@maarten: beetje ontwerper doet er echt alles aan om de voedingslijnen schoon te krijgen (kijk naar het DC-DC converter draadje)
En dan beweer jij met droge ogen dat de koppeling over de voedingslijnen veel wordt toegepast?
[Bericht gewijzigd door JBerg54 op (35%)]
Denk hier nog eens over na ..
tip : reken even terug van een sinus van de wisselspanning .. 2 x 312 Vpp = 220 Vrms en daar reken je dan het vermogen mee uit.
Of lees het nog eens terug in bijvoorbeeld de wiki : https://nl.wikipedia.org/wiki/Effectieve_waarde
n.b. je deelt ook nog eens door 8 Ohm, dan kom je er zeker niet. het gaat over 4 Ohm.
De piekwaarde van 220 Vrms is 311 Vp. (Maar wie heeft dat nog?
)
En ik deel niet door 8 ohm, maar door 4 ohm en nog een keer door 2.
Misschien kan ik het beter eerst in kleinere stapjes doen:
18 Vp is 18/√2 = 12,73 Veff.
Pgem = Ueff2/R = 12,732 / 4 = 162/4 = 40,5 W.
Onze verkorte berekening gaat er van uit dat je die √2 in de spanning tòch weer gaat kwadrateren, zodat je net zo goed met een factor 2 in het vermogen kunt rekenen. Vandaar Pgem = Up2/(2R) = 324/8 = 40,5.
--
Kan iemand iets zeggen over die Ucesat? 1,5 V per stuk lijkt zo hoog; er hoeft maar ruim 4 A door in de pieken.
@frederick @Ohm: ik was op het verkeerde been gezet door die 0,5 * 18 (dacht dat dat pas de halve voedingsspanning was). 
Dus jullie hebben het goed uitgerekend, excuses voor de gestichte verwarring.
Maar even terug praktisch: 36V is de absolute maximum rating, STm geeft zelf 28V als realistische waarde. Zie de link naar de datasheet die ik eerder poste.
Voor de BD712:
http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000…
Hier wordt een Vcesat van 1V gegeven bij Ic = 4A.
Als je dan met 28V voeding rekent, en 1 x 1V sat. (aangenomen dat je class B doet) dan kom je op 21 Watt in 4 Ohm.
Er is ook nog een TDA2030A met een iets hoge maximale voedingsspanning, zie het schema.
Deze versterker is overgenomen uit een application note van STM.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 18 januari 2016 08:07:45 schreef JBerg54:
@maarten: beetje ontwerper doet er echt alles aan om de voedingslijnen schoon te krijgen (kijk naar het DC-DC converter draadje)
En dan beweer jij met droge ogen dat de koppeling over de voedingslijnen veel wordt toegepast?
Ja, en dat beweer ik omdat het zo is. 'Wordt' is een groot woord, 'werd' is misschien beter en 'veel' ga ik niet kunnen aantonen zonder stapels schema's te doorzoeken, maar in de dagen dat de TDA20xx reeks mainstream was, gebruikten de fabrikanten die ik al noemde (en waarschijnlijk nog meer) dergelijke schakelingen wel om een groter vermogen te bekomen. De geluidskwaliteit was voor zover ik ze beluisterd heb, ruimschoots in orde.
Het eerste probleem zit hem trouwens al in de 'frame of mind'. Als je de schakeling na een snelle eerste blik beschouwt als een manipulatie met de voedingslijnen weet je zelf al dat je het zonder nader onderzoek gaat afkeuren. Als je het als uitbreiding van de geïntegreerde schakeling ziet, is dat een objectieve aanleiding om te luisteren, meten, beredeneren, berekenen en/of simuleren.
Mijn 'frame of mind' is de reparatiehoek en zodoende weet ik dat ik de schakeling zowel fysiek als op papier tegenkwam en er nooit problemen aan gezien heb. Ik ben minder van het ontwerpen en simuleren maar sta daar wel altijd voor open.
Dat het geen high-end is weet ik ook wel, maar dan zaten we toch al in het verkeerde topic.
De modulatie van de voedingslijnen is niet al te groot. Slechts 0,8V tussen totaal sperrende eindtor en totaal geleidende eindtor.