Hallo ... een vriend van me heeft een harde schijf uit een afgedankte Apple laptop en zou deze willen gebruiken als 'externe harde schijf' via een USB poort.
Kan dit ?
De gegevens die op de harde schijf staan zijn:
Sandisk 256 GB SDNEP 655-1838
F13426306N9FDN CCM
S/N 142531412732
SD6PQ4M-256G-1021
3,3V 2,1A
Hoe zou dit dan gerealiseerd moeten worden ?
Dank bij voorbaat
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zoek uit welke interface dat ding heeft. Is dat Apple specifiek, dan heb je pech. Apple timmert vrijwel alles dicht. Is het niet Apple specifiek, zoek dan een behuizing met USB en die interface, steek het in elkaar en gaan.
Het is trouwens geen harde schijf, maar een SSD.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (10%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
daar zul je niet snel een adapter naar usb voor gaan vinden. tevens moet je ook nog weten of het een sata of pcie model is. daar gaat het vaker op fout, de controllers ondersteunen maar 1 model..
die dingen bestaan gewoon hoor. moet je wel weten welke connector je hebt (Msata, pcie, airport,...)
van msata kan je naar gewone 2.5" sata gaan, en die kan je dan in zo een 2.5" usb disk behuizing steken.
en rechtstreeks als je zoekt op typische mac schijven. moet je wel ff controlleren dewelke je hebt, want apple wijkt graag af tussen de modellen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Let op: D'r zijn een zwik verschillende, op mekaar gelijkende interfaces van ongeveer dat formaat. Vraag me niet hoe ik dat weet. 
Het "USB" protocol is wat een aantal dingen minder efficient dan je zou willen voor een harddisk. Dus hoewel je met USB3 tegenwoordig best respectabele getallen kan halen, is het voor een SSD kwa performance fijner om hem intern (via SATA of direct op PCIE) aan te sluiten.
Maar of dat relevant is hangt af van de reden dat je vriend dat ding wil gebruiken. Wil ie gewoon een ding wat ie mee kan nemen maar niet kapot gaat als je het laat vallen dan is dit een prima oplossing. Wil ie SSD omdat hij gehoord heeft dat het snel is, dan zou ik hem aanraden richting een interne oplossing te zoeken.
[Bericht gewijzigd door rew op (69%)]

mja, net zoals ik het weet waarschijnlijk.
ge kunt niet zomaar het geheugen van 1 macbook in een andere steken. zelf hetzelfde model met een andere productiedatum lukt niet (men vrouw heeft een airbook en die zal toch met de huidige ssd zijn leven moeten uitdoen)
en er zijn nog andere connectors ook
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het zijn mooie dingetjes, maar die wildgroei aan interfaces is echt niet normaal meer.
Heb in mijn nieuwe i5-6500 PC een NVMe stick zitten (Samsung SM951), en dat gaat echt HEEEEEEEL rap (>2 GB/s, 300k IOPS)
Op 19 januari 2016 12:53:12 schreef Fuzzbass:
Het zijn mooie dingetjes, maar die wildgroei aan interfaces is echt niet normaal meer.
Voornamelijk met dank aan dat klote Apple! Arrogant egocentrisch K#T-bedrijf! Die tenenkrommende pisvlekken hebben zelfs de DisplayPort standaard dusdanig lopen verbouwen dat je hun monitoren niet eens op iets anders dan Apple computers kunt gebruiken. 
Zo, dat is er weer uit. 
testman
Op 19 januari 2016 12:30:58 schreef fcapri:
mja, net zoals ik het weet waarschijnlijk.
ge kunt niet zomaar het geheugen van 1 macbook in een andere steken. zelf hetzelfde model met een andere productiedatum lukt niet (men vrouw heeft een airbook en die zal toch met de huidige ssd zijn leven moeten uitdoen)
]
hoe dacht je dat ik het wist? er kan zo'n m2 ding in m'n pc, maar de bestelde werd niet herkend. dat werd dus toch een gewone sata ssd.. evengoed handig dat er verlopen zijn, dan heb ik nog iets aan dat m2 ding..
hurricane
Mvg Oswald
Op 19 januari 2016 13:32:16 schreef MNM(tm):
[...]
