* hezik is jarenlang klant geweest bij Display Electronica in Enschede. Voor zover ik weet zijn die er niet meer.

Idd. duur als je ze vergelijkt met bv. Farnell, maar daar staat idd tegenover dat ze een winkel hebben. Daarbij komt dat de service bij de winkel in Enschede in retrospect geweldig was, iig. wel i.v.m. 'Van Hove Electronica B.V.' in Amersfoort. Wat een waardeloze winkel is dat qua personeel, ze hebben wel veel, maar willen er niets voor doen.

Voorbeeld.. ik had een RC netwerkje nodig maar wist de R en de C zo even niet. Dan is het 'jammer, zoek het uit'. Nu is dat nog eenvoudig even zelf te berekenen, maar vind het een waardeloze houding dat de electonica-boer je daarmee niet even wil helpen. Als je even niet weet welke tor je moet hebben, pech. Je mag niet even in de winkel in een boek opzoeken, meer gegevens dan wat er max doorheen mag hebben ze niet. Ik had een 2n2222 nodig, die was er niet meer. Jammer dan. Alleen omdat ik erg doorzeek wilde hij even opzoeken dat er een equivalent was welke ze nog wel hebben.

Ook als je een lijstje opnoemt.. dan zie je ze zuchten als je weer iets bedenkt wat je wilt hebben, alsof ze niets WILLEN verkopen. Niet 'anders nog iets' maar 'toch niet NOG iets he?'. Bah.

Maar goed, rant tegen Van Hove is er uit :P

Op 18 augustus 2004 17:56:57 schreef elektron_:
[...]De site al VEEL beter dan in begin !!

over ongeveer een maand staat er een nieuwe definitieve site op.

stefan.

Op 18 augustus 2004 18:43:18 schreef hezik:

Voorbeeld.. ik had een RC netwerkje nodig maar wist de R en de C zo even niet. Dan is het 'jammer, zoek het uit'. Nu is dat nog eenvoudig even zelf te berekenen, maar vind het een waardeloze houding dat de electonica-boer je daarmee niet even wil helpen. Als je even niet weet welke tor je moet hebben, pech. Je mag niet even in de winkel in een boek opzoeken, meer gegevens dan wat er max doorheen mag hebben ze niet. Ik had een 2n2222 nodig, die was er niet meer. Jammer dan. Alleen omdat ik erg doorzeek wilde hij even opzoeken dat er een equivalent was welke ze nog wel hebben.

Ook als je een lijstje opnoemt.. dan zie je ze zuchten als je weer iets bedenkt wat je wilt hebben, alsof ze niets WILLEN verkopen. Niet 'anders nog iets' maar 'toch niet NOG iets he?'. Bah.

Dit komt mij ook zeer bekend voor, echt jammer dat dit soort mensen in zo'n winkel gaan werken...

Je ziet steeds vaker mensen die geen weerstand van een batterij kunnen onderscheiden. Je mag al blij zijn als ze een artikelcode van een laadje af kunnen lezen. En geloof me maar, sommigen kunnen zelfs dat niet eens. |:(
Komen zo van de MAVO. Vakmensen kosten zeker teveel.

Op 18 augustus 2004 19:35:00 schreef oorpijn:
Je ziet steeds vaker mensen die geen weerstand van een batterij kunnen onderscheiden. Je mag al blij zijn als ze een artikelcode van een laadje af kunnen lezen. En geloof me maar, sommigen kunnen zelfs dat niet eens. |:(
Komen zo van de MAVO. Vakmensen kosten zeker teveel.

Dus volgens jou zijn alle mensen die van de mavo afkomen dom. Wel...dank je. Ik heb alleen de mavo gedaan en m'n examen gedaan in de exacte vakken, alles op D-niveau. Een mijn hobby's is electronika en omdat ik de electronikaschool niet heb afgemaakt door o.a. consentratieproblemen en plotselinge dyscalculie en dus verder geen diploma's heb kan dus een weerstand niet van een baterij onderschijden enz. enz. Nou, er komen genoeg techinsch aangelegde mensen van de mavo die wel degelijk weten waar ze het over hebben.

hey ja uitkijken wat je zegt he, ik kom ook van de MAVO :P

Op 18 augustus 2004 20:30:07 schreef Nightwalker:
[...]
Dus volgens jou zijn alle mensen die van de mavo afkomen dom.

Dat zeg ik niet. Er zitten genoeg mensen tussen die wel verstand van zaken hebben en geïnteresseerd zijn.
Maar het kan de elektroboer klaarblijkelijk weinig schelen of z'n personeel deskundig is. Als ze maar een kassa kunnen bedienen.

Op 18 augustus 2004 19:35:00 schreef oorpijn:
Vakmensen kosten zeker teveel.

Volgens mij ging deze hele discussie er over dat men de onderdelen te duur vindt. Als je een echte electronicus wilt betalen om achter de balie te staan zal je toch wat meer dan 0.10 voor een weerstand moeten neertellen!

