Het schema heb ik aangepast. Zie hieronder.

Aan het nabouwen zit een risico. Je zal je er goed van moeten overtuigen dat het schema correct is.
Dus druk het af en contoleer het schema aan de hand van de printsporen. En liefst nog met een tweede persoon erbij. Twee zien nu eenmaal meer dan één.

Er zijn een paar componenten die tegenwoordig een andere standaardwaarde hebben dan 40 jaar geleden:
De elco van 50 µF heet nu 47 µF
De keramische condensatoren van 0.02 µF = 20 nF zijn nu 22 nF.

Als transistor kan het type BC547B waarschijnlijk wel worden gebruikt.

Origineel zullen het geen BC547B's zijn geweest, maar die kun je er wel zonder meer voor gebruiken. In Hong-Kong gebruikten ze types als 9013 en 9014, en let op die zijn wel precies gespiegeld qua aansluitingen. Als ik jouw eerste tekening zo zie dan is dat inderdaad het geval.

Samengevat: BC547 kan prima, maar let op dat als je hem rechtop zet met de voorkant van je af, alsof hij weg wil lopen zeg maar, de emitter links zit en de collector rechts.

Maar hoe dan ook, als je de trafo's als donoren wilt gebruiken heb je dus niet direct het plan om een tweede te maken. Waarom zou je dan niet in het bestaande exemplaar beginnen met de elco'tjes te vervangen en te kijken of hij het weer doet? Veel minder werk, en bijna net zo leerzaam. Maar gewoon iets zelf opbouwen geeft ook wel weer een ander soort voldoening dan een reparatie, dus daar is zeker wat voor te zeggen.

@evdweele; Ik heb inderdaad een 47 µF elco om de grote te vervangen.

@maartenbakker; de eerste tekening klopt niet, dit is de (chaotische) correcte versie http://www.circuitsonline.net/forum/file/9461

Ik zal jullie advies aanvaarden en gewoon de elco's vervangen, alsook de defecte transistor.
Wat de transistor betreft; ik neem de BC547B. Ten opzichte van het origineel moet de BC547B dus andersom komen te staan, dus met de platte kant naar achteren in plaats van oorspronkelijk naar voren, correct?

Dan ga ik morgen ervoor zorgen dat ik de BC547B op voorraad heb!

Dit zijn de aansluitingen van de BC547B. Even kijken aan welke andere componenten de pootjes zijn verbonden.

Sorry voor de late reactie, dit is het schema bij mij in het boek
De transistor is de 2sb56

[Bericht gewijzigd door Peter R. op (28%)]

@evdweele;

@Peter R.;

De 2sb56 is ook een NPN blijkbaar.. wat dat betreft komt de BC547B hiermee overeen. Ik weet alleen niet hoe de oriëntatie in 'mijn' circuit moet wat betreft T1 en T2; of staan ze al goed? Ik ben me nog aan het inlezen

Nope, de 2SB56 is een oude Japanse PNP germaniumtransistor en bovendien een compleet andere schakeling. Daar gaat een BC557 meestal wel voor in de plaats, maar denk dat je die beter ook meteen weer vergeet om verwarring te voorkomen.

Edit: als ik de foto's van het originele printje nog eens bestudeer dan vermoed ik dat de - onder zit en niet de + zoals op je tekening van de koperzijde. Het zou dan inderdaad kloppen dat de transistoren spiegelbeeldig zijn aan de BC547.

Edit @evdweele hieronder: goed idee om die er nog eens naast te leggen, zet ik de bovenkant er ook even bij zodat het zonder steeds klikken of scrollen te vergelijken is. Let op dat de foto van de koperzijde geflipt is om de Y-as.

http://www.circuitsonline.net/forum/file/9442/forum-post

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]

De witte kabel is verbonden met de - op de batterij dus de + en - komen overeen met

http://www.circuitsonline.net/forum/file/9524/forum-post

Daarom heb ik het er voor de zekerheid bijgeschreven, zodat je later niet hoeft te puzzelen.

Nog iets dat me zojuist te binnen schiet.
Laatst gebruikte ik ook van die meetsnoertjes met aangeknepen krokodillebekjes. De ene keer werkte de schakeling wel, en een minuut later niet meer.
Er bleken onderbrekingen in de testsnoertjes te zitten.
Ik heb 12 van die snoertjes. Ik heb de isolatie van de krokodillebekjes teruggetrokken en de verbinding tussen het koperen draadje en het krokodillebekjes bekeken.
Waarschijnlijk door een slechtziende Chinees in elkaar gezet, want bij de meeste snoertjes was alleen de plastic isolatie vastgeklemd, het koperdraad bungelde alleen zo nu en dan tegen de bekjes aan.
Ik heb ze allemaal opnieuw vastgezet en gesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (78%)]

Hallo,
Vanmiddag gaat het solderen plaatsvinden bij een vriend van mij. Ik heb alle tekeningen opnieuw nagekeken, nog twee keer. Bij het doorspitten van dit topic (als mentale voorbereiding :-) ) kwam ik echter het volgende tegen, volgens mij klopt er iets niet. Ik heb ter illustratie 2 foto's van het circuit gemaakt om het te verduidelijken:

De transistor met 1,2,3 onder de pootjes is in dezelfde oriëntatie getekend.
De pootjes van beiden transistors zitten als volgt in het circuit verwerkt (ik heb het verschillende keren gecontroleerd):

Vergeleken met jouw afbeelding evdweele ziet het er als volgt uit:

Kan het zijn dat er iets niet klopt?

