Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post, ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen met het volgende probleem:

Ik ben al een tijdje bezig met het ontwerpen van een custom Arduino-shield. Hiervoor maak ik gebruik van KiCAD met een redelijk aantal zelfgemaakte/gedownloade componenten en footprints.

Nadat ik het schema had gemaakt met EEschema en alle componenten correct waren geassocieerd kon het "leuke" werk beginnen: met PCBnew de daadwerkelijke sporen trekken! Ik had hier al een tijd naar uitgekeken omdat je dan echt "ziet" hoe de printplaat wordt.

Helaas bleek er iets fout te zijn gegaan, maar ik ben er nog niet achter wat precies, daarom vraag ik jullie hulp:

PCBnew geeft bij een specifieke component (een standaard 1x12 connector met custom footprint) een aantal ratsnests aan die daar niet horen. Ik zal het nets-gedeelde van mijn netlist als bijlage toevoegen (het lijkt me dat dit voldoende is?). Hieronder even een uitleg van de componenten:

P1: 2-pins connector
P2: 3-pins connector
P3: 4-pins connector
P4: 12-pins connector (hier zitten de fouten)
R1: Relais (bij mijn volgende ontwerp zal ik hier een andere naam aan geven)
R2, R3: weerstanden
C1, C2: elco's
SHIELD1: Arduino shield
D1: effectief een 16-pins connector (voor de volgende keer krijgt deze eveneens een andere naam vanwege de mogelijke verwarring met diodes)

Bij P4 gaan er een aantal dingen mis: pin 3 en 4 en 9 en 10 worden bijvoorbeeld door PCBnew met elkaar verbonden terwijl dit volgens de netlist niet hoort. Ook worden pin 6 en 7 helemaal nergens mee verbonden terwijl dit wel de bedoeling is (mogelijk is dit een vergelijkbaar probleem: pin 3, 6 en 9 zouden aan elkaar vast moeten zitten, net als pin 4, 7 en 10)

Ik draai Debian Testing en de daarin gepackagede KiCAD 4.0.0-rc1a.

Om mijn vragen duidelijk te maken:
-Is er een ander deel van KiCAD dat ratsnests doorgeeft aan PCBnew die niet in de netlist staan? Dan kan ik daar naar kijken.
-Heeft iemand anders dit probleem ook gehad?
-Zou het een renderprobleem in PCBnew kunnen zijn? Ik heb nog geen tracks gelegd om daarna de checks te draaien. Wellicht dat dit het probleem op zou lossen maar ik ben hier een beetje huiverig voor.

Groeten:

Robert

In antwoord op je vragen:
- Nee, pcbnew "bedenkt" het ratsnets
- Iet dat erop lijkt, in een oudere versie, in zeer beperkte maatte (pcbnew "begreep" niet dat een net al geroute was. Overnieuw het spoor leggen en de guide was weg.
- Alles kan.

Post even je hele project (PCB+schema). Dan wil ik wel kijken. Alleen een netlist ga ik niet zitten uitpluizen.

Hoi blurp,

Hardstikke bedankt voor de hulp alvast! Bijgevoegd het hele project, inclusief libraries (deels wel in het "oude" formaat).

Robert

Het is gewoon een render-probleem: Diverse pinnen van P4 zitten aan elkaar, en al die guides over elkaar veroorzaakt je probleem.

Zodra je begint met sporen trekken is het probleem weg.

Oké duidelijk, super dat je me hebt geholpen, nu kan ik weer verder!