Heb nog een oude Russische wekker gevonden, de elektronica 6.15M met volgens mij de IVL1-7/5 VFD buis.
Foto's zijn van het internet, heb nog geen foto's gemaakt.
Het display licht wel op, maar instellen lijkt niet goed te gaan.
Ook zoemt de wekker erg luid! Weet niet of dat normaal is?
Is er iemand bekend met deze dingen? Waardoor wordt het zoemen veroorzaakt? Kan ik het beste het een en ander vervangen?
Alvast bedankt!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 24 oktober 2015 21:16:54 schreef Noot1:
[....]Ook zoemt de wekker erg luid! Weet niet of dat normaal is?
Is er iemand bekend met deze dingen? Waardoor wordt het zoemen veroorzaakt? Kan ik het beste het een en ander vervangen?
Alvast bedankt!
Wat denk je dat er nodig is om een Rus wakker te maken na een paar flessen wodka
Op 24 oktober 2015 21:19:42 schreef Tidak Ada:
[...] Wat denk je dat eer nodig is om een Rus wakker te maken na een paar flessen wodka
Wellicht een vers glaasje wodka?!
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het zoemen zou wel eens afkomstig kunnen zijn van de hoogspanningsconverter voor het VFD display. Meestal de spoel die ervoor gebruikt wordt.
De wikkelingen gaan dan trillen en die geven dat geluid. Vaak is ingieten of aflakken de oplossing om het weg te krijgen.
Het kan ook van ceramische condensatoren af komen (piezo effect) maar in dit geval lijkt me dat hier niet het probleem.
Veel te fancy, de "hoogspanning" (iets van een volt of 30) komt direct van een trafo wikkeling, net als de gloeistroom.
Het brommen van die (50Hz) trafo is waarschijnlijk wat je hoort.
Ok, dat is dat kleine kastje achterin waarschijnlijk dan?
Is daar iets aan te doen? Zijn die nog te verkrijgen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat ding is zeker een jaar of 25 oud. een gare elco kan dat brommen veroorzaken. de speaker gaat dan meezoemen op de instabiele voeding. ook kunnen de knoppen gewoon vuil zijn van jaren ongebruikt zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 25 oktober 2015 11:58:54 schreef Noot1:
Ok, dat is dat kleine kastje achterin waarschijnlijk dan?
Is daar iets aan te doen? Zijn die nog te verkrijgen?
Begin eerst met luisteren waar de brom daadwerkelijk vandaan komt.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 25 oktober 2015 11:33:07 schreef Sine:
Veel te fancy, de "hoogspanning" (iets van een volt of 30) komt direct van een trafo wikkeling, net als de gloeistroom.
Zou inderdaad ook kunnen. Ik dacht dat de spanning rond de 80V zat, vergis me met die oranje nixie achtige dingen.
Het brommen van die (50Hz) trafo is waarschijnlijk wat je hoort.
Dan is het een grote kans dat het lamellen pakket van de trafo mee rammelt, een zelfde soort euvel, kwestie van aflakken oid.
Anders er een beetje op duwen en kijken of dat een vermindering geeft, dan weet je dat het daar vandaan komt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens de datasheet (en Google translate, mijn Russisch is niet zo bijzonder goed... ) is de brandspanning 27v.
http://radio-hobby.org/uploads/datasheets/ivl/ivl1%207.5.pdf
Op 25 oktober 2015 12:46:59 schreef maartenbakker:
[...]Begin eerst met luisteren waar de brom daadwerkelijk vandaan komt.
Ok, heb geprobeerd te luisteren en het lijkt inderdaad uit hier vandaan te komen:
Het klinkt in ieder geval niet gezond...
Is zoiets nog te krijgen?
Wat is precies aflakken?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ding onderdompelen in de blanke lak en daarna laten drogen.
De lak vult de openingen en ruimtes waardoor het zaakje weer vast komt te zitten en het brommen weer verholpen zou moeten zijn...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat lijkt me kwalitatief een behoorlijk goed trafo-ontwerp. Absoluut de moeite om stil proberen te krijgen.
Voordat je lak (niet watergedragen natuurlijk) probeert, zou je ook kunnen proberen om de klemband die de kernhelften tegenelkaar houdt, strakker te zetten.
Ok, ik heb nog een spuitbus blanke autolak liggen, kan ik die eventueel hiervoor gebruiken?
Verder heb ik geprobeerd de tijd in te stellen, maar dit lukt nog niet echt...
Het display geeft ook rare waarden aan zoals hier 39:93
Is dit nog te fixen, of kan ik beter het hele ding in de kliko gooien...?
maartenbakker
Golden Member
Nooit in de Kliko. Ten eerste is het (hier) een vrij bijzonder apparaat dus er is altijd wel een liefhebber voor of hij nou werkt of niet en ten tweede horen electronische apparaten niet in het restafval. Behalve de gemeentewerf nemen kringloopwinkels ook vaak dit soort dingen in.
Het vreemde gedrag zou bijvoorbeeld op een slechte elco of een ander defect onderdeel kunnen wijzen. Dat verklaart misschien zelfs het brommen van de trafo (door asymmetrische belasting of een te hoge stroom).
Aan de andere kant kan 39:93 ook gewoon betekenen dat hij nog op tijd gezet moet worden. Reageert hij helemaal niet op knopjes?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 oktober 2015 14:16:51 (12%)]
Hij reageert wel op de knopjes, maar niet zoals het hoort volgens mij.
Het probleem is een beetje dat ik geen goed schema heb, wat ik kan doormeten.
Anders moet ik alles vervangen?
Op zich zien het soldeerwerk er nog redelijk goed uit volgens mij:
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Het soldeerwerk kan wel een beetje worden opgefrist.
Niet alle soldeerpunten ziet er lekker uit.
Het zijn er niet zoveel dus met een warme bout en een beetje verse tin de zaak even laten doorvloeien kan zeker geen kwaad.
Nou, wekker doet het weer!
Heb het display, quarz, en enkele elco's vervangen en veel punten opnieuw gesoldeerd.
Zal binnenkort nog wel even wat foto's plaatsen.