[mod break]
Jongens, nu weer on-topic please!
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Op 18 augustus 2004 21:28:03 schreef Hugo Welther:
[...]
[off topic]
Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs.
Ik weet niet waarmee je dat kan vergelijken in België.
[on topic]
In België is middelbaar onderwijs voor leerlingen van 12 tot 18 jaar.
Voortgezet onderwijs is voor nà 18 jaar.
Bijgevolg is het begrip MAVO een contradictio in terminis.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 18 augustus 2004 21:24:30 schreef oorpijn:
[...]
De discussie gaat ook over de prijs/service-verhouding.
Het is net als met de Keurslager om de hoek. Z'n vlees is duurder dan vlees uit de supermarkt en hij weet dat hij met prijs alleen niet kan concurreren. Dus moet hij daar iets tegenover stellen, anders kan hij z'n tent meteen wel sluiten.
Juist. Per internet/postorder kan je goedkoop bestellen maar je moet wachten (etc etc), bij zo'n winkel kan je binnenlopen en het meteen meenemen maar dan betaal je wel meer. De vergelijking gaat dus prima op. Maar het deskundige advies is er al lang uit-ge-prijsconcurreerd, daar hoort echt een nog veel hoger prijsniveau bij. Als je het daar niet mee eens bent: waarom begin je zelf niet een zaakje met deskundig advies en concurrertede prijzen?
Ik heb zo veel geluk dan
, ik heb een electroboer met goede prijzen (0.10 euro voor een 1/4W weerstand metaal en koolfilm). Het is meestal wel iets duurder dan conrad ed, maar nooit echt veel. Daarnaast is het personeel dat weet waar ze het over hebben. Dus het kan blijkbaar wel, alleen moet je dan denk ik nog zo'n ouderwetse winkel hebben waar ze nog echt liefde voor hun vak hebben en niet gewoon één of ander figuur dat alleen maar aan winst maken denkt.
Inderdaad, Rato Elektronika in Antwerpen bijvoorbeeld is zulk een winkel.
Ook daar is het wat duurder maar krijg je raad en d(r)aad voor je geld.
Die heb ik ook nog. Stuut en Bruin en Radio Service Twente in Den Haag.
Van de week een half uur samen met een oud gediende in de buizen afdeling gespit.
Had er slecht twee nodig maar we hebben de hele toko op zijn kop gezet om ze te vinden. De winkel stond afgeladen, jammer dan volgens hem.
Op 18 augustus 2004 21:41:20 schreef Wouter van Ooijen:
Maar het deskundige advies is er al lang uit-ge-prijsconcurreerd, daar hoort echt een nog veel hoger prijsniveau bij.
Dit is domweg niet waar. Ik zeg niet dat ze zwaar gekwalificeerd personeel achter de balie moeten hebben, maar deze jongens hier weten echt wel hoe een RC netwerkje te berekenen hoor, ze hebben er wel verstand van, maar willen gewoon de moeite niet doen.
Ik vraag niet of ze een complex schema willen controleren oid, gewoon simpele dingen, die iemand die in een electronica-zaak werkt normaliter echt wel weet.
Het is niet een kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. Ze willen het gewoon niet. Voorbeeld is die tor, ik vraag hem of er geen alternatief is, hij zegt nee. Dan vraag ik heb of ze de specs van dat ding ook hebben, hij zegt nee. Dan vraag ik nog eens of er een alternatief is, en komt er ineens een gids boven tafel waar specs+alternatieven in staan. Bleek dus dat er wel een alternatief was.
Ik bedoel: wil je nu iets verkopen of niet?
Daarnaast ben ik het niet eens met je stelling over het prijsniveau. Op praktisch alle producten zit een marge rond de 50%, dat is meer dan alleen je vaste kosten. Dan mag je als klant ook verwachten dat diegene die je iets verkoopt weet waar hij het over heeft.
Los daarvan: prijsconcurrentie? Hoezo? Waar dan? Er zijn niet veel steden waar meer dan één electronica winkel zitten, veel concurrentie is er dus helemaal niet. Of je moet de internetwinkels meetellen, maar daar concurreren ze helemaal niet mee (ook gezien de prijzen). Als ze daar mee willen concurreren op prijsniveau halen ze de kosten er never uit.
