Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hmm, niet veel meer te halen. Die Tl-verlichting is uit de tijd en de rest doe je niks mee.
Die vitrine kasten zouden weliswaar leuk zijn voor mijn buizen, maar ik heb er geen plek voor.
zoals te zien is was er van de voorrraad weinig meer over...
die balken die aan de zijkant hing heeft Henk nog meegenomen.
Achterin lag nog een berg afval: grilletje van luidsprekers en nog wat ander klein spul.
aar vaak 1 stuks van stereo spul enzo... 1 speaker, 1 grille, 1 scheidingsfilter
Dus niet echt spul wat enigszins handig verkoopt
Even toch ook zelf een oude koe opduikelen.
Ik meende dat alle elektronica zaken in rotterdam dicht waren..
Echter..
Dj-sounds claimt ook te verkopen. En zit in de hoogstraat (centrum)
Zie rechter raam:
Bij DJ sounds kom kwam ik regelmatig, de eigenaar (Derk-Jan) is een vriend van me. Helaas mag ik van de gemeente Rotterdam de milieuzone niet in, en kan ik dus niet meer naar DJ sounds.
Qua electronica onderdelen ken ik zijn assortiment niet echt, dat doet hij pas 2 jaar ofzo. Maar als je liefhebber bent van licht en/of geluid, hij heeft dacht ik 2 x per jaar een uitverkoopavond en dan kun je best leuke spullen voor hele nette prijzen aanschaffen.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 1 september 2016 17:54:16 schreef BVZ:
Helaas mag ik van de gemeente Rotterdam de milieuzone niet in, en kan ik dus niet meer naar DJ sounds.
Dan kan men de automobiel toch in Rotterdam Zuid bij de tram of metro parkeren en verder naar het centrum met de OV of neem een vouwfiets mee.
MVG Gerard.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Is die diesel dan zo oud?
Ik mag met de mijne van 2003 nog steeds naar binnen, hoewel, na 2018 is het over en uit 
@Gerard:
Neem jij dan een stel speakerboxen in een plastic tasje, los onder je arm of ode bagagedrager van je vouwfietsje mee en dan ook nog in de stromende regen? 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Er wordt bij de electronica winkel "van Alstede electronica" te Enschede ook verbouwd. Gaat deze ook sluiten ?
Op 6 februari 2016 20:59:05 schreef Tidak Ada:
Hmm, niet veel meer te halen. Die Tl-verlichting is uit de tijd en de rest doe je niks mee.
Die vitrine kasten zouden weliswaar leuk zijn voor mijn buizen, maar ik heb er geen plek voor.
die trap is wel bruikbaar 
De diesel is uit 1998. Zelfde model werd t/m 2001 verkocht, dus als hij pas in 2001 op kenteken was gezet mocht ik wel R'dam in.
Verder is het geen ramp, ik kwam al niet veel in R'dam maar als ik toch op Zuid was wipte ik vaak even langs. Nu dat niet meer gaat heeft Zuid ook geen meerwaarde meer, dus daar kom ik nu ook niet meer. 
Op 1 september 2016 22:36:29 schreef Paul Welther:
Of neem of leen een paar groene platen?
Weet je wat de boete is als een auto met groene platen op de openbare weg geparkeerd staat? (rijden mag, parkeren niet)
Ik leen ze niet meer uit!
dat zal allemaal nog veel invloed hebben voor de kleinere zaken in zulke grootsteden.
in belgie beginnen ze ook met die zever van groene emissie zones. het grote winkelcentrum buiten de stad, met de grote parking zal alweer flink zaken doen tov de kleine zelfstandige in de stad...
ik heb 1037km afgelegd met de fiets vorige maand, en de volle 180km met de auto.
als ik antwerpen niet meer binnenmag met de auto, dan ga ik er met de fiets ook niet heen (100km enkele rit). dan ga ik wel de andere kant uit rijden (grens over naar frankrijk). ik ga echt geen andere wagen kopen voor die paar km's dat ik rijd.
men dodge 5.2V8 uit 1977 deed ongeveer 1500-2000km/jaar. maar ik was wel de vervuiler volgens 99% van de chauffeurs...
