miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Beter een post in een oud topic met een leuk verhaal en/of zinnige info, dan een nieuw topic over wèèr een defecte wasmachine of TV
.
Ook ik vond het een leuke dag, en ook voor mij leerzaam.
Om een of andere reden is er altijd meer te vertellen, en aan te horen, dan er uren in de dag zitten 
Ik heb helaas geen resultaten van onze metingen bewaard, maar de Allan Deviation van de laatste meting stond nog in het geheugen:
Je ziet hier de Allan Deviation van de MasterClock van Blackdog, gemeten met de VNWA. Als frequentie referentie was hier mijn Miller GPSDO aangesloten.
Elke meting leverde weer een andere Allan Deviation op.... De GPS antenne lag op het balkon achter de woning van Blackdog, sub-ideaal dus. En met het verschuiven van de satellieten wisselde ook de frequentie nauwkeurigheid. Die frequentie variaties bleven binnen 1 miliHz, maar 1 zo'n zwieber van 1 mHz is voldoende om het langere termijn deel van de Allan Deviation boven de 1 E-11 uit te laten komen....
We hebben ook nog even 2 OCXO's met elkaar vergeleken (de Oscilloquartz in de MasterClock en de OCXO van de Racal Dana counter). Die resultaten bleken een stuk stabieler! Een goede reden om te kiezen voor een OCXO als dagelijkse frequentie standaard...
groet, Gertjan.