hallo
er zijn methoden om een inktjet om te bouwen naar pcb printplaat printers.
mijn vraag zijn er merken printers die zo'n printer in hun assortiment hebben??
Heb al gegoogled maar ik weet niet hoe ik zo'n printer moet benomen.
en laatst was een topic waar iemand zei ,dat zulke printers bestaan.
dus een printer om pcb printplaatjes te printen direct op printplaat.
ik hoor het graag

Kijk eerst een goed op YouTube naar filmpjes hierover. Dan kijk je of je een merk en type printer kunt waarnemen op deze filmpjes.

ja al gedaan hoor,heb al rond gekeken,maar allemaal zelf omgebouwde printers.
Mijn vraag is waar KOOP je zo'n printer :)

Kant en klare printer weet ik zo niet. Misschien dat je hier wel iets aan hebt: klik Hiermee kan je de laklaag bewerken waarna je meteen kan etsen. Of eerst ontwikkelen en dan etsen als je de lak niet weg brand.

Die zijn niet te koop voor zover ik weet.
Vroeger heb ik eens een bericht gelezen dat Epson er één ging maken maar daar heb ik nooit iets meer van gehoord.

Printen op een pcb vereist ook iets meer handelingen dan op papier, zoals print opwarmen, andere en beter inkt....

Ik zit er al jaren op te wachten, heb hier nog enkele m² printplaat waar ik nu behuizingen (beperkt) mee maak.

In principe kan je een gewone inkjet hiervoor ombouwen. Ik heb het zelf geprobeerd en liep tegen het probleem aan met de invoer tijd. Er zit nl een sensor die de papier ziet en een 2de die ziet dat het papier goed doorloopt, het lukte me niet om precies snel genoeg de printplaat handmatig in te voeren. Je kan het normaal invoer systeem niet gebruiken omdat dat daar teveel bochten in zitten. Er zijn wel oplossingen voor te bedenken maar had toen weer andere prioriteiten en sindsdien ligt het project stil.

Ik heb wel 1 proefafdruk kunnen maken en daarna in de oven gelegd, daarna zat de afdruk beter op de print en ging er moeilijker vanaf.

Als je een printer neemt die ook CD,s kan printen dan is heeft die al de mogelijkheid om de printkop te liften.
Dan kun je de CD-tray geschikt maken voor printplaat.
Zelf heb ik een Epson die dit kan en heb daar ook wel eens mee geexperimenteerd.
Het resultaat vie me zwaar tegen, een spoortje tussen twee pennen van een IC lukte vaak al niet

ok hartelijk dank ALLEMAAL,ik hoor het al dat word dus niks.
blijf ik dus bij foto papier met laser printer en lamineren.
maar mijn zoon heeft wel een laser printer,maar die ging vorige keer zo te keer dat het allemaal niet wou lukken,omdat hij het weinig gebruikt.
Dus nu wil ik zelf een Laser printer kopen,en foto papier.
dus de vraag word nu ,welke laserprinter is het beste en betaalbaar.
en welk foto papier is het beste om te gebruiken.
ik hoor het weer graag. :)

welke laserprinter is het beste en betaalbaar

Ik heb slechte ervaringen met goedkope laserprinters. Het beste werkt bij mij een HP4050. Oudere modellen laserprinters lijken in het algemeen een kwalitatief betere tonerlaag op het papier te leggen.

http://www.goedkoopsteprinter.nl/hp-4050-a-4-zwart-wit-refurbished.htm…

70 Eur excl btw

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (15%)]

en deze dan??
http://www.printershop.nl/product/424805/hp-laserjet-pro-mfp-m127fn.ht…

oh Roland das een koopje is die wel goed dan refurbus is gerepareerde??

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (28%)]

Bertus,

Juist dat soort "goedkope" printers zoals die HP LASERJET PRO MFP M127FN, maar ook van Samsung en Epson geven slechte ervaringen voor tonertransfer.

Een HP4050 koste bij introductie ongeveer $1500... Ik heb 'm nu al 10 jaar, het is een erg degelijke printer. Een refurbish altijd testen, en koop 'm met een jetdirect netwerkkaart, anders heb je een ouderwetse parallelle poort nodig.

ja sorry ,maar dit word weer zo'n gedoe ,een gerepareerde eerst proberen en een kaart erbij kopen dus komt op ruim 100 euro,en weet je ik houd niet van 2 de hands spul kopen.
is er nou echt niks nieuws te koop voor dat werk???
en kijk ik zit op een MAC waar ik niks bij kan bouwen he :)

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (12%)]

Zelf etsen is eigenlijk verleden tijd. Heb je er veel nodig bestel je in china, een enkel printje zou ik bv hier laten maken : http://www.mijnprintplaat.nl/

Printje tekenen en via mail versturen en enkele dagen later ligt je print in de brievenbus.

deze is voor windows,linux en MAC
goeie reviews
of is dat ook niet geschikt???
http://www.printershop.nl/product/380888/category-198043/samsung-xpres…

en ik heb nog steeds geen antwoord gehad welk papier je nu moet gebruiken :)
en ja zo'n printje LATEN maken is geen optie,volgens mij per printje te duur ,kan ook niet anders natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (18%)]

Direct op pcb kan wel met een penplotter (of een CNC machine met pen)

en kijk ik zit op een MAC waar ik niks bij kan bouwen he

Daarom moet je ook een printer met netwerk aansluiting nemen, kun je op alles aansluiten. Nogmaals al die goedkope consumenten printers waar je mee komt zijn slecht geschikt voor toner transfer. Van Samsung heb ik een kleuren laser, prima voor de school werkstukken van de kinderen, maar niet voor toner transfer. Dunne baantjes zoals tussen ic voeten door lukken gewoon niet.

