop, verander instelling, meten, goed, druk knop.
Bij kleine series is dit goed te doen, verlangt natuurlijk wel structuur van volgorde metingen.
Wat ik al aangaf, zal het eens meer toepassen op jullie manier ;-)

Tidak Ada
USB stick's zijn hoerig, ik gebruik de mijne bijna alleen intern en regelmatig gescand.
Zeer handig zijn ze, maar licht zedelijk gebruik is vrij dom. ;-)

Gegroet,
Bram

Ha Bram,

Natuurlijk zijn er altijd meer wegen naar Rome...
En ieder heeft zijn eigen workflow die bij hem het beste past. Het gaat tenslotte om het resultaat, en niet om je favoriete omweg er naar toe :-)

Inderdaad had ik ook m'n scope een vast IP adres in m'n DHCP servertje gegeven.

groet, Gertjan.

Ha rbeckers,

Vooral bij jou ben ik die HMO3000 gaan waarderen.

@Tidak:
Er is weinig om jaloers op te zijn,in de hele scope geen buisje te vinden...

groet, Gertjan.

Ha René,

Van die te kleine tekst heb ik gelukkig nog geen last :-)

Wel mis ik nog steeds een beetje de tekst zoals die bij de oudere scopes rondom echte draaischakelaars stond (vooral de µS/div rondom de tijdbasis, of de V/div rondom de Y-verzwakkers). Dat werkte toch het directst....

Die HM-1004 is nog steeds een prima scoop, en ook fijn om te gebruiken. Dat blijf ik dus ook zeker, en met plezier, doen.
Het is horses for courses.

Zoals in m'n eerste post gezegd heb ik moeite gedaan om die 100MHz met zeer steile flanken te creëren, om het verschil zo groot mogelijk te maken, en dat plaatst dan de HM-1004 in een (onverdiend) slecht daglicht....

Wat weer onderstreept dat je door het kiezen van de meting en/of meetsignaal je de conclusies flink kunt beïnvloeden :-)
Net nog even op beide scopes een 25Mz blok, met 4nS risetime uit jouw blokkendoos op beide scopes gezet. Als je dat ziet denk je "eigenlijk niet veel verschil tusen die twee..."

Ook nog even met de screendumps bezig geweest.

Dat gaat met de Hameg via USB in de praktijk inderdaad snel door het automatische doornummeren van de files.
Ter vergelijk: bij mijn Rigol SA is het een geëmmer om via het numerieke toetsenbord een filenaam in te geven. De PC utility "Rigol Bildschermkopie" bleek daar echt een uitkomst!

Bij de HMO gaat het dus zowel via USB als via de PC gemakkelijker. Eigenlijk precies wat je van Hameg verwacht :-)

Welke route voor iemand het handigst is zal er dus van afhangen hoe dichtbij je PC bij de meting staat, of beschrijvende filenamen belangrijk zijn, en of je de plaatjes meteen wilt bewerken.
(soms zie je pas je echte meetresultaat als je de verschillende metingen naast/op elkaar ziet)

En natuurlijk in hoeverre je later je je meetplaatjes nog uit elkaar kan houden :-). Dat brak mij bij m'n Rigol plaatjes aanvankelijk nog wel eens op, als ik dan toch maar snelle namen van 1 letter had gebruikt... (als ik bv een serie ferrietjes gemeten had, wat was ook al weer welke??)

groet! Gertjan.

Mooie scope !

Bij mij Rigol DS2102A zijn screenprints ook heel gemakkelijk te maken. USB stick erin en op de fysieke print knop drukken, klaar !. Nummering loop automatisch op. Met "Rigol Bildschermkopie" kan het ook maar dat gebruik ik niet.

Meer screenprint opties zitten in een menu, oa. file formaat en met/zonder instellingen erbij. Dan is het 3 knopjes, maar verder hetzelfde.

Kennelijk is dit bij de DSA815 anders, maar die heb ik niet.

Ha Flash2b & Blackdog,

Goed om te horen dat Rigol screendump via USB op z'n scopes beter geregeld heeft.
Het zou mooi zijn als ze ook screen copy via de webserver à la Hameg zouden implementeren. Ik heb de webservers van mijn Rigols weer opgezocht, maar die hebben echt geen enkele nuttige functionaliteit.....

Ik was nog wat aan het spelen met de verschillende manieren om screenshots te maken.
Zo kwam ik nog een goede reden tegen om je plaatje meteen op een PC te zien.

Onderstaand plaatje haalde ik via USB stick uit m'n Rigol SA....

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/rigol_u-disk-connected-600pix.png

Daar wordt je niet vrolijk van, als je er achteraf pas achter komt dat er een melding/venster over je meting staat... vooral als de meetopstelling inmiddels weer veranderd / afgebroken is...

Vooral deze melding heeft (toen ik m'n SA pas had) nog wel eens een onvertogen woord over m'n lippen getrokken....

Vaker gebeurt het dat ik bij het zien van het plaatje, ik pas door heb dat er een ander menu afgebeeld is dan ik eigenlijk wilde.... (Of de marker net weg is, etc. )

Maar via welke weg een plaatje ook uit de scope komt.....
Het gaat vééél sneller als elke keer een camera voor m'n analoge scopes zetten! :-)

groet, Gertjan.

