Hi,
Via via heb ik een Sansui AU-4400 versterker gekregen.
Ik heb deze direct aangesloten op twee speaker en merkte dat bij een relatief hoog volume het linkerkanaal de lage tonen niet goed kan weergeven. Het rechterkanaal heeft daar geen problemen mee.
Ik dacht eerst aan een rotte condensator, maar op het oog zien alle elko's er goed uit.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Ik heb de service manual van de versterker weten te vinden.
Sansui_AU-4400_service_manual.pdf
[Bericht gewijzigd door DutchCowboy op (12%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Begin maar met het deftig reinigen van de schakelaars en potmeters.
Dus niet volspuiten met contactcleaners etc.
De loudness regeling wil nog wel eens nukkig worden (geen gelijkloop meer)
Zeker de moeite waard om er aandacht aan te besteden.
Het probleem gaat niet met de speakers mee. Het is dus echt het linker kanaal wat defect is.
De schakelaars zijn hier en daar inderdaad een beetje 'rot'. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem met het linkerkanaal veroorzaakt? hoe kan ik de schakelaars het beste reinigen?
Heb je wellicht een betere fout omschrijving. Vervormen de bassen, klinken ze wel goed maar te zacht. Zet evt. een scopebeeld hier neer van bijv. een sinus van 100 Hz.
Als het signaal wat uit de tape out of line out wel goed is, zit de fout in het eindversterker gedeelte.
Ik heb zo geen toongenerator bij de hand.
Maar het is pure vervorming. Alleen op het linkerkanaal.
Het probleem gaat niet met de speakers mee, en blijft dus echt in het linkerkanaal.
Ik heb een audiosignaal op de verschillende ingangen aangesloten, telkens hetzelfde verhaal. Ik heb zo'n voorgevoel dat het linkerkanaal van de eindversterker defect is.
Heb je spanning gemeten op beide kanalen? Voedingsspanning, spanning over de emitterweerstanden etc. En natuurlijk alle spanningen op de pootjes van de transisitors.
Het kan zijn dat de ruststroom instelling defect is. Bij te weinig stroom door de eindtransistors is er cross-over vervorming.
Omdat er een goed werkend ander kanaal aanwezig is kan je vergelijkende metingen doen.