Trafo troubleshooting - Sony XO-D3 midiset

Met die stelschroefjes of potmeters los je niet zulke enorme afwijkingen op bij het meten van een 9V batterijtje

Analoge meter van Van Vogel's: De naald start op 0 en loopt naar 18,5V op het DC V 50 bereik.

Er is veel meer aan de hand dan alleen een afwijkende nul- of maximaalinstelling.

Even wat afwijkingen op een rijtje:
Stopcontact meeting: 440 AC V (moet zijn tussen 220-230 V AC)
9 Volt batterijmeting: 18,5 DC V (moet zijn iets boven 9 V DC)

Er lijkt een constante verschil factor van 2 in de Volt metingen te zitten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Met die factor van ongeveer 2 zou een defecte weerstand in een spanningsdeler een kandidaat kunnen zijn.

Blijft de vraag hoe die weerstand defect is geraakt en waarom beide multimeters defect zijn.
Het ontbreekt mij aan ervaring met kapotte multimeters.
Mijn eerste multimeter vierde vorige maand in goede gezondheid zijn 54ste verjaardag :D

Wow, dat is nog eens een goede meter.

Die van mij is nu ongeveer 20 jaar oud. Afgezien van wat nieuwe batterijen, had ik nooit het idee dat er iets mis mee was. Anders heb ik in het verleden menig foute weerstanden berekend...

De stelschroef gaf ook geen soelaas. Ik kon de meter slechts een paar Volt omlaag brengen en daarnaast begon de naald onder de 0 stand. :(

Ik weet ook niet hoe hij defect geraakt is. Stroom meting (A) heb ik altijd in serie gedaan met circuits (dus nooit direct op de voeding). Volt metingen heb ik altijd parallel aan componenten uitgevoerd (behalve de speciale 1,5 en 9 V batterij meetstanden). Meestal heb ik aan DC laagspanning gemeten, een enkele keer 220 AC en recent liep ik tegen die midiset aan, waar ik initieel DC verwachtte en na vreemde metingen ontdekte dat het AC was.

Mocht de meter ooit voorbij z'n bereik uitslaan, dan waren dat altijd korte meetmomenten van onder de seconde. Het lijkt me dat een weerstandje wat meer tijd nodig heeft om heet te worden en door te gaan.

De zekering is ook nooit gesprongen.

Hoe kan je zo'n ding per ongeluk stuk krijgen?
(Maartens meeting lag toch gewoon binnen de specs van zijn meter?)

Ik ga met de kapotte digitale meter maar proberen de weerstanden te meten van de analoge meter (jammer genoeg zat er geen schema van de meter bij).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Bij een te hoge aanwijzing van een voltmeter met draaispoelinstrument lijkt me de weerstand waarover de draaispoelmeter is aangesloten de eerste verdachte.
De opbouw van een analoge voltmeter is ongeveer als in het bijgaande schema.

Wanneer gaat een apparaat stuk? Als het zin heeft!

Bij mijn meter was het een ontwerpfout, weerstandje dat waarschijnlijk boven zijn kunnen bedreven werd.

Op 6 september 2015 13:12:08 schreef evdweele:
Bij een te hoge aanwijzing van een voltmeter met draaispoelinstrument lijkt me de weerstand waarover de draaispoelmeter is aangesloten de eerste verdachte.

Als je bij dit weerstandje de kleurcode nog kan lezen is vervanging nog een goede optie. Een metaalfilmweerstandje kost niet veel.

Groet,
Kruimel

Wanneer gaat een apparaat stuk? Als het zin heeft!

Of door een foutieve handeling.
Ik heb zelf in meer dan 50 jaar nog nooit een defecte multimeter gehad.
Wel eens door een stommiteit de zekering opgeblazen bij een verkeerde stroommeting.

Er zijn toch al een aantal verschillende multimeters door mijn handen gegaan; mijn eigen Sanwa die ik na 54 jaar nog bijna dagelijks gebruik en bij mijn vroegere werkgevers AVO-8, Simpson, Unigor, Philips, Fluke, Metex....