Voornamelijk met dank aan dat klote Apple! Arrogant egocentrisch K#T-bedrijf! Die tenenkrommende pisvlekken hebben zelfs de DisplayPort standaard dusdanig lopen verbouwen dat je hun monitoren niet eens op iets anders dan Apple computers kunt gebruiken.Zo, dat is er weer uit.
Niemand houdt je tegen om over te schakelen.
Of denk je dat je ook een Ferrarimotor in je Polo'tje krijgt ?
Er is gewoon goed over nagedacht. Anders dan bij de standaard PC bullen 
testman
ik kan de mening van mnm wel delen over dat aangevreten fruitmerk. fans ervan vinden het altijd juist werken van de software zo mooi, maar dat is niet zo moeilijk als je zelf alle hardware maakt ( niet over de werkomstandigheden in fabrieken praten aldaar ). dan is de juiste software veel makkelijker als universele OS op willekeurige hardware en nog moet werken ook.
voor gebruikers van dat fruitspul mag ik hopen dat het bedrijf het niet slecht gaat krijgen, want dan gaan abo's meteen omhoog en zal het verkopen van gebruikersdata ook snel zat gedaan zijn. ze vinden dat ze zich toch niet aan lokale wetten hoeven te houden. het is net management, luisteren doen ze niet. nu verdwijnt de 3,5 jack op hun toestellen, niet omdat het een 30 jaar oude stekker is, maar omdat ze dan weer draadloos spul kunnen verkopen met afwijkende BT protocollen waar een andere fabrikant geen gegevens van krijgt.
Voor mij is het principe heel simpel: er is een STANDAARD afgesproken, en daar heb je gewoon met je poten vanaf te blijven.
Als je als fabrikant zo graag per se een eigen 'standaard' wilt, dan moet je niet moet je niet iets van een ander gaan lopen jatten en daar je eigen draai aan geven, maar ècht inzet tonen en dan ook echt een eigen 'standaard' maken. Dus óók eigen connectoren!
Als je als fabrikant gebruik maakt van een bestaande connector, met een specifieke toepassing (zoals de connector voor DisplayPort in dit geval), dan heb je je gewoon te houden aan de afspraken en (protocol)standaard(en) die daarbij horen.
Op 19 januari 2016 15:39:28 schreef testman:
nu verdwijnt de 3,5 jack op hun toestellen, niet omdat het een 30 jaar oude stekker is, maar omdat ze dan weer draadloos spul kunnen verkopen met afwijkende BT protocollen waar een andere fabrikant geen gegevens van krijgt.
Voor het verdwijnen van die 3,5 jack geven ze zelf overigens aan dat de connector te dik is en daarmee het nog dunnen kunnen maken van hun (telefoon)toestellen in de weg zit. Ja 'tuurlijk, maak die telefoons vooral nog dunner: dan kun je ze nóg makkelijker dubbel vouwen! 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
hurricane
Mvg Oswald
Op 19 januari 2016 15:42:06 schreef MNM(tm):
Voor mij is het principe heel simpel: er is een STANDAARD afgesproken, en daar heb je gewoon met je poten vanaf te blijven.
Als je als fabrikant zo graag per se een eigen 'standaard' wilt, dan moet je niet moet je niet iets van een ander gaan lopen jatten en daar je eigen draai aan geven, maar ècht inzet tonen en dan ook echt een eigen 'standaard' maken. Dus óók eigen connectoren!
Als je als fabrikant gebruik maakt van een bestaande connector, met een specifieke toepassing (zoals de connector voor DisplayPort in dit geval), dan heb je je gewoon te houden aan de afspraken en (protocol)standaard(en) die daarbij horen.
Als men in de industrie een standaard zou handhaven.....zitten we binnen 30 jaar nog steeds met verouderde rommel....
Dat kan je NU al duidelijk merken in het PC segment.
Maar het staat, nogmaals, iedereen vrij om te blijven luisteren naar buizenradio's 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij Apple gaat het niet over het wel of niet goed werken van een product (de klant kan ze geen moer schelen), maar om protectionisme.
