hallo
ik ben loch meister 4.0 demo aan het proberen.
loop gelijk tegen een probleem op.
ik heb 4 pins ledjes van 5 mm,maar die staan er dus niet in bij de leds lijst.
Kan je zelf onderdelen aanmaken ??of gaat dat niet,als het wel kan hoe doe je dat ??
en ik dacht iets simpels te doen attiny85 chipje en 4 pins ledje + en - ,meer niet .
nou ja wie weet het?
Bertus toch, Bertus toch...
Natuurlijk kun je zelf onderdelen aanmaken. Kijk eens in de help file, en probeer eens wat. Dat duurt wel langer dan vragen, maar je oefent je probleemoplossend vermogen en als ik naar je historie op CO kijk is dat naar mijn bescheiden mening toch wel de eerste stap die je nu moet maken in je elektronische ontwikkeling.
Ik citeer:
"Of course you can edit and create your own components and symbols. You can extend the library as you like.
The object-assistant helps you to create standard-components or often needed contours very easily."
idd Loch master 
die component assistent komt steeds leuk met een weer stand??
hoe krijg ik een 4 pins led in de library??
[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (75%)]
Ik begrijp iets niet, je kon toch geen programma's meer draaien van ABACOM, in verband met je MAC?
En het is een demo versie hé, daar kan je niet alles mee.
Op 31 mei 2015 14:39:48 schreef Lambiek:
Ik begrijp iets niet, je kon toch geen programma's meer draaien van ABACOM, in verband met je MAC?En het is een demo versie hé, daar kan je niet alles mee.
Als je bij loch master op google kijkt zie je dat dat programma ook in gehackte versie downloadable is.
Die lui van Abacom doen goed werk, je kunt (kon?) hun software via Conrad kopen; gedaan en ik ben er blij mee. Schaaltjes, frontplaatjes, printjes, gaatjesprintjes, en Splan dat ik voornamelijk gebruik. Ze zijn laaggeprijsd, dus geen reden om "ammenooitnie" te roepen.
En wellicht heeft Bertus een windowsemulator voor zijn MAC, mocht hij zich klem gezet voelen dan bied ik hem bij deze deze smoes gratis aan.
Op 31 mei 2015 14:54:01 schreef Dr Blan:
Die lui van Abacom doen goed werk,..... Schaaltjes,frontplaatjes, printjes, gaatjesprintjes, en Splan dat ik voornamelijk gebruik.
Weet ik, heb zelf ook een aantal programma's van ABACOM.
Op 31 mei 2015 14:59:29 schreef bertus1945:
@Lambiek,ik heb nog een Laptop van mijn vrouw, al kan die hem eigenlijk niet missen
Oké, ik begreep het al niet. 
@DR Blan
zou je me willen mailen??? ik kom er niet uit.
ook niet met je laatste advies ,ik schaam me rot:D
Op 31 mei 2015 15:27:36 schreef bertus1945:
@DR Blan
zou je me willen mailen??? ik kom er niet uit.
ook niet met je laatste advies ,ik schaam me rot:D
Ik kom er niet uit na 5 minuten.... Probeer eens 8 uur tot 24 uur te trainen met dat programma door alles te proberen en in de doorgaans onvermijdelijke cirkeltjes te draaien; en een wereld gaat voor je open.
Als je Lochmaster start, en je hebt een reguliere versie, ga je naar component assistent dat staat in de verticale keuzemenubalk links van de plaat van het aanstaande werkstuk. Dan krijg je een venster waar je van alles kunt kiezen, ook een cirkel als je led een cirkelvormige footprint heeft.
Maar ik zit me af te vragen wat het voor zin heeft om met Loch Master een IC en een LED te gaan samenstellen. Steek ze gewoon in een gaatjes-print met een soldeereilandje per gaatje en verbind ze door, dan heb je toch wat je bereiken wilt?
Zoek een en ander uit en geef niet na 5 minuten op, onder het motto "Ïk kom er niet uit", omdat je blijkbaar getraind bent in vragen stellen, of omdat vragen stellen je hobby is in plaats van een zelf verzonnen probleem op te lossen.
Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat een 4 pins led er niet standaard in zit verbaast me niet. 't Is niet echt een veel gebruikt artikel...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Veel opto's in schakelende voedingen zijn 4 pins maar verder ?
Wat ik in Eagle wel eens doe is een ander component nemen, in jou geval bv een standaard 8 potige opamp ofzo. En dan laat ik er 4 open. Maar ik ben gewoon te lui om footprints aan te maken. Ik bouw het meeste dead bug of op gaatjes print (vaak een combinatie). Ik teken pcb's met inkt of plot ze van uit eagle met inkt direct op koper. Soms thermal transfer en soms frees ik ze. Kortom, keus genoeg.