Voor mijn ZXP 8511D is het net zo makkelijk. Stick erin, ff wachten op de melding, en de knop rechts boven indrukken, klaar !!

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/zxp-zx8511d-zx005.gif

Het grappigste is natuurlijk dat der "Storing..." onderin staat! Als je Nederlands leest, kan dat verwarrend zijn.

Edit
Site van ZXP is op dit moment down, spec sheet als bijlage voor de liefhebbers.

Edit2
Site is weer up: http://www.zxptest.com/eng/product/138

Ik had het eigenlijk niet nodig maar deze kon ik gewoon niet laten staan. Jarenlang moeten aanhoren van forumgebruikers hoe geweldig ze wel niet zijn (van o.a. free_electron). Heb wat aan de knoppen gedraaid en even alle opties tot leven gebracht.
Nooit gedacht dat de grote van het scherm veel zou toevoegen maar het is waar wat ze zeggen 'bigger is better' _o_

http://i879.photobucket.com/albums/ab353/xenobinol/sweep_small.jpg

http://i879.photobucket.com/albums/ab353/xenobinol/flank_small.jpg

Inderdaad, niet snel (op de 100.000 waveforms/s na dan) maar over het algemeen heb ik geen hoge bandbreedte nodig. De meeste elektronica waar ik aan werk hebben bussnelheden van minder dan 20MHz. Als ik een DDR geheugenbus wil verifieren heb je meteen een scoop met een paar GHz bandbreedte en exotische dure probes nodig.

De Agilent 6000/7000 serie gaat 'slechts' tot 1GHz bandbreedte fred01.
Je kan ze ook niet software matig upgraden. Er zijn diverse hardware uitvoeringen op de markt. Het verschil zit hem hem dacht ik in het analoge frontend en de snelheid van de converter. De converter is een pipelined type bestaande uit maximaal 32 interleaved ADC's van 125Ms/s.

Ik heb even gekeken naar de minimale stijgtijd en deze lag rond de 2,6ns. De bandbreedte komt daarmee uit op ongeveer 130MHz. Kloksignalen tot ongeveer 40MHz zijn nog redelijk 'blokkering' te zien maar voor de goede orde houdt ik de '1/5 maal bandbreedte' regel aan.

Duur? Nee hoor vond ik erg meevallen, gelukkig zijn er genoeg mensen die zeuren over de lage bandbreedte en dat zie je terug in de prijs ;)

Een tijdje geleden bij een Keysight seminar naar een dergelijke scoop staan kijken.
Nieuw zijn ze duur.

Offtopic
Jammer dat jullie geen reacties geven op mijn nieuwe meter, als er Hameg of Agilent had opgestaan dan weet ik zeker dat ik wel reacties had gekregen
/Offtopic

Die Agilent scope is mooi zeg! Er zit ook nog VGA out op zie ik, kan je er een nog groter scherm aan hangen! Als je er de MP prijs voor hebt betaald dan is het echt een koopje. Proficiat

@rbeckers
Keysight maakt nog wel DMMs. Taiwanees meetspul is over het algemeen prima. In China zijn er nog honderden andere merken maar dat wil ik meestal eerst voelen voor ik tot koop aan ga.

[Bericht gewijzigd door flash2b op (21%)]

@flash2b
Sorry, maar behalve GW Instek herken ik die merken nauwelijks.

Maar zowel Agilent als Hameg maken geen DMM's meer.

Edit:
Reactie op bovenstaand.
Dat klopt ook. ;) Beide uitspraken zijn waar.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (24%)]

Ik vind het wel apart dat die DER EE meter tevens LCR meter is. Is het een "echte" LCR functie , dus meet hij met AC en geeft hij ook D en Q ?

Hier mijn nieuwste aanwinst in actie. Een Beamex TC-303 industrie calibrator. Hij staat hier de output van een druksensor te monitoren.
Hij heeft een schakelaar test optie maar helaas niet de +24V output optie om transmitters te voeden. Niet dat dat voor mij een ramp is, ik gebruik hem alleen in het lab.
Hij kan mnbv TC's en PT100 de temperatuur meten, hij kan een TC of PT100 simuleren, hij kan ook werken als (beperkte) weerstand, stroom, spanning calibrator. Best handig om test signaaltjes te genereren bij reparaties of afregelen. Hij kan alles genereren en meten.
Ik heb niet alles uitgebreid gecalibreerd, maar hij lijkt nog akelig goed te staan. Hij mauwt alleen bij aanzetten dat hij zijn data kwijt is. Dat komt waarschijnlijk omdat ik de originele loodaccu niet heb. Ik kan hem ook ingeplugd laten zitten maar het is niks belangrijks (voor mij), gaat blijkbaar alleen om door de gebruiker opgeslagen meet data en datum/tijd

LCR meters zijn erg handig maar ik geef de voorkeur aan de mogelijkheid om het component met zulke kort mogelijke leads aan te sluiten. De meter van flash2b heeft helaas geen klemcontacten. Eigenlijk is dat een beetje de trade off met all in one meters. Nice feature is dat hij kan meten op 10kHz en dat je hem kan calibreren, m.a.w. je kan de kabel zelfinductie en capaciteit nullen.