Alleen eigen peripherals te gebruiken met hun producten. Gelukkig wordt daar met bijv. Android wel wat tegen gedaan.
In het verleden hebben meer dat geprobeerd. Bijv. IBM met PS/2 en de MCA bus. (iedereen die de MCA bus zou gebruiken moest licentiekosten aan IBM betalen)
Da's toen snel afgestraft door de concurrentie door een eigen bus te maken (EISA). MCA ging toen als een nachtkaars uit.
Buizenradio's is trouwens niks mis mee... 
testman
apple had de eerste smartphone ah nee, was een palm OS in 2003 al
, maar wat zouden die nu kosten als er geen concurrentie was geweest? en de vraag ernaar was ook veel kleiner gebleven..
ze gaan ook al auto's ontwikkelen, zal fijn worden als daar alles aan hun eigen wordt gehouden. op te laden met speciale laadkabel a 719€ welke natuurlijk erg vaak stukgaan 
Op 19 januari 2016 16:18:01 schreef testman:
apple had de eerste smartphone,
Ha Ha mochten ze willen 
hurricane
Mvg Oswald
Arco : uiteraard niks mis met buizenradio's. Met dit weer handig om de kamer mee te verwarmen 
Ik wil geen Apple/PC hetze beginnen. Mijn eerste Mac loopt nu reeds meer dan 10 jaar. Tweemaal open geweest. Eerste keer om de ventilators te reinigen en de tweede keer om een SSD te plaatsen.
Mijn PC vroeger, zowat elke maand, hoewel ik steeds voor kwaliteitsonderdelen koos.
Los van het feit dat ik me geen zorgen hoef te maken om de prijs van mijn OS updates en upgrades (die zijn gratis), merk ik in alle geval dat het qua herstellingen nogal meevalt.
M'n Macbook Pro heeft verleden jaar een nieuwe accu gekregen. Na 6 jaar lijkt het me niet abnormaal. Verder....niks geen problemen.
Ik ben overgeschakeld omdat ik de Windows ellende echt beu was geworden. Trager lopende computers, vastlopers computers...het is verleden tijd. Ik hoef zelfs geen virusprogramma's te gebruiken.
En wat de standaard betreft : ik kan ongestoord randapparatuur aansluiten. Het OS ziet het, gaat bij Apple de benodigde software halen en klaar. Geen eindeloos geklooi met drivers en zoekgeraakte cd-roms.
Wat software betreft : ik heb voor al mijn windows software een perfect alternatief gevonden.
Ik vrees dat het zoals steeds is : onbekend is onbemind.
Maakt mij echt niks uit. Maar het scheelde mij een hoop gevloek omdat die 'stomme computer' het wéér eens niet deed.
Dus standaarden kunnen mijn rug op. Ik heb nu machines die doen wat ze moeten doen. Zonder dat ik de helft van de tijd moet debuggen of in de behuizingen moet zitten prutsen omdat de zoveelste CPU-fan het wéér eens heeft opgegeven.
Denk vooral niet dat mensen apple kopen om een hype te volgen. Dat kan mij geen barst schelen. Ik wil een computer die wérkt. Meer moet je er niet achter zoeken.
Leuk leesvoer :
http://www.macworld.co.uk/feature/mac/mac-or-pc-ten-reasons-why-macs-a…
apple is gewoon een merk die enkel aan zijn eigen denkt en alles goed afsluit.
men vrouw heeft een mac airbook met ... windows erop
men vrouw heeft ook een iphone waar ze niet eens haar fotos van de gsm op haar computer krijgt. gelukkig is facebook een goeie manier om te 'transfereren.
haar adresboek van de oude gsm naar de iphone importeren... nope
ik met mijn android kan men adresbook zo backuppen en op een andere zetten, ik kan mijn gsm als externe schijf op de pc aanbieden en zo EENDER wat transferen (muziek, fotos, filmpjes) en het schone is, die android speelt ook alles nog eens perfect af, ik trek een foto en kan die op de werk pc gewoon afhalen en doormailen, ik kan die als webcam gebruike, ik kan die als wifi hotspot gebruiken op het gsm net, ik kan die verbinden met bluetoot met de auto, draadloos klavier, andere gsm...
ohja, iphone heeft ook bluetooth, maar t werkt ook enkel met een andere iphone. nog zo een leuke standaard waar ze zich aan houden.
ik kan één ding zeggen, ik koop NOOIT WAT van dat fruitbedrijf. ik heb graag functionaliteit met de rest van de wereld en niet enkel met andere fruitkopers.