Prik je niet te vast een pakket. Zeker als je ook nog met het Mac probleem zit en je ontwerp maar een handje vol onderdelen heeft. Dead bug kun je heel veel bouwen. Kijk maar hieronder. Dat is iets meer dan een handje vol onderdelen
Daar zie je al die manieren bij elkaar.
Meer fotos : http://www.pa4tim.nl/?p=2662
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101 je hebt gelijk waarom al die moeite doen
en ja ik weet het ik vraag teveel en te snel,maar ja als ik ergens mee bezig ben,of ik bedenk wat ,wil ik direct een oplossing.
ik google ook veel,maar vind niet wat ik dan zoek,en stel dan een vraag.
SORRY hoor
Dat lochmaster had ik nog nooit van gehoord maar jongejonge zeg stripboard - dat is nou niet echt de allermakkelijkste manier om prototypes te maken...
Ik vind wel eens ergens een protoboard, en dan is het altijd zo'n teleurstelling als het stripboard is en niet gewoon gaatjesbord waar elk gat z'n eigen koperpad heeft en niet doorverbonden is met anderen.
Daarbij komt ook nog eens dat dat stripboard (en gaatjesbord) vaak 2.54mm raster is, en die LED pootjes staan denk ik maar 1mm uit elkaar. Dus dan moet je de pootjes gaan buigen. Lochmeister weet niet hoe jij die pootjes gaat buigen - en als je zelf een component aanmaakt moet je dat dus eerst bedenken.
Je bent misschien beter af met een breadboard? Dat werkt snel en zonder solderen.
Arco
Special Member
Er valt niet veel te buigen. Als je de buitenste pootjes probeert te buigen, breekt de boel heel gauw af...
(er is nu eenmaal weinig 'vlees' om de pootjes in het plastic vast te zetten)
Ik zou met een klein spitsbektangetje het pootje vastpakken zo'n 5-10mm van de led af en dan met een ander tangetje / pincet de buitenste pootjes 90 graden buigen. Dit herhalen voor de binnenste:
--
/ \
----
||||
||||
--- ||---
| -- -- |
| | | |
Dat zou gewoon moeten kunnen. Enigste belangrijke is idd dat je de pootjes met een tangetje vastpakt vóór het buigpunt, anders breekt het waarschijnlijk af.
ik ben lekker bezig geweest met loch master ,werkt fijn.
is ff zoeken naar wat je nodig hebt.
maar probleem is opgelost hoor.
en ja waarom baantjes en gaatjes board??
ik heb diverse breadboards werkt heerlijk hoor,maar soms wil je een ontwerpje definitive ,ja en dan val je gauw op baantjes of gaatjes dacht ik????
maar ik ga ook proberen met teken pen op printplaat te tekenen ,en dan etsen kijken of dat nog netjes gaat.
40 jaar terug ook weleens zo gedaan.
allemaal bedankt....
Op 31 mei 2015 17:34:24 schreef Dr Blan:
Zoek een en ander uit en geef niet na 5 minuten op, onder het motto "Ïk kom er niet uit", ...............Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic
Over opgeven gesproken. 
Op 1 juni 2015 08:15:39 schreef bertus1945:
maar ik ga ook proberen met teken pen op printplaat te tekenen ,en dan etsen kijken of dat nog netjes gaat.
Als je toch op de PC van je vrouw mag, waarom koop je deze dan niet. Dan kan je echte printen maken.
http://www.abacom-online.de/demos/sprint-layout60(demo).exe
@Lambiek,ja die kwam ik gister ook al tegen op de abacom site
ik ga daar eens naar kijken.
Werkt dat net ongeveer als loch master ,en profilab???
hartelijk dank voor het melden he.
ik zit even te denken,dat programma kan je mooi print maken.
maar hoe krijg ik het dan op printplaat???ik heb geen laserprinter.
[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (26%)]
Ik drukte het vroeger af op kalk of op een doorzichtige sheet, dat lag je dan op de foto gevoelige print, belichte dat een X tijd, en dan in het ontwikkelbad, en daarna een X tijd in de ets bak.
Als ik daar nog aan denk, wat een geknoei was dat. Tegenwoordig frees ik het, toch een stuk schoner en makkelijker. 
ok ,maar het nieuwste lijkt te zijn fotopapier en laserprinter.
ik ga dat weleens keer proberen.
zoon heeft mooie laser printer.
ja wat jij zegt ,heb ik vroeger ook gedaan ,maar is ontzettend gedoe.
Er schijnen ook printers te zijn die een print aankunnen, dan wordt er direct op de print afgedrukt. Maar daar weet ik verder niets van, heb het van horen zeggen. Misschien dat er CO'ers zijn die daar meer van weten.
Lay-out afdrukken in de laser, transfer met de strijkbout :
https://www.youtube.com/watch?v=QQupRXEqOz4
Kan evt ook met een laminator.
https://www.youtube.com/watch?v=UGI6-AX4T1A
[Bericht gewijzigd door bprosman op (14%)]