Trommelkruizen die afbreken, vergooit Miele zijn imago?

Op 14 december 2015 22:20:29 schreef Tidak Ada:
De ophanging van de trommel heeft weldegelijk schokbrekers en vergeet verder niet dat een autoband een veel hogere massa heeft dan een waastrommel met 7kg wasgoed.

wat dacht je van het gewichtsdruk van een vrachtwagenwiel van 5 ton en dan tegen een drempel rijden.
max 50Ton bij 5 assen (ned) 40Ton overige landen

Op 14 december 2015 22:32:29 schreef Nikolai Tesla:
De Koreanen moeten zich nog bewijzen.

Een van de directeuren van LG is wegens vernieling gepakt toen hij tijdens een beurs aan de deur van een Samsung ging hangen om te laten zien hoe ze bij LG de kwaliteit van hun eigen en andermans machines testen. Dat noem ik een begin van bewijs ook al zegt het niets over de kuip of de lagers ;)

Panansonic is ook te nieuw op de markt.

Nou...

http://artsy-fartsy-stuff.blogspot.nl/2013/09/vintage-washing-machine-…

Zoals je hier kunt opmerken heeft iedereen al wel eens een slechte machine in handen gehad, merk speelt geen rol.
De vele duizenden machines die er elke dag aan de man worden gebracht bewijzen dat het eigenlijk een carousel is geworden.

De ene koopt die omdat deze het beste uit een test is gekomen, de andere vanwege de prijs, nog andere vertrouwen hun winkel...enz

Het enige wat ik altijd meegeef aan mensen die niet technisch onderlegd zijn, koop een machine in de winkel waar je vertrouwen in stelt en waar ze die zelf nog komen herstellen, éénmaal uit de garantie.

Als ze moeten bellen naar de hersteldienst van die bedrijven ben je gezien.

Edit:

Op 14 december 2015 22:32:29 schreef Nikolai Tesla:
MGP, ik ben benieuwd naar die test van de Standaard..

Die test staat daar toch.....?

koop een machine in de winkel waar je vertrouwen in stelt en waar ze die zelf nog komen herstellen

Ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden. De meeste bedrijven hebben het reparatiewerk uitbesteed aan een servicedienst. Ook het afleveren en installeren doen de meeste winkels niet zelf.

Het aantal fysieke winkels neemt ook heel snel af door de concurrentie van webshops.
10 jaar geleden waren er in de gemeente waar ik woon (60.000 inwoners) nog een stuk of 8 wit- en bruingoedwinkels, nu zijn er nog 2 van over voor zover ik weet. Scheer & Foppen en BCC.
Van Scheer & Foppen weet ik zeker dat deze geen eigen servicedienst heeft.

Hier is dat duidelijk anders, ik kan je er in een straal van 5km wel >10 tonen, winkels waar de eigenaar zelf de herstelling uitvoert en ik ken er persoonlijk 3 die dat aan heel schappelijke prijzen doet (als dat toestel daar werd aangekocht).

Moest ik mijn percentje hebben van de mensen die doorstuur dan zou ik af en toe eens kunnen gaan eten ;)

Edit: ik ken zelfs een vrouw die de zaak van haar vader heeft overgenomen en die herstelt alles wat ze verkoopt.
Een heel handige Harry(ette) ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op (18%)]

MGP, ik heb die test gezien, maar waar ik moeite mee heb, is dat hun conclusies niet overeen komen met de mijne. Ikzelf, maar ook op internet, heb nooit ook maar een klacht gehoord of gelezen met betrekking tot centrifugeerproblemen met BEKO. Wel met Whirlpool (Denver/Nevada), maar die komen heel behoorlijk uit de door jou geciteerde test. Erg raar dus.
Dan iets wat in Engeland in de media speelt: in Engeland is er veel kritiek op de gelijmde kuip. Zeer terecht, alleen hun idee over lagers vervangen deel ik niet. Ik heb nooit succesvol lagers vervangen, meestal was de as ook verroest, en dat gaf toch speling tussen lager en as. Maar...voor degene die askruis en lagers zou willen vervangen, die komt van een koude kermis thuis bij een gelijmde kuip. Which? claimt ook dat je nooit meer een bh beugel kan verwijderen bij een gelijmde kuip, daarvoor gebruik je toch het gat van het verwarmingselement?