Die heb ik ook allemaal gebruikt die AVO was ook standaard in de NAVO landen. Toen er allang digitale meters waren van oa. Fluke zaten ze daar nog met zo'n analoge spiegelschaal meter in het 'lab'!
De overbelasting zekering in die AVO's was wel mooi kon je op het paneel gewoon weer indrukken.
Ik zweer nu al jaren bij Fluke meters, een TRMS 87 en 867B grafische meter. Gelukkig heb ik geen lab dat vind ik iets voor universiteiten en firma's als Intel en ASML. ik noem de technische plek in huis een knutselkamer :-)

Toen er allang digitale meters waren van oa. Fluke zaten ze daar nog met zo'n analoge spiegelschaal meter in het 'lab'!

Heb je wel eens geprobeerd iets af te regelen aan de hand van de uitlezing op een digitale meter?
Dat werkt gewoon niet. De tijd dat het duurt voordat een digitale meter nieuwe waarden op het scherm laat zien is veel te lang.
Een draaispoelmeter is in het geval van afregelingen superieur.

Een ander punt waar universeelmeters soms niet aan voldoen, zowel analoge als digitale meters, is immuniteit voor hoogfrequentsignalen.
Ik had een Unigor meter, een van de beste die ik ooit heb gebruikt.
Door de "hogere legerleiding" werd beslist dat die meter vervangen moest worden door een Philips FET-voltmeter. Het typenummer weet ik niet meer.
Daar viel niet mee te werken. De naald sloeg al uit als een oscillator van een ontvanger in de buurt was.
Bij het afregelen van een zender sloeg de naald in de rechterhoek en dat was dat.
Toen was ik blij dat ik nog een AVO-8 had liggen.

@hieronder

Die Fluke meters hebben een analoge band meelopen onderin het display of zoals bij de 867B geschakeld worden als analoge meter. Dan zijn ze prima te gebruiken bij afregelwerkzaamheden.

Nee dus. De immitatie analoge aanwijzing heeft het zelfde nadeel, te traag. En de aanwijzing is in stapjes, niet proportioneel zoals bij een draaispoelmeter.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (15%)]

Die Fluke meters hebben een analoge band meelopen onderin het display of zoals bij de 867B geschakeld worden als analoge meter. Dan zijn ze prima te gebruiken bij afregelwerkzaamheden.

Toevallig kwam ik vanmiddag deze tegen

Grondwaterstand is te laag volgens de meter

Op 6 september 2015 13:12:08 schreef evdweele:

Hartelijk dank voor het posten van het voorbeeldschema. Ik heb voor het AC V circuit mijn multimeter in kaart gebracht (zie bijgevoegde schema, gemaakt met: http://www.digikey.com/schemeit/ ). De blauwkleurige weerstanden (metaalfilm), heb ik met een Europees symbool voor weerstand weergegeven. De schakelstanden komen overeen met: 10, 50, 250 (en 1000) AC V.
De tweede stand van de schakelaar is de 50 AC V meetstand, waarvan ik zeker weet, dat hij een verkeerde waarde aangeeft (zo goed als de de dubbele waarde).

Ik heb alle diodes en weerstanden nagemeten en ze lijken allemaal te kloppen. Alleen R15 geeft 177K Ω i.p.v. 170K Ω (kleurcodering) aan, dat kan echter ook aan de meting liggen.

Als ik zelf m'n schema bekijk, snap ik er geen Jota van waarom de meter überhaupt uitslaat. Met AC spanning zou ik verwachten, dat het de draaispoelmeter zou passeren, en de naald van de draaispoelmeter zou helemaal niet uit moeten slaan?
Via de paden:
D2 -> R19 -> D4 -> D3 -> S2 (fase 1)
S2 -> D1 -> S1 (fase 2)

(De inhoud van mijn meter is overigens een handje vol weerstanden, een paar diodes, een draaispoelmeter, draaischakelaar en een zekering, print en een mooidoosje + probes. Niet echt Hfl 400,- waardig lijkt me, maar eerder rond de Hfl 60,- die ik er ooit voor betaald heb?)