Nu men vrouw nog overtuigen, en dat lukt aardig goed met al die functionaliteiten die het niet doen waarop ik dan op 1,2,3 hetzelfde met de android doe. mocht ik kunnen, ik kocht een googapple
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 19 januari 2016 17:53:00 schreef hurricane:
Arco : uiteraard niks mis met buizenradio's. Met dit weer handig om de kamer mee te verwarmen
Ik wil geen Apple/PC hetze beginnen. Mijn eerste Mac loopt nu reeds meer dan 10 jaar. Tweemaal open geweest. Eerste keer om de ventilators te reinigen en de tweede keer om een SSD te plaatsen.
Mijn PC vroeger, zowat elke maand, hoewel ik steeds voor kwaliteitsonderdelen koos.
Los van het feit dat ik me geen zorgen hoef te maken om de prijs van mijn OS updates en upgrades (die zijn gratis), merk ik in alle geval dat het qua herstellingen nogal meevalt.
M'n Macbook Pro heeft verleden jaar een nieuwe accu gekregen. Na 6 jaar lijkt het me niet abnormaal. Verder....niks geen problemen.
Ik ben overgeschakeld omdat ik de Windows ellende echt beu was geworden. Trager lopende computers, vastlopers computers...het is verleden tijd. Ik hoef zelfs geen virusprogramma's te gebruiken.
En wat de standaard betreft : ik kan ongestoord randapparatuur aansluiten. Het OS ziet het, gaat bij Apple de benodigde software halen en klaar. Geen eindeloos geklooi met drivers en zoekgeraakte cd-roms.
Wat software betreft : ik heb voor al mijn windows software een perfect alternatief gevonden.
Ik vrees dat het zoals steeds is : onbekend is onbemind.
Maakt mij echt niks uit. Maar het scheelde mij een hoop gevloek omdat die 'stomme computer' het wéér eens niet deed.
Dus standaarden kunnen mijn rug op. Ik heb nu machines die doen wat ze moeten doen. Zonder dat ik de helft van de tijd moet debuggen of in de behuizingen moet zitten prutsen omdat de zoveelste CPU-fan het wéér eens heeft opgegeven.
Denk vooral niet dat mensen apple kopen om een hype te volgen. Dat kan mij geen barst schelen. Ik wil een computer die wérkt. Meer moet je er niet achter zoeken.
Leuk leesvoer :
http://www.macworld.co.uk/feature/mac/mac-or-pc-ten-reasons-why-macs-a…
Amen 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik begrijp die hetze's tegen Windows computers niet goed. Als je die goed in mekaar steekt werken ze zonder problemen.
(ik heb er diverse met Windows 7 erop, en daar draait heel veel op zonder enkel probleem, nog nooit vastgelopen. Alleen 1x per jaar even stof eruit blazen)
Problemen ontstaan alleen als je twijfelachtige hard en/of software installeert. (da's nu eenmaal inherent aan een open systeem)
Heb wel ooit een Apple IIe gehad, dat ging goed. Toen was Apple nog een 'normaal' bedrijf en geen hongerige 'graaier'. (ze maken nu ruim 1 miljard winst per week!)
ik ook niet, men oude laptopje (nu dik 8jaar oud) loopt nog altijd goed. daar draait win10 op terwijl die gebouwd is voor XP.
ook met drivers geen problemen, heb geen anti virus draaien, pc wordt nooit reboot en loopt ook niet traag. ik compresseer er video mee, doe aan foto bewerking, houd men website ermee in de lucht... kortweg dat machientje draait uren en uren.
nu begint helaas mijn scherm te sneuvelen. eerst begon een zijkant altijd zo wat roze te worden, en nu begint de linkerkant lichtjes te knipperen (CCFL buisjes zijn op). kan je je al voorstellen hoeveel uren die gebrand hebben.
het klavier is voor de helft onleesbaar omdat de letters vervangen en zelf de plastic aan het afsluiten is. mijn touchpad heeft al 4 verschillende lagen door doorgesleten zijn, muisknoppen hebben amper nog rubber over...
