In onze kelder is een 75m lange gang, welke met 13 LED armaturen verlicht wordt.

Om (nog meer) energie te besparen zijn er 13 Klemko IB-PIR-100
bewegingsmelders geplaatst, welke allen op ongeveer 5 minuten ingesteld staan.

De reden dat er 13 zijn is dat men wilt voorkomen dat het licht uitgaat op het moment dat je langer als 5 minuten in je kelderbox staat, ik kan dus niet met minder bewegingsmelders af, omdat ik dan het detectievlak niet vullend is.

De bewegingsmelders (PIR) zijn parallel geschakeld, volgens deze schakeling:

Voor de schakeling is nog een oude voorschakel(?) installatie aanwezig:

Er zijn constant problemen met de melders (stukke melders). Ik vermoed dan ook dat de manier van schakelen niet goed is. Heeft iemand een idee of deze schakeling 'de bedoeling is' en zo niet hoe we het kunnen verbeteren?

Dat zou gewoon moeten werken. Ik heb ongeveer een jaar geleden een soortgelijke situatie geinstalleerd in een gang met een hoek. Op elk gangeinde een sensor, en de derde op de hoek. Lichtbronnen zijn 4 TL armaturen met elektronisch VSA. Werkt nog steeds probleemloos.

Er zijn constant problemen met de melders (stukke melders)

Enig idee wat er stuk gaat?
Heb je al een kapotte melder opengemaakt?

ik denk dat de melders er niet tegen kunnen als er spanning "op de verkeerde kant"gezet word.
Als de melders met relais uitgerust zijn, kan dit natuurlijk wel.

Op 14 september 2015 12:17:45 schreef Thevel:
[...]Enig idee wat er stuk gaat?
Heb je al een kapotte melder opengemaakt?

Ze gaan klapperen (snel aan/uit/aan/uit/etc) en/of blijven continue aan staan. Ik heb er eentje opengehaald om te kijken of het relais bleef hangen, echter die functioneerde nog uitstekend, dus ik vermoed dat de elektronica van de sensor de geest geeft.

Ik zou beginnen om dat voorschakelapparaat uit het systeem te verwijderen. De LED's hebben dit volgens mij niet nodig en de PIR's kunnen nog wel eens moeite hebben met de door de spoel opgewekte spanning bij het uitschakelen.

Ze gaan klapperen

Voeding voor de sensor word vaak rechtstreeks uit het lichtnet gehaald d.m.v een condensator.
Deze willen nog wel eens stuk gaan waardoor er te weinig stroom geleverd kan worden voor het relais, deze kan dan inderdaad gaan klapperen.
Kun je een duidelijke foto maken van de print?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (87%)]

Bruine ding, rechts onderin, kun je daar ook nog een foto van maken (opdruk)

Op 14 september 2015 13:30:10 schreef Thevel:
Bruine ding, rechts onderin, kun je daar ook nog een foto van maken (opdruk)

474K
250V~

Heb zoiets ook in op een rommel zolder gemaakt. Meerdere PIR melders en een stuk of 6 TL´s erop.

Later heb ik hier op een hoogte net buiten handbereik een schakelaar parrallel gezet. De Pir sensoren kunnen niet overal zien, en als je dan te lang in een hoekje aan het rommelen bent valt het licht uit. Dan is de schakelaar een oplossing.

Omdat het op een vereniging is buiten handbereik, anders blijft het licht toch weer aan. 80% van het zolder bezoek is even snel iets pakken, handenvol en weg.

13 pirren parallel wordt doorgaans niet gedaan met die simpele dingen met relais uitgang. daar worden pirren voor gebruikt die 1 pir gebruikt voor het schakelen, en de anderen zijn zgn slave modellen die de 1e pir aansturen.

pirren van klemko zijn niet de beste, het relais lijkt een 24v model te zijn. je hebt dus 24V nodig op de elco, als het relais instaat. vaak heb je dan veel minder spanning over en gaat het ding steeds zichzelf resetten..

haal die antieke boel met filterspoel en condensator uit de 60's maar eraf. dat is nog uit de tijd dat er nog tlbakken hingen. later in een vrij recent ABB kastje gebouwd zo te zien..

de pir welke bij de ingang van de kelder zit, zal doorgaans het meeste daadwerkelijk schakelen. deze moet ineens 13 armaturen schakelen, weliswaar maar 6W de stuk. die dingen van norton ken ik, de opvolger van de tl mini en pl-s armaturen welke er al niet meer zijn dacht ik. de late versie van de tl mini had vaak zat een kapotte matchbox evsa. geen aramaturen om veel te schakelen..

Ik heb de oude VSA verwijderd en de kapotte pirren van velleman PIR415 die ik erin had geplaatst vervangen. Nu maar hopen dat de boel een tijdje blijft draaien.

Hier zijn trouwens de foto's van die kapotte PIR415 voor de liefhebber:

als er velleman pir's zitten ga je in een aantal jaar 1 voor 1 die dingen vervangen, is niet echt spul met goede specs..

overigens trekken 13 van die dingen ook minstens 13W aan stroom weg, kun je net zo goed 2 of 3 ledbakjes laten branden en met minder sensoren de overige lampen schakelen. de dekking is dan minder belangrijk omdat er nog licht is als de andere lampen uitschakelen..

[Bericht gewijzigd door testman op (53%)]

Op 23 september 2015 23:56:05 schreef testman:
als er velleman pir's zitten ga je in een aantal jaar 1 voor 1 die dingen vervangen, is niet echt spul met goede specs..