[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]
Ik heb jaren een Berlingo gehad, voor 500 euro gekocht..
Stonk als de hel, maar deed het gewoon.
Tot een half jaar geleden, toen was hij echt kapo...
Nu heb ik een fiets, werkt ook prima.
testman
dat gaat nog wel erger worden met die uitstoot van fijnstof. men heeft het er al over om nieuwe kolencentrales te sluiten om de norm van 2020 te gaan halen. oude 90's centrales sluiten heeft blijkbaar geen nut want die draaien er al veel minder.
hier in de stad komen er al 46 elektrische bussen ipv de dieselbakken. rijden max 80km ( rechte lijn, licht buiten enz ) op een lading, moeten elke 3 uur aan de lader. laden gaat niet op busstation, dus wordt het op de remise gedaan.
Ja mensen, ze hebben het lang weten te rekken, maar het was een tijdelijke zaak , zoals alle hobby electronica winkels.
Ik heb zelf nog in mijn jeugd achter de balie gestaan bij Radio B.B. Was een leuk winkeltje met houten laatjes en een kelder vol met oude troep waar niemand naar vroeg. En dan heb ik het over 1977, ik zat in militaire dienst en op zaterdag kon ik daar wat bijverdienen.
Ik zag toen al dat het een aflopende zaak was.Het winkeltje heeft het daarna nog zo'n 15 jaar uitgehouden.
Nu ja daar werden 402 spoelen en lampvoeten en anderhalve transistor verkocht.
DIL heeft het wat langer volgehouden ietwat moderner,maar altijd achterop.Het gamma aan producten is gewoon te breed ,je kunt niet alles op voorraad houden ,en sommige producten zijn nutteloos voor hobbyisten->BGA chips, TQFP's en ultra kleine SMD's. Het is gewoon het einde van een tijdperk van THT componenten. Jammer maar helaas.
Op 1 september 2016 20:28:32 schreef BenI2C:
Er wordt bij de electronica winkel "van Alstede electronica" te Enschede ook verbouwd. Gaat deze ook sluiten ?
Ja... 
Ben er afgelopen zaterdag even langs geweest en gevraagd. Winkel zou nog een week of 2 open blijven voor leegverkoop, maar het meeste was al weg. Nog te krijgen: wat kabels, adapters, stekkerblokken, een soldeerstation zag ik nog, klein grut / kassakoopjes, en last but not least: opbergkasten (Raaco oid). Dus als je nog een kast met schuiflaatjes zoekt & in de buurt woont, snel zijn...
Verkoper stond al lang (>18 jaar) in deze zaak. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik deze zaak altijd wat duur vond, er de afgelopen paar jaar niet meer ben geweest, en ook bij dit laatste bezoek niks van mijn gading vond. Maar ja... vroeger toch regelmatig hier geweest. Zeker nadat Conrad in Boekelo verdween en Display in E'de de deuren sloot. En weer een plek minder waar je een paar weerstanden oid. kunt halen. 
Niet gevraagd wat er in komt. Zal wel niks met elektronica te maken hebben dus wat boeit het.. 
Oh eh voor de Enschedeërs: d'r is nog Radio Heutink aan de G.J. van Heekstraat. Leuke zaak voor discolampen, luidspreker kabel, mengpanelen en aanverwante artikelen. Hengeloers als ikzelf gaan natuurlijk naar Tessatronic (als 't per se uit een fysieke winkel moet komen).
Op 2 september 2016 21:51:49 schreef MC6800:Het gamma aan producten is gewoon te breed ,je kunt niet alles op voorraad houden ,en sommige producten zijn nutteloos voor hobbyisten->BGA chips, TQFP's en ultra kleine SMD's. Het is gewoon het einde van een tijdperk van THT componenten. Jammer maar helaas.
