Mijn scooter is te ontgrenzen door een bepaalde kabel door te knippen. Nu wil ik soms trager rijden door de twee uiteindes weer met elkaar te verbinden. Nu ben ik op zoek naar een schakeling waardoor ik wanneer ik de scooter start (en dus contact maak), dat de twee kabels verbonden zijn. Tenzij ik eenmalig op een knopje druk, dan moeten de kabels weer los zijn. Als ik dan de motor uit zet en later weer aanzet moeten de kabels weer verbonden zijn etc.

Ik vermoed dat deze schakeling het best mogelijk is door middel van het gebruik van een relais.

Ik heb ergens op internet de bijgevoegde afbeelding gevonden (de schakelaar van uit is niet van toepassing, dat doet de sleutel bij het starten). Misschien heeft iemand er wat aan. Graag zou ik hier wat meer uitleg over of een compleet nieuwe schakeling uitgelegd kunnen krijgen.

Bij voorbaat dank.

"Nu wil ik soms trager rijden liever niet dat mijn brommer in beslag wordt genomen..." :)

hier wat meer uitleg over

• Je drukt op 'AAN'
  • Het relais krijgt spanning via het 'AAN' contact
  • Het relais trekt aan
  • Het relaiscontact sluit
  • Het relais krijgt spanning via zijn eigen relaiscontact
  • Je laat 'AAN' los
  • Het relais krijgt evengoed spanning via zijn eigen relaiscontact
  • Het relais blijft aangetrokken

--
Je kamikazeschakeling maakt dan gebruik van een ander contact van het relais, en daarvan de verbreekkant.

Je kamikazeschakeling maakt dan gebruik van een ander contact van het relais,

Op deze manier dus.

En waar zet je die schakelaar neer, zonder gezien te worden?

- Toerenbegrenzer met remcode (Morsecode):
http://www.scooter-power.nl/begrensers.htm
Die werkte bij mij perfect :)

Oke helemaal duidelijk nu. Hartstikke bedankt!

Heeft iemand misschien een linkje van een webshop waar ik de juiste schakelaar kan kopen?

Hierboven: je linkt naar een 2X NO relais terwijl er een breekcontact nodig is.

Dit dubbel wissel relais zal wel kunnen.
Je kunt er ook drukknoppen in alle soorten en maten kopen.

Op 15 oktober 2015 22:55:33 schreef Thevel:
Hierboven: je linkt naar een 2X NO relais terwijl er een breekcontact nodig is.

oooooja :),
Ik zat even verkeerd te denken(stom)
1x no en 1x nc