kVA16
Golden Member
Inderdaad jammer er weer een moet stoppen. Zo houden we bijna niets in de buurt over.
Maar als de agenda het toelaat kom ik de 15e zeker langs.
[Bericht gewijzigd door kVA16 op (29%)]
hadv
Just find out what you like and let it kill you
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
natuurlijk, de koper van de restpartij van DIL wil het liefste snel van een deel af, als je de huur van dat pand per december kunt opzeggen scheelt het weer honderden euro's per maand.
Win2k
Golden Member
mijn eerste scoop kwam daar weg , was toen alleen daar te koop.
het was de hameg 207 , doet het nog steeds was in de jaren 70 .
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Op 21 oktober 2015 23:04:18 schreef Win2k:
in Zwolle zat ook er ook een in de diezerstraat bosscha?
Kan je nagaan, Die wist ik niet eens meer...
Wel komt me de naam "Het TV huis" op de Diezerkade nog terug in mijn geheugen.
Ook dat is helaas ter ziele.
In 1991 of 1992 heb ik bij Radio Rotor in Amsterdam nog mijn ILP versterkermodules en toebehoren gekocht voor mijn versterker. (Ik heb dat geval nog altijd in gebruik, en heb zelfs van een mede CO'er nog twee gelijke ILP modules kunnen kopen, welke nog op reserve liggen.)
Ook Radio Velt in Bussum was voor mij in de jaren 1989 t/m 1991 een zaak waar ik nogal wat elektronica vandaan haalde.
Vanaf 1991 was dat Van Hove elektronica in Amersfoort geworden door een verhuizing naar een ander internaat.
Radio Rotor bestaat nog.
Radio Velt is helaas ter ziele.
Van Hove Electronica bestaat nog.
Neovo.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@ EuroSound:
Ik zou graag de print en zo mogelijk de geprogrammeerde PIC voor de Elektor Thermo-Hygrometer willen hebben.
Helaas is Rotterdam nogal uit de buurt.
Zou dat kunnen? Bouwpakket zonder Nixies (die heb ik al)?
Kan iemand mij daarbij eventueel helpen?
Porto en kosten worden natuurlijk vergoed.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 21 oktober 2015 23:04:18 schreef Win2k:
in Zwolle zat ook er ook een in de diezerstraat bosscha?
Tsja oude tijden.
Ik heb er menig weerstandje verkocht (en niet alleen weerstanden).
Ken je nog de slogan;
Mijn opa kocht ook al bij Bosscha...
Weer één.
Het begon hier in de buurt al in eind 90, Radio Shack ging weg. Daarna in Woerden Electro Contact. En toen in IJsselstein Radio Centrum, en dat in een straal van +/- 20Km.
Het is wel jammer, er blijven er steeds minder over. Je bent straks helemaal op internet aangewezen, terwijl het juist zo leuk is om even lekker rond te snuffelen in zo'n zaak. 
Ach, Conrad was in de jaren 90 ook in krap 5 jaar al weer uit Rotterdam Centrum verdwenen. En dat terwijl het er eigenlijk altijd best druk was. Maar als dat publiek alleen maar kwam kijken en niet kopen, was het best een dure locatie.
nou ik begreep dat daar ook het eigen personeel flink clandistien kwam winkelen en dat dat er ook debet aan was dat conrad zijn filiaal in rotterdam sloot
Maar dat is van horen zeggen hoor. Maar idd ook veel kijkers en niet kopers.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]
Als jullie me niet kwalijk nemen: het lijkt me dat hier nogal wat krokodilletranen voorbijkomen. Tjonge zeg, wat sneu zeg, alweer een onderdelenhandelaar minder. En 't was toch ZO'n fijne zaak.
Ja, ja. Dat zal wel. Zeker wel.
Als jullie nu eens allemaal een indicatie wilden geven, over de laatste vijf of tien jaar of zo:
-) hoeveel geld heb je besteed bij de (plaatselijke) electronicaboer?
-) hoeveel heb je besteed bij mainstream distributors?
-) hoeveel heb je besteed in China?
Ik durf te wedden dat de antwoorden direct alles verklaren. Als ze er komen, welteverstaan.
Jonge aanwas is er bijna niet. Die zitten vanaf 4 jaar op de Wi enzo. De teloorgang van de electronica hobby begon al in de seventies. Logisch dat de stenen winkels verdwijnen. Bij mij zijn er nog drie in de stad. Als ik iets direct nodig heb loop ik er naar toe. Farnell heeft 1 bezorgdag nodig. Is mee te leven.
@BFM: volledig gelijk. Heb het er met de eigenaar van DIL ook meermaals over gehad. ga niet huichelen daar.
Hoewel ik met AST (die zit echt vlak bij) wel meer heb. Maar doe zelf ook minder met elektronica, want er is gewoon geen tijd voor en nauwelijks geld in te verdienen...
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Ik denk dat de voorraad onderdelen die iemand in de loop der jaren verzameld ook een rol speelt.Werkelijk bakken vol met transistors,i.c.condensatoren,buizen,trafo's,weerstanden,H.F spoeltjes etc.etc.
Die ene keer dat ik een keer een onderdeeltje nodig heb en naar Dordt ga,worden ze ook niet blij van mij.
@hubie: ik heb dus geen voorraad, voor profi projecten ga ik wel naar farnell of RS.
Echter voor herstellingen ga ik naar AST tegenwoordig: is 15 minuten rijden voor mij.
Die ene keer dat ik een keer een onderdeeltje nodig heb en naar Dordt ga,worden ze ook niet blij van mij.
