Dag iedereen,

Gisteren ben ik op een blunder van formaat gestoten, maar er gaat wat geschiedenis aan vooraf.

Jaren geleden kocht ik een LED-lamp voor boven m'n bed, een kleine, lange balk met meerdere LEDs die je via een touchsensor kon bedienen. Werkte op een adapter van 12V, en heeft lange tijd goed gewerkt. Ik heb geen flauw idee meer hoe het in elkaar zat, maar ik gok dat het als volgt in elkaar stak:

Op een dag werkte de touchsensor niet meer, dus heb ik het lampje geopend en gekeken of er iets te herstellen viel. De touchsensor zat in de behuizing en had twee kabeltjes die verbonden waren met de LEDs. Die kon ik dus niet vervangen. Om esthetische redenen heb ik de sensor gewoon laten zitten, en aan de zijkant van de behuizing een ON/OFF switch bijgeplaatst. Kabeltjes van de sensor aan de switch gesoldeerd, en we hadden weer licht.

Dat heeft lange tijd prima gewerkt, tot op een dag er geen licht meer was. Behuizing geopend, schakelaar doorgemeten (was OK), LEDs kreeg ik niet meer aan de praat. Ik had nog een stukje LED-strip op 12V dat qua lengte perfect in de behuizing paste, dus verving ik de bestaande LED-strip door de nieuwe. Adapter ingeplugd, schakelaar omgezet, het licht was weer hersteld.

Begin deze week merkte ik dat het licht nog wel werkte, maar héél sterk gedimd was. Behuizing geopend, lampje op labovoeding aangesloten, en die ging meteen in veiligheid. Op dat moment besefte ik wat ik bij de vorige herstelling eigenlijk had gedaan: als de switch UIT staat, branden de LEDs. Maar als de switch AAN staat, maak ik kortsluiting!!
Dus heb ik het lampje nog maar eens aangepast zodat de switch nu werkt zoals het moet, en uiteraard werkte alles op de labovoeding... maar niet op de adapter. Als ik de adapter gebruik, krijg ik nog steeds heel erg gedimd licht.

Ik heb een andere adapter gekocht (waarvan ik de plug nog moest hersolderen want de oude was center negative) en nu werkt het lampje weer prima. De oude adapter geeft 11,80V op m'n multimeter, en op m'n bench multimeter wisselt hij heel snel tussen 11,80V en 12,20V (onbelast).

Wat ik niet begrijp is waarom het zo lang gewerkt heeft. De adapter is een Sunlit STLED-01 (niets over te vinden).
Kan het zijn dat deze adapter een beveiliging heeft/had voor kortsluiting?
En kan het zijn dat (na zo lang misbruik) deze beveiliging er de geest aan heeft gegeven, en dat daarom de LEDs erg gedimd werken op deze adapter?

Al bij al heb ik geluk gehad bij het domweg en snel-snel willen herstellen van de lamp in stap 3, 'k kan er eigenlijk nog niet bij dat ik het toen niet opgemerkt heb :(

Klopt mijn redenering over die beveiliging? Of zit het anders in elkaar?

Marlon

Ik vermoed dat die adapter een stroombron is en een vaste stroom levert aan de led.
Dat zal er ook wel op staan ( foto van het plaatje de oude adapter? )
En dan kan dat wel een flink tijd goed gaan.
De adapter zal wel aan het uitgedroogde elco syndroom lijden.
Maak hem eens open...

ik denk ook dat de adapter gewoon slechte condensatoren heeft en zijn regellus daarom niet goed meer werkt. door die kortsluiting heeft er die uren aan een stuk zitten werken (stroom leveren).

snap alleen niet waarom je 3 draden aansluit als je die als 2draad schakelaar gebruikt. zonder die 3draden kon je dus geen kortsluiting maken

Op zaterdag 8 augustus 2026 16:56:04 schreef revado:
Ik vermoed dat die adapter een stroombron is en een vaste stroom levert aan de led.
Dat zal er ook wel op staan ( foto van het plaatje de oude adapter? )
En dan kan dat wel een flink tijd goed gaan.
De adapter zal wel aan het uitgedroogde elco syndroom lijden.
Maak hem eens open...

Bij deze een foto van de adapter met de specificaties:

Ook heb ik 'm tussen de bankschroef der wijsheid gestoken, en daaruit bleek dat je helemaal juist zat wat betreft de elco:

Een van de elco's staat namelijk behoorlijk bol.

