maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De beste manier van testen als je de accu niet aan een labvoeding kunt hangen, is met een accu die bewezen werkt. Ik noemde 3,7V als nog een klein beetje geladen omdat dat de nominale spanning is van de meeste lithiumaccu's, maar de nominale spanning van deze accu is 3,85V dus dan kan het zijn dat er bij 3,7V alsnog niks gebeurt.
Op 12 december 2015 16:34:51 schreef RAAF12:
[...]Het is nog erger, de USB oplader van deze phone kan ook met 9V snelladen. Dat heet bij Samsung Adaptive fast charging en bij Qualcomm Quick Charge.De phone (accu) wordt wel warmer maar is snel geladen. IC chipset voor die toepassing
http://www.dialog-semiconductor.com/products/power-conversion/acdc-cha…
D- en D+ op de USB plug detecteren het soort device: 5-9-12V resp oude/nieuwe phone/tablet/
Maar ook met zo'n 9V lader staat er op de accu nooit meer dan 4,4 volt. De hogere spanning wordt gebruikt omdat er dan meer vermogen omgezet kan worden.
wat die 3,85V en 4,4V betreft vermoed ik dat ze bij SDI (de fabrikant van de batterij, Samsung Display Inc) toch een slimmigheidje met de samenstelling of constructie van de accu uithalen. Een normale lithiumaccu zit lager.
De volgende keer een Lifeproof behuizing om je smartphone, dan lach je hard als hij stuiterend in het water valt. Opvissen en weer doorbellen. Ik wil niets anders meer.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het grote probleem voor bijna alle telefoons die gezakt zijn hun zwemdiploma is de back-up accu. Als deze niet gepunt last zit of heeft er water tussen de aansluitingen gezeten en is het gecoroseerd met slechte verbindingen. Meestal is dan ook het geheugen gewist ook het programma.
.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat verhaal begint goed en met iets dat nog niemand genoemd heeft: een backup accu (eigenlijk: goldcap) kan inderdaad schade veroorzaken in een natte telefoon doordat er nog ergens stroom loopt die corrosie of andere schade veroorzaakt.
De rest klopt wat minder goed. Applicaties en hun data zitten niet in RAM maar in FLASHROM. De goldcap dient om de klok door te laten lopen.
Op 12 december 2015 18:51:47 schreef maartenbakker:
De beste manier van testen als je de accu niet aan een labvoeding kunt hangen, is met een accu die bewezen werkt. Ik noemde 3,7V als nog een klein beetje geladen omdat dat de nominale spanning is van de meeste lithiumaccu's, maar de nominale spanning van deze accu is 3,85V dus dan kan het zijn dat er bij 3,7V alsnog niks gebeurt....
Hmm, ik zal maar gewoon een nieuwe accu bestellen dan..
Hopelijk is dat het enige probleem en is het dus geen geldverspilling..
maartenbakker
Golden Member
Voor het geval de laadelectronica in de telefoon stuk is, is een volle nieuwe accu natuurlijk het best. Alleen dat heb je dan niet voor het uitkiezen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de accu in die telefoon is van augustus 2015, die is niet gaar. ben bang dat er nog ergens water zat, wat later sluiting is gaan maken..
Op 13 december 2015 14:30:31 schreef testman:
de accu in die telefoon is van augustus 2015, die is niet gaar. ben bang dat er nog ergens water zat, wat later sluiting is gaan maken..
Dus volgens jouw is de batterij nog in orde en bevind er zich nog een ander probleem in de telefoon?
maartenbakker
Golden Member
De hamvraag is of er een beveiligingsprintje in de accu zit. Dat kan namelijk de andere plek zijn waar water schade heeft aangericht.
Op 13 december 2015 15:43:07 schreef maartenbakker:
De hamvraag is of er een beveiligingsprintje in de accu zit. Dat kan namelijk de andere plek zijn waar water schade heeft aangericht.
Heb hem even wat verder open gehaald (zie foto).
Maar buiten een beetje corrosie op de aansluitingen van de batterij is er niet zo veel te zien..
testman
als je op de kabel uit dat printje een spanning hebt staan tussen 3,2 en 4v als er geen oplader aangesloten is, dan werkt de accu en printje nog wel.
het kan goed zijn dat het ding nu weer werkt zelfs, soms helpt het om de accu los te halen als reset..
Op 12 december 2015 18:42:57 schreef Bram_1234:
Wat ik wel gemerkt heb is dat de shielding (groen omcirkeld op de foto) wel vrij snel warm wordt als ik de adapter aansluit.. Weet niet of dit normaal is?
Als de adapter enkele seconden tot een minuut insteekt gaat vooraan de rode LED wel aan (tweede foto), maar verder niets..
Als de led rood knippert is dat het sein om te gaan bijladen. Op het accuprintje kan je meten hoe hoog de spanning is. Even met en zonder oplader eraan meten.