Het valt mij wel op dat veel elektronica winkels qua assortiment ahw. zijn blijven steken rond eind '80er, begin 90'er jaren. Bijvoorbeeld bij bovengenoemde Tessatronic: als je in hun (slecht werkende
) webshop op 'SRAM' zoekt, vindt je 2K*8, 8K*8 en 32K*8 chips. Tegen ~5x of hogere prijzen als wat je online kunt vinden. Maar sinds begin jaren '90 heb je ook nog 128K*8 en 512K*8 chips, als je een 5V compatible DIP zoekt. Die hebben ze dus niet. Om over 3.3V geheugen chips maar te zwijgen.
CPLD's, FPGA's, low ESR elco's, grote capaciteit keramische condensators, misschien kan het besteld worden maar zeer waarschijnlijk niet, dus ik neem niet de moeite naar zulke dingen te vragen. Als ze 't hebben, goeie kans dat het lang in een laatje heeft gelegen. En eerlijk is eerlijk: van sommige nieuwere componenten zal het verdomd lastig zijn een 'zinnige' voorraad te houden. Geen voorraad = bestellen = weg voordeel tov. online shops.
Zelfde geldt voor veel andere elektronica winkels: het is net of ze alleen nog maar oude voorraad proberen te slijten en verder niks hebben. Lijkt me logisch dat dat de concurrentie met online distributeurs alleen nóg maar moeilijker maakt.
Die winkels die al eerder een begin hebben gemaakt met neven-aanbod (telecom, audio/video, zakelijke dienstverlening, etc etc), kunnen het nog best lang uithouden. Maar zo niet: doodlopende weg...
als je zulke zaken nog hebt, moet je hte eenvoudig houden.
zorg dat je een hoop goeie low esr spul hebt,
basisreeks weerstanden, basis transistoren, basis connectoren (usb,micro usb, power connectors, jack, cinch,...), wat leds en rollen kabel.
verkoop dan in kleine badges. bv in china koop je 1000ledjes van elk kleur en verkoop ze hier per 10.
koop vele soorten kabel op rol, en verkoop ze per meter
dat zijn allemaal spullen waar je anders moeilijk kunt aan geraken in kleine hoeveelheden, en nu 3weken gaan wachten op 5ledjes...
telkens je iets besteld, bestel wat extra voor jezelf om stock op te bouwen (bv arduino printjes, verkoopt toch altijd).
ik ga er ook al jaren niet meer omdat:
-ofwel de prijs peperduur (kostprijs van 1 ledje is duurder dan 100 in china, ik hoef die dure leds niet, een goedkoop chinees ledje aan 3x de aankoopprijs is dan nog spotgoedkoop)
-of ze hebben het gewoon niet.
of je daar dan je brood mee kan verdienen.... misschien wel als je dat als neven activiteit doet in een audio zaak.
ik heb er al vaak aan gedacht om snel een webshop online te gooien met alle spullen die ik zelf in stock heb, maar die verzendkosten zijn de dood. als ik 4,5€ verzending moet bijrekenen (kiala) voor een arduino nano van 1,5€ ...
t gebeurd nogal vaak dat beginners hier gaan bestellen in china, en dan 3weken moeten wachten, terwijl ik dat spul gewoon heb liggen, en niet direct ga gebruiken.
bv arduinos, power supply's, connectors,...
ik wou 7segment displays maken met ledjes, had 150 rode leds nodig. had er thuis 100liggen. probleem is dat er dan kleur verschil op kan zitten tussen de 50nieuwe en de 100oude. dus wou er 200bij bestellen.
2bestellingen van 100leds kwam duurder uit dan 1bestelling van 500leds. dus ik kocht er 500.