Morgenavond eens een andere elco erop solderen en kijken of de LED lamp het dan weer doet met deze adapter. Niet dat ik deze adapter nog ga gebruiken, want helemaal proper krijg ik 'm na het openen niet meer in elkaar, en dat lijkt me niet meer veilig. 'k Wil gewoon weten of die elco het enige issue is.

Bedankt!

Op zaterdag 8 augustus 2026 18:15:00 schreef fcapri:
...
snap alleen niet waarom je 3 draden aansluit als je die als 2draad schakelaar gebruikt. zonder die 3draden kon je dus geen kortsluiting maken

Ik heb ook maar twee draden aangesloten. Maar dat was net het probleem: als ik de schakelaar "aan" zette, zette ik 'm in werkelijkheid af en waren die twee draden niet verbonden. En dus werkte de LED-strip zoals het moest. Zette ik de schakelaar "af", dan verbond ik in werkelijkheid de + en de - op het einde van de LED-strip, en sloot ik de adapter kort. Die kon daar blijkbaar mee om, en zo heb ik het dus nooit gemerkt, tot de elco gaar werd.

Het is in elk geval een adapter met een vaste spanning, geen speficieke LED-driver. Je zou hem dus veilig moeten kunnen vervangen door elke 12V adapter die tenminste 0,42A kan leveren.

Sommige adapters kunnen er inderdaad tegen om onbeperkt kortgesloten te worden, maar het is wel een specificatie die niet vanzelfsprekend is zoals je nu hebt gemerkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]

Aah, ik versta het nu, dat was de kortsluiting met de reeds vervangen ledstrips. Zie het nu ook.

Moet een goeie adapter zijn geweest dat die dat lang volhoud. Het printje zou je kunnen bewaren voor toekomstige projectjes om ergens in te bouwen

Kan het zijn dat deze adapter een beveiliging heeft/had voor kortsluiting?

De controller is een VIPer 12A met overbelastingsbeveiliging.

Hier zijn de symbolen te vinden die op de behuizing staan
https://topledshop.nl/symbolen-transformatoren/

Neem een min. 105 graden elco van een goed bekend staand merk als die wordt vervangen..

https://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=1074&id=1213

Mocht je geen zaak in de buurt hebben kan je altijd daar per postorder bestellen ze kunnen ook na overleg per briefpost verzenden want dat is goedkoper.

Er zijn ook 125° types bijv. https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=494774

Die zijn nog beter geschikt en hebben een langere levensduur. Ze zijn er in diverse capaciteiten en steekmaten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

de bankschroef der wijsheid

+1

de bankschroef der wijsheid gestoken

Je kunt ook het Stanleymes en schroevendraaiertje of hoogstens een babyzaagje der fijnheid hanteren. :9
Dan kun je ze na herstelling (meestal) perfect terug dichtkitten met wat Tec7 of All Fix.

Zo ook deze adapter na vervanging van een bolle uitgangscondensator.
Deze was van een modem die perfect werkte tot hij na een spanningsuitval terug moest opstarten.
Dat vroeg net ietsje meer stroom waardoor de adapter door de knieen ging en de modem niet door de opstart raakte.
Nieuwe adapter gekregen van de provider met nota dat defecte naar containerpark mocht.
Lekker niet dus ... weer 12VDC 2A reserve. :X

Zo te zien waren alle 6 de lampjes via een weerstand in serie aangesloten op de spanning !
Bij de ledstrip staan ze parallel met elk een eigen weerstand!
Nu is de vraag hoeveel stroom trekt ieder ledje? je moet nu alle 6 de stromen optellen, wordt deze te hoog zal de uitgangspanning terug regelen (dimmen).
Dus kijk eerst wat de belasting is!

Ook heb ik 'm tussen de bankschroef der wijsheid gestoken,

Blijkbaar nog een volger van BigClive en z'n trouwe rechterhand, de 'Vise of Knowledge'? :)

Wat Oxo ook al zegt, met wat goede constructiekit zou ik hem zelf weer goed dicht durven maken en terug in gebruik nemen. Maar da's allemaal voor eigen risico natuurlijk.

Denk er wel aan dat u de elco vervangt door een low-ESR exemplaar. In dit soort schakelende voedingen krijgen de secundaire elco's het zwaar voor de kiezen, met de scherpe laadpulsen en bijbehorende hoge stromen.... P=I²R, en het kleinste beetje ESR leidt al direct tot warmteontwikkeling (met teruglopende levensduur van de elco als gevolg, met als gevolg hogere ESR, meer warmte.... etc., tot de elco het uiteindelijk begeeft.)