De S6 acculader geeft 9V maar na het printje direct op de accu aansluiting zal je 4.4V meten (als het goed is)
Mooi toestel ik heb de (niet Edge) S6. Ik hoop dat je hem weer goed krijgt.
Op 12 december 2015 18:51:47 schreef maartenbakker:
Maar ook met zo'n 9V lader staat er op de accu nooit meer dan 4,4 volt. De hogere spanning wordt gebruikt omdat er dan meer vermogen omgezet kan worden.
Akkoord, anders zou de accu snel kapot zijn! Overigens geeft mijn Galaxy S6 lader maar 2 spanningen af, 5 en 9V. Volgens het patent wordt er met pulsen geladen.
Op 13 december 2015 17:07:25 schreef RAAF12:
[...]
Als de led rood knippert is dat het sein om te gaan bijladen. Op het accuprintje kan je meten hoe hoog de spanning is. Even met en zonder oplader eraan meten.De S6 acculader geeft 9V maar na het printje direct op de accu aansluiting zal je 4.4V meten (als het goed is)
Mooi toestel ik heb de (niet Edge) S6. Ik hoop dat je hem weer goed krijgt.[...]
Akkoord, anders zou de accu snel kapot zijn! Overigens geeft mijn Galaxy S6 lader maar 2 spanningen af, 5 en 9V. Volgens het patent wordt er met pulsen geladen.
Kan je hem ook niet opladen met een gewone 5V USB lader?
Op 13 december 2015 16:33:30 schreef testman:
als je op de kabel uit dat printje een spanning hebt staan tussen 3,2 en 4v als er geen oplader aangesloten is, dan werkt de accu en printje nog wel.het kan goed zijn dat het ding nu weer werkt zelfs, soms helpt het om de accu los te halen als reset..
Heb even nog wat metingen gedaan op de batterij.
Metingen zijn gedaan op de accu rechtstreeks (rood aangeduid op bijgevoegde foto) en na het accu printje (groen aangeduid op bijgevoegde foto):
*Batterij NIET in smartphone;
ROOD: 2,57V;
GROEN: 0V
*Batterij WEL in smartphone
- Zonder lader;
ROOD: 2,55V;
GROEN: 2,52V
- Met 5V USB lader;
ROOD: 2,5V;
GROEN: 2,09V
testman
dat is veel te laag dus, op de accu staat nominaal 3,85V. je hebt dus een lege accu die niet meer wil laden in de telefoon.
als je 4V bij 250ma op die aansluitingen zet van de accu zelf met een labovoeding dan kun je nadien de telefoon wrs weer aanzetten. het laaddeel zal niet goed zijn. kan een stekker zijn met oxidatie erin of de accu is gewoon te leeg voor de lader. onder de 3V wil die print op de accu de boel weleens afkappen. zou je hem dus wat bijladen buiten de gsm om dan kan het weleeens weer werken nadien..
Op 15 december 2015 16:49:37 schreef testman:
dat is veel te laag dus, op de accu staat nominaal 3,85V. je hebt dus een lege accu die niet meer wil laden in de telefoon.als je 4V bij 250ma op die aansluitingen zet van de accu zelf met een labovoeding dan kun je nadien de telefoon wrs weer aanzetten. het laaddeel zal niet goed zijn. kan een stekker zijn met oxidatie erin of de accu is gewoon te leeg voor de lader. onder de 3V wil die print op de accu de boel weleens afkappen. zou je hem dus wat bijladen buiten de gsm om dan kan het weleeens weer werken nadien..
Zal het dadelijk eens proberen.
Maar ik vraag me wel af waarom hij in het begin dan wel aanschakelde? Ik had hem helemaal open gehaald en de batterij afgekoppeld om de PCB af te kuisen met IPA. Dan enkele dagen laten drogen en nadien terug in elkaar gezet.
Toen hij in elkaar stond heb ik de smartphone onmiddellijk aan de 5V USB lader gehangen en toen schakelde hij aan. Hij gaf weer dat de batterij voor zo'n 25% opgeladen was.. Maar toen ik enkele seconden later (omdat ik dacht dat er nog zo'n 25% lading op de batterij zat) de USB adapter loskoppelde viel de smartphone terug uit. En sindsdien heb ik hem nooit meer aan gekregen..
Of zou het kunnen dat de batterij eigenlijk toch defect was op dat moment en geen 25% lading meer bevatte?
