Goeiemorgen,

Ik heb hier nog een adapter liggen, nu wil ik graag weten welke van de draden de plus is en welke de min.
De ene draad is zwart met tekst erop
De andere draad is zwart met witte strepen erop.
(Zie foto)
Weet iemand wat de plus is en wat de min is?

meten = weten maar ik gok dat de wit gestreepte de plus is :)

Je zou verwachten dat de ader met de streep de min is. Als je het echt zeker wil weten moet je het meten.

edit:
ah, er is al niet echt overeenstemming zie ik :-)
Bij industriele installaties is de gestreepte bij de meeste normen de min of de nul.
Voor bijvoorbeeld 24Vdc is het meestal donkerblauw met een witte streep, voor 230Vac is het rood met een witte streep.
(in geval dat alle DC blauw is en alle AC rood, dit is in meerdere normen zo)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (62%)]

Daar is geen standaard voor.
Er is maar 1 manier en dat is meten.

heeel soms staat het ( heel klein) gewoon op de behuizing.

Op 14 augustus 2015 11:19:00 schreef GJ_:
Bij industriele installaties is de gestreepte bij de meeste normen de min of de nul.
Voor bijvoorbeeld 24Vdc is het meestal donkerblauw met een witte streep, voor 230Vac is het rood met een witte streep.
(in geval dat alle DC blauw is en alle AC rood, dit is in meerdere normen zo)

rood is meestal 230 volt, maar kan ook 48 volt zijn..
soms zelfs 110 gelijk..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]

Ik heb de adapter maar gesloopt aangezien ik heb toch ergens anders voor ga gebruiken
gestreepte draad bleek de min te zijn.
bedankt voor de snelle reacties.

Dan weet je misschien wat + en - is van je kabeltje.
Maar dan weet je nog niet de polarisatie van je plug.

Als je geluk hebt staat het er op, anders METEN !

voortaan dit logo opzoeken:
http://www.harmonycentral.com/forum/filedata/fetch?id=31129564&d=1398382724

de sleeve is de buitenste huls, tip is het pinnetje dat erin gaat

ik kan je zeggen dat normaal er een belangrijk verschil is. adapters met een stekker waar de + in het midden van de stekker zit, hebben de witte draad van de dc stekker als plus. adapters waar de - in het midden van de stekker zit hebben de witte draad als min.

ik heb hier weleens een fout mee gemaakt, heb hier een lade vol met die dc snoertjes van adapters en dan is het niet meer te zien zonder de adapter. vandaar dat ik standaard even ohms doormeet..

Op 14 augustus 2015 11:23:06 schreef mel:
[...]rood is meestal 230 volt, maar kan ook 48 volt zijn..
soms zelfs 110 gelijk..

In besturingen is rood meestal voor alle AC en blauw voor alle DC. Dus 230Vac, 24Vac, 48Vac en 110Vac is dan inderdaad allemaal rood. De nul is dan rood met een witte streep.

Op 14 augustus 2015 13:19:56 schreef testman:..adapters met een stekker waar de + in het midden van de stekker zit, hebben de witte draad van de dc stekker als plus. adapters waar de - in het midden van de stekker zit hebben de witte draad als min.

Dat is een hele ingewikkelde manier om te zeggen dat de streep gewoonlijk op de middelste pen zit :-)

juist niet! wat ik zeg is dat de streep op de draad afhankelijk is van de adapter. de meeste hebben idd de plus aan de middenpen/gat maar niet allemaal. en juist daar verkijk je je op. het is met een dmm natuurlijk gewoon uit te meten..

Je schrijft het toch wel:
als plus op midden dan wit is plus
als min op midden dan wit is min
dus, de witte streep zit in het midden

:-)

idd, toch maar meten. Erg verwarrend allemaal.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]

GJ_:
Zo las ik 't ook... :-)

zelf al ken ik de adapter en zelf al 'weet' ik nog welke de wit gestreepte kabel was, NOG STEEDS komt de ohm meter erbij om de kabel vs de fiche te verifieren.
en als alles gesoldeerd is, dan gaat de spanning erop en gaat de multimeter nog eens meten of de spanning wel degelijk juist zit op het fichke.

al teveel rook gehad doordat ik 5sec niet gemeten heb en de boel direct inplugde.
heb zo een aantal adapters op het werk liggen, waar ik de kabels van nodig had. bij het terug solderen van de kabels, was een adapter ineens van polariteit gewisseld.
ik had zo 2 van die kabels. identiek dezelfde draad en fichke, en had de verkeerde weer aan de adapter gezet (de kabel met het streepje en de witte tekst aan de kabel met het streepje en witte tekst teruggezet).
bij 5V 3A adapters geeft dat aardig wat rook als het fout zit.

niet zomaar afgaan op 'standaarden'. als diene chinees niet goed geslapen had, kunnen ze bij een hele batch kabels verkeerd zitten

vandaar altijd in serie een "idioot"diode :)

Tenzij bij een chinees apparaat, want die diode kost dan weer x€ct