Toevoeging (edit):
Tijdens een stopcontact meeting in het 1000 AC V bereik (schakelaar stand 4) mat ik: 440 AC V (moet zijn tussen 220-230 V AC)

Bij het meten van de midiset in het 50 AC V breik (stand 2 v/d schakelaar) mat ik 26 V AC, terwijl er ronde de 12 V AC verwacht werd, maar dat weet ik dus niet zeker.

Er lijkt dus een factor 2 verschil in te zitten (ik lees de correcte schaal uit, de meter slaat ook door naar rechts, wanneer ik in het 250 V AC bereik (schakelaar stand 3) het lichtnet probeer te meten).

[Bericht gewijzigd door Marty1 op (14%)]

Een Jemco US-100 kocht je in 1969 voor Hfl 99,50

Door het uit te tekenen op de manier zoals je doet, maak je het niet makkelijk voor jezelf om de schakeling te begrijpen. In mijn ervaring kun je beter pen en (een stapel) papier gebruiken en de onderdelen op een overzichtelijke manier tekenen zodat je de samenhang beter ziet.

De diodes D3 en D4 gaan pas geleiden tussen 1 en 1,4V en zitten er alleen om te voorkomen dat de naald van de meter in de hoek omkrult.

Een mogelijke volgende stap is om het schema ook voor gelijkspanning te tekenen. Het defecte onderdeel moet in beide schema's aanwezig zijn.

Het schema van mijn Sanwa 380Cd uit 1961 (kostte destijds Hfl. 75,-) heb ik wat vereenvoudigd.

In deze meter wordt in de stand DC geen spanningsdeler gebruikt, alleen een aantal weerstanden in serie met het draaispoelinstrument.
Als één van de weerstanden in waarde zou toenemen zal de meter juist minder gaan aanwijzen.

In de stand AC is wel sprake van een spanningsdeler. De meter is aangesloten over weerstand R19.
Als R19 in waarde toeneemt zal de meter meer aan gaan wijzen.

Bij een aantal weerstanden staan waardes "van ~ tot".
De waarde wordt aangepast om het meetinstrument te ijken.

De diodes D3 en D4 zijn ter bescherming van het draaispoelinstrument.
De spanning kan nooit verder oplopen dan de doorlaatspanning van een diode.

De schema's zijn uitsluitend als voorbeeld. Jouw meter kan er heel anders uitzien.

@evdweele hartelijk dank voor de schema's, er zitten gelijkenissen in met mijn meter.

Op 7 september 2015 21:37:18 schreef maartenbakker:
Een mogelijke volgende stap is om het schema ook voor gelijkspanning te tekenen. Het defecte onderdeel moet in beide schema's aanwezig zijn.

Ik heb het schema nu ook herleid voor het DC V circuit (zie toegevoegde tekening).

Jullie hulp is helemaal top en geeft me weer vernieuwde enthousiasme in elektronica.

De enige componenten, die gedeeld worden met het AC V circuit zijn:

• R19
  • D1
  • D2
  • D3
  • D4
  • V (draaispoelmeter)
  • S2 (zekering)

Wanneer ik specifiek kijk naar het 50 DC V meetbereik (stand 2 van de schakelaar in het schema), waar ik met een 9 V batterij getest heb en 18,5 V DC mat, dan zitten de volgende weerstanden in het circuit:

• R10 - meetwaarde 22,5K Ω, kleurcodering: 22K Ω
  • R11 - meetwaarde 474K Ω, kleurcodering: 470K Ω
  • R19 - meetwaarde 2K Ω, kleurcodering: 2K Ω
  • D1 - meetwaarde spanningsval in doorlaatrichting 638
  • D2 - meetwaarde spanningsval in doorlaatrichting 237
  • D3 - meetwaarde spanningsval in doorlaatrichting 633
  • D4 - meetwaarde spanningsval in doorlaatrichting 626

De diodes heb ik slechts getest of ze stroom geleiden in de juiste richting en blokkeren in de tegengestelde richting.