[Bericht gewijzigd door hezik op ]
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Naja, voor zover ik weet zitten er hier in utrecht 2 in het centrum, zeg 200 meter van elkaar. De ene is een 'radio centrum', de andere (geloof ik) een DIL of iets in die geest. Wat dat betreft zijn het wel concurrenten, maar ik geloof niet dat ze hun best daarop doen.
Nu heeft dat 'radio centrum' ook een winkel in ijsselstein, waar het vrij parkeren is... dus ga ik toch daarheen voor losse 'dingetjes'. Niet dat ze nou extreem duur zijn, maar het is gewoon erg jammer dat ze geen onderdelen in grootverpakking verkopen - als ik zeg 20 weerstanden van 10k wil hebben komt dat toch op 2 euro.
@hezik: Zit Radio-Centrum nog in A'foort, zaten vroeger op de Zuidsingel, in een uithoekje van de varkensmarkt.
* DC2PCC kan zich de tijd nog herinneren dat Van Hove in A'frt op het parkeerterrein achter de Hema zat en midden in de zaak nog allerlei PC's en spullen had staan.
Op 18 augustus 2004 23:42:56 schreef Hugo Welther:
Radio Service Twente in Den Haag.
Van de week een half uur samen met een oud gediende in de buizen afdeling gespit.
Had er slecht twee nodig maar we hebben de hele toko op zijn kop gezet om ze te vinden. De winkel stond afgeladen, jammer dan volgens hem.
@hugo: Prachtig, ken Radio Twente ook, leuke zaak, leuke spullen, jammer dat ze hier in de buurt niet zoiets hebben.
Heb daar menig uurtje doorgebracht, bomen met die gasten en de klanten. Mis het wel een beetje hier.
Ik heb zelf ook erg goede ervaringen met Stuut en Twente, zij zijn bijzonder bereid mee te denken, weten waarover ze praten en het is er gezellig (voor zover dat belangrijk is natuurlijk).
Voor Stuut geldt bovendien dat ze bijna alles hebben, ook de moeilijke onderdelen.
Een paar jaar terug kocht ik altijd graag bij Radio Centrum(RC) ik kende een aantal van de jongens(dat krijg je nou eenmaal als je er veel komt) en werd er altijd goed geholpen ik ben ook altijd al lid geweest van de conrad club. En toch ging ik meestal liever naar RC gewoon omdat als er iets niet meer te leveren was dan konden ze me daar meestal wel aan vervanging helpen.
De Display die hier ook al een hele tijd in utrecht zat daar kreeg ik standard de verkeerde vervanging mee. Naast dat de jongens die daar werkte meestal niet te genieten waren was hij ook nog duurder als RC. Nu zit Display op een industrieterein in maarsen en verkopen ze alleen nog maar aan bedrijven en ik denk dat er niet 1 electronicus om treurt. De andere tegen hanger van RC was Karsen en die is alweer een tijdje weg. Karsen was schreeuwend duur en deed liever reparatie dan dat ze je onderdelen verkochten naar Karsen ging ik eigenlijk alleen als RC dicht was of als ik Philips onderdelen nodig had.
Kortom als je dus liever service hebt en je onderdelen meteen wilt meenemen ga dan naar de elektroboer en betaal iets meer. Heb je geduld genoeg om te wachten bestel dan via internet.
Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat je wordt afgezet zoals andere ookal hebben aan gegeven er spelen andere dingen mee voor elektroboeren waar door de prijs meestal(iets) hoger uitvalt.
Berry
Op 19 augustus 2004 09:35:36 schreef [mad]Berry:
Kortom als je dus liever service hebt en je onderdelen meteen wilt meenemen ga dan naar de elektroboer en betaal iets meer. Heb je geduld genoeg om te wachten bestel dan via internet.Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat je wordt afgezet zoals andere ookal hebben aan gegeven er spelen andere dingen mee voor elektroboeren waar door de prijs meestal(iets) hoger uitvalt.
Berry
Ja, maar als het echt veel te hoog word. dan is er toch niks meer aan. Als je gewoon 100 euro per maand aan je hobby moet besteden. dan hoeft het niet meer...
Het is gewoon leuk...
Arne
Op 19 augustus 2004 10:02:57 schreef arne:
[...]Ja, maar als het echt veel te hoog word. dan is er toch niks meer aan. Als je gewoon 100 euro per maand aan je hobby moet besteden. dan hoeft het niet meer...