Zou het (financieel) lonend zijn om een industriële machine te kopen?

Het beoordelen van de kwaliteit van welk apparaat dan ook is - denk ik - een moeilijke zaak.
Consumentenorganisaties als de Consumentbond, Test-Aankoop of Which? testen maar 1 machine van een bepaald type.
In de lijst van Test-Aankoop staan wel 2 machines van ieder merk, maar het zijn ook 2 verschillende types.
Om een beter beeld te krijgen zou je van honderd of meer consumenten de ervaringen moeten beschouwen. Dat heeft alleen weinig nut omdat tegen de tijd dat daarvan een uitslag over een bepaald aantal gebruiksuren bekend is, de machine in kwestie al lang niet meer leverbaar is.

De zogenaamde consumentenbeoordelingen op websites als "Kieskeurig" en dergelijke zeggen al helemaal niets.
Vandaag koopt iemand een nieuw apparaat en morgen staat er een juichende beoordeling op die website. "Hij doet het f a n t a s t i s c h !"
Niet zo'n wonder want hij wordt vergeleken met het vorige apparaat dat al 20 jaar oud was en tot op de draad toe versleten.

Ik heb nog het meeste vertrouwen in mond tot mond reclame. Vrienden, kennissen en familieleden die over een periode van jaren goede (of slechte) ervaringen hebben met een bepaald merk.

evdweele, kwaliteit uitspraken doen is alleen pas mogelijk als een apparaat al op de markt is.
Toch geef ik kieskeurig veel meer krediet als wat jij doet. Ik zag tot mijn verbazing best kopers van Samsung die terugkwamen om na een paar jaar een vernieuwde review te geven. En dan niet positief. En dat stemt mij gunstig.
Overigens is het wel zo dat we in een negatieve prijsspiraal terecht zijn gekomen, in 1991 werkte ik bij BCC en daar was de bodem-prijs-machine een klein uitgevallen Russisch wasmachientje van 500 gulden het goedkoopste wat je kon kopen. Nu is 200 euro een reële wasmachine prijs.

dat prijsverschil kwam door de opkomende productie van bijv china, en de verwachte levensduur van machines ging ook sterk omlaag.

op m'n oude werk werd witgoed dermate balast dat je de goede van de slechte machines kon scheiden. een whirlpool/ bauknecht ging ongeveer evenlang mee als een bosch/siemens, maar dan was ook de halve machine al 2x vervangen. netschakelaar, front, wielen van korf, pompchassis, computer, element, rekken vast zetten, bestekmanden, zeepbak was standaard..

de bosch/siemens vaatwas machines draaiden evenveel maar die werden ouder met amper vervanging onderdelen, alleen filterzeef en zeepbak waren eigenlijk standaard bij machines tussen 2002/2006 gebouwd.

als ik een week vrij had, dan was er standaard weer wat vervangen. een bedrijf ervoor laten komen was het niet meer waard doorgaans. op sommige plaatsen was men nogal lomp met machines, 3 vaatwassers in 8 jaar tijd is veel. 6 jaar/6500 wasbeurten was normaal daar..

een kennis had een lg wasmachine gekocht, omdat men in de winkel zei dat je dan niet de vaker stukgaande snaar had.. tja als er iets nooit stukgaat is het die snaar wel, verkopers lullen maar wat.. direct drive gaat juist wel stuk, teveel laden zorgt daar wel voor. snel gare lagers in dichte kuipen is ook standaard tegenwoordig..

waar je met alu kruizen ook op moet letten is het drogen van de machine, laat je de deur dicht als de machine uitstaat dan gaat het rottings proces sneller.

