Hallo ik heb een maxamp20 versterker. Nu heb ik een bluetooth module gekocht die je met een jackplug en tulp verbind aan de versterker...

Als ik mijn volume op zijn hardst zet dan beginnen me boxen te haperen ( ook al zet ik de volume knip van de versterker laag ).

Nu zat ik te denken en ik dacht dat de bluetooth module mischien een te hoog ingangssignaal geeft aan de versterker..

Iedergeval ik zou graag iets willen doen zodat ik me telefoon gewoon op zijn hard kan zetten, dat is wel handiger omdat je al snel je volume te hoog zet of het gaat per ongeluk (via telefoon).

Alvast bedankt vriendelijke gr Roy...

Op wat voor ingang heb je de module aanfesloten? Probeer de cd ingang eens.

Op 25 juli 2015 06:05:34 schreef Oane:
Op wat voor ingang heb je de module aanfesloten? Probeer de cd ingang eens.

De versterker is een los boardje, dus 1 ingang.

Zet er gewoon een potmeter of weerstandsnetwerkje tussen die
wat dB's dempt.

Edit: Ik zie dat er zelfs een lowgain verbinding kan gemaakt worden op de print zelf! Die goudkleurige pads verbinden waar left en right bij staat.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (20%)]

Heel erg bedankt voor de reactie..ik heb ze verbonden en het helpt wel...alleen bij de laatste 2 volume standen hoor ik het nog steeds...de speaker begint dan te kraken vooral bij lage stemmen

De twee hoogste standen hopelijk... het is ook niet de bedoeling om het volume zover op te draaien. Of je moet muziek afspelen waar totaal geen dynamiek in zit.

De volume knop van de versterker kan ik lager zetten, maar die van de bluetooth module niet..het vervelende is dat als mensen muziek opzetten via Bluetooth dat ze het volume op hun telefoon helemaal omhoog gooien..het staat ook wat professioneler als ik dat gewoon "beveilig"..Ik hoorde iemand zeggen dat ik een potmeter tussen de bluetooth module en de versterker moet zetten (kan dat).!?!?!

http://maxamp.nl/wp-content/uploads/2013/06/volumeControl_2.jpg

Er zit toch een aansluiting voor volume-pot op?

Ja die zit er op,maar het gaat om het signaal wat uit de bluetooth module komt. Mijn telefoon gaat tot stand 15. Als ik hem via de bluetooth module hoger zet dan begint hij te kraken, maak niet uit of ik de versterker hard of zacht zet.

Bedankt voor de reacties trouwens, de gain dicht solderen heeft al iets geholpen...

De vraag is dan: is het de BT module die vervormt of de het ingangscircuit van de versterker? Probeer eens een andere versterker of kijk of je een (kleine) speaker direct aan de BT module kunt hangen.

Op 28 juli 2015 13:24:25 schreef royvdgriend:
Ja die zit er op,maar het gaat om het signaal wat uit de bluetooth module komt.

Heb je enige reden om aan te nemen dat die volume regeling niet juist voor het uitgangssignaal van de BT-module is?
Het "ingangssignaal" voor die BT-module is ten slotte digitale data die door je telefoon naar die module wordt gestuurd. Digitale data valt erg moeilijk analoog te regelen. ;)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (22%)]

Zonder bluetooth module kan ik hem volop zetten zonder gekraak..ook al is bluetooth digitaal..de bluetooth module zelf regelt een bepaalde spanning die dan naar je versterker gaat...die spanning is waarschijnlijk te hoog..als ik die nou kon halveren of iets...

Wellicht kun je die twee horizontaal liggende 203'tjes (elk 20k ohm) vervangen door 33k ohm typen (SMD code 333)? Of, als dat niet genoeg verzwakking geeft, 47k ohm (SMD code 473).

Hang een koptelefoon aan de bluetooth en kijk of het geluid dan wel goed is. (je weet nu nog steeds niet of het probleem in de bluetooth zelf of in het uitgangsnivo zit...)
Om het het signaal te dempen kun je eventueel een AGC gebruiken.

http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/04/automatic-gain-control.gif