Sturing DC-motor

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw om dit forum en ik vroeg me af of iemand iets meer wist over de aansturing van een DC-motor met Arduino en mosfets.

Wij zijn studenten en hebben als doel om voor onze bachelorproef een elektrische Gokart in elkaar te steken. Wel hadden we nog enkel problemen/vragen over de aansturing ervan.

Wij zijn in het bezit van DC-motor (2.6kW/24V/+- 100A). Het doel is om de aansturing te maken met behulp van een Arduino mega.
Om deze grote stromen te kunnen schakelen dachten we om mosfets in parallel te schakelen en zo de nodige koeling te berekenen. We hebben omtrent dit al veel opgezocht maar zijn tot weinig resultaat gekomen. We vroegen ons dus af of iemand iets meer weet over de sturing of in het bezit is van een schema zodat we beter kunnen begrijpen hoe we de motor kunnen aansturen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Willie W

Golden Member

Er staat een hele mooie regelaar op deze site. Kijk maar eens bij schakelingen, modelbouw,
en dan 1Q Motorregelaar.

Op 22 november 2015 17:03:43 schreef GoKart:
Wij zijn in het bezit van DC-motor (2.6kW/24V/+- 100A). Het doel is om de aansturing te maken met behulp van een Arduino mega.

Dat krijgen jullie nooit voor elkaar, motor is veel te zwaar voor beginners.

En dat jullie niks kunnen vinden is toch wel jammer, de zoekfunctie van deze site geeft jullie wel uren leesplezier. ;)

LDmicro user.

In respons op je vraag:

ik vroeg me af of iemand iets meer wist over de aansturing van een DC-motor met Arduino en mosfets.

is het antwoord: ja!

100A is geen kattenpis! (of wel: meurt! :-) )

Je zit al snel aan koperen staven in plaats van wat normaal draden zouden zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Willie W

Golden Member

Waarom doe je niet eerst wat ervaring op met kleine motoren, en elke keer een stap groter.
Dan leer je van je regeling en stroombegrenzing.
Dan zijn ook je leerkosten ( lees rook ) niet zo hoog.
Experimenteren met een stroom van 100 A lijkt mij geen goed idee.

Bedankt iedereen voor jullie reactie. Misschien is het inderdaad beter om met een kleinere motor te starten.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Mijn advies; zoek een rolstoelmotor van bijv. 500 tot 1000W, zo'n motor is zwaar genoeg voor jullie project. En hier op de site staat een goede bruikbare regeling, (zoals Willie W ook al aan gaf) maar op het net is er ook genoeg over te vinden.

En met een motor van bijv. 1000W haal je ook al stromen van boven de 160A tijdens het weg rijden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je gewoon blind een pulsbreedte gaat forceren wel ja, maar niet als je de stroom actief regelt, zoals elke serieuze motorregelaar zou moeten doen, zeker voor tractie toepassingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken