miedema
Golden Member
Onlangs kreeg ik een HP countertje cadeau, met de woorden "hij doet het niet, misschien heb je er nog wat aan"....
Het bleek een tamelijk simpele counter te zijn, maar wel gemaakt in de beste HP traditie.
En dat niet werken... Daarover zo meer.
Eigenlijk bestaat deze counter uit een combinatie. HP kwam in die tijd (1971) uit met een serie modulaire counters. Het idee was dat je verschillende modulen kon kopen die bij jouw toepassing pasten. De bovenhelft van mijn counter is de 5300A Measurement System module, de onderste helft de 5303A 500MHz Counter module.
Aan de achterkant zitten 2 zwarte hendels, als je er aan trekt splitst de counter zich in tweeën.
En dan nu waarom de counter niet (volledig) werkt:
Iemand heeft er gewoon een IC uitgesoldeerd!!
Het is 1 van de deler IC's voor de hoogste bereiken.
Helaas is het mij niet gelukt om online een schema of manual voor deze 5303A te vinden.
Dus als iemand ook een 5303A heeft, zou die dan willen kijken wat voor IC hier gezeten heeft?
Een schema of manual voor de 5303A zou natuurlijk ook zeer welkom zijn! (manual voor de 5300A heb ik wel gevonden)
Overigens kun je met deze counter met een hogere resolutie meten dan de 6 digits op het frontje suggereren:
Hier krijgen beide counters hetzelfde signaal van 10.000.000,1Hz (10MHz plus 0,1Hz)
Zoals je ziet geven beide counters die 0,1 Hz keurig weer, beide met 10 sec meettijd.
De Fluke laat alle cijfers zien, bij de HP zitten de meest significante digits in de overflow.
Hier geeft een 6 digit counter dus dezelfde resolutie als een 9 digit counter 
Ik heb meer foto’s van het inwendige gemaakt, bij belangstelling wil ik ze hier wel posten.
groet, Gertjan.
1 geluk, hij is netjes verwijderd, en niet meteen alle printbanen mee genomen. Gelijk een voetje erin?
miedema
Golden Member
Ha Lexy,
Dank voor je moeite.
Keysight was de eerste plek waar ik zocht. Helaas is het manual waar je naar linkt voor de 5300A, de bovenste helft van de counter dus.
Er staat helaas geen letter in over de 5303A.....
Inderdaad beetje slordig / makkelijk van Keysight om op de 5303A pagina naar een incorrect manual te linken 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha Ship,
Misschien wel, eerst maar eens achter proberen te komen welk IC hier gezeten heeft....
Ik denk dat deze counter als spare parts donor gediend heeft, vandaar netjes uitgesoldeerd.
groet, Gertjan
Ha GertJan
Just curious,
Is dit nog een model met Monsanto LED's? Het is iedere keer mooi te zien hoe het er vanbinnen uitziet.
Tentijde van de introductie bouwde ik nog met 6 ZM1000R nixies een f meter. Zo'n HP viel buiten het budget.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ik heb ook onderdelen van dat modulaire systeem.
Ik zal thuis eens kijken of ik ook een manual heb waar het instaat.
miedema
Golden Member
@ RAAF93
Just curious, hoe herken ik een Monsanto LED?
Ik heb de counter nog even voor je uit elkaar gehaald (werkje van 10 sec). De Leds zitten in een rood perspex doosje, niet makkelijk om te zien wat daar in zit....
Ook de modulen van de counter klikken namelijk zonder gereedschap uit elkaar:
Als ik straks wat tijd heb zal ik meer foto's van de prints posten.
@ haasje 93
Ik ben benieuwd!
Het zou mooi zijn als jij ook een 5303A blijkt te hebben.
Ik denk overigens dat in de 5302A dezelfde deler IC's zouden kunnen zitten. Info daarover is dus ook welkom.
groet, Gertjan.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hallo heer miedema,
Ik zou nog een 5303B ergens moeten hebben als ik thuis ben kijk ik.
Heb geen idee of er veel verschil zit tussen de 5303A en de B maar ik doe mijn best om de teller boven water te halen.
Gr Henk.
@Gertjan
Monsanto displays hebben een typenummer beginnend met MAN**** Die displays in de HP blijken bij nader inzoomen al van later datum te zijn en zullen een HP nummer hebben. My bad...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Monsanto LED-displays hebben de aansluitingen langs de lange zijden.
Als ik het goed zie op de foto, zie ik de aansluitingen op de korte zijde van de displays zitten, ergo het zijn echte HP 5082-73xx serie displays. Die dingen hebben een ingebouwde latch
Ik de jaren 70 heb ik met deze counter gewerkt en daar zaten dacht ik, ook 5082-7300 displays in.
