Mijn zoon heeft een mini-audiosetje (Philips FWM197) en wil daar een betere set speakers op aansluiten.
Mijn verbazing was groot toen ik zag dat er 2x2 aansluitdraden per speaker zijn. De manual er even bijgezocht:

Het lijkt erop dat er geen filter in die speakers zit en dat de filtering dus in de versterker plaats vindt.
Het zal toch niet zo zijn dat er 2x2 versterkers in zitten?
Wellicht is "HIGH CH" het signaal met het laag eruit gefilterd, en "LOW CH" het gehele signaal?

De beoogde vervangende speakers zijn een oud setje Mission 760, met (uiteraard) 1 stel aansluitingen. En ook als ik speakers had gehad die voor bi-wiring/bi-amping geschikt waren, moet je maar net geluk hebben dat de scheidingsfrequentie een beetje goed ligt voor die vervangende speaker.

Iemand tips om toch andere/betere speakers aan te kunnen sluiten?

Er zitten daadwerkelijk 2x2 versterkers in dit toestel. Intern wordt al voor de eindversterkers gefilterd op laag/hoog.

Groeten, Ron.

Op 25 januari 2016 15:25:18 schreef Rontronix:
Er zitten daadwerkelijk 2x2 versterkers in dit toestel. Intern wordt al voor de eindversterkers gefilterd op laag/hoog.

Thx, maar dat verbaast me en lijkt me kosten-technisch niet efficient. 2 extra eindtrap-chips lijken me duurder dan een simpel R-L-C filterje in iedere speakerkast....
Maar goed, indien je gelijk hebt, hoe kom ik erachter wat de scheidingsfrequentie is?
En is "LOW CH" echt gefilterd (hoog-af)?
Bedankt!

EDIT: schema gevonden en hoog en laag worden idd. apart aangestuurd via twee stereo-versterkers.
Nu nog kijken hoe we daar speakers met 1 set aansluitingen aan hangen...

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (14%)]

Volgens de technische manual is het een 4x30W versterker waarbij de filtering toch in de speaker lijkt te gebeuren. Want in de schema's zie ik zo snel geen filters in het versterker gedeelte terug.

Op 25 januari 2016 15:42:47 schreef T-sec:
Volgens de technische manual is het een 4x30W versterker waarbij de filtering toch in de speaker lijkt te gebeuren. Want in de schema's zie ik zo snel geen filters in het versterker gedeelte terug.

Je hebt gelijk vwb. 4 versterkers, maar voor de tweeters en woofers zitten dezelfde filternetwerkjes zo op 't oog...
Wel zitten er twee serie-c'tjes (C562 en C563) in de ingangen van de chip voor de tweeters. Dat suggereert een laag-af filter.

Als de "LOW CH" kanalen nu ongefilterd zouden zijn, kan ik daar natuurlijk gewoon m'n full-range speakers op aansluiten.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (15%)]

Vóór de versterker IC's zitten wel degelijk filters die verschillend zijn voor hoog en laag.

Er is heel snel achter te komen wat er uit komt door tijdelijk even de bedrading om te draaien; komt er hetzelfde geluid uit dan word er niet intern gefilterd. Maar net als wat Bert zegt; er zit wel degelijk het een en ander aan R-C filtertjes rondom de opampjes voor de versterkers.

Op 25 januari 2016 15:51:08 schreef Bert_Camper:
Vóór de versterker IC's zitten wel degelijk filters die verschillend zijn voor hoog en laag.

Klopt, zowel rondom die twee stuks 4558, als ook tussen die opamps en de TDA poweramps.
Ik sluit binnenkort eerst LOW CH aan op de vervangende speakers en kijk of er ook hoog in dat signaal zit.
Is dat het geval ben ik klaar en gebruik die aansluiting.

Is dat niet het geval, dan blijven er twee opties over: speakers ritselen die bi-wired kunnen worden (waarbij dus in de speaker ook nog gefilterd wordt); of in de versterker de filtering aanpassen zodat ik "gewone" spakers kan toepassen. Dat laatste vereist vermoedelijk veel uitzoekwerk om al die filters "weg" te krijgen...

Die TDA wil alleen maar een ingangssignaal hebben wat ontkoppeld is met een C zie ik in de datasheet. Je kunt altijd de spoortjes naar de ingangen onderbreken en met een draadje de complete opamp overbruggen. Met andere woorden; direct vanaf C533 en C534 naar de IN2 en IN3 respectievelijk IN3 en IN4 van IC502 en alleen maar de wooferuitgang gebruiken. Ingaande spoortjes naar de opamps (dus achter de C's) en de spoortjes naar de TDA's even onderbreken met een breekmesje.

9 van de 10 keer komt dit wel goed omdat alles redelijk op lijn-niveau is in een dergelijke radio. Mocht het niet goed komen even de spoortjes weer solderen en alles is weer origineel...

Ik heb de boel even snel in LTSPICE gestopt (wooferkanaal) en het lijkt erop dat rondom die opamp alles nog recht is, maar dat de vijf RC's voor de TDA een hoog-af veroorzaken met een -3dB punt van ongeveer 1,7 kHz (R537 tm C569)

Op 25 januari 2016 15:42:47 schreef T-sec:

Ik weet niet precies waar je in het schema geken hebt, maar ik zie een hele bubs condensatortjes met andere waardes in de hoogversterker dan in de laagversterker.

Edit: mosterd na de maaltijd.

Op 25 januari 2016 16:49:52 schreef FastFolkert:
Ik heb de boel even snel in LTSPICE gestopt (wooferkanaal) en het lijkt erop dat rondom die opamp alles nog recht is, maar dat de vijf RC's voor de TDA een hoog-af veroorzaken met een -3dB punt van ongeveer 1,7 kHz (R537 tm C569)

Ik vermoed dat de opamps voor de nodige versterking voor de filters zorgen. Als je deze filters dus wilt overbruggen doe je er denk ik goed aan om ook de opamps te overbruggen om zodoende de eindversterker niet te oversturen.

Trouwens; als je kennis zo ver reikt dat je een simulatie van een RC-filter klaar krijgt in LTSpice, wat doen wij hier dan nog :9

Op 25 januari 2016 17:15:10 schreef fritsuitoosterstreek:
[...]
Trouwens; als je kennis zo ver reikt dat je een simulatie van een RC-filter klaar krijgt in LTSpice, wat doen wij hier dan nog :9

;-) Het begon ermee dat ik me niet kon voorstellen dat er in dit cheap-ass spul actieve filtering/bi-amping werd toegepast. normaal zit ik meer in het pro-audio gebeuren en daar ken ik het wel.

Overigens is mijn practische vaardigheid wat lager dan m'n theoretische kennis...en ik leer graag van de pros ;-)