Dag iedereen,
ik heb hier mijn Marantz PM325 versterker die ineens geen volume meer produceert.
beide kanalen functioneren nog, maar ik haal nog maar 15% van de output met de versterker helemaal open.
bij problemen met 1 van de twee kanalen zou ik nog gericht kunnen zoeken,
maar ik heb geen idee nu.
Helemaal raar is dat het volume bij het uitschakelen eerst luider wordt en dan uitdooft...
Jammer genoeg vind ik ook niet meteen de service manual van dit model, wel van de PM350, die in principe vergelijkbaar is.
kan iemand een berekende gok doen?
of is het gewoon een questie van alle componenten te desolderen, testen en vervangen?
ben wel sowieso van plan alle caps te doen nu ik hem toch open heb.
alleszins bedankt voor jullie inzichten
Wim
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dus het volume komt even goed met het uitzetten? laat me denken aan een voedingspanning die niet goed is..
he je al eens geprobeerd om de toonregeling te overbruggen? er zit vaker een knop voorop die dat doet..
Bedankt
inderdaad, de voeding is natuurlijk een gemeenschappelijke component die naar alle circuits gaat. Dus niet onlogisch dat daar iets mis kan zijn.
de twee dikke elcos van de voeding staan wel bol, dus die vervang ik zeker.
daarnaast is de trafo ok, en de spanning op het bord lijkt te kloppen.
ik heb gemeten op de IC van de phono om te zien of daar de spanning correct was, dat bleek zo.
bij dit model zie ik niet meteen hoe ik de toonregeling kan overbruggen
het is een single pcb amp, enkel de toonregeling en wat ledjes zitten op een apart bord. de knop waarvan sprake vind ik niet. het signaal komt binnen op het toonregelbordje met een kabeltje van de volumeknop en gaat met een 2 andere kabeltjes naar de eindtrappen.
de toonregeling reageert wel op mijn acties, het volume is nog voldoende om dat te horen. dus lijkt me ok.
testman
elco's die bol lijken te staan, komen vaak voor. druk eens op het dakje, als dat zo indrukt is het alleen het plastic dakje wat het veroorzaakt.
heb je ook al eens aan de balance gedraaid? heb weleens gehad dat die zo vuil was dat er geen geluid meer uit een amp kwam, deed er contactspray in tijdens draaien en meteen volle bak geluid weer..
helaas, de balance is het niet, heb hem zeker 10 keer links rechts gedaan
als dit vals contact zou zijn zou ik zeker gekraak verwachten, en tijdelijk pieken in de output, niets van dat alles
Ik doe er wat fotos bij, deze geven een indruk over wat voor amp we spreken
en ook heb ik een foto van de elco, die bruine troep vanonder, is dat elco-bloed? 
output gelijkrichterbrug is 39VDC stabiel gemeten met een MM
op andere plekken meet iok +16V en -16V, dat zullen voedingen zijn voor ICs gok ik?
groeten
Wim
[Bericht gewijzigd door netflux op (16%)]
Heb eens op het dakje van zo een bolle elco gedrukt terwijl de amp aan stond
dat zorgde voor wat gekraak in de audio, dus ik denk een goede kanshebber daar.
groet
Wim
testman
als je geen brom op de audio hebt denk ik er niet zo snel aan, maar als je op de print drukt vlak erlangs, kraakt het dan ook? een losse soldering kan getriggerd worden door op de elco te drukken..
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Die bruine troep is lijm en dat bolle kapje is waarschijnlijk zoals testman al aangaf het plastic dakje.
Marantz staat min of meer bekend om het brakke soldeerwerk.
Op de elco drukken en gekraak horen lijkt mij een rotte soldering.
Voor je met vervangen van onderdelen aan de gang gaat kan je beste eens de onderkant van de print met de soldeerbout nalopen.
Grote kans dan het probleem dan al weg is.
Maak eens een duidelijke foto van de onderkant van de print.
En waarom zou je alle caps vervangen?
Bedankt voor de tips,
heb nog een paar keer geduwd en ik krijg niet meer hetzelfde resultaat haha.
Ik zal inderdaad even alle soldeerwerk nalopen met mijn soldeerbout.
ik heb wel gemerkt dat een paar weerstanden meteen heet worden en 1tje is zelfs wit uitgeslagen.
Daar loopt dus veel te veel door lijkt me
het gaat voornamelijk om weerstanden 809 en 802 in bijgevoegd schema.
het is het schema van de PM310 uit dezelfde reeks, ik vind geen service manual van de PM325, enkel phishing sites
ik heb geprobeerd van een paar fotos te nemen van het soldeerwerk maar nu er geen daglicht is, is dat niet zo eenvoudig.
het ziet er mij wel ok uit.
Inderdaad, lijm had ik ook al eens gelezen ergens op het internet.
compensatie voor het slechte soldeerwerk? 
ik wou de caps vervangen omdat dit slijtageonderdelen zijn en deze toch een maximale levensduur hebben? Meer dan de transistoren, of is dat niet zo?
bedoeling is dat het beestje er weer 10 jaar tegen kan 
bedankt voor de replies en tips.
Wim
Onder de 2 dikke zwarte voeding elco's zie ik een schakelaar , waarschijnlijk de ingang keuze schakelaar , die kan ook vuil zijn .
@bert!ne je bedoelt wsl de keuzeschakelaar voor phono/tuner/aux?
ter volledigheid nog deelschema 2 toegevoegd.
weerstand 809 gaat naar connector W706 wat vervolgens met een draadje naar het bordje vooraan de amp met de leds gaat.
Zeer vreemd dat deze weerstand zo warm wordt aangezien ik dat bordje heb afgekoppeld om het front af er af te nemen, de ledjes waren gewoon functioneel.
Mogelijk een defecte diode Q112 dan? of ergens een kortsluiting in het kabeltje of de connecties?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Heb je al het een en ander doorgesoldeerd?
Zelfs op de slechte foto zie ik al een rotte soldering.
bekijk dit soldeerpunt maar een goed.