Ik sta voor een raadsel, want ik kan nog steeds geen defecte weerstand vinden.

Ziet D2 er anders uit dan de andere diodes?

Op 8 september 2015 18:02:45 schreef maartenbakker:
Ziet D2 er anders uit dan de andere diodes?

Ja, die is bijna 2 x zo groot als de andere diodes, die ongeveer allen even klein zijn. Hij is doorzichtig en je kan er zelfs in kijken (Je ziet een klein draadje. Het lijkt bijna een mini zekering).

Op de spiegelschaalmeter vond ik in een hoek nog de volgende cryptische tekst:
Fuse and diode protection
DC 10000 Ω/V
AC 4000 Ω/V

De zekering meet ook goed door (slecht 1 a 2 Ω weerstand).

[Bericht gewijzigd door Marty1 op (24%)]

Typisch. Die diode is dus wel ook gewoon goed (germanium inplaats van silicium, dat geeft een wat andere meetwaarde en ziet er ook anders uit).

Ik ben het spoor even kwijt.

Er is geen duidelijke reden waarom de meter ongeveer de dubbele waarde aanwijst dan de batterij die erop wordt aangesloten.
Heel vreemd. Ik kan hier geen verklaring voor bedenken.

Fuse and diode protection
DC 10000 Ω/V
AC 4000 Ω/V

Dat is de belasting die de meter vormt op de te meten schakeling.
Op het DC 50V bereik is dat 50 x 10000Ω = 500kΩ
En in de stand 10V is de belastingsweerstand van de meter 10 x 10000 = 100kΩ

Bij metingen in de stand AC respectievelijk 50 x 4000 = 200kΩ en 10 x 4000 = 40kΩ

"Fuse and diode protection" is wat er staat: bescherming door een zekering en diodes.

Ik heb nog wat aanvullende testen gedaan met een 9V batterij in het DC V bereik en de afwijking lijkt constant te zijn.

• DC V 50 bereik: meetwaarde: 19 V
  • DC V 250 bereik: meetwaarde: 17,5 V
  • DC V 250 bereik: meetwaarde: 20 V (zeer onnauwkeurig af te lezen)
  • 9 V Batt bereik: meetwaarde: naald knalt naar de rechter uitstand

Stopcontact 220-230 AC meting:

• AC V 1000 bereik: meetwaarde: 440 V

Ohm metingen met een 670 Ω weerstand (voor iedere meting met probes kortgesloten de 0 geijkt met het draaiwieltje/weerstand):

• x 1K Ω bereik: meetwaarde 800 Ω
  • x 10 Ω bereik: meetwaarde 130 Ω (moest hem een stuk terug draaien om hem op 0 te ijken voor de meting)

Als ik de Sherlock Holmes methode gebruik zou de enige kandidaat component voor een defect, de draaispoelmeter zelf moeten zijn. (Alle andere componenten meten goed.)

Ik zit er aan te denken om de weerstand waarde van R19 te veranderen, maar naar hoeveel?
Logisch lijkt het me om hem te verdubbelen van 2K Ω naar 4K Ω.

Diëlectrische verliezen of weerstandsverlaging in de isolerende delen van de spanningdelerschakelaar? Wellicht helpt het schoonmaken daarvan.

de enige kandidaat component voor een defect, de draaispoelmeter zelf moeten zijn.

Daar zat ik zelf ook aan te denken, maar dat lijkt niet logisch verklaarbaar.

Tenzij... de draaispoelmeter inwendig is voorzien van een shuntweerstand die nu onderbroken is.
Je zou kunnen experimenteren met een weerstand parallel aan de draaispoelmeter.

Kun je eens een foto maken van de meter als je de spanning van een 9V batterij meet?

Groeten, Bert

En dat is nu eens echt een Sherlock Holmes antwoord. Ik ben ook benieuwd naar de foto.