Trafo troubleshooting - Sony XO-D3 midiset

Beste lezers,

Al meerdere malen heb ik met veel studie dit forum gelezen en er plezier aan gehad. Nu heb ik een probleem, waar ik niet uit kom en graag jullie hulp voor in wil roepen.

Ik was met onderhoud (lampjes en capstan belts vervangen) van m'n Sony XO-D3 midiset bezig en heb per ongeluk kortsluiting veroorzaakt. Minder dan een seconde lang veroorzaakte ik sluiting op het secundaire circuit, dat uit m'n transformator komt (met Sony type nr. 1-448-486-11) terwijl ik de spanning daarop aan het meten was. Ik mat +- 26 V wisselspanning, toen ik met mijn probe kortstondig sluiting veroorzaakte. De spanning ging meteen dood.

Er zitten twee zichtbare smeltzekeringen in het apparaat, die beide nog goed zijn. Ik verwacht niet, dat ik in minder dan 1 sec de voeding heb laten doorbranden (ik rook ook geen brandluchtjes). Ik heb de trafo er uit geschroefd, maar er zit geen zichtbare zekering op. Wat zou er naar waarschijnlijkheid kapot kunnen zijn gegaan? Zouden jullie mij kunnen helpen met trouble shooten?

Ik heb een paar foto's gemaakt van de voorkant en achterkant van de print waar het secundaire circuit van de trafo direct op aansluit. Met pijltjes heb ik aangegeven tussen welke twee pinnen ik sluiting heb veroorzaakt. De trafo leverde +- 26 V wissel spanning tussen die twee pinnen, totdat ik de twee per ongeluk een moment kort sloot. Nu meet ik daar niets meer.

Als de trafo geen wisselspanning meer geeft is er hoogstwaarschijnlijk een zekering overleden. Er kan ook een interne smeltzekering in de trafo zelf zitten. Het is te testen met een meter op het doorbel of ohmbereik.

Beste Raaf,

Dank je voor je snelle reactie. Ik heb het secundaire circuit van de Trafo aan één kant los gekoppeld van de print. Het secundaire circuit van de trafo meet niet door. Ook het primaire circuit (die waar de 220 V netstroom op aangesloten wordt) meet totaal niet door op de Ohm stand van mijn multimeter.

De tweee smeltzekeringen die voor de trafo zitten meten beide wel door.

Aan de trafo zelf zie je niets. Het is een zwaar blok in een massieve metale casing. Er staat slechts een Sony typenr. op (1-448-486-11) verder niets.

Is er misschien iemand bekend met transformatoren in Sony midisets? Zitten daar zekeringen in verstopt? Als daar een zekering in mocht zitten, hoe kom je daar achter en zou die zelf te vervangen zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

Als het secundaire circuit (beide wikkelingen) niet doormeet (hoogohmig, open) dan maak je een meetfout of de meter is defect, en zul je de metingen opnieuw moeten doen. Heb je ook foto's van de trafo?

denk dat je de pech hebt dat je een hulpspanning kort hebt gesloten. nadeel daarvan is dat de trafo zijn hele vermogen in die wikkeling kan steken als deze in sluiting ligt. waar je bij sluiting in de hoofd wikkeling voor de versterker alleen de primaire eruit stookt, kan het bij een hulpspanning een onderbroken secundaire opleveren omdat de wikkeldraad veel dunner is.

ik denk dat de thermo zekering in de trafo eruit ligt overigens, deze is meegewikkeld en zit onder de plastic afscherming van de wikkelingen doorgaans..

je hebt dus ohms gemeten op deze wikkeling? zou nagenoeg nul moeten zijn, niet naar massa. dit lijkt een wikkeling apart te zijn..

Op 30 augustus 2015 18:27:20 schreef maartenbakker:

Als het secundaire circuit (beide wikkelingen) niet doormeet (hoogohmig, open) dan maak je een meetfout of de meter is defect, en zul je de metingen opnieuw moeten doen. Heb je ook foto's van de trafo?

Beste Maarten en testman,

Dank voor jullie zeer snelle reacties. Top!

Maarten, je hebt gelijk. Ik heb een foutje gemaakt, de aanschakelaar stond nog uit en ik had m'n probes aangesloten op de 220v stekker (die in het stopcontact gaat).