Hoe lang denkt Miele hiermee door te kunnen gaan?
Is er nou echt geen consumentenorganisatie die Miele terecht kan wijzen?
Een klein oppervlak (trommelkluis) van aluminium en een groot oppervlak (de trommel) van RVS zijn per definitie een probleem voor het aluminium, corrosie zal optreden.
De vorm van contactcorrosie is in een relatief droog milieu te voorkomen door beide metalen (elektrisch) te isoleren, met kunststof busjes, ringen e.d.
In een wasmachine is het niet echt droog en waswater is geen gedestilleerd water, zal dus zeker geleidend zijn en aldus zal galvanische corrosie optreden. Het gevolg zal zijn dat het aluminium zodanig aangetast wordt dat er allerlei putten, gaten, scheuren ontstaan die het oppervlak steeds vergroten en de aantasting steeds doen uitbreiden. Verzwakking tot gevolg.
Geen lage maar juist hoge temperaturen versnellen het proces.
Zacht water is zeker een punt, maar de chemicaliën in wasmiddelen zijn veel agressiever.
Kortom, aluminium (of een legering daarvan) is gewoon niet geschikt als materiaal in een wasmachine waarin ook nog eens grote oppervlakken RVS in voorkomen.

Peter, het is zo waar wat je schrijft. Een Radar of Kassa die hier naar optreedt, zou wenselijk zijn. Misschien ooit eens een telefoontje aan wagen bij Radar.

Iets anders: ik raak zeer enthousiast van de witgoedfabrieken op Youtube. Wat leuk om naar te kijken zeg. Er stond zelfs een witgoedfabriek te koop in Italie, mocht je belangstelling hebben. Voor de rest: BSH, Samsung in Polen, Maytag in Amerika, ze komen allemaal langs.

Op 15 december 2015 15:37:25 schreef peterzoetermeer:
Hoe lang denkt Miele hiermee door te kunnen gaan?
Is er nou echt geen consumentenorganisatie die Miele terecht kan wijzen?
Een klein oppervlak ....
.... versnellen het proces.
Zacht water is zeker een punt, maar de chemicaliën in wasmiddelen zijn veel agressiever.
Kortom, aluminium (of een legering daarvan) is gewoon niet geschikt als materiaal in een wasmachine waarin ook nog eens grote oppervlakken RVS in voorkomen.

Als jij dat weet, dan weet Miele dat zeker. Ze hebben ons dus bewust belazerd! De Duitsers zijn niet alleen goed in sjoemelsoftware maar ook in sjoemelhardware.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (34%)]

Mijn aversie tegen "Kieskeurig" is ontstaan toen ik informatie zocht over een espressomachine.
Veel lovende woorden over de volautomaten van Siemens. Ik had al een Siemens van 10 jaar oud en die had het - helaas - begeven. Over die oude machine was ik zeer tevreden, dus afgaande op de kritieken in "Kieskeurig" kocht ik een nieuwer type.
Na een week had ik daar al spijt van. Het was een onmogelijk ding om schoon te maken. Na een jaar begon het aan alle kanten te lekken, na 3 jaar begaf de koffiemolen het.
En uitelkaar halen is bijna onmogelijk. Allemaal van die plastic kliksluitingen die afbreken als je er alleen maar naar kijkt.
De oude esprosso-automaat had ik voorheen al een paar keer uit elkaar gehaald om schoon te maken, maar dat zat allemaal netjes met schroeven vast. Bij het nieuwe model was geen schroef te bekennen.
Toen die rampenmachine het na 4½ jaar begaf vond ik het jammer van het geld dat ie had gekost, maar dat het ding uit de keuken zou verdwijnen was een opluchting.

Maar nu terug naar de wasmachines.
Toen ik 40 jaar geleden mijn eerste nieuwe wasmachine kocht had ik daar geen enkel idee over. Daarvoor alleen maar "krijgertjes".
Een verkoper in de winkel waaraan ik advies vroeg, kwam met de volgende vuistregel: een wasmachine van 500 gulden gaat gemiddeld 5 jaar mee en een wasmachine van 1000 gulden gaat ongeveer 10 jaar mee.
De man bleek gelijk te hebben. Ik kocht een Indesit van iets minder dan 500 gulden en na 6 jaar kwamen de problemen als lekkage, defecte pomp en zo.
De volgende machine was een Philips bovenlader van ongeveer 1000 gulden. En die donderde na 14 jaar in elkaar.
Nu staat er een Miele sinds 1995 en daar zijn tot nu toe geen problemen mee geweest. Afkloppen! ;-)
Wat de wasmachine destijds heeft gekost kan ik niet nagaan; samen met de wasdroger was het 3600 gulden. Dus misschien is 2000 gulden een redelijke schatting.

