ariejan
I have no idea what I'm doing...
Ik heb 'n HK 3500 (gratisch, via Marktplaats) en ik wil kijken of ik 'm kan repareren. In eerste instantie deden enkel de power en standby leds het, nu heb ik al wat meer, maar ik zit 'n beetje vast.
Ik heb gevonden dat R51 (een 2.2Ω RF) kapot is. Als ik deze even overbrug gaan er iig weer lampjes branden - de functie select (zie foto) maar dat lijkt ook niet goed.
Hoe kan ik 't beste verder speuren naar 1) waarom het display het niet doet en 2) waarom de functie select zo funky doet?
De voeding, lijkt het prima te doen:
Main PCB, lijkt ook prima.
Dit ziet er wat doorgebrand uit. Ik neem aan dat die 1W ook aardig wat warmte produceert. R51 zit er naast en was idd doorgeslagen.
De huidige status:
Dus ja. Dit is m'n eerste projectje, hoe verder? Tips?
Edit: je vindt deze pics en de service manual hier: https://ariejan.stackstorage.com/index.php/s/vx8RMYoSJiUvNQk
Win2k
Golden Member
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Het beest even kennis laten maken met een compressor zou IMO ook niet verkeerd zijn.
En verder ben ik het Win2K eens.
ariejan
Hij mag wel 'ns schoongemaakt worden, ja 
Ik had 't front paneel al bekeken, daar leek alles in orde, op twee contacten van 't display na, maar die zijn niet connected (volgens PCB en schema).
Tijd om de hele unit maar uit elkaar te halen en 't tuner bord aan de onderkant bekijken.
Fijne Kerst allemaal!
ariejan
Zo, de spuitbus met lucht is besteld. Ondertussen ook 't tuner board er uit en daar lijkt e.a. idd niet helemaal zoals 't hoort.
Nou ben ik geen expert, en ik vermoed dat wat ik hier zie geen slijtage of ouderdom is, maar het gevolg van té veel warmte. Klopt dat? Zou 't komen omdat deze unit gewoon niet goed geventileerd heeft gestaan - of zou 't komen door 'n kortsluiting??
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
solderingen die los zitten van deze leeftijd zijn een combi van warmte, en bewegen doorgaans.. gewoon de boel even door laten vloeien.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Je moet met een loep zoeken naar slechte soldeerverbindingen.
Hier wat voorbeelden https://learn.adafruit.com/adafruit-guide-excellent-soldering/common-p…
Stofvrij maken gaat het best met een zachte kwast waarmee je het stof losborstelt van de print en de componenten en de stofzuiger om het losse stof weg te zuigen.
Met een busje perslucht lukt het maar half.
ariejan
Ik zal er morgen 'ns voor gaan zitten dan 
Toch vanavond aan de slag geweest. Alle prints nagelopen en alles wat er ook maar enigszins twijfelachtig uit zag even laten vloeien en waar nodig wat extra soldeer. Weer (deels) in elkaar, maar nog steeds hetzelfde issue: Unit gaan aan, maar de functie select (tape a, tabe b, video) blijven branden verder reageert ie niet.
Wat is de volgende stap?? Het hele schema stap voor stap doormeten? Hoe pak je dat op 'n goeie manier aan?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
spanningen nameten, er is wrs een reden dat die 2,2ohm weerstand stuk is gegaan. miss werkt de regelaar wel niet meer en heb je nu +20V en -15V terwijl het +15V en -15V moet zijn..
ariejan
Op 28 december 2015 12:14:12 schreef nijhuisr:
Als alle lampjes van de ingangen branden is misschien je input selector IC stuk. LC7818/21/23 oid.
Dat is ook mijn idee. Ik kwam 'n youtube filmpje tegen van iemand met 'n vergelijkbaar probleem, en die heeft z'n LC78218 vervangen (het was 'n jonger model, dus een nieuwe IC).
De vraag is, hoe bevestig ik dat deze IC stuk is??
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De vraag moet luiden: Waarom is R51 onderbroken?
Ik heb de schema's die in de documentatie uit je link in vieren zijn geknipt met Photoshop weer aan elkaar geplakt zodat het te volgen is.