Het primaire circuit (220V) van de transformator meet wel door. Zowel op hoogohmig en laagohmige stand meet ik geen meetbare weerstand.

Het secundaire circuit (26V) (de twee blauwe draden op de foto, die aangegeven staan met pijltjes op de foto's) meten totaal niet door. De multimeter doet het, want wanneer ik de probes kortsluit op elkaar, meet hij door.

Ter informatie:
Aan de 220V netspanningskant gaan er de volgende kleuren draden de trafo in:
1 rode
1 blauwe
1 witte
Aan de andere (secundaire) kant van de trafo komen de volgende draden er uit:
2 blauwe
2 rode
1 zwarte

Tussen de twee blauwe draden aan de secundaire kant wordt er niet doorgemeten (één draad is daarbij losgekoppeld van de print). Voorheen zat er 26V wisselspanning tussen de 2 blauwe draden aan de secundaire kant.

Ik heb slechts kort kortsluiting veroorzaakt (max 1 sec.) tussen die twee blauwe draden.

Testman:
ik denk dat de thermo zekering in de trafo eruit ligt overigens, deze is meegewikkeld en zit onder de plastic afscherming van de wikkelingen doorgaans..

Is dat zelf te vervangen, of zou dat einde oefening trafo zijn?

In een model uit dezelfde serie, de XO-D82 zit zo te zien op het schema geen te verwisselen ingebouwde thermische zekering in de trafo.
Jouw model kon ik niet vinden op de diverse schema sites.

Dank voor de moeite. Ik had ook al geen schema online gevonden en heb Sony Nederland gebeld, maar die geven ook geen service meer. Ze zeggen dat er geen service manual beschikbaar is en dat die sowieso niet aan particulieren gegeven wordt. De trafo is overigens ook niet meer na te bestellen.

Ik sta er wel versteld van dat bij een kort tikje tegen de verkeerde pool en een klein vonkje gelijk de transformator doorbrandt. Ik had eigenlijk wel een hoop meer spektakel verwacht bij het doorbranden van een trafo.

Ik ben bang dat dat het einde van de midiset inluidt. Jammer dat ik hem net een servicebeurt gegeven heb en voor niets kosten aan gemaakt heb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

Je kan er altijd nog een losse trafo bij zetten.

Meestal gaat het gepaard met wat meer verschijnselen als de secundaire winding wordt kortgesloten. Omdat het zeker is dat er een wikkeling is doorgebrand zou je kunnen kijken of deze bovenop de spoelkern ligt.
Dan kan die vervangen worden. Dat is wel wat werk. Eenvoudiger is een andere trafo erin te zetten. Omdat de spanningen bekend zijn is daar een vervanger voor te vinden.

Twee wikkelingen door leek me inderdaad al wat stug. Pech is wel dat de hulpwikkeling nu kennelijk door ligt, maar beter dat dan de primaire. Een los trafo'tje van 24V erbij zetten en aansluiten waar ooit de blauwe draden zaten, zou de oplossing kunnen zijn.

Eind vorige eeuw kon je bij Sony nog best veel krijgen, of beter gezegd tegen de hoofdprijs kopen. Kennelijk is dat nu ook einde verhaal.

klopt, dat spul heb ik begin deze eeuw allemaal richting schrot zien gaan. veelal van die blauwe doosjes met divers sony spul..

@Ronal Goed idee!
Zonder schema heb ik echter geen flauw idee hoe zwaar (ampèrage) die bijzettrafo zou moeten zijn. Verder is er niet veel ruimte om hem te plaatsen en weet ik niet of hij z'n warmte wel genoeg kwijt kan.

@Maarten Hoe zit dat met zo'n hulp wikkeling, ligt die over het algemeen aan de buitenkant?
en als die door is, kan dat dan de spanning van het rode aderpaar wat uit de voeding komt nog beïnvloeden?
Als ik het schema, dat Raaf geplaatst heeft, goed bekijk, dan is die hulp wikkeling slechts een aftakking halverwege de secundaire spoel (NB de enige die niet gezekerd is, grrrr.). De secundaire spoel ik klaarblijkelijk niet doorgebrand, anders zou het rode aderpaar geen spanning meer leveren (zie hieronder).