De vuistregel van 100 gulden per jaar, zoals die verkoper mij destijds voorrekende, lijkt me nog steeds heel aannemelijk.
Hoe je dat moet vertalen naar euro's is wat moeilijker. Ik heb nog steeds het vermoeden dat we bij de omschakeling van gulden naar euro verschrikkelijk zijn belazerd.

Wat jij een schitterend filmpje over wasmachines noemt https://m.youtube.com/watch?v=9Zh3CN30SmA&time_continue=606 vind ik een aanfluiting.
In het hele filmpje is geen wasmachine te zien. Alleen een blikken kast die in elkaar wordt gelast.

Wat kleine ervaringen.
Tijdens mijn ,korte, carriëre als schade-expert had ik vooral slechte ervaring met de miele waterpompen ( verbrande motoren).
Indesiet heb ik altijd beschouwd als een slecht merk maar mijn oudste zoon wast er al bijna 16 jaren mee... Heel wonderlijk.
Mijn ouders hadden een AEG princess; meer dan 25 jaar gewerkt zonder een reparatie.
Wij hebben vanaf ons trouwen ( 45 jaren inmiddels) inmiddels de derde AEG en op een reparatie na geen problemen.

Nou, toch wel iets meer dan alleen het lassen van een blikken kast. Al is het tempo wat gezapiger dan wanneer je er Bert Haanstra op zou hebben losgelaten.

Ik zie ook kuipen die weliswaar van plastic zijn maar zo te zien wel gewoon scheidbaar (hoewel die stap van de assemblage net niet helemaal duidelijk is).

@Pietplof: Ik heb een in-de-shit van begin jaren '90 staan. Hij is rond 2006 tweedehands gekocht en een paar jaar meerdere malen per week gebruikt. Nu wat minder. Ik heb er voor een paar tientjes aan verspijkerd in de tussentijd. Dat valt dus alles mee. Is wel een heel simpele machine, helemaal traditioneel opgebouwd en zonder electronica. Bij een modernere was-droog-combi van hetzelfde merk, een paar jaar eerder nieuw gekocht, was de droogfunctie al snel stuk en bij het lichtste programma kwam de was er soms halfdroog uit dus dat gebruikte je maar niet.

het gebruik is ook belangrijk natuurlijk. of je nu wast voor jezelf of voor een gezin van 5 waarvan 3 kinderen in de "als het maar vies is dan is het leuk periode" zitten scheelt nogal wat.

je kunt wel zeggen die van mij ging 25 jaar mee, maar als dat met 1 wasbeurt per week is geweest heb je maar 1300 beurten gemaakt met dat ding.

is het toestel na 6 jaar compleet gaar, maar heeft het wel voor 5 man gewassen 7 beurten per week heb je bijna 2x meer gewassen als die machine van 25 jaar oud. bij die machine komen de problemen eerder door rotte dichtingen en droge elco's als echte slijtage.

de ervaringen van forumleden en anderen zijn dus aannemelijker als je hetzelfde soort gebruiks patroon hebt als die mensen..

van elk merk heb ik weleens een verhaal gehoord dat zo'n toestel 25 jaar oud is geworden. zelfs de slechte merken hebben dat vaak zat gehaald als je eens langs de gepensioneerde familie gaat..

pompen zijn tegenwoordig ook overal slecht van, sinds de magneetpompen is het over met degelijkheid. de oude pompen waren echt wel beter, maar hoe vaak heb je lekkage met een magneetpomp? bijna nooit.. dat was met die oude pompen wel veeeel vaker aan de hand..