Het is gewoon leuk...Arne
In dat geval heb je dus de keuze elektroboer of internet....
Op 19 augustus 2004 10:12:33 schreef [mad]Berry:
[...]
In dat geval heb je dus de keuze elektroboer of internet....
als ik iets snel wil hebben ga ik wel ff naar de stad fietsen. als het even kan wachten klop ik bij stefan aan;)
Arne
Op 18 augustus 2004 21:33:52 schreef arne:
[...]Doe maar gewoon dan doen jullie al gek genoeg!
Jha, waar gaat nou eigelijk heel dit topic over 
Ik wou ff jullie mening over het volgende:
*Weerstanden de gewoonlijke €0,10 p/s
*Potmeter €1,95 (!)
*Condensatoren €0,75 p/s (!)
*IC-tje €1,95 (!)
*Schakelaar €2,95 (!)IS DIT NOU AFZETTERIJ OF VALT DAT WEL MEE???
bvd
Nee het is nooit afzetterij, een winkel mag toch vragen wat hij wil. het is wat veel wat je betaald hebt dit is echt iets waar de FL de € is geworden. daarnaast is Displays ook niet echt een elektronica winkel. het is meer zo'n all around shopje wat zig dan ook meer bezig houd met geluid in eindhoven dan iig.
Je hebt iig vergeleken met andere winkels teveel betaald. hoewel de prijs schatting hier ook niet echt klopt hoor. want zelfs hier in Tilburg waar er echt wel een goedkoop winkeltje is kost een projectje van hier toch ook snel een euro meer of zo. het is daarom ook maar een indicatie.. maar als je er echt 10 euro boven zit zou ik zeggen hou je spul maar das mij te duur.
Op 18 augustus 2004 21:06:54 schreef oorpijn:
[...]
Dat zeg ik niet. Er zitten genoeg mensen tussen die wel verstand van zaken hebben en geïnteresseerd zijn.
Maar het kan de elektroboer klaarblijkelijk weinig schelen of z'n personeel deskundig is. Als ze maar een kassa kunnen bedienen.
Uit jouw post wordt duidelijk dat je mavo met dom in verband brengt. Maar uit de eerdere post(s) wordt het duidelijk dat de personen achter de toonbank niet ondeskundig maar laks en lui zijn. Bedienden die gewoon te lui zijn om iets op te zoeken voor een klant of die geïriteerd raken als je na een (lange) lijst van onderdelen te hebben opgenoemt alsnog een paar onderdelen wilt hebben. Vooral als dat aan de andere kant van de winkel ligt of als ze er eerst een bepaalde waarde ervan moeten opzoeken.
Op 19 augustus 2004 16:35:48 schreef Nightwalker:
[...]Uit jouw post wordt duidelijk dat je mavo met dom in verband brengt. Maar uit de eerdere post(s) wordt het duidelijk dat de personen achter de toonbank niet ondeskundig maar laks en lui zijn. Bedienden die gewoon te lui zijn om iets op te zoeken voor een klant of die geïriteerd raken als je na een (lange) lijst van onderdelen te hebben opgenoemt alsnog een paar onderdelen wilt hebben. Vooral als dat aan de andere kant van de winkel ligt of als ze er eerst een bepaalde waarde ervan moeten opzoeken.
wat ben ik dan blij met mijn electro-boer.
altijd aardig... en weet overal wel andwoorden voor:p
Arne
Appiers50
Tja......
Ik haal hem even naar boven!