@Raaf12 De spanningen zijn me niet geheel en slecht ongeveer bekend. Zonder schema's was ik genoodzaakt om op de printplaten de aders terug naar de voeding van de kapotte lampjes te traceren om zo te kunnen bepalen hoeveel volt er op stond en welke weerstanden er tussen zaten, opdat ik ze kon gaan vervangen door leds, met bijpassende nieuwe weerstanden. Toen ik die bron eindelijk gevonden had en de spanning mat, veroorzaakte ik per ongeluk even kortsluiting... (baal, baal, baal, ...)

Uit de oude trafo komt verder nog een rood ader paar. Dat heb ik net gemeten en daar staat tussen de 75-80 V wisselspanning op. Ik weet niet of dat de originele spanning was van voor het doorbranden. (De cassettedecks hebben nu overigens geen spanning meer.)

Dan komt er nog een zwarte draad uit de trafo, die ik nog niet heb durven meten, die ook op de print aansluit (zie foto's).

Zou ik twee verschillende trafo's naast elkaar kunnen zetten en achter dezelfde smeltzekeringen hangen? Krijgen ze geen geruzie met retour stroom?

@testman Zonde zeg, was er niet een opkoper, die misschien nog het een en ander voorhanden heeft?

Ik kreeg een hint dat ik in de bekende valkuil was getrapt: Sony kent voor audiosets vaak twee typenummeringen, een voor de hele set en een voor het hoofdgedeelte. XO-D3 is voor de hele set. Het nummer dat je moet hebben om een schema te vinden is HST-D3. Staat er waarschijnlijk wel ergens op, maar je moet het maar net door hebben.

http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Sony/HSTD3…

En nou blijkt zomaar dat de 'defecte' wikkeling een eigen (thermische) zekering heeft in de trafo. Kwestie van openwerken en zoeken, misschien heb je dan geluk.

Overigens klopte de gemeten 26V en de door mij aangedragen 24V niet. Het gaat kennelijk om een wikkeling van 13 a 14V. Na gelijkrichting inclusief diodeverliezen komt er 17V uit. Een 12V trafo zou op die plaats ook wel werken.

En wat die opkopers betreft: zo denken grote bedrijven meestal niet. Hoewel groothandels als Aswo in sommige gevallen wel met succes oude voorraden voeren. Wat mij betreft worden fabrikanten en merkhouders er wettelijk toe gedwongen om onderdelen te leveren of te doen leveren, maarja...

Top!

De foto's in de HSTD3 service manual matchen inderdaad met mijn midi set. Ik heb me peentjes gezocht met het opgedrukte typenummer XO-D3. Dat had me een hoop moeite kunnen sparen. :)

Ik heb hem doorgekeken, maar waar haal je de info nu vandaan dat de hulp wikkeling op de secundaire spoel in de trafo een eigen zekering heeft?

Ik heb de trafo net aandachtig staan bekijken, maar het trafo blok lijkt wel in een uit plaatijzer gevouwen doos te zitten, die ook nog eens dicht gepuntlast is. Je hebt waarschijnlijk een koevoet nodig om het open te krijgen. Daarbinnen zit nog zo'n dichtgevouwen doos. Ook is het geheel gecoat in een soort harsachtige substantie.
Zouden ze zo'n (thermische) zekering niet op een gemakkelijk bereikbare plaats monteren?

Op 30 augustus 2015 23:43:55 schreef maartenbakker:
Overigens klopte de gemeten 26V en de door mij aangedragen 24V niet. Het gaat kennelijk om een wikkeling van 13 a 14V. Na gelijkrichting inclusief diodeverliezen komt er 17V uit. Een 12V trafo zou op die plaats ook wel werken.

Ik mat echter wisselspanning op de plaats van de kapotte lampjes van de tuner display. Ik keek net in het schema, maar daar staat slechts 2 x "pilot lamp" met compoment nr. 1-518-527-51. Jammergenoeg geen mV en mA aanduiding etc.

Op 30 augustus 2015 23:43:55 schreef maartenbakker:
En wat die opkopers betreft: zo denken grote bedrijven meestal niet. Hoewel groothandels als Aswo in sommige gevallen wel met succes oude voorraden voeren. Wat mij betreft worden fabrikanten en merkhouders er wettelijk toe gedwongen om onderdelen te leveren of te doen leveren, maarja...