Een kleine aanvulling dan.
De machine van mijn ouders functioneerde in een boerderij waar elke week meerdere keren werd gewassen en de te wassen spullen waren echt smerig. Dus kan ik toch wel vaststellen dat die princess een bijzonder goed apparaat moet zijn geweest.

hoe vuil de was is geweest maakt niet echt uit, alleen de pomp lijdt daar van feitelijk. het aantal keren wassen telt, alsook de toeren met centrifugeren. oude machines hadden het met 1000rpm centrifugeren veel beter als de huidige machines met 1800rpm met gammele materialen..

iets wat me ook wel is opgevallen is dat huidige machines veel vaker een gaar element hebben. vroeger nooit meer als alleen bij drogers een gaar element gehad, maar nu is het steeds vaker raak met die dingen in ovens en vaatwassers, wasmachines..

[Bericht gewijzigd door testman op (31%)]

@ nikolay Tesla: yep ik ben een allrounder, repaqreer alles dagelijks.
@Nessaseryevil: Ik heb toch een iets oudere machine, deze spoelen tenminste met een grotere hoeveelheid water echt de zeepresten weg en wassen schoner in een kortere tijd. Tegenwoordig draait de machine zeker een 2 uur en dat is energie zuiniger??

Warmte pomp droger 1 jaar lang gebruikt, energie rekening geen streep gedaald, echt niets!! Droogtijden waren 2,5 uur met 1100 Watt ( Bosch ), mn Miele droogt 50 Minuten met 2500 Watt zelfde hoeveelheid was. Wat is het verschil en de vooruitgang???? Tevens veel meer onderhoud.

Was apparatuur blijft de Miele de favoriet!!!( ondanks ongemak kruis)

Hieronder het echte kruis op de afbeelding..

Op 15 december 2015 05:21:17 schreef maartenbakker:
[...]
Een van de directeuren van LG is wegens vernieling gepakt toen hij tijdens een beurs aan de deur van een Samsung ging hangen om te laten zien hoe ze bij LG de kwaliteit van hun eigen en andermans machines testen. Dat noem ik een begin van bewijs....

Dat is net zoiets als beweren dat een een vis een slechter dier als een aap is omdat een vis minder goed is in boomklimmen. Ik kan ook een machine maken met vliegtuigglas en dan bij de concurrentie de raampjes eruit gaan slaan...

@smd
De machine draait wel meer, maar dat wil niet zeggen dat er meer energie verbruikt wordt. Er wordt minder water gebruikt en er hoeft dus ook minder water verwarmd te worden. Het zou kunnen dat het langere wasprogramma en de slechtere resultaten juist een gevolg daarvan zijn.

Dat jou elektriciteitsrekening niet gedaalt is zegt niets, en de aansluitwaarden van je droger ook niet.

Er is vast wel enige interpretatie nodig en er is ook vast wel iets aan op te merken, maar het energielabel zal een redelijk objectieve indicatie geven.

het energielabel zal een redelijk objectieve indicatie geven.

Daar zet ik nu juist vraagtekens bij. En het recente Volkswagen schandaal bevestigt dat.
Energielabels worden erop geplakt door de fabrikanten, dat zijn niet de instanties die je het meest moet vertrouwen.

Op 15 december 2015 19:55:09 schreef necessaryevil:
[...]
Dat is net zoiets als beweren dat een een vis een slechter dier als een aap is omdat een vis minder goed is in boomklimmen. Ik kan ook een machine maken met vliegtuigglas en dan bij de concurrentie de raampjes eruit gaan slaan...

Daar ben ik het niet mee eens. Hoewel ze minder hard slijten dan een lager, zijn deurscharnieren wel degelijk zwakke punten in goedkope machines. Normaalgesproken moet er niets gebeuren of de machine moet kantelen als je aan de deur gaat hangen (geen 100kg natuurlijk, als je wilt kun je alles vernielen maar een lichtvoetige Koreaan moet toch kunnen). Als de deur afbreekt of uit het lood gaat staan, heeft de machine mogelijk een kwaliteitsprobleem. Dat het niets zegt over de rest van de machine en dat hij veel beter andere tests had kunnen doen, ben ik opzich wel met je eens. Ik bestrijd ook niet dat het om vandalisme ging, maar er heerst in Korea tegenwoordig kennelijk toch wel iets van een kwaliteitsbesef zelfs als zich dat op onproductieve manieren manifesteert.