Ja, dat gevaar is me duidelijk, en ik doe mijn best het te omzeilen. Ik ben erg tevreden dat ik hier niet al te ver weg een prima onderdelenzaak heb [[ATYS in Mechelen, echt wel in orde! ruim sortiment, goede raad en meer dan draaglijke prijzen! ]] en toen ik bv. budget had voor een degelijke multimeter ben ik het daar gaan besteden liever dan iets goedkoper af te zijn in Verweggistan - en tot volle tevredenheid. Maar of die winkel gaat overleven van mijn klandizie alleen, dat lijkt me toch niet zo waarschijnlijk... Het ziet er gewoon niet goed uit, hoe droevig dat ook moge zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@pa3gws en anderen:
Het printnummer was ik vergeten; het is nummer 110321-1
De software is 110321-11, maar ik weet niet of er daadwerkelijk een geprogrammeerde PIC bestaat vanuit Elektor. Maar vaak is zo'n ding wel in de handel. Ik dacht dat DIL daar ook vaak aan mee deed.
Een complete kit zonder nixies is ook goed.
@HMH:
AST is feitelijk alleen een afhaalbalie voor internetaankopen. Snuffelen kun je er niet, alleen kletsen. Bovendien moet je liefst een afspraak maken om er langs te gaan.
@BFM:
Als je mij die elektronicaboer ongeveer het twintigvoudige voor een weerstandje moet betalen, vraagt hij er toch wel zelf om dat je naar een distributeur stapt. Ze hebben de slag gemist na het goedkoper worden van componenten en er niet aan gedacht om de meest populaire en goedkope componenten alleen nog per kwantum te verkopen. 10 à 20 weerstadjes van 1k is nog maar 20 ct en het kost hem maar één keer lopen.... Vroeger betaalde je soms 18 cent per stuk!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bestel maar eens iets bij zo'n zaakje, de farnell sticker zit er vaak nog op bij ophalen, samen met een marge van 50% oid..
low esr elco's hebben ze nog steeds niet op voorraad ( zou wel mogen na 15 jaar brakke smps voedingen )
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De kleinschaligheid van zo'n onderdelenzaak maakt dat het voor de meeste winkels te duur is geworden.
Een klant koopt een paar weerstandjes een elco en twee transistors. Daarvoor moet de winkelbediende 5 handelingen verrichten, dan de kassa bedienen en het wisselgeld teruggeven. Omzet € 2,73
Zet dat af tegen de tijd die de winkelbediende eraan heeft besteed inclusief het beantwoorden van de vragen van de klant en het uurloon van de winkelbediende....
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Ja,de tijd dat ik door weer en wind op de fiets 15 KM moest fietsen naar Dordrecht voor een paar buisjes of 402 spoel is wel voorbij.De meeste onderdelen bestelde ik bij Kent,al 25 jaar lang,vroeger een boodschappenbriefje met een blanco eurocheque bijgesloten.voor een exotisch onderdeel ging ik naar DIL,dat was geen probleem want ik werkte in Rotterdam.Kent is a one horse operation,zoals hij het zelf noemt,ik denk dat dat soort hobbyzaken toch de langste adem hebben.
Sorry Tidak. AST kun je gewoon langs zonder afspraak en heeft normale winkel in de vrij grote garage achter zijn huis. Kun je ook snuffelen.
En hij heeft ook low esr elcos op voorraad. Ja hij is wel war duurder als fartnell
Even een kleine reactie vanaf mijn kant.
Een dezer dagen ga ik een kijkje nemen in Rotterdam en een Flyer ophangen aan de winkeldeur om klanten te informeren over de uitverkoop.
Er is best veel ruimte in de winkel dus over dat er te veel mensen elkaar in de weglopen zal gelukkig wel meevallen.
We zullen ook bakken maken met opruimspul voor bv 1,2,5euro etc etc
er zijn best veel kokers met ics en kastjes en nog veel meer ander spul.
Ik zal proberen van de week de elektuur zaken een beetje bij elkaar te zoeken en hier een overzicht foto van te maken.
En zal ook even kijken naar de gevraagde elektuur print maar het zijn er best veel 
In het rustige, mooie en schitterende Twente (ik mis de dogfights van de F16's) hebben we TessaTronic in Hengelo al een hele lange tijd zitten. Volgens mij een overblijfsel van het vroegere Schildkamp (Wemenstraat) in Hengelo.
TessaTronic heeft een webshop maar is niet erg aantrekkelijk om te zien. Een zoekmachine zoekt blijkbaar in een database en laat zien of het product wel of niet leverbaar is. Dat is alles.
Dit kan ook een strategie zijn, als mensen eenmaal in de winkel zijn dan kopen ze toch wel omdat ze het nodig hebben. De prijs maakt dan niet meer uit.
Dat heeft EOO dan toch vele malen beter voor elkaar. Ik denk dat EOO samen met Conrad deze online elektronicaonderdelen slag gaan winnen. (voor de gewone consument dan)
Alhoewel TessaTronic duur is met de onderdelen denk ik dat deze winkel er nog wel even blijft zitten. Met zo weinig concurrentie kunnen zij natuurlijk ook weer vragen wat zij willen.
Ik was vandaag op zoek naar een LM1881:
Voorbeeld.
Bij EOO € 2,75
Bij TessaTronic € 4,75
Bij beide is overigens de X9C102P niet te vinden. 
Misschien heeft TessaTronic oude voorraad waardoor deze "zeldzame" onderdelen jaren geleden bij inkoop meer hebben gekost dan waar je het nu voor inkoopt.
Toch zou ik TessaTronic willen adviseren om zijn prijzen vriendelijker te maken ten opzichte van andere aanbieders.
Let wel: Dit is geen negatief commentaar op TessaTronic, geenszins. Prima winkel en vakmensen.