Voor kerst wil ik als verassing voor een vriendin een circuit nabouwen. Het gaat om iets uit haar jeugd dat vogelgeluiden produceerde. Dit is een foto van het circuit; de 9V batterij aansluiting en de speaker zitten momenteel niet erop:

Het circuit heb ik nagetekend; ik ben een leek, dus vergeef me de amateuristische tekening. Maar dit is puur zodat je een idee krijgt van hoe het circuit ongeveer werkt.

Ik heb de meeste componenten kunnen identificeren en aanschaffen; maar enkelen blijven een raadsel, daar er op de componenten geen markeringen of specificaties staan. Ik heb deze componenten op de foto hieronder aangeduid met A, B, C en D.

A en B hebben 5 pootjes, 2 aan de ene zijde en 3 aan de andere.
B is enkel met 'de 2 pootjes-zijde' verbonden, de 3 resterende pootjes aan de andere zijde zijn nergens mee verbonden zie de tekening.

C en D hebben 3 pootjes en ze lijken een BJT te zijn.

Dit is een foto van mijn basic multimeter

Nu mijn vragen:

1. Is het mogelijk om de componenten alsnog te identificeren?
Ik moet de exacte specificaties hebben zodat ik precies dezelfde componenten kan kopen.

2. Is identificatie mogelijk met MIJN multimeter?

3. Dienen de componenten voor identificatie losgesoldeerd te zijn?

Ik stel het zeer op prijs wanneer iemand met verstand van zaken antwoord kan geven op mijn vragen. Zoals gezegd wil ik het circuit 1:1 nabouwen met nieuwe onderdelen. Bij voorbaat dank!

A en B lijken mij tranformatortjes. Je kan eerst met een multimeter eens uitmeten wat er met elkaar verbonden is. Met ander woorden hoe zijn de wikkelingen opgebouwd. En dan zou je eventueel met een transformator met een lage uitgangspanning de verhouding kunnen achterhalen. Door de spanning die er in gaat te meten en de spanning die er uitgaat. En deze dan te delen dan kom je op de verhouding uit van de tranformatortjes. Maar daarvoor moet je ze er eerst uitsolderen.