Beste forumgebruikers,

ik ben nieuw op dit forum. Maak al wel lange tijd gebruik van informatie die hier te krijgen is en dacht het is nu tijd om even een accountje aan te maken. Ik zit namelijk met wat vragen.

Ik heb een Philips B4X82A Radio. Een prachtig ding en werkt mooi. Het punt is, ik heb nog niet zo veel verstand van (oude) radio's, maar ik wil er graag nog lang gebruik van maken en dacht daarom misschien is het handig om wat beveiligingen erin te zetten. Een glaszekering voor de voeding en na de voeding en een docent van mij had het over een netfilter (lijkt mij een vrij breed begrip). Heb zopas ook een dipool antenne aangeschaft, omdat de binnenantenne niet zo goed werkte. Deze werkt prima, maar moet wel in een bepaalde stand staan om goed ontvangst te krijgen. Is dit ontvangst anders nog te verbeteren?

Graag zie ik jullie meningen, ideeën en tips tegemoet.

Een documentatie is hier te vinden: http://www.philipsradios.nl/Schemas/B4X82A.pdf

Een netfilter kan, maar is niet perse nodig.
En ik denk dat de primaire al beveiligd is, door of een zekering , of een weerstand die losspringt als er sluiting in het circuit komt.
En idd,een antenne is richtinggevoelig.
Het beste is een antenne gewoon buiten, voor de mg een langdraad, en voor fm een dipool.

[Bericht gewijzigd door mel op (17%)]

In de documentatie zag ik inderdaad ook een soort zekering staan, maar ik kon deze niet vinden. Het zal dan zoals jij waarschijnlijk zegt een weerstand zijn die losspringt. Nog nooit van gehoord, maar weer wat geleerd.

Bedankt voor de snelle reactie.

De belangrijkste beveiliging is inderdaad de springzekering op de trafo (geen weerstand maar een open uitgevoerde temperatuurbeveiliging), maar als die losspringt kan de trafo al onherstelbaar beschadigd zijn. Secundair zekeren deed Philips alleen voor sommige exportversies (geen idee of dat bij dit toestel ueberhaupt voorkwam), maar kan zeker geen kwaad als je dat alsnog doet.

Belangrijk is dat je de koppelcondensator C44 naar de eindbuis en C47 en C48 preventief vervangt indien het teerknollen (papiercondensatoren) zijn. De laatste twee zijn mogelijk ceramisch en de eerste kan al een MKT zijn (groen of mosterdkleurig). In dat geval hoef je daar niets aan te doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Zal voor de zekerheid al die 'teerknollen' maar vervangen nu ik weet wat het zijn en het spul goed zekeren. Kan ik alle teerknollen vervangen voor keramische condensatoren behalve die C44 dan?

[Bericht gewijzigd door S.M.V. op (14%)]

Ik heb inmiddels alle teerknollen vervangen, maar nu krijg ik er geen geluid meer uit. Alleen wat ruis. Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Edit: de buis van de F.M. eenheid (B30- ECC85) gaat niet aan en die van het menggedeelte (B1- ECH81) ook niet. Ook de kleine trafo in de kast doet weinig. 0,0V spanning als ik niet miszit.

[Bericht gewijzigd door S.M.V. op (41%)]

Dan heb je hem achteruitgerepareerd. Vreemd dat ik je niet op dat risico heb gewezen, meestal begin ik daar wel over want het komt vaker voor en kan erg ontmoedigend werken.

Waarschijnlijk heb ik je bericht gemist dat je ze dan voor de zekerheid maar allemaal ging vervangen. Een strategie waar altijd veel discussie over is, maar speciaal een slecht idee als je er geen ervaring mee hebt.

Dat wordt nu dus ouderwets foutzoeken. Als je vantevoren geen foto's hebt gemaakt zul je alles moeten vergelijken met het schema en de positietekeningen of je niet ergens iets subtiel anders hebt aangesloten of dat er iets anders is losgekomen tijdens het werken. En alle nieuwe onderdelen controleren of ze wel goed zijn en of ze de juiste waardes hebben, want dat kan ook een leuke instinker zijn. Aan de hand van het schema de schakeling onder spanning nameten met multimeter en/of signal tracer of injector kan ook uitkomst bieden.

Voor de volgende keer: Ineens alles vervangen is vooral aangewezen als je als ervaren monteur het toestel met garantie wilt doorverkopen of als je tot de conclusie bent gekomen dat je er zelf het uiterste uit wilt halen en er bovendien jaren geen omkijken meer naar wilt hebben (en zelfs dan doe je eerst wat diagnose en evaluatie).

Normaalgesproken begin je met de belangrijkste condensatoren vervangen die ik al opnoemde, waarna je het toestel gaat evalueren/testen/diagnosticeren. Als dan blijkt dat er mankementen zijn dan los je die op. Als blijkt dat veel condensatoren slecht of op het randje zijn, vervang je die per stuk of in kleine groepjes met tussentijds testen. Dan kun je nieuwe problemen meestal snel terugvinden als ze optreden.

P.S. Zo op de foto te zien heb je die nieuwe er netjes ingezet, mijn complimenten. Of alle verbindingen kloppen, durf ik niet te zeggen zonder een andere foto ernaast.

Edit: buizen die niet aangaan en andere wel, betekent dat de gloeispanning ergens onderbroken is. Volg de bedrading van pen 4 en 5 van de betreffende buis.

Als er op de kleine trafo (die onder het chassis?) nergens spanning staat, betekent het dat je geen hoogspanning hebt. Meet eens over de grote elco. De kleine trafo onder het chassis is de uitgangstrafo dus daar moet aan de primaire zijde de anodespanning van/voor de EL84 op staan.

Het werkt niet motiverend nee =D Maar goed, van fouten maken leer je het snelst. Ik zal maar eens goed aan de slag dan. Voor 4 december wou ik de radio aan iemand cadeau geven :-p |:(

En bedankt voor het compliment! Doe mijn best.

P.s hierbij de oude foto

Edit: Inderdaad die onder het chassis bedoel ik. Die grote Elco C1/C2 meet ik 30V DC overheen en over de primaire kant van die trafo ook (my bad). Is alsnog niet voldoende (moet 230V zijn toch?)

[Bericht gewijzigd door S.M.V. op (17%)]

Als je in de buurt van Zoetermeer woont mag je wel een keer langskomen met de radio.

[edit]
| Dat is te ver weg.
V

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (17%)]

Meer in de buurt van Leeuwarden :$

Beste mensen, de radio doet het inmiddels alweer. Vertrouw nooit blindelings op je docent. |:( Bleek dat ik de zekeringen tussen de verkeerde circuits had gezet (ergens tussen die van de gloeidraad ipv de gelijkspanningsvoedingen). Oepsie. Dus ik heb ze even tussen de goede circuits gezet.

Bedankt voor jullie hulp!

Ah, ja dat kon natuurlijk ook! Goed gedaan, het punt dat je fouten bij je docent gaat vinden is altijd een belangrijke mijlpaal in je opleiding al is het belangrijk om ook ten opzichte van jezelf scherp te blijven. Ik vond het werk aan de condensatoren al netjes, dan is de kans dat daar een fout tussenzit opzich al wat kleiner.

Heb weer voldoende geleerd! En nu lekker genieten van de radio met een pilsje. Goed weekend en proost!