Op 18 augustus 2004 21:10:29 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Volgens mij ging deze hele discussie er over dat men de onderdelen te duur vindt. Als je een echte electronicus wilt betalen om achter de balie te staan zal je toch wat meer dan 0.10 voor een weerstand moeten neertellen!

De discussie gaat ook over de prijs/service-verhouding.
Het is net als met de Keurslager om de hoek. Z'n vlees is duurder dan vlees uit de supermarkt en hij weet dat hij met prijs alleen niet kan concurreren. Dus moet hij daar iets tegenover stellen, anders kan hij z'n tent meteen wel sluiten.

Op 18 augustus 2004 21:09:10 schreef stynus:
wat is de mavo?

[off topic]
Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs.
Ik weet niet waarmee je dat kan vergelijken in België.
[on topic]

Op 18 augustus 2004 20:30:07 schreef Nightwalker:
[...]
Dus volgens jou zijn alle mensen die van de mavo afkomen dom. Wel...dank je. Ik heb alleen de mavo gedaan en m'n examen gedaan in de exacte vakken, alles op D-niveau. Een mijn hobby's is electronika en omdat ik de electronikaschool niet heb afgemaakt door o.a. consentratieproblemen en plotselinge dyscalculie en dus verder geen diploma's heb kan dus een weerstand niet van een baterij onderschijden enz. enz. Nou, er komen genoeg techinsch aangelegde mensen van de mavo die wel degelijk weten waar ze het over hebben.

waar heb jij het nou weer over?

het ging toch over afzetters?

Op 18 augustus 2004 21:30:02 schreef Professor-Botje:
[...]

waar heb jij het nou weer over?

het ging toch over afzetters?

Doe maar gewoon dan doen jullie al gek genoeg!

[mod break]
Jongens, nu weer on-topic please!

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 18 augustus 2004 21:28:03 schreef Hugo Welther:
[...]
[off topic]
Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs.
Ik weet niet waarmee je dat kan vergelijken in België.
[on topic]

In België is middelbaar onderwijs voor leerlingen van 12 tot 18 jaar.
Voortgezet onderwijs is voor nà 18 jaar.
Bijgevolg is het begrip MAVO een contradictio in terminis.

Op 18 augustus 2004 21:24:30 schreef oorpijn:
[...]
De discussie gaat ook over de prijs/service-verhouding.
Het is net als met de Keurslager om de hoek. Z'n vlees is duurder dan vlees uit de supermarkt en hij weet dat hij met prijs alleen niet kan concurreren. Dus moet hij daar iets tegenover stellen, anders kan hij z'n tent meteen wel sluiten.

Juist. Per internet/postorder kan je goedkoop bestellen maar je moet wachten (etc etc), bij zo'n winkel kan je binnenlopen en het meteen meenemen maar dan betaal je wel meer. De vergelijking gaat dus prima op. Maar het deskundige advies is er al lang uit-ge-prijsconcurreerd, daar hoort echt een nog veel hoger prijsniveau bij. Als je het daar niet mee eens bent: waarom begin je zelf niet een zaakje met deskundig advies en concurrertede prijzen?

Ik heb zo veel geluk dan :), ik heb een electroboer met goede prijzen (0.10 euro voor een 1/4W weerstand metaal en koolfilm). Het is meestal wel iets duurder dan conrad ed, maar nooit echt veel. Daarnaast is het personeel dat weet waar ze het over hebben. Dus het kan blijkbaar wel, alleen moet je dan denk ik nog zo'n ouderwetse winkel hebben waar ze nog echt liefde voor hun vak hebben en niet gewoon één of ander figuur dat alleen maar aan winst maken denkt.

Inderdaad, Rato Elektronika in Antwerpen bijvoorbeeld is zulk een winkel.

Ook daar is het wat duurder maar krijg je raad en d(r)aad voor je geld.

Die heb ik ook nog. Stuut en Bruin en Radio Service Twente in Den Haag.
Van de week een half uur samen met een oud gediende in de buizen afdeling gespit.
Had er slecht twee nodig maar we hebben de hele toko op zijn kop gezet om ze te vinden. De winkel stond afgeladen, jammer dan volgens hem.

Op 18 augustus 2004 21:41:20 schreef Wouter van Ooijen:
Maar het deskundige advies is er al lang uit-ge-prijsconcurreerd, daar hoort echt een nog veel hoger prijsniveau bij.

Dit is domweg niet waar. Ik zeg niet dat ze zwaar gekwalificeerd personeel achter de balie moeten hebben, maar deze jongens hier weten echt wel hoe een RC netwerkje te berekenen hoor, ze hebben er wel verstand van, maar willen gewoon de moeite niet doen.

Ik vraag niet of ze een complex schema willen controleren oid, gewoon simpele dingen, die iemand die in een electronica-zaak werkt normaliter echt wel weet.

Het is niet een kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. Ze willen het gewoon niet. Voorbeeld is die tor, ik vraag hem of er geen alternatief is, hij zegt nee. Dan vraag ik heb of ze de specs van dat ding ook hebben, hij zegt nee. Dan vraag ik nog eens of er een alternatief is, en komt er ineens een gids boven tafel waar specs+alternatieven in staan. Bleek dus dat er wel een alternatief was.

