Hallo, ik zit even met het volgende.

Voordat mijn tuin werd aangelegd heb ik het eea voorbereid mbt de elektra. 4 aderige kabel vanaf de meterkast naar de tuin om verlichting en wcd'en onafhankelijk te kunnen schakelen.
Nu zit ik te denken om de verlichting te vervangen door dimbare witte ledstrips.

Nu heb ik een aantal opties:
- of ik hang een trafo in de meterkast (dan ga ik mijn PE een andere functie geven. Weet dat dit "verboden" is, hier kan ik nog wel mee leven. Het grotere punt is dat ik geen PE in mijn tuin heb)

- of ik hang de trafo bij de ledstrips (3 locaties) (dure oplossing want dan moet ik 3 kaku dimmers en 3 trafo's hebben)

- of ik zorg voor 230 ledstrips die ik niet kan dimmen (kaku led dimmer werkt alleen op 12-24 V).

- het is geen optie om andere kabels te trekken of lasdozen open te maken etc.

Graag jullie mening over deze 4 opties

wat is optie 4 dan, dat het geen optie is ?
bezint eer ge begint, uithuilen, 3 kaku's kopen en niet meer over piekeren, óf ..

moet optie 4 niet zijn: trafo's buiten, dimmer binnen ? Je hebt een schakeldraad voor het licht zeg je, dus wat is het probleem dan ?

Als je de trafo in de meterkast hangt, dan gebruik je de kabel voor 12V. Dan kan je er geen 230V voor je wcd's meer door sturen.

Je kan jezelf de vraag stellen: waarom dimmen? En waarom alles apart schakelen?
Dan zou ik zeggen: neem ledstrips voor 230V. Gebruik 1 schakeldraad voor de leds, de andere voor de wcd's.

Als je een 4 aderige kabel hebt getrokken dan heb je toch 2 schakeldraden?
De aardlitze ligt onder het aardscherm (tenminste als je echte grondkabel hebt gebruikt zoals het hoort)

Hieronder

3 schakeldraden? Ik neem aan dat hij zowieso een fase en nul nodig heeft voor de wcd's...

[Bericht gewijzigd door chuckie op (23%)]

Als het een kabel met aardscherm is, dan heb je zelfs 3 schakeldraden.

Heb geen kas kabel gebruikt maar gewone. Die aardscherm geloof ik wel in mijn achtertuin.

Op 22 juni 2015 11:31:10 schreef JvdBe:
moet optie 4 niet zijn: trafo's buiten, dimmer binnen ? Je hebt een schakeldraad voor het licht zeg je, dus wat is het probleem dan ?

Zoals gezegd werkt die dimmer op 12-24V. Dus dimmer binnen en trafo buiten werkt niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

Wel als je bv een Eaton draadloze dimmer gebruikt...

Op 22 juni 2015 11:11:05 schreef wernah:
- of ik zorg voor 230 ledstrips die ik niet kan dimmen (kaku led dimmer werkt alleen op 12-24 V).

Er zijn ook KAKU dimmers voor dimbare LED-strips en -lampen op 230V.

Ik denk dat ik het toch maar ga vervangen door 'gewone' led verlichting. Scheelt een hoop gedoe en geld.

In ieder geval bedankt voor de reacties!