Wat een verspilling.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Als het een open trafo is, dan is dat niet moeilijk te verhelpen. Kijk tussen de wikkelingen waar de draad van het net naar binnen gaat, daar zal een blanke draad aan zitten. Kijk daar naast en daar zal een emailledraad zijn. Soldeer tussen die 2 punten een printzekering en het werkt weer. Is dan niet thermisch beveiligd, maar meestal is dat niet echt nodig als de juiste netzekering er in zit. Ik deed nooit anders en dit is de simpelste en goedkoopste oplossing. Vaak is het even goed zoeken om de punten te vinden, want deze kunnen vrij diep tussen de wikkelingen zitten, maar met geduld kom je een heel eind.
Indien de trafo vaste aansluitpunten heeft is het nog makkelijker, een foto doet wonderen in dit geval.

Groetjes Hans.

Op 31 augustus 2015 00:17:22 schreef Marty1:

Ik heb hem doorgekeken, maar waar haal je de info nu vandaan dat de hulp wikkeling op de secundaire spoel in de trafo een eigen zekering heeft?

Als je in het schema kijkt naar de voedingstrafo zie je primair en secundair een kringeltje met een sterretje ernaast. Dat zijn de beide thermische zekeringen. De secundaire zal stuk zijn. Het sterretje verwijst naar de opmerking dat ze onvervangbaar zijn...

Ik heb de trafo net aandachtig staan bekijken, maar het trafo blok lijkt wel in een uit plaatijzer gevouwen doos te zitten, die ook nog eens dicht gepuntlast is. Je hebt waarschijnlijk een koevoet nodig om het open te krijgen. Daarbinnen zit nog zo'n dichtgevouwen doos. Ook is het geheel gecoat in een soort harsachtige substantie.
Zouden ze zo'n (thermische) zekering niet op een gemakkelijk bereikbare plaats monteren?

Dat deed Philips vroeger wel, en in mijn herinnering is dat een van de weinige fabrikanten die dat zo deed. Een thermische zekering moet liefst dicht tussen de wikkelingen en de kern zitten. Zij losten dat op door een sleuf in het spoellichaam open te laten waar de zekering tussengestoken werd. Veel Japanse fabrikanten lossen het op door de zekering mee te wikkelen, waarbij de draadjes soms wel redelijk makkelijk bereikbaar zijn als de trafo niet ingekapseld zit.

Maak voor de zekerheid toch maar even 1 of meer foto's.

Ik mat echter wisselspanning op de plaats van de kapotte lampjes van de tuner display. Ik keek net in het schema, maar daar staat slechts 2 x "pilot lamp" met compoment nr. 1-518-527-51. Jammergenoeg geen mV en mA aanduiding etc.

Volgens het schema tussen de punten met de omcirkelde F en G, en dat zou toch echt ongeveer ruim 12VAC moeten zijn. Zit nog een weerstandje tussen om er 12V van te maken en om er zeker van te zijn dat als 1 lampje stukgaat de andere zo spoedig mogelijk volgt.

Op 31 augustus 2015 01:33:28 schreef Zoef de Haas.:
Indien de trafo vaste aansluitpunten heeft is het nog makkelijker, een foto doet wonderen in dit geval.

Groetjes Hans.

@Hans en @Maarten Ik heb foto's van de trafo toegevoegd voor jullie en met mijn beste foto skills ook makro opnames van de uitgang van de sec. wikkeling proberen te maken. Ik weet niet of dat vaste aansluitpunten zijn, maar er zit denk ik niets anders op, dan hem voorzichtig open zien te slopen.

@Maarten Dat er zekeringen in zitten is goed nieuws! De trafo komt blijkbaar meerdere malen voor in de manual. De vermelding rechts onderaan in het schema op p11 had ik gemist. Goed dat je dat gevonden hebt. Gelukkig zitten er zekeringen in ook voor de hulpwikkeling. :) Het sterretje verwijst echter naar een footnote: "NOT REPLACEABLE: BUILT IN TRANSFORMER"...

Waarom zitten de zekeringen eigenlijk in de wikkeling? Dat lijkt me niet handig wanneer je ze moet vervangen. Mocht het lukken om hem netjes open te krijgen dan ben ik voornemens de nieuwe zekering naar buiten de trafo te brengen, of zijn er redenen dat dat niet verstandig is?

Maarten:
Volgens het schema tussen de punten met de omcirkelde F en G, en dat zou toch echt ongeveer ruim 12VAC moeten zijn. Zit nog een weerstandje tussen om er 12V van te maken en om er zeker van te zijn dat als 1 lampje stukgaat de andere zo spoedig mogelijk volgt.