En hier een klein stukje van het schema met R51
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Meet de torren en diodes in dat stuk dan ook maar na (Q51,52,53,D52,53,D858)
Zijn C52 / C53 nog goed? (Niet uitgedroogd / kortgesloten?)
Niet zomaar onderdelen weglaten of kortsluiten om te testen, dat kan meer schade opleveren!
(En ja, dit is een beetje de "hagelmethode"
: Alle halfgeleiders en elco's in de buurt van het defect controleren. )
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (21%)]
ariejan
D52,53,858 zijn ok, net als C52,53. Moest die laatste even uitzoeken hoe ik dat kan meten, maar op de Ohm-stand lukt dat prima. Nu nog een uitvogelen hoe ik die transistors test... tot zo.
Edit. De transistor lijken ook in goede orde. Het probleem zit 'm denk ik echt bij die LC7818, ik ben nu aan 't zoeken hoe ik die IC kan controleren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
evdweele
Overleden
Op 24 december 2015 16:10:31 schreef ariejan:
Ik heb gevonden dat R51 (een 2.2Ω RF) kapot is.
Heb je die weerstand al vernieuwd? En daarna de spanningen gecontroleerd? (die slecht leesbaar zijn in het schema).
Zonder dat dit circuit gerepareerd is heeft verder zoeken niet veel zin.
ariejan
Ja en nee. Ik heb geen 2.2 Ohm FR liggen (zijn onderweg), maar er zitten nu twee 4.7 Ohms' in parallel in voor tijdelijk. Sowieso meet ik deze dingen (weerstanden, caps, etc.) als 't apparaat _uit_ staat, right?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
evdweele
Overleden
In veel gevallen is componenten "in circuit" meten niet zo'n succes. Er staat in de meeste gevallen wel iets aan parallel dat de meting verstoort.
In dit geval, die R51 van 2,2 Ω, valt dat erg mee omdat de omgeving veel hoogohmiger is.
Maar dat je nu over de parallelschakeling van 2 weerstanden van 4,7 Ω een juiste waarde meet zegt helemaal niets over de werking van de schakeling van de transistoren die ermee worden gevoed.
Je zal die schakeling toch in bedrijf moeten meten om te zien of de spanningen die in het schema staan correct zijn. Er hangt - links van de collector van transistor Q51 - namelijk nogal het een en ander aan.
ariejan
Op 28 december 2015 22:30:56 schreef evdweele:
Je zal die schakeling toch in bedrijf moeten meten om te zien of de spanningen die in het schema staan correct zijn. Er hangt - links van de collector van transistor Q51 - namelijk nogal het een en ander aan.
Goede tip, die gaat voor vandaag of morgen op 't todo-lijstje.
Bedankt voor alle tips en hulp, trouwens. Dit is m'n eerste reparatie-project en ik leer écht 'n heleboel. Bedankt!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 28 december 2015 22:19:16 schreef ariejan:
Sowieso meet ik deze dingen (weerstanden, caps, etc.) als 't apparaat _uit_ staat, right?
Ja, alstjeblieft zeg!
Alleen als je spanningen/stromen moet nameten moet de boel wel aan. Maar weerstanden , condensators, transistors nameten met de boel uit, anders krijg je op zijn best hele rare meetwaarden. Zo'n weerstandsmeter stuurt een klein stroompje door een weerstand en meet de spanningsval. Als er al een (veel hogere?) spanning over die weerstand staat gaat dat fout, best case mislukt je meting en worst case sloop je je meter (E?ht worst case vergaat de wereld natuurlijk, maar dat komt gelukkig niet vaak voor).
Dan nog krijg je bij in circuit meten vaak rare waarden omdat je niet aan 1 component meet maar aan het hele circuit. ALs er b.v. een weerstand over de b-e overgang van een transistor staat zul je meten dat die geleid in reverse. Dan moet je die transistor dus uitsolderen (of 2 pootjes loshalen) om te zien of het aan de tor ligt of aan het circuit eromheen.
Nog erger is als een component in circuit goed lijkt, maar het toch niet is.
Maar de echt grove fouten haal je er wel snel uit met in circuit meten. Kortgesloten torren of uitgedroogde en kortgesloten elco's... Diodes die in 2 richtingen zijn gaan geleiden...