.
de belangrijkste upgrade was naar SSD overstappen, dat heeft de pc een boost gegeven qua snelheid.
ik heb ook jaren windows als server gedraaid (eerst win2K, daarna stripped XP), nu heb ik een raspberry op linux aan de muur hangen als server (goedkoper in energieverbruik).
apple maakt misschien wel goeie hardware, maar de manier dat ze het aan de man brengen stoort me nogal
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 januari 2016 16:18:01 schreef testman:
apple had de eerste smartphone, maar wat zouden die nu kosten als er geen concurrentie was geweest?
Dat was toch echt Nokia, al een paar jaar eerder. Voor je het zegt: Apple had ook niet de eerste MP3-speler. Ze waren wel goed in het populariseren ervan.
Op 19 januari 2016 15:16:57 schreef hurricane:
[...]Niemand houdt je tegen om over te schakelen.
Of denk je dat je ook een Ferrarimotor in je Polo'tje krijgt ?
MNM heeft het over het verkrachten van een standaard, zodat je met je Ferrari niet kun tanken bij hetzelfde tankstation als met je Polo. Daar zijn standaarden niet voor. Als MS dat doet is de wereld ook te klein, en terecht. Apple verdient geen betere behandeling.
Op 19 januari 2016 15:46:58 schreef hurricane:
[...]Als men in de industrie een standaard zou handhaven.....zitten we binnen 30 jaar nog steeds met verouderde rommel....
Dat kan je NU al duidelijk merken in het PC segment.
Maar het staat, nogmaals, iedereen vrij om te blijven luisteren naar buizenradio's
Het grappige van de PC-standaard is juist dat hij netjes evolutionair met zijn tijd meegegroeid is waarbij er steeds een mooie overlap zat tussen het wegvallen van compabiliteit en oude functionaliteit. Een uitstekend voorbeeld hoe standaarden in een snelveranderende praktijk aardig overeind kunnen blijven en hun nut steeds bewijzen.
Arco
Special Member
...ze gaan ook al auto's ontwikkelen...
Ik neem aan dat er dan ook een netwerk van eigen Apple laadstations komt, waar je alleen een Apple auto op kunt laden... 
testman
windhoos is ook niet alles idd, minstens 2x per jaar een verse installatie om de boel stabiel te houden is wel nodig hier. echter met ssd loopt het gewoon een stuk beter. windhoos werkt dan wel, maar bepaalde handelingen duren langer op een gegeven moment, opstarten moet soms 2x, printen werkt niet 100%. kijk ik bij logboeken en er zit teveel rood van foutmeldingen in, dan is die tijd weer aangebroken 
MS is de boel goed op zijn appels aan het doen. windhoos 10 bevalt me niks, het wordt je teveel opgedrongen, mede omdat het natuurlijk aan alle kanten gebruikersdata verzamelt waar tegenwoordig de wereld economie op draait. ik heb het erop gehad, maar er zitten best wat dingen in die me irriteren. het updaten kom je niet onderuit, moet en zal, en wanneer hun het willen ( scherm popt in beeld, zelfs als je full screen bezig bent ) opstarten bepaalt MS ook gewoon zelf, uitstellen met uren gaat niet. altijd blijven systeemgeluiden hoorbaar. zit je muziek te luisteren, ping mail, plop updates adobe, piep plan de updates.. de schijt krijg je ervan.
wat betreft degelijkheid van een pc heb ik geen problemen, omdat de kast op de grond staat moet hij toch elke 2 maanden wel schoongemaakt worden, goede fans erin en andere componenten ook van goede kwaliteit, de eerste set van die vaagmerk plastic prul fans was na 1 jaar al bijgeluiden aan het maken, 2e set werd papst en zit er al 6 jaar in.