Hey allemaal,

Ik heb en Neff HTHB86P combi microgolf oven.
Microgolven deden het niet meer valt na 3 seconden uit als ik deze aanzet.
Dus ding open gedaan en zekering vervangen staat aandeduid met rode pijl op foto.
Maar helaas valt nog steeds uit na +-3 seconden.
Heeft er iemand een redelijk goed idee wat dit kan zijn en wat te testen.
Ik weet van de hoogspanning dat het gevaarlijk is.
Bedankt.

mvg Xavier.

doorgaans een probleem wat met de buis of met de inverter te maken heeft. deze magnetron heeft een elektronische sturing net achter de buis zitten, deze gaan wel vaker stuk. ook kan de buis buiten zijn specs vallen en daarom gaat de inverter plat na 3 seconden.

En om het nog leuker te maken: als je alleen de inverter vervangt en de buis is ook defect blaas je vaak die nieuwe inverter weer op. Dus als het je de kost waard is: beiden vervangen...

Apparaat buiten de garantie en coulance valt kun je er beter niet zelf aan werken omdat dit een toch wel gevaarlijk apparaat is.

Ik doe zelf ook elektronica, maar sommige apparaten kun je beter wegbrengen voor reparatie.
Zoek iemand die dit soort reparaties dagelijks doet, en die moet leven van reparaties (dus niet ook een winkel heeft met nieuw witgoed).
Dat soort lui hebben vaak een schuur vol liggen met tweedehands witgoed-onderdelen. Heel handig.
Nieuwe onderdelen zijn vaak schandalig duur.

Stefaan dus kan ik wel eerst proberen met de buis te vervangen.

Ik denk het wel, ik heb toch nog nooit meegemaakt dat een defecte sturing de buis kapotmaakte, maar misschien zijn hier mensen met andere ervaringen...

Hoi ik heb dezelfde neff combi oven. En ook het probleem dat de magnetron soms na enkele seconden uitgaat. Tevens gaat de het spiraal plotseling branden ook als de oven is uit gezet. Heeft iemand hier ervaring mee of verwijzing naar een vakkundige monteur zonder gelijk de hoofdprijs te moeten betalen via Neff technische dienst

Dit duidt op een rotte elco op het moederbordje met de relais . Evt relais die blijven plakken....

Weet er iemand waar ik de juiste onderdelen kan kopen. Vooral de inverterprint.
Want veel verkopers zeggen wel de juiste ondedelen te hebben maar deze lijken mij niet de juiste.
Op de print staat A6645M302GP.
Bij velen is het eerste deel de A6645M juist maar dan is de nummer anders bv. 301 of 303 of 306.
Of heeft dat er niks mee te maken.
Of weet er iemand hoe ik met deze nummer de juiste panasonic code kan vinden.
Bedankt.

302 is belangrijk heeft te maken met vermogen van de buis die gebruikt word. 301=700W 302=800/850 en 303/306 voor de 1000 W modellen. Heb ruilexemplaren liggen.

smd dus eigenlijk als er een knopje van 1000w op de oven staat kan dat niet
met een inverter die een code A6645M302GP heeft.
Kan dus maximum 800/850w geven.
Misschien gedaan om de magnetronbuis te sparen.
Weet u misschien ook hoe de codes of wat de verschillende types op de magnetron buizen willen zeggen.
De buis in mijn oven heeft code 2M261-M32.
Bedankt.

mvg Xavier

Heb eindelijk nog eens even tijd gehad om wat te meten in de combioven.
Ik hoop dat het de magnetronbuis is deze meet +-293ohm tussen massa en aansluitpoot.
Spijtig dat er niets van schade te zien is aan de buis dan had ik meer zekerheid.
Heb wel nog een interessante site gevonden voor alle modellen met panasonic buis en inverter.

http://educypedia.karadimov.info/library/Inverter.pdf

mvg Xavier.

Dus de buis is defect, nou ja, eigenlijk alleen de isolator is doorgebrand. Easy repair.Maar de inverter is dus ook stuk omdat de zekering er uit lag.

Ai daar had ik niet op gerekend en hoop dat het niet zo is.
Maar je zal wel gelijk hebben smd.
Ga toch eerst even proberen als de buis vervangen is wat er dan gebeurd.

Dat word zo een dure. Print is ook defect

Heb eindelijk de nieuwe magnetron kunnen monteren en de inverterprint terug aangesloten.
Heb blijkbaar geluk want alles werkt.
Bedankt iedereen voor de reacties.

mvg Xavier.

Dat is mooi!!! Maare ik snap dan verhaal zekering niet. Als de buis stuk is, gaat de zekering er nooit uit...

als de sluiting tussen aarde en de buisvoeding van 2Kv zat, kan ik me indenken dat de zekering nekt als de condensator in de buis aansluiting tijdens het draaien ineens in sluiting viel. in de magnetrons met trafo gaat de zekering er ook uit, omdat de 2Kv voeding aan aarde hangt aan 1 kant..

de elektronica ziet de buis wel als zijnde stuk als deze stuk is met opstarten, maar halverwege draaien kan dat niet meer, de stroom die de inverter kortstondig kan leveren jast die zekering er wel uit..

Tja ben er toch heel zeker van dat ik die zekering heb moeten vervangen.
Meer ken ik er niet van.

Hey allemaal,

Vandaag terug pets.
Zelfde symtoom als daarvoor. Geen magnetronfuntie meer.
Na 2 sec. schakeld hij terug uit.
Hopelijk heb ik gewoon een slechte buis gekocht.
Morgen eens meten en hopelijk garantie.
Heb toch een kleine maand kunnen genieten van mijn microgolf functie. :-)

Ik vermoed niet dat de buis rot is, de zekering was er vorige keer ook kaduuk en ik vermoed een gevalletje print. Kan zijn dat deze op hol geslagen is en de vorige keer de buis meegenomen heeft. Ik kan hem testen/modificeren.

toch vreemd dat die het dan wel een maandje goed heeft gedaan.

Vandaag de boel terug open.
Zekering was er weer door gegaan.
En ik vrees ook dat de nieuwe magnetronbuis zelfs de geest heeft gegeven.
Ik meet geen 2a3 ohm meer tussen de 2 aansluitpunten.
Dus zal de hoogspanningsprint wel stuk zijn.
Wat ik wel niet wist was dat de hoogspanningsprint blijkbaar een magnetronbuis kan kapot maken.