Tussen de punten F en G was ik aan het meten, toen het mis ging. Daar mat ik +- 26 AC V (op de DC stand mat ik hele gekke waardes van 265 mV). Zo ver ik kon zien, stonden de lampjes parallel geschakeld en deelden ze één weerstand die in serie stond op hun retour ader. Uit interesse: waarom zou de tweede dan sneller kapot gaan?

Nu moet ik bekennen, dat ik niet zo thuis ben in AC en voornamelijk ervaring heb met DC. De leds (diodes in weze) was ik van plant tegengesteld parallel te schakelen, zodat ze allebei een fase van de wisselspanning pakken. Ik zou aannemen, dat ik de weerstand die in serie moet met de nieuwe leds op dezelfde manier berekend kan worden als in een DC scenario, of ligt dat anders in een AC scenario? Dan moet ik even wat bijleren. Overigens de zwarte draad, die uit het sec. circuit van de trafo komt, lijkt een gelijkrichter in te gaan, echter de blauwe draden leveren gewoon wisselspanning, die direct aan de punten F en G wordt doorgegeven.

Heeft iemand nog zinnige tips? anders ga ik de trafo box nu met een koevoet te lijf.

Zo, en nu ga ik hem met een brander te lijf om vastgesoldeerde koperen omhulling los te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

Verdorie, ik heb het kreng te pakken!
Wat een ellendige plek om een zekering te verstoppen.

Zie de toegevoegde foto's.

Ik heb de wikkeling na de zekering doorgemeten en die meet door. :)

De opschriften op de zekering zijn:

UMI
1A
250V ~
133 C F3

Wat is dit precies voor een zekering? Is het slechts een thermische beveiliging, die door zijn omgevingstemperatuur open gaat? of smelt hij boven 250V bij 1A door? (Dat zou bij 26V dus 9,6 A moeten zijn!)

Wat zou een goede / veilige vervanging zijn voor een dergelijke meegewikkelde zekering?

Is er reden om hem mee te wikkelen in de trafo, of kan ik hem zonder problemen naar buiten de trafo verplaatsen?

Als er voor de veiligheid toch iets meegewikkeld moet worden, kan ik er dan wellicht nog een andere zekering extern van de voeding bouwen, die eerder door gaat dan de thermische in de wikkeling van de trafo?

Alle ideeën zijn welkom.

[Bericht gewijzigd door Marty1 op (15%)]

1A bij 220V is dat bij elke andere spanning nog steeds; Een zekering heeft in principe geen - en in de praktijk weinig weerstand, dus is er ook weinig spanning nodig om hem te laten onderbreken (als de weerstand van de zekering 1 ohm is, zal hij bij spanningen lager dan 1V niet kunnen onderbreken en bij elke spanning hoger dan 1V op dezelfde manier onderbreken). Hij reageert dus bijna alleen maar op de stroom.

Behalve bij 1A, smelt de zekering volgens het opschrift ook bij 133 graden celcius.

Meewikkelen is in principe nodig omdat hij op die manier beschermt tegen oververhitting van de trafo. Zou je hem naast de trafo monteren dan reageert hij veel te laat als er iets aan de hand is.

Aan de andere kant vind ik het een beetje onzinnig om dat zowel primair als secundair te doen. Zolang de primaire thermische zekering gewoon in orde is en op zijn plaats zit, zou ik voor deze een extern gemonteerde 1A zekering nemen.

Wil je toch zo'n zekering erin en de onderdelenhandel heeft hem niet, kijk eens naar http://www.ebay.com/itm/5-Pcs-ELCUT-UMI-Microtemp-Thermal-Fuse-Axial-T…

Denk er aan bij het afsluiten om de koperen band weer elektrisch continu te maken. Die is bedoeld als zogeheten kortsluitwikkeling. De strip omvat de windingen en het buitenste juk van de transformator en sluit de het magnetische veld kort dat zich buiten de transformator vormt. In cassettespelers kan dat magnetische veld snel groot genoeg om storingen te veroorzaken.

Groet,
Kruimel

Op 1 september 2015 02:44:05 schreef maartenbakker:
1A bij 220V is dat bij elke andere spanning nog steeds

Zolang de primaire thermische zekering gewoon in orde is en op zijn plaats zit, zou ik voor deze een extern gemonteerde 1A zekering nemen.