Ik bedoel: wil je nu iets verkopen of niet?

Daarnaast ben ik het niet eens met je stelling over het prijsniveau. Op praktisch alle producten zit een marge rond de 50%, dat is meer dan alleen je vaste kosten. Dan mag je als klant ook verwachten dat diegene die je iets verkoopt weet waar hij het over heeft.

Los daarvan: prijsconcurrentie? Hoezo? Waar dan? Er zijn niet veel steden waar meer dan één electronica winkel zitten, veel concurrentie is er dus helemaal niet. Of je moet de internetwinkels meetellen, maar daar concurreren ze helemaal niet mee (ook gezien de prijzen). Als ze daar mee willen concurreren op prijsniveau halen ze de kosten er never uit.

[Bericht gewijzigd door hezik op ]

Naja, voor zover ik weet zitten er hier in utrecht 2 in het centrum, zeg 200 meter van elkaar. De ene is een 'radio centrum', de andere (geloof ik) een DIL of iets in die geest. Wat dat betreft zijn het wel concurrenten, maar ik geloof niet dat ze hun best daarop doen.

Nu heeft dat 'radio centrum' ook een winkel in ijsselstein, waar het vrij parkeren is... dus ga ik toch daarheen voor losse 'dingetjes'. Niet dat ze nou extreem duur zijn, maar het is gewoon erg jammer dat ze geen onderdelen in grootverpakking verkopen - als ik zeg 20 weerstanden van 10k wil hebben komt dat toch op 2 euro.

@hezik: Zit Radio-Centrum nog in A'foort, zaten vroeger op de Zuidsingel, in een uithoekje van de varkensmarkt.
* DC2PCC kan zich de tijd nog herinneren dat Van Hove in A'frt op het parkeerterrein achter de Hema zat en midden in de zaak nog allerlei PC's en spullen had staan.

Op 18 augustus 2004 23:42:56 schreef Hugo Welther:
Radio Service Twente in Den Haag.
Van de week een half uur samen met een oud gediende in de buizen afdeling gespit.
Had er slecht twee nodig maar we hebben de hele toko op zijn kop gezet om ze te vinden. De winkel stond afgeladen, jammer dan volgens hem.

@hugo: Prachtig, ken Radio Twente ook, leuke zaak, leuke spullen, jammer dat ze hier in de buurt niet zoiets hebben.
Heb daar menig uurtje doorgebracht, bomen met die gasten en de klanten. Mis het wel een beetje hier.

Ik heb zelf ook erg goede ervaringen met Stuut en Twente, zij zijn bijzonder bereid mee te denken, weten waarover ze praten en het is er gezellig (voor zover dat belangrijk is natuurlijk).

Voor Stuut geldt bovendien dat ze bijna alles hebben, ook de moeilijke onderdelen.

Een paar jaar terug kocht ik altijd graag bij Radio Centrum(RC) ik kende een aantal van de jongens(dat krijg je nou eenmaal als je er veel komt) en werd er altijd goed geholpen ik ben ook altijd al lid geweest van de conrad club. En toch ging ik meestal liever naar RC gewoon omdat als er iets niet meer te leveren was dan konden ze me daar meestal wel aan vervanging helpen.
De Display die hier ook al een hele tijd in utrecht zat daar kreeg ik standard de verkeerde vervanging mee. Naast dat de jongens die daar werkte meestal niet te genieten waren was hij ook nog duurder als RC. Nu zit Display op een industrieterein in maarsen en verkopen ze alleen nog maar aan bedrijven en ik denk dat er niet 1 electronicus om treurt. De andere tegen hanger van RC was Karsen en die is alweer een tijdje weg. Karsen was schreeuwend duur en deed liever reparatie dan dat ze je onderdelen verkochten naar Karsen ging ik eigenlijk alleen als RC dicht was of als ik Philips onderdelen nodig had.

Kortom als je dus liever service hebt en je onderdelen meteen wilt meenemen ga dan naar de elektroboer en betaal iets meer. Heb je geduld genoeg om te wachten bestel dan via internet.

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat je wordt afgezet zoals andere ookal hebben aan gegeven er spelen andere dingen mee voor elektroboeren waar door de prijs meestal(iets) hoger uitvalt.

Berry

Op 19 augustus 2004 09:35:36 schreef [mad]Berry:
Kortom als je dus liever service hebt en je onderdelen meteen wilt meenemen ga dan naar de elektroboer en betaal iets meer. Heb je geduld genoeg om te wachten bestel dan via internet.

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat je wordt afgezet zoals andere ookal hebben aan gegeven er spelen andere dingen mee voor elektroboeren waar door de prijs meestal(iets) hoger uitvalt.

Berry

Ja, maar als het echt veel te hoog word. dan is er toch niks meer aan. Als je gewoon 100 euro per maand aan je hobby moet besteden. dan hoeft het niet meer...
Het is gewoon leuk...

Arne