Een gebruikte HP4050 die goed werkt is mi nog altijd beter dan een laserprinter van 100 euro. Ik had een Epson die na 2.5 jaar al kapot was, binnenwerk is allemaal plastic.

Roland je doet je best ,veel dank daar voor ,sorry hoor maar ik zie die HP4050 niet zitten.

Op 15 juni 2015 15:09:26 schreef bertus1945:en ik heb nog steeds geen antwoord gehad welk papier je nu moet gebruiken :)
en ja zo'n printje LATEN maken is geen optie,volgens mij per printje te duur ,kan ook niet anders natuurlijk.

Ja zeker wel, maar je steld steeds dezelfde vragen in verschillende topic's , en nu het overzicht een beetje kwijt ?

zie : http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1723530#1723530

En te duur, hoe veel printen wil je maken? als je daar eerst een printer en de rest van de spullen voor aan moet schaffen kan je al voor een € 150,-- aan printen laten maken ;)

Waarbij het, zoals al meerdere malen is aangehaald, de vraag is of het zinvol is om bij eenmalige printjes een print te ontwerpen en te vervaardigen.
En dat bedoel ik niet alleen economisch.
Je moet dat dan echt leuk vinden om te doen lijkt mij. En er de tijd voor hebben, dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Printjes zelf maken inderdaad alleen als je het leuk vindt of erge haast hebt. Je bent bijna zeker duurder uit en het resultaat is meestal slecht(er)...

vroeger deed ik het met een plotter. ipv papier legde ik er een print onder.
tegenwoordig doe ik het met een HP 5000 laserprinter.met transparant.
en dan gewoon belichten.
maar ik heb eens een demonstratie gezien met een printer die op een stuk hout printtte, dus dat moet ook op een pcb kunnen.

Je moet dan een printer hebben met een exact rechte doorvoer, en meeste printers houden ook helemaal niet van zoiets diks (1.6mm) als een PCB...

Heb vroeger ook zo printertjes gemaakt gewoon het papier load systeem er uithalen en de printer kop tafel verhogen.
maar dat werkte moeilijk omdat de switsh die het papier normaal dedecteerd constant bedrogen word waardoor het lastig werken was en de printer vaak fout meldingen gaf.
Dan ook maar een plotter gekocht maar de int van de stiftjes kunnen niet tegen zuur.
nu doe ik het the toner way echt de beste manier
Ik steek een glanzend magazine papier in de laserprinter print mijn pcb af leg het op mijn koper plaat en druk en strijk met het strijkijzer op de achterzijde van mijn papier dan leg ik alles in water om het papier er af te weken en mijn baantjes staan netjes op mijn print.
dan mag dit alles in zuur toner kan er blijkbaar tegen.
Als de toner op een of ander manier los komt kun je nog over de baantjes schilderen met fijn borsteltje en nagellak.
Ik heb mooi resultaat en is de beste gemakkelijkste manier die ik ooit geprobeerd heb.

Ik heb thermal transfer gedaan met een goedkope Brother. Die was voor de stort bedoeld omdat hij een papier doorvoer probleem als je de la gebruikte maar enkel stuks gewoon papier invoeren lukte wel. Helaas was ddat niet het geval voor het papier waarmee het over zetten het beste ging.

Nu heb ik een goede HP CM1415 laserprinter. Een goed ding, staat in mijn lab en ik kan er via elke PC op afdrukken. Dus vol goede hoop een afdruk gemaakt op het papier wat toen goed ging. Helaas, het deed compleet niets. Ik heb nu wel een laminator gebruikt en het pcb werd te heet om vast te pakken maar nog niet een beetje toner erop. Mogelijk lukt strijken wel maar dat was zo'n gedoe.

Ik heb een oude HP plotter om PCB's tekenen. Het resultaat is boven verwachting. Ik gebruikte een CD marker van de Hema. Die paste precies in een oude plotterpen waar ik de onderkant afgezaagd had. Ging perfect. Helaas stopte de Hema met die pennen en ik heb nog geen net zo goed werkend alternatief gevonden. Een langere termijn project wordt een laser kopje ipv een plotterpen. PCB zwart spuiten en dan de lak weg branden.

Er zijn ook mensen die een CNC frees gebruiken maar ik weet niet of die betaalbaar te koop zijn. Daar kan je ook gelijk een frontplaatje mee frezen. Het kan ook mbv een 3D printer. Ze printen dan eerst een freeskop houder en gebruiken daarna de printer als cnc frees.

De meest snelle en betrouwbare manier voor mij is nog steeds gewoon printjes met de hand tekenen. Ik heb van iemand hier een mooi rothing setje waarmee ik dat wil gaan doen (maar ik moet eerst nog de ontbrekende punthouder vinden). Daarmee kan ik dan op diverse diktes (vanaf 0,1mm dik) tekenen. (ik teken schemas ook op papier)