Wil je toch zo'n zekering erin en de onderdelenhandel heeft hem niet, kijk eens naar http://www.ebay.com/itm/5-Pcs-ELCUT-UMI-Microtemp-Thermal-Fuse-Axial-T…

Beste Maarten,

Hartelijk dank voor je uitleg. Nu je het schrijft, begint me weer wat te dagen, dat ik het al eens eerder gelezen had (te lang niets met de kennis gedaan).

Ik ben naar de lokale elektronica zaak afgereisd. Zo'n kleine thermische zekering hadden ze niet. Ik heb een snelle 1A (250V) print zekering gevonden en extern in serie met de sec. wikkeling gezet, en de defecte thermische zekering er tussenuit gehaald. Ik zag dat ik van het eerste spoortje in de buitenste wikkeling de vernis geschaafd had en de ader bloot lag. Dat heb ik met een druppeltje hot glue weer afgedicht. Hopelijk geeft dat geen problemen.

Bedankt voor je tip op Ebay, maar de besteltijd duurde me te lang en persoonlijk heb ik meerdere hele slechte ervaringen met directe bestellingen uit China. (Testen kan je die zekeringen ook niet echt, op het moment dat ze open springen, weet je pas dat ze werken en zijn ze gelijk waardeloos geworden :) )

Van dat led idee ben ik overigens afgestapt. Na wat rekenwerk, bleek het vermogen op de voorschakelweerstand te hoog te worden (0,45 - 0,75 W). Ik heb nu lampjes gevonden.

@Kruimel
Hartelijk dank voor je verheldering. De koperen band heb ik met een brander weer dicht gesmolten met soldeer. Hopelijk maakt hij goed contact overal (ik zou niet weten hoe je dat kan meten), want ik kon de brander er niet te lang op zetten omdat de boel ging roken / verbranden.

In omgekeerde volgorde heb ik de trafo weer in elkaar gezet. Nu moet ik de rest nog in elkaar solderen en een aantal reparaties maken. (Ik had ook een spoeltje van het AM circuit geraakt, dat gelijk van zijn voetje afbrak. Die mini wikkelingen solderen, is wel uiterst lastig. Na nog een soldeersessie vanavond kunnen we gaan testen...

Van de sec. wikkelingen meten het blauwe aderpaar door, het rode aderpaar en meet blauw met zwart niet door en rood met zwart wel door, rood met blauw meet weer niet door. Zijn er verder nog zaken die ik van te voren kan testen, voordat de netspanning er op gaan?

Op 2 september 2015 09:20:08 schreef Marty1:
Dat heb ik met een druppeltje hot glue weer afgedicht. Hopelijk geeft dat geen problemen.

Waarschijnlijk smelt het wel sneller dan een thermische zekering, maar ik denk niet dat het een drama zal zijn. Er lag toch geen laag draad overheen? Dan zal het niet snel kortsluiting vormen. Transformatoren zijn mechanisch vrij stabiel, dus de draden zullen niet snel over elkaar heen gaan kruipen.

Van dat led idee ben ik overigens afgestapt. Na wat rekenwerk, bleek het vermogen op de voorschakelweerstand te hoog te worden (0,45 - 0,75 W). Ik heb nu lampjes gevonden.

Er zijn toch wel weerstanden van 1W te krijgen? Tip: 1W metaaloxideweerstanden zijn vaak te krijgen in de maat van 1/4W weerstanden. Ze kunnen hogere temperaturen aan en daardoor kan dat.

Hartelijk dank voor je verheldering. De koperen band heb ik met een brander weer dicht gesmolten met soldeer. Hopelijk maakt hij goed contact overal (ik zou niet weten hoe je dat kan meten), want ik kon de brander er niet te lang op zetten omdat de boel ging roken / verbranden.

De precieze weerstand zal niet enorm veel uitmaken, maar als je het gewoon dicht had gelijmd had het misschien problemen gegeven, vandaar.

Van de sec. wikkelingen meten het blauwe aderpaar door, het rode aderpaar en meet blauw met zwart niet door en rood met zwart wel door, rood met blauw meet weer niet door. Zijn er verder nog zaken die ik van te voren kan testen, voordat de netspanning er op gaan?