Als Klemko niet goed is en Velleman niet goed is, welk (inbouw) alternatief is er dan voor handen?

het zijn inbouw pirren? dan heb je veel minder keuze. ik neem aan dat ze steeds in elk armatuur zijn geplaatst? dan heb je wel led nodig, ken dit systeem met inbouw pirren in een 2x 18W tlbak. daar werkte het helemaal niet want voor de bak aan was was je al meters verder gelopen.

gezien het een kelder is zal het niet al te hoog zijn denk ik, 2,5 tot 2,8 mtr. een pir aan de zijkant van een armatuur gericht in de gang zou ook voor minder benodigde pirren zorgen. je kunt dan per 3 armaturen bijv met 1 pir werken. in opbouw heb je veel meer keuze in pirren.

overigens heb ik in huis ook van die dingen, maar gebruik geen bewegings melders, maar aanwezigheids melders.

je zou ook nog met een lichtsluis kunnen werken. echter halen die geen 75 meter, dus zou het in delen moeten. als er iemand door 1 sluis loopt gaat in dat deel van de gang het licht aan ( ik zou dan niet alle armaturen ineens schakelen). het stroomverbruik is hier niet het probleem, maar de vervang interval van de pirren wel. als de huisbaas dat steeds moet betalen ben je al snel veel duurder uit als met een paar continu armaturen van 6W de stuk. ook worden er tegenwoordig vaker zonnepanelen op het dak gemikt van die flatgebouwen. dat vereffent de elektra kosten voor de algemene ruimten..

Op 24 september 2015 11:47:11 schreef rickvanderzwet:
[...]
Als Klemko niet goed is en Velleman niet goed is, welk (inbouw) alternatief is er dan voor handen?

Met Klemko is helemaal niks mis hoor. Klemko wordt veelvuldig toegepast. Als nu na verwijdering van het oude vsa het probleem blijft bestaan is er iets anders aan de hand. Ik zou zowiezo eens een mailtje aan Klemko wagen misschien zijn ze wel bereid om te kijken wat er precies stuk is aan de PIR.

klemko inbouw zit niet in de A klasse pirren, echter wel beter als de bouwmarkt noname chinese meuk.

vaak gaat de serie condensator stuk, of de ir sensor zelf gaat stuk. de pir sensor wordt vaak op te hoge spanning gebruikt waardoor deze sneller overlijdt..

Wederom een PIR overleden. Zou de aanloopstroom een rol spelen?

De Hagel Magneetschakelaars Calculatietool geeft aan dat ik 34 "LED 230V met interne elektronische VSA - niet dimbaar - 6W" per contact van een "16A Magneetschakelaar" mag doen.

Als ik dat terug reken naar 13 LED lampen dan kom ik op ongeveer 6A.

De Velleman pir415 heeft volgens de datasheet een 800VA (3.5A).

De Klemko IB-PIR-100 heeft volgens de datasheet een 1000W Ohmse belasting (4.3A).

Beiden lijken op eerste gezicht te licht voor het gewenste doel? Ik weet te weinig van het onderwerp om zeker van de conclusie te zijn, zou iemand het kunnen verifiëren/uitleggen?

die ledbakjes trekken met inschakelen even veel meer stroom zoals een evsa en smps voeding dat doen. zeker is er geen 13x een 6w led mee te schakelen als dit ook 13X een driver inschakelen betekent, die nog een elco van 10/15/22uf moet laden.

een hager magneetrelais ermee schakelen, kan zeker werken, een esc125 of 225 bijvoorbeeld. die kan 25A schakelen, wordt op t werk standaard gebruikt. de 16A versie nooit, zo kun je vrijwel alles op een 16A groep wel schakelen.

echter als het geschakelde vermogen de reden was van overlijden, zou alleen het relais op de print stuk gaan. ik vermoed dat er iets anders stuk gaat..

@Testman, wat is het verschil tussen een bewegingsmelder en een aanwezigheidsmelder ? De houdtijd ?

nee, aanwezigheidsmelders zijn gevoeliger als bewegingsmelders. standaard is 30 minuten wel de max bij allebei die dingen..

een pir meet ook maar 1x de lichtsterkte, aanwezigeheids melder meet vaker, is de lichtsterkte ondertussen gehaald door zon invloed bijv, dan gaat het licht weer uit. de autodetectie test wat de lichtsterkte is met uitgeschakeld relais en met ingeschakeld relais. andere sensoren hebben weleens dat de lamp aangaat, en weer uit na een X tijd, maar omdat de lichtsterkte onthouden blijft voor een 60sec gaat het licht dan niet meer aan meteen bij beweging omdat het licht van de geschakelde lamp nog meegeteld word..

Op 5 oktober 2015 23:34:39 schreef testman:
die ledbakjes trekken met inschakelen even veel meer stroom zoals een evsa en smps voeding dat doen. zeker is er geen 13x een 6w led mee te schakelen als dit ook 13X een driver inschakelen betekent, die nog een elco van 10/15/22uf moet laden.

...

echter als het geschakelde vermogen de reden was van overlijden, zou alleen het relais op de print stuk gaan. ik vermoed dat er iets anders stuk gaat..

Is de gevraagde inschakelpiek zichtbaar op het voedingsgedeelte van de elektronica van de PIR zelf? Zou de PIR hier last van kunnen hebben?

Ik ben juist bang dat het uitschakelen in de spoel van het VSA een piekspanning opwekt die funest is voor de electronica in de PIRren.
Dus toch eerst maar dat stuk antiek afvoeren...

Op 7 oktober 2015 12:34:55 schreef Hans60:
Ik ben juist bang dat het uitschakelen in de spoel van het VSA een piekspanning opwekt die funest is voor de electronica in de PIRren.
Dus toch eerst maar dat stuk antiek afvoeren...

Al een tijdje geleden de VSA verwijderd:

Op 23 september 2015 21:33:30 schreef rickvanderzwet:
Ik heb de oude VSA verwijderd