Hoe de oude transistors er uitzien is niet belangrijk. Dat zijn gewoon andere transistors dan de BC547.

Het tekeningetje dat ik maakte van de aansluitingen van de BC547 is zoals je tegen de pootjes aankijkt.
Het pootje waar 'e' bij staat moet in het gaatje waar 'e' bij staat, het pootje waar 'b' bij staat moet in het gaatje waar 'b' bij staat en het pootje waar 'c' bij staat moet in het gaatje waar 'c' bij staat.

Oké perfect, mijn zorgen zijn weg nu!

Ik hoop dat ik jullie vanavond het vogeltje ten gehore kan brengen! (middels een youtube video).

Als ik je verwarring goed begrijp komt die voort uit de spiegelbeeldigheid van de oude transistoren. Niets aan de hand dus; aansluiten zoals evdweele zegt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Beste mensen goed nieuws!
De vogel fluit weer, zoals hij hoort te fluiten!!
Ik probeer morgen de video te uploaden, zodat jullie kunnen meegenieten.

Na het vervangen van de defecte transistor maakte de vogel weer zijn half complete, defecte melodietje.

Vervolgens is uit willekeur de condensator welke zich het dichts bij de gele spoel bevond het eerst vervangen, en warempel, de vogel zong weer. Super bedankt iedereen voor het goede advies en de instructies, zonder jullie was het nooit gelukt!

Mijn verwarring over de plaatsing van de transistors ontstond overigens omdat ik "spiegeling" las, mijn interpretatie hiervan was dat 1,2,3 spiegelen 3,2,1 opleverde, daar 2 'in het midden staat' en die dus bij spiegeling zijn positie zou behouden. Mijn excuses voor de verwarring dus. Ik geloof 100% in de instructies, omdat ik het echter niet begreep twijfelde ik.

Over de vogel nog: maandag krijgt hij zijn 9V aansluiting, een schakelaartje en een mooie speaker terug. Dan gaat er een nieuw bakje geprint worden en dan kan de vogel hopelijk weer 40 jaar ertegenaan :-)

Mooi, dit topic flink gevolgd en nu dus tijd voor uitdaging 2..

Alle schema's en variaties bouwen en u heeft een complete elektronische vollière

Netjes gedaan!

En wat betreft de verwarring: Beter 3 keer checken dan 1 keer verkeerd doen. Vraag me niet hoe ik dat weet :P

Mooi dat de kanarie weer wil zingen :-)
Nu nog een mooie vogelkooi en vers zangzaad, dan heeft ie het helemaal naar zijn zin.

De video!
https://www.youtube.com/watch?v=3I7vc-kgyNY&feature=youtu.be

Excuses voor het slechte camerawerk, ik zal een video van het eindproduct maken ergens komende week.

Ik ben trouwens echt blij dat de vogel weer zingt, maar op een of andere manier voelt het alsof er iets ontbreekt, dit gevoel wordt versterkt wanneer ik naar het keurige schema van evdweele kijk...

Nu heeft de oorspronkelijke vogel genoeg te voortduren gehad, en het is niet ethisch om zijn organen eruit te halen, immers is hij weer kerngezond (buiten het momenteel ontbreken van een permanente batterijaansluiting en speaker)..

Misschien is het leuk om een vriendinnetje voor hem te maken? Alleen moet ik dan soortgelijke spoeltjes zien te vinden.. het hoeft niet precies hetzelfde te zijn, immers een vrouwtje zingt soms iets hoger, toch?

maar op een of andere manier voelt het alsof er iets ontbreekt

Wat zou er dan nog aan ontbreken?
Je hebt zelf het reverse engineering gedaan, ik heb dat alleen elektronisch een wat gebruikelijker jasje aangetrokken.
Verder is het apparaatje helemaal compleet op een kastje na.

Wat is overigens de herkomst van die vrolijke flierefluiter? Zat het in een of ander speelgoed?

Een volgend exemplaar bouwen zal niet zo makkelijk zijn omdat er lastig trafo's voor zullen zijn te vinden.
Misschien dat trafo's uit heel antieke transistorradio's erop lijken.

Ik ken die chirp wel. Mijn Pa had vroeger, heel vroeger zoiets. Maar dat chirpte aan 1 stuk door. Wel een gaaf effect met een elco over de voeding. Vogel hield langzaam op met chirpen. Inderdaad, trafootjes uit transistor radiootjes.

Die trafo'tjes lijken er niet alleen op, dat zijn gewoon dezelfde. Denk aan Hong-Kong zakradio'tjes van rond 1970. Alleen die zijn dus ook al collectable. Wel werden zulke trafo'tjes ook vrij vaak los verkocht. Ik zie ze op blister voor me van Radio Shack (Tandy) als een van de relatief recente leveranciers.

Je zou het bij Radio Twenthe in Den Haag of bij Eurosound in Haarlem kunnen proberen. Vraag naar een drivertrafo'tje en een uitgangstrafo'tje voor oude transistorradio's jaren 60/70 en leg ze eventueel de toepassing uit.

Anders een hopeloos geval zoeken en ze daar uit slopen.

maar op een of andere manier voelt het alsof er iets ontbreekt

Ik bedoel: als ik het zie dan merk ik dat mijn honger naar dingetjes solderen nog lang niet gestild is :-P
Het schema lijkt perfect hoor!

Ik wil in ieder geval diezelfde transistortjes als in het schema van fatbeard proberen. Het circuit kan ik in de tussentijd al maken met zo'n 'breadboard'. Mocht uiteindelijk alles werken dan gaat de soldeerbout weer aan :-)