Bij nader inzien toch niet. Uitvergroting van de foto laat een hybride met zes 7-segment displays zien. Ken ik overigens ook niet van Monsanto.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (19%)]
rbeckers
Overleden
Deler IC's en voetjes gaan, afhankelijk van frequentie, niet goed samen.
Dat IC is erg netjes verwijderd.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooi hoor, zo'n verguld silkscreenless pcb. CO'er Jabo heeft mega veel manuals.
De moeilijkheid is mogelijk nog dat je dan meestal alleen een HP partnummer weet.
miedema
Golden Member
Van de 3500A heb ik wél een manual gevonden 
Dit zegt de partlist over het display: ARRAY:LIGHT EMITTING DIODE, 6 DIGITS. HP partnr. 1990-0311
Maar we waren eigenlijk op zoek naar het missende IC in de 5303A.....
Groet, Gertjan
Vroeger had ik ook zo'n teller, deze heb ik al een tijdje niet meer en ik kan je helaas niet meer aan het typenummber van het missende IC helpen. Op het internet zijn er verschillende HP type nummer cross referenties te vinden, een vrij uitgebreide kun je bij Sphere downloaden.
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
meer Info HP5303A
http://www.hpl.hp.com/hpjournal/pdfs/IssuePDFs/1971-08.pdf
miedema
Golden Member
@ Arabel
Dat Hewtlett-Packard Journal had ik ook gevonden.
Uitgebreid artikel over de (toen, in 1971) nieuwe serie modulaire counters.
Leuk, interessant en zeer lezenswaardig. Maar levert helaas niet de gezochte info op....
@ rbeckers
Ik kon het niet laten om een probe in het ding te steken.
Het signaal op het missende IC is max 25MHz.
Er voor zit dus een 2 deler, terwijl de 50Ω ingang een :10 prescaler heeft.
groet, Gertjan.
Zou een SN7474 overeen komen met de layout en pinning. Die haalde makkelijk 25 Mc. En werd vaak op de gate van de teller toegepast in die tijd. Die van mij haalde ruim 27Mc. Gewoon IC, standaard uit het bakje.
edit hieronder
Ook een jk flipflop maar dan ECL..
electron920
Hi heer miedema,
Ik ben even opzoek gegaan en inderdaad is deze print anders.
Wel dat bakje dat is de triger en versterker die twee vergulde ic zijn bij mij het zelfde en is een twee deler dus twee maal.
Maar deze is bij u een binary en een quinary dus delen door 2 en daarna door 5.
Dan kom ik aan de hand van de print niet verder maar gezien het concept welke het zelfde is als de 5303B ben ik er wel achter welk ic u mist dit zit in de decade deler.
Deze deler is zeg maar een 256 deler ik ben opzoek gegaan naar de data sheet het ic moet de MC 1032 zijn van Motorola in mijn cross reference kom ik dan op de HP1820-0581 en dit klopt want ic 6 weg en ic 5 is de zelfde.
Dus u mist ic 6 dit is de MC1032.
Gr Henk.
miedema
Golden Member
Beste Henk,
Dank voor je uitzoek werk.!
Dus je zegt dat er 2 MC1032P's naast elkaar moeten zitten?
Ik kon het niet laten om wat te gaan reverse-engineeren.
Het missende IC zit alleen vast aan naastliggend IC5 (De MC1032P dus)
Ik was nog op zoek naar een datasheet van die MC1032P.....
Missend IC pin 4 zit aan pin 9 van de MC1032P
Missend IC pin 13 zit aan pin 12 van de MC1032P
Missend IC pin 15 zit aan pin 11 van de MC1032P
Van het missende IC zijn de pinnen 7 en 11 doorverbonden.
Klopt dat met jouw bevindingen?
Blijft dat manual en/of schema handig zouden zijn.....
groet&dank, Gertjan.
electron920
Volgens mij is dat het zelfde als in de HP5303B.
Hierbij een stukje data.
Gr Henk
Ps dit stukje heb ik kunnen vinden en heeft niets met de counter van doen alleen voor de MC1032 dit ic is MECL techniek.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (37%)]
miedema
Golden Member
Ha Henk,
Nogmaals dank. Verder zoekend denk ik wel dat je gelijk hebt.
Ik ben nog steeds op zoek naar data voor de MC1032....
Ze zijn kennelijk maar kort gemaakt. In het MECL II databook van 1968 zijn ze nog niet opgenomen. In het volgende databook wat ik heb kunnen vinden (1974) is MECL II alweer vervangen door MECL III en MECL 10.000....
Dat zal het ook niet makkelijker maken om een MC1032P te vinden...
Wel zit ik inmiddels het "Motorola MECL System Design Handbook (1971)" door te lezen.
Interessant, die Emitter Coupled Logic, die juist bedoeld is om niet in de verzadiging te gaan (om hogere snelheden mogelijk te maken).
groet, Gertjan.