Ik mag de labovoeding rechtstreeks op de Accu hangen (aan 4V bij 250mA)? Niets extra nodig? En mag ik dit rechtstreeks aan de rode punten (zie foto) hangen zonder dat ik het accu printje loskoppel?
testman
je kunt de aansluitingen op de accu met de rode punten gebruiken idd, wel op de plus en min letten..
ik ben bang dat je telefoon toch nog water aan boord heeft gehad, toestel is wel aangegaan maar uitgevallen door water ergens in de print lijkt het. de accu is leeggetrokken tot de print op de accu de boel heeft afgekapt.
punt is dat je heel snel water in de printen hebt zitten, maar nog niet snel eruit hebt omdat het diep kan zitten met al die lagen printen. een druppel water tussen een flatcable en print droogt niet zo makkelijk op, maar kan wel veel problemen veroorzaken.
ook onder die metalen afschermingen kan water hebben gezeten wat oxidatie geeft. er is een heel verschil tussen nat worden in een jas die niet regendicht was of vallen in een sloot, dat water is vies en komt veel dieper in het toestel als drupwater..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 december 2015 18:24:18 schreef testman:
je kunt de aansluitingen op de accu met de rode punten gebruiken idd, wel op de plus en min letten..
Gisteren was ik bezig met een loodaccu lader (6A). En een 2S LIPO. "kan wel effe". De multimeter gaf "OVERLOAD" op het 20A bereik. Oops. Goedom een dikke 3A. Ook op de zojuist gemonteerde nieuwe stroommeter. Mooi!
testman
alsof ik dat ook niet heb gehad met accu's
je moet net als netspanning er af en toe respect ervoor krijgen weer..
tijd terug had ik een 20 cellen nicd aanelkaar gesoldeerd met een draad aan de minpool. weer aan de kant gezet omdat de werkbank vol stond. ging later even naar de keuken, kwam terug en het rook maar raar op m'n kamer. zoeken leverde een nogal heet accupack op waar de mindraad tegen de plus was gekomen en zo de hele boel zo heet was geworden dat de plastic sok om de cellen was gesmolten.. dat waren dan oude "gare" nood accu's uit de chemobak 
Op 15 december 2015 16:49:37 schreef testman:
dat is veel te laag dus, op de accu staat nominaal 3,85V. je hebt dus een lege accu die niet meer wil laden in de telefoon.als je 4V bij 250ma op die aansluitingen zet van de accu zelf met een labovoeding dan kun je nadien de telefoon wrs weer aanzetten. het laaddeel zal niet goed zijn. kan een stekker zijn met oxidatie erin of de accu is gewoon te leeg voor de lader. onder de 3V wil die print op de accu de boel weleens afkappen. zou je hem dus wat bijladen buiten de gsm om dan kan het weleeens weer werken nadien..
Hoe lang hou ik deze best aangesloten aan de labovoeding? 
testman
als de accu 4V is, dan loopt de laadstroom terug, dan is hij vol genoeg om de telefoon te laten werken als dat nog zo mocht zijn..
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad totdat er 4V op de accu staat, voorwaarde is wel dat je een echte stroombegrensde labovoeding gebruikt.
Succesvol laden begint met de labvoeding in de stroombegrenzing te trekken. Op dat moment is 250mA de begrenzende factor en levert de voeding niet meer spanning dan daarbij mogelijk, dus maar net iets meer dan dat er op je accu stond op dat moment. Langzamerhand neemt die stroom af en gaat de labvoeding uit zijn begrenzing. Dan begint de spanning langzaam op te lopen.
Het eerste stukje zou je gezien de lage accuspanning beter op 50mA kunnen doen totdat je ergens zo rond 3,2V zit. Dan kun je de stroom opschroeven en gaat het laden sneller.
Op 16 december 2015 11:32:28 schreef maartenbakker:
Inderdaad totdat er 4V op de accu staat, voorwaarde is wel dat je een echte stroombegrensde labovoeding gebruikt.Succesvol laden begint met de labvoeding in de stroombegrenzing te trekken. Op dat moment is 250mA de begrenzende factor en levert de voeding niet meer spanning dan daarbij mogelijk, dus maar net iets meer dan dat er op je accu stond op dat moment. Langzamerhand neemt die stroom af en gaat de labvoeding uit zijn begrenzing. Dan begint de spanning langzaam op te lopen.
Het eerste stukje zou je gezien de lage accuspanning beter op 50mA kunnen doen totdat je ergens zo rond 3,2V zit. Dan kun je de stroom opschroeven en gaat het laden sneller.
Batterij is nu enkele uren aangesloten.
Sinds het laatste uur is hij ook tot aan de 4V gekomen, stroom is gezakt zot 180mA maar blijft hier al het hele uur hangen zonder verder te zakken..
Is de batterij helemaal opgeladen nu? Of ver genoeg opgeladen?
Ik had verwacht dat de stroom eens de 4V bereikt is verder zou zakken..
maartenbakker
Golden Member
Als hij niet warm wordt: Gewoon nog even laten liggen, er zit een vrij groot bijna vlak stuk in de laadcurve en dat ligt bij deze samenstelling waarschijnlijk rond die 4V (bij andere merken net iets lager in mijn herinnering).