Aansluiten motor 12v 600watt

Lambiek

Special Member

@ Joachim1812,
En let er ook op dat je de accu niet helemaal leeg trekt, anders is het zo gedaan met je accu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Komt goed! Ik bouw eerst een soort kar, dikke draden om aan te sluiten. Een motorregeling zie ik later wel, eerst eens kijken wat er zoal gebeurt..

Vertanding 11 naar 72.

Een 12v 50a autorelais kan wel he?

Lambiek

Special Member

Als je je helemaal verveelt kan je deze nabouwen, dan kan je de motor regelen in toerental. Alleen voor de VR2 moet je dan de 7809 nemen omdat je een 12V accu gebruikt.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorregel…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jaja...
Hout, aandrijving, haakse overbrenging, kortom mechanica lukt me aardig.
Electronica op dat niveau is even andere koek.
Maar, als jij je verveelt... Graag!
Heb je er niet eentje in de aanbieding?

Lambiek

Special Member

Heb je er niet eentje in de aanbieding?

Nee niet echt, maar als je het niet ziet zitten om het zelf te maken, kan je hier eens kijken.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Je zou eens kunnen kijken op alibaba, ik zie regelmatig aanbiedingen van dc/dc converters en motorregelingen voorbij komen zodra iemand maar suggereert om iets zelf te bouwen. ;-) Die dingen zijn soms echt absurd goedkoop en bieden het voordeel dat de stroom begrensd wordt en je niet telkens je kleinkind lanceert als de spanning wordt ingeschaked.

Groet,
Kruimel

Zie dat je lekker op dreef bent.

Voor dikke kabels; autosloop.
Dan vooral van de startmotor eigenlijk moet je ook zien of je een los startrelais kunt vinden.
Motor trekt nominaal 95 Ampere !

Kijk eens naar een lier relais, relais van een elektrische palletwagen.
Of even vragen aan diegene waar je motor van hebt gehad.

Het blijkt een compoundmotor te zijn, zoals enkelen al aangaven. Ik heb deze nu aangesloten als compound-korte shunt omdat de lange-shunt versie nóg krachtiger is.
En dat moet niet, want deze is al net wat te heftig.

Als ik de motor, die inmiddels op een karretje zit, aanzet, via een relais, zover ben ik inmiddels, schiet ik de schuur uit en miet slle zeilen bijzetten om niet in het rotsvijvertje te belanden.

Dat zou iets meer smooth kunnen. Geleidelijker. Een pwm-regelaar voor deze amperes wordt veel te duur.
Is er een andere manier.?

- op 6 v aansluiten?
- enkele 12v lampen er tussen, serie of parallel?
- een soort voorcondensator zoals op een draaibankmotor zit?
- een grote weerstand ?

Ik ben benieuw naar jullie reacties en tips.

Groet, Ed

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2015 10:45:43 schreef Joachim1812:
Als ik de motor, die inmiddels op een karretje zit, aanzet, via een relais, zover ben ik inmiddels, schiet ik de schuur uit en miet slle zeilen bijzetten om niet in het rotsvijvertje te belanden.

Dat zal wel een attractie zijn voor de buurt. :)

Een pwm-regelaar voor deze amperes wordt veel te duur.
Is er een andere manier.?

Eigenlijk niet, dat zou de beste methode zijn.

- op 6 v aansluiten?

Zou je kunnen proberen.

- enkele 12v lampen er tussen, serie of parallel?

Dat gaat niet werken.

- een grote weerstand ?

Dat moet dan wel een flinke weerstand zijn, hij moet de motorstroom aan kunnen. En dat ding gaat bloed heet worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zag op aliexpres een H-bridge 70A voor een mooie prijs, ongv 21,- die je met PWM kan sturen. Wellicht een optie?

KLIK

TonHek

P.s. Wel een flink koelblok op de Fet's monteren!

[Edit].
Hmmm, 70A zal wel te weinig zijn. De genoemde controller van Lambiek heeft 4 x een IRF1405 (130A) MosFet parallel.

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 9 november 2015 12:28:48 (16%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.