Lijkt aardig te kloppen met de service manual. Ik zie zo niet zo veel dingen die zo mis kunnen gaan waar je je nu al voor kan wapenen. Sterkte met solderen!

Groet,
Kruimel

Te laat, maar toch wat tips.

Voor trafowikkelingen gebruik ik doorgaans (niet vaak, maar als het voorkomt) polyurethaanspray of plasticspray. Ook gewone lak zal werken. Hotglue is wat minder geschikt, al loopt het zelfs bij 133 graden nog niet dunvloeibaar weg.

Om zo'n koperen band te solderen is inderdaad heel wat energie nodig, maar je hebt al gemerkt dat je met een brander makkelijk schade aanricht. Te hoge tenperatuur is denk ik de voornaamste factor. Ik had altijd een soldeerbout van 100W maar als ik die nu nodig zou hebben zou ik hem niet kunnen vinden, dus of het qua gebruik loont om er een aan te schaffen is de vraag. Je zou echter bij een loodgieter langs kunnen gaan, die gebruiken ook wel zware electrische bouten voor zinkwerk. Een andere truuk is om de trafo (of gericht de koperen band) met hete lucht voor te verwarmen tot max 85 graden, dan kun je ook al met minder vermogen toe om te solderen.

Op 2 september 2015 11:42:38 schreef Kruimel:
[...]Er lag toch geen laag draad overheen?

Nee het was de buitenste wikkeling, voorste spoor (vooraan op de foto). Ik was hooguit bezorgd over de ader er naast. Met die vernis is het moeilijk te zien of het open is of niet, dus heb ik voor zekerheid er maar een druppeltje hot glue overheen gedaan.

[...]Er zijn toch wel weerstanden van 1W te krijgen? Tip: 1W metaaloxideweerstanden zijn vaak te krijgen in de maat van 1/4W weerstanden. Ze kunnen hogere temperaturen aan en daardoor kan dat.

Daar vroeg ik mijn elektronica boer in eerste instantie ook om, maar volgens hem was de koolstof weerstand gelijkwaardig (wellicht had hij ze niet?).
Ik ben nu overgestapt op 24V lampjes (de collega van mijn elektronica boer wist ze wel te liggen). Ik weet echter de aangewezen stroomsterkte van de lampjes niet en kan dus niet de voorschakelweerstand berekenen. Op de print zat naar ik meen een metaaloxide (blauw-groene van kleur) weerstand van 5,6 Ohm.

[...]De precieze weerstand zal niet enorm veel uitmaken, maar als je het gewoon dicht had gelijmd had het misschien problemen gegeven, vandaar.

Bedankt voor de attentie. Ik had me dat anders niet gerealiseerd en wellicht op een andere manier proberen te sluiten zonder de trafo nog een keer aan de brander bloot te stellen.

[...]\Sterkte met solderen!

Thanks :) (Vooral dat spoeltje was bijna onmogelijk om te solderen, maar meet nu door.).
Hoe voorkom je bij lange soldeersessies, dat de punt van je bout een soort van ahum, "neusrot" krijgt?

@Maarten
Voor trafowikkelingen gebruik ik doorgaans (niet vaak, maar als het voorkomt) polyurethaanspray of plasticspray. Ook gewone lak zal werken. Hotglue is wat minder geschikt, al loopt het zelfs bij 133 graden nog niet dunvloeibaar weg.

Ik heb geen polyurethaanspray of plasticspray, werkt gewone blanke lak / vernis ook? Mocht de secundaire 26V wikkel gaan smeulen:
Die andere thermische zekering in de primaire wikkel zit wel helemaal aan de andere kant van de trafo. Zou een doorbrandende sec. wikkel wel genoeg hitte produceren om die te openen. In tweede instantie zou de in serie geschakelde printezekering de 1A wel overschrijden bij een burn out?

@Maarten
Om zo'n koperen band te solderen is inderdaad heel wat energie nodig, maar je hebt al gemerkt dat je met een brander makkelijk schade aanricht.

Bedankt voor de tip. Een 100W bout zou ik er niet apart voor aanschaffen, die eerste (en waarschijnlijk laatste) keer dat ik een trafo open. Ik heb een mooi klein pen brandertje (zie de foto met de koevoet) dat ook goede diensten bewezen heeft.

Als ik alles weer in elkaar heb zitten, laat ik wel even weten hoe het afloopt.