Hallo Radiovrienden,
Ik vond een Philips B6X04A bij de kringloop.
De radio was in originele staat, geheel compleet.
[attachment=0]
Thuis bleek dat de radio nog nooit opengemaakt was.
Hij bleek van binnen bijna vrij van stof te zijn.
Leek wel of deze radio zelden gebruikt is.
Daarna eerst getest met gloeilamp in serie.
Hij blijkt uitstekend te spelen, geen krakende potmeters, afstemoog werkt prima.
Prachtig geluid, stereo!
Helaas heeft hij een vervelend euvel bij FM ontvangst:
De afstemming verloopt na ongeveer 8 minuten.
Je moet dan opnieuw afstemmen.
Ik ben enigszins op de hoogte van buizen versterkers, van radio ontvangst weet ik weinig.
Ik heb het schema van de radio
Ik gebruik een gevouwen dipool op het dak als antenne.
Heeft iemand tips dan hoor ik het graag,
Anjer
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De ECC85 in de FM tuner kan 'op' zijn, of de EZ80 in de voeding.
Je kunt eens meten of de voeding stabiel en hoog genoeg is.
Prachtig stereo geluid geeft 'ie alleen als je een pick-up of bandrecorder aansluit, 't is een mono radio... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Dank Arco,
Ik ga morgen deze radio verder doormeten.
Ik heb nog een aantal andere radio's waarmee ik naar de korte golf luister. Is het zinnig om een antenne op het dak te zetten?
Hoe moet ik eigenlijk de aarde van de radio aansluiten?
Groeten, Anjer
Arco
Special Member
Arco
Special Member
De ECC85 is vaak versleten, maar vervang eerst de weerstanden aan de anodes van die buis. Die verlopen erg vaak.
Wat antennes betreft: buitenantennes bieden soms grote verbeteringen in de ontvangst, maar alleen als de omgeving een beetje storingsvrij is. In mijn geval was een buitenantenne slechter dan een richtbare loopantenne binnenshuis vanwege de storingsonderdrukking van de loop.
Het aardcontact heeft alleen zin als de aarde die je gebruikt 'schoon' is. Ook via de aarde kan rommel binnen komen.
Ben dankzij jullie tips weer een stuk verder.
@ Arco
Heb nu ook het juiste schema. (B6X44A).
Op dit schema staat het inwendige van de FM unit niet getekend.
Volgens het type nummer 4822.107.00513 zou deze het zelfde moeten zijn als in een B7X44A zit.
Klopt dit?
@ Ledlover welke weerstanden bedoel je precies?
Antenne: Ik woon op de bovenste etage van een flatgebouw 30 M hoog, 80 M lang.
Aarde: Ik heb alleen een randaarde wcd ik vermoed dat deze niet schoon is.
Met vriendelijke groet,
Anjer
Arco
Special Member
FM tuners in B6X44A/B7X44A en B8X44A zijn identiek.
Heb je al gekeken of de spanningscarrousel wel op 220v staat?
Ik heb het over de weerstanden die tussen de anode van de ECC85 en de hoogspanning zitten - eventueel via een trafootje, spoeltje of wat dan ook.
Die FM unit maak je pas als laatste open. Draadje verbuigen verleggen is van invloed op de frequentie.
Meet eerst eens of die fm unit wel hsp krijgt. Via mijn telefoon mee kijken op het schema is wat lastig.
Begrepen, FM unit niet openmaken.
Eerst hoogspanning/verloop meten.
Daarna evt. buizen vervangen, (heb ik liggen)
Met vriendelijke groet,
Anjer.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
En let ook op de anode stroom van de EL84's.
Als de HSP inzakt kan dat door slechte koppel C's in de eindtrap komen.
In deze generatie radio's zitten alleen op de uitgangstrafo's C's die ernstig kunnen gaan lekken, de koppelcondensatoren zijn keramisch en kunnen (in mijn ervaring) hooguit voor knisperende geluiden zorgen.
De FM unit kan je het best wel even open maken om te zien of de spanning op de anodes wel klopt. Open maken kan geen kwaad, spul vervangen of verbuigen kan wel een beetje link zijn.
Arco
Special Member
FM unit openmaken zou ik als laatste doen. Volgens mij moet dan het schaalkoord eraf en dat doe je liever niet als het niet echt nodig is... 
Weten nog steeds niet of de spanningscarrousel goed staat. Met een oudere ECC85 en op 240v gaat meestal niet goed...
Is de voedingspanning van de ECC85 inmiddels gemeten? Dat is nummer 1 als tijdens het opwarmen de FM zenders verlopen.
De spanningscarrousel blijkt op 220 V te staan.
Heb nu de radio open gemaakt.
Welke hoogspanning moet ik meten, die naar de FM unit gaat, of maakt dat niet uit?
Arco
Special Member
Dat kan, is de +5 (moet iets van 178...188v zijn, makkelijk te meten op de grote 3x50uF elco)
[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]
Radio draait nu met meter aangesloten.
AFC aan.
Bij een zwak FM station meet ik 168 V
Staat nu afgestemd op een sterke zender. Ik meet nu 174 V
Wacht nu af wat er gebeurd met de afstemming en het voltage
Luisterend verbaas ik me er over hoe mooi het geluid nog is.
Vreemd, je zou verwachten dat als de luidspreker geluid geeft de voedingspanning inzakt en zeker niet oploopt.
edit
Het probleem van na 8 min. zenderverloop was toch na een koude start?