Beste COers,

Ik heb een klein vraagje, kan ik in plaats van de BD711 en BD712
de TIP41 en de TIP42 gebruiken?

mvg, simon

Dat zal aan de toepassing liggen, de bd kan 12A aan en de tip maar 6A, tevens heeft de bd een
versterkingsfactor van 150 en de tip maar 75. Ik zou gewoon voor de bd serie gaan in dit geval.
Ze zijn ook nog gewoon verkrijgbaar bij Farnell.

Ik wil de tips in de 40 watt versterker bij de audio schakelingen op dit forum gebruiken. zijn ze geschikt voor deze toepassing?

Er zal vast wel geluid uit komen, de Ft van de BD en TIP is hetzelfde.

Je moet wel even rekening houden met de maximale voedingsspanning. De TIP41A heeft een Vce van 60V, bij een 40 Watt versterker is de voeding meestal beduidend hoger.

ik ga er 36 volt op zetten

Op 17 januari 2016 12:39:49 schreef sim0ndutch:
ik ga er 36 volt op zetten

Ik neem aan +/- 36V.
Dan is een TIP41B sowieso wat krapjes. De TIP42A gaat niet. Je hebt dan minimaal de C versie nodig.

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op (12%)]

tip41 ofwel een bd243 als je die nog hebt..

Op 17 januari 2016 13:03:50 schreef JBerg54:
Ik neem aan +/- 36V.

Waarschijnlijk niet:

Op 17 januari 2016 11:06:46 schreef sim0ndutch:
de 40 watt versterker bij de audio schakelingen op dit forum

Die heeft een enkele voeding; bij TS dus alleen 0 en 36V.

Ik neem aan +/- 36V.

Assumption is the mother of all ... ;)
Waarom gissen als T/S een duidelijke bronverwijzing geeft? En daar staat één (dus assymmetrische) voedingsspanning van 12-44V= vermeld.

Uit 40V enkele voeding kun je met een enkele trap maximaal 18 Watt vermogen in 8 Ohm halen. TS had het over 40 Watt, zodoende nam ik aan dat het om +/- 36V moest gaan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

Tsja, ik had ook al zo mijn bedenkingen bij het gepubliceerde schema, maar het staat er toch echt hoor. Vermoedelijk een-op-een overgenomen uit een of andere application note.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterker…

@T/S: de opmerking van JBerg54 is wel helemaal terecht hoor, bij 36V voeding ga je daar bij lange geen 40 watt uithalen. Dat is misschien ook geen vereiste voor je. Hoeveel er wel uitkomt hangt af van een aantal factoren, te beginnen met de impedantie van de aangesloten luidspreker(s).

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (51%)]

Ahh .. ik zie het schema nu pas. Waar haal je 1,4 Ohm 1% weerstanden vandaan?

De eindtransistoren moeten worden opengetrokken, doordat de TDA2030 stroom over zijn voedingslijnen gaat opnemen.

Ik snap eigenlijk niet goed waarom een dergelijk schema op CO staat?

ik heb alles bij HEC delft gekocht
ik gebruik de TIP41CY

ehm ik heb m gebouwd en hij werkt niet\ ook alle waardes nagekeken alleen had ik niet precies 36 volt maar 30 of 18

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]

En hoe kwam je aan die 1,4 ohm 1% weerstanden?

de datasheet geeft aan dat de TDA2030 tussen 12 en 36V kan werken.

Die transistoren doen bij de eerste 10 Watt niks.

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op (19%)]

Ik snap eigenlijk niet goed waarom een dergelijk schema op CO staat?

Als forumbeheerder kun je maar aanbieden wat je kunt aanbieden. Erg mooi ware wel als er bij dit schema (en mogelijks wel bij meerdere) enige relativering stond "vanwege de redactie". Zoals het er nu staat zouden er verwachtingen kunnen opgeroepen worden die niet kunnen worden ingevuld.

Ook v.w.b. de basisweerstanden van de powertorren kan ik je enkel gelijk geven. Samenstellen uit meerdere parallel? Bv. 6 * ( 8R2 1/4W ) komt er aardig dichtbij, en kwartwatters zijn er toch wel in 1%, dacht ik?

@T/S: bouw de zaak op in stapjes. In eerste instantie laat je de powertorren weg, zoals JBerg54 aangeeft moet er dan ook al redelijk wat vermogen uit komen. Doet hij dat, dan kun je de powertorren toevoegen en opnieuw checken. Doet hij het niet: spanningen meten op diverse punten en hier posten, dan kunnen we misschien zien waar er wat mis zit.

Nog @T/S: bij het pas in bedrijf nemen van een nieuwe versterker is het altijd nuttig/veilig om, in serie met de voedingslijn(en), een gloeilamp op te nemen. Vaak gaat dat het simpelst door met de lamp de zekering te vervangen. Werkt alles naar behoren, dan kan de lamp weg en de zekering op haar plaats.