Ik ben een vooraadje standaard onderdelen aan het aanleggen bij futurlec. De prijzen van de weerstanden zijn erg aantrekkelijk:). Maar nou zat ik is te kijken bij de transistors http://www.futurlec.com/TransGenBC.shtml en nou schrik ik wel van die prijs.10$cent per stuk voor een std tor. Ligt het nou aan mijn, of is dit wel een aardig bedrag voor een enkel torretje. Even om te vergelijken, bij reichelt is die 3€cent. En ik denk dat mijn elektroboer ook wel onder die prijs zit. Graag jullie mening
Ik werk zelf ook in een electronicawinkel, te weten Tessatronic in Hengelo OV, ff uit mn hoofd opgeteld wat het bij mekaar kost:
R1 = 10 kΩ 0,07
R2 = 10 Ω 0,07
P1 = 10 kΩ 0,45
C1 = 100 nF 0,20
C2 = 47 nF 0,20
C3 = 470 µF 0,50
C4 = 10 µF 0,10
C5 = 33 nF 0,20
IC1 = LM 386 1,00
S1 = schakelaar 0,65
Totaal 3,44
Dus niet elke winkel is zo duur 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op 22 augustus 2004 19:04:12 schreef jasper16:
Ik haal hem even naar boven!Ik ben een vooraadje standaard onderdelen aan het aanleggen bij futurlec. De prijzen van de weerstanden zijn erg aantrekkelijk:). Maar nou zat ik is te kijken bij de transistors http://www.futurlec.com/TransGenBC.shtml en nou schrik ik wel van die prijs.10$cent per stuk voor een std tor. Ligt het nou aan mijn, of is dit wel een aardig bedrag voor een enkel torretje. Even om te vergelijken, bij reichelt is die 3€cent. En ik denk dat mijn elektroboer ook wel onder die prijs zit. Graag jullie mening
Gewoon bij reichelt kopen dus, de bc337 kost bij mijn elektroboer trouwens 0.35 eur...
Op 22 augustus 2004 19:25:17 schreef Dustman4u:
Ik werk zelf ook in een electronicawinkel, te weten Tessatronic in Hengelo OV, ff uit mn hoofd opgeteld wat het bij mekaar kost:R1 = 10 kΩ 0,07
R2 = 10 Ω 0,07
P1 = 10 kΩ 0,45
C1 = 100 nF 0,20
C2 = 47 nF 0,20
C3 = 470 µF 0,50
C4 = 10 µF 0,10
C5 = 33 nF 0,20
IC1 = LM 386 1,00
S1 = schakelaar 0,65Totaal 3,44
Dus niet elke winkel is zo duur
Goedkoop is duurkoop, die weerstanden van jullie zullen wel een condensator werking hebben wat dan weer inductief reageert op de schakelaar zodat die contakten vast smelten waardoor je het niet meer kan uitzetten en waarna de hele zaak uitbrand 
Nee das idd niet duur
Op 22 augustus 2004 20:26:15 schreef Professor-Botje:
[...]Goedkoop is duurkoop, die weerstanden van jullie zullen wel een condensator werking hebben wat dan weer inductief reageert op de schakelaar zodat die contakten vast smelten waardoor je het niet meer kan uitzetten en waarna de hele zaak uitbrand
Nee das idd niet duur
Weerstanden zijn 5% metaalfilm 0,4watt (sfr25)
Schakelaar is idd de meest simpele, maar die is zeker niet van een slechte kwaliteit. Het is gewoon een simpele schuifschakelaar.
Ik zeg toch ook Tis helemaal niet duur jho. maar dit topic begint een beetje af te zakken naar algemene praat over een winkel
Misschien moeten we iets van een lijst maken met winkels en dat daar iedereen zijn ervaring kan posten.
Dat hebben ze bij tweakers zo bv inde pricewatch opzig is dat best handig. Zeker als ik kijk in Tilburg zitten er eigelijk zo uit mu hooft maar 2 echte elektronica winkels maar ik zit in eindhoven op school en ker daar bv alleen displays en nog een ander klein winkeltje maar dispalys vind ik daar maar niks en dat andere heeft weer niet alles zo zou het makkelijker moeten kunnen worden om meerdere winkels in een stad te "ontdekken" die de ene COer wel wet en de andere niet..
Evt. met wat gegevens van de winkel zodat hij natuurlijk ook bij een routeplanner te vinden is. volgens mij best handig zo iets?
Op 22 augustus 2004 20:26:15 schreef Professor-Botje:
Die weerstanden van jullie zullen wel een condensator werking hebben wat dan weer inductief reageert
Als je de signaalfrequentie maar hoog genoeg opvoert is dat idd. het geval, maar dure weerstanden doen dat net zo hard.
Op 23 augustus 2004 08:49:30 schreef DC2PCC:
[...]Als je de signaalfrequentie maar hoog genoeg opvoert is dat idd. het geval, maar dure weerstanden doen dat net zo hard.
Jha boejent, of dat wel of niet is. ik was ff aan het zwammen.... dat komt omdat het topic aan het verwateren is.