WTF moet ik met die overige 350leds nu doen
. met die paar fietsachterlichten met 3-5ledjes die ik om de zoveel tijd bouw, ga ik ze ook nooit opkrijgen (dan die 100 originele in stock ook niet te vergeten
)
testman
al die elektronica winkels hebben hetzelfde probleem. ze beginnen in decennia X met hun winkel. bouwen de voorraad op en die blijft vele jaren nog uit die onderdelen bestaan waar men ooit mee begon. men gooit er nooit iets weg of verkoopt het per kilo in een doos om ruimte te maken.
uiteindelijk heb je in je winkel een assortiment wat uit oude componenten bestaat. leuk als men komt voor 2 weerstanden om een oude versterker te fixen, maar daar zit geen winst. je wilt de zelfbouwers binnen hebben die met modern spul werken.
echter als je een lijstje zou mailen, kunnen ze dat wel bestellen, maar maken de fout om daar dan 3x de prijs die ze zelf betalen voor te gaan rekenen. onder het motto het licht moet wel blijven branden, men komt niet meer terug en je houdt nog minder klanten over..
die winkels hebben nog steeds geen low esr elco's liggen, en zo wel een merk wat je niet wilt, met 2x de prijs van de beste elco's..
Ondergetekende woont in een bijzonder fraai mini dorpje en hier is geen winkel te bekennen laat staan een met elektronica onderdelen.
De dichtsbijzijnde onderdelenhandel is Okaphone in Groningen en dat is toch even 43 Km heen en, uiteraard, weer terug. En parkeren is niet aantrekkelijk.
Dus, naar de webshop, bestellen, betalen en de volgende dag ( als je een beetje op tijd bestelt) is het onderdeel binnen. Hun voorraad is heel behoorlijk.
Voor de klassieke onderdelen zoals de genoemde weerstanden enz zijn er natuurlijk ook andere bronnen. Behalve mijn eigen ( erg ruime) voorraad zijn er de vele vlooienmarkten waar je echt veel spullen kunt scoren.
En dan is daar bij mij in de buurt ( een bijna unieke situatie besef ik) de ,,oud ijzerboer" waar ik uit het daar , af en toe" binnenkomende industrieel afval erg veel zeer fraaie onderdelen kan peuren.
Tenslotte valt mij op dat enkele collegae wel opmerken dar zij regelmatig te zieltogende winkels bezochten maar ,,wel wat duur" en dus weer vertrokken. Tja, daar kan zo'n zaakje natuurlijk niet van bestaan.
Hier in Venlo is er Bouer, maar die heeft bijna geen onderdelen meer, is meer een dozenschuiver geworden.
Ik kijk altijd of er , op de dag van het grofvuil, er nog leuke dingen bijstaan, en die pak ik dan stiekum 
Maar word inderdaad steeds minder, helaas.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 2 september 2016 21:51:49 schreef MC6800:
Ja mensen, ze hebben het lang weten te rekken, maar het was een tijdelijke zaak , zoals alle hobby electronica winkels.
Ik heb zelf nog in mijn jeugd achter de balie gestaan bij Radio B.B. Was een leuk winkeltje met houten laatjes en een kelder vol met oude troep waar niemand naar vroeg. En dan heb ik het over 1977, ik zat in militaire dienst en op zaterdag kon ik daar wat bijverdienen.
Ik zag toen al dat het een aflopende zaak was.Het winkeltje heeft het daarna nog zo'n 15 jaar uitgehouden.
Nu ja daar werden 402 spoelen en lampvoeten en anderhalve transistor verkocht.
DIL heeft het wat langer volgehouden ietwat moderner,maar altijd achterop.Het gamma aan producten is gewoon te breed ,je kunt niet alles op voorraad houden ,en sommige producten zijn nutteloos voor hobbyisten->BGA chips, TQFP's en ultra kleine SMD's. Het is gewoon het einde van een tijdperk van THT componenten. Jammer maar helaas.
En als je dat gelooft dan hef je inderdaad je zaak op. Het probleem is niet dat het tijdperk eindigt, maar dat het assortiment achterloopt. Zoals anderen al aangeven... Met elco's van Nee Dus houd je geen serieuze winkel draaiend.