Achteraf denk ik dat 2x 1,5 ohm parallel het ook wel zal doen. Komen de eindtransistoren ietwat eerder in. En 1% is eigenlijk niet nodig, als de weerstand in de positieve rail maar ongeveer gelijk is aan de negatieve rail is het ook goed.

Maar een echte topper zal het wel niet worden, meekoppeling over de voedingsrails is wel het laatste wat je wil hebben.

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op (21%)]

Op 17 januari 2016 14:47:39 schreef big_fat_mama:
.... bij 36V voeding ga je daar bij lange geen 40 watt uithalen....

Voedingsspanning = 36V.
Meer kan de TDA2030 kennelijk niet hebben.
Luidspreker 4Ω. Geeft een vermogen van 1/2 x 182/4 = 40,5 W. Waar zit de fout?

Nav opmerkingen hieronder.
R = 4Ω. Staat in schema. 4 of 8 ohm luidspreker
P = Ueff2/R
Umax is de helft van de voedingsspanning en is dus 18V.
Ueff = 0,707Umax
Ueff2 = 0,5Umax2
P = 0,5 x 182/4 = 40,5W
Ik heb geen rekening gehouden met verzadigingsverliezen enz.
maar bij 4Ω zou je toch wel ruim 30W er uit kunnen halen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (40%)]

1) de TDA2030 krijgt de voedingsspanning voor zijn kiezen MINUS wat er over de weerstanden valt

2) de berekening van 40,5 watt is louter theoretisch, gaat uit van volledige uitsturing &c. In de praktijk zal het heel wat minder zijn, zeker als de vervorming ook nog een beetje aanvaardbaar moet blijven

3) je gaat er ook even in stilte van uit dat de voedingsspanning onveranderd blijft tussen nul- en vollast.

Op 17 januari 2016 19:54:19 schreef ohm pi:
[...]Voedingsspanning = 36V.
Meer kan de TDA2030 kennelijk niet hebben.
Luidspreker 4Ω. Geeft een vermogen van 1/2 x 182/4 = 40,5 W. Waar zit de fout?

Je gaat nu uit van 1/2 Vpp, maar je moet 1/2 Vrms hebben. Dus die 18 nog delen door wortel 2. Daarnaast vergeet je Vcesat van de eindtransistoren. Hakt er ook nog redelijk in.

Bovendien is de 36V de absolute maximum rating, dus om daar nu met je voeding te gaat zitten? STm gaat in zijn(haar) datasheet uit van 28V als realistische waarde.

http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000…

Dus als ik reken met 28V in 4 Ohm, en een Vcesat van 3V dan kom ik op net geen 16 Watt. Dat klinkt toch heel anders :)
Hebben we het even niet over 8 Ohm.

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op (10%)]

Op 17 januari 2016 20:15:54 schreef JBerg54:
Je gaat nu uit van 1/2 Vpp, maar je moet 1/2 Vrms hebben. Dus die 18 nog delen door wortel 2.

Nee, @ohm pi heeft gelijk met zijn formule. PAV = Up2/8 = 182/8 = 40,5.

Zijn factor 'wortel 2' (die je later weer gaat kwadrateren) zit al in zijn berekening verwerkt.

Natuurlijk heb jij gelijk dat 2 × Uce er nog af gaat. Is die inderdaad zo hoog, 1,5 V per tor?

Denk hier nog eens over na ..

tip : reken even terug van een sinus van de wisselspanning .. 2 x 312 Vpp = 220 Vrms en daar reken je dan het vermogen mee uit.

Of lees het nog eens terug in bijvoorbeeld de wiki : https://nl.wikipedia.org/wiki/Effectieve_waarde

n.b. je deelt ook nog eens door 8 Ohm, dan kom je er zeker niet. Het gaat over 4 Ohm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Zal ik misschien maar een ander schemaatje op internet gebruiken?

Ik ben trouwens 14 en heb dus geen opleiding of studie gehad in de elektrotechniek. Ik kan wel schema's lezen, kleurcodes op weerstanden lezen, codes en waarden op condensatoren aflezen en nog wat dingen maar ik kan me geen wijs maken uit deze berekeningen en formules.

Ik heb de 1,4 ohm 1% weerstanden gwn bij HEC delft gehaald.

Je bent nu zover gekomen, en hebt alles in elkaar staan. Ik zou nu toch eerst even kijken waarom het niet werkt.

Plaats eens een foto van van wat je nu hebt, wellicht dat we je dan verder kunnen helpen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

En opzich is het schema prima, ook al haalt het misschien geen 40W RMS. Diverse hifi-fabrikanten pasten zeer sterk gelijkende schakelingen toe. Ik denk aan Grundig, Philips, Telefunken.