Ik heb een Fender Frontman 212R transistor gitaarversterker. Hij doet het wel maar klinkt erg vervormd. Wanneer ik een mp3-speler aansluit op de "return" ingang (rechtstreeks naar de eindversterker) klinkt hij vervormd, ik ga er dus vanuit dat het aan de eindversterker ligt. Opmerkelijk is dat wanneer ik hem uitzet hij heel even normaal zonder vervorming klinkt. Wat kan het zijn, enig idee? Alvast bedankt.
MVRG, Wehrner.
hurricane
Mvg Oswald
Doet mij een beetje denken aan een voedingsfout. Als je hem uit zet, loopt hij nog even op de elko's.
Zou een rotte diode kunnen zijn, meet de + en - 41V eens.
schematics http://www.amparchives.com/album/Fender/Schematics/slides/Fender%20Fro…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (43%)]
Dank voor jullie reacties.
Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar ik ga kijken of het lukt. Is het verstandig om alle elko"s en de diodes te vervangen in de eindversterker of is dat zinloos?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik mijn gitaar op een normale ingang aansluit dan vervormd hij ook. Om er achter te komen of het aan de voor of eindversterker ligt heb ik een mp3-speler op de return ingang aangesloten, wat normaal perfect werkt.
Merkte je van de ene op de andere dag de vervorming? Geen zware kortsluiting gehad? Er zitten 2 laagohmige weerstandjes in serie met de zwarte draad naar de luidspreker uitgang. Check eens of die nog goed zijn. En de +/- voeding checken.
Sorry dat het even geduurd heeft ik had het druk. Ik heb de versterker volgens schema doorgemeten maar kan een afwijking vinden. Alle spanningen kloppen wel zo"n beetje. Wat nu iemand nog enig idee? Mogelijk een eindtransistor? Vreemd is dat wanneer ik hen uitzet hij het even perfect doet.
Wat ik wel meet zijn klein spanningsverschillen zoals +16.3 en -16.5 of dit wat uitmaakt weet ik niet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Dit heb ik wel vaker gehad met audio apparatuur en meestal is dat een verstoring in de balans van de eindtrap. Meet heel nauwkeurig de spanning aan de basis van de torren, als er een weerstand is verlopen, dan worden de spanningen bij het uitschakelen even gelijk en klinkt het goed. Is de bias even te laag, dan wordt de tor op de amplituden van het geluid open gestuurd en is de vervorming daar.
Groetjes Hans.
Mannen, zeer bedankt voor jullie adviezen tot op heden ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag, heb het nu even druk met andere dingen. groet, Joop.
Heren, ik ben er maar weer eens aan begonnen. Ik had de solderingen in de voeding en eindtrap opnieuw gesoldeerd, en ja hoor de de vervorming was weg, hij klonk weer normaal. Hij heeft het een paar uur prima gedaan. S'morgens opnieuw aangezet en hij klonk weer vervormd. Wat kan dit toch zijn.
Als jullie nog adviezen hebben dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.
Groet, Joop.
Wellicht nog even doorsolderen? tijdens de soldeerwerkzaamheden kunnen alsnog miniprintbreukjes en slechte solderingen ontstaan oa. door thermische spanningen cq. uitzettingscoëfficiënt. Voor foto's hiervan zie www.brinkhoftcp.nl/PCBloodvrij.htm
edit hieronder
Dan zou de ouwe truuk door de print te verwarmen met een hairfohn ook werken..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rotte elco, die het weer deed omdat je de pootjes had verwarmd en daarna het ding aangezet. eenmaal koud aangezet is het weer prut ermee..
Heren, gisterenmorgen vervormde hij weer en gisterenmiddag deed hij het weer prima. Vandaag alles nog eens nagelopen en opnieuw gesoldeerd. Tot op heden doet hij het goed, hopen dat het zo blijft. Ik doe er verder niks meer aan. Als hij weer kuren krijgt ga ik opzoek naar een nieuw baasje voor hem. Dank allemaal voor jullie bijdrage.
Als de versterker weer gaat vervormen, beklop dan de print eens met de achterkant van een schroevendraaier. Dit soort storingen zijn soms moeilijk te achterhalen omdat je tijdens het hersolderen te print onbewust tordeert. Daardoor kan de storing voor een tijdje opgelost lijken te zijn.
Heb ik al geprobeerd maar ik kon niks vinden. hij doet het op dit moment (zolang als het duurt ) prima. We wachten af. Dank.
Ander probleem! Bij mijn andere versterker heb ik gisteren de gitaarplug uit mijn gitaar getrokken terwijl de versterker nog aanstond. Dit gaf even een harde knal. Mijn versterker doet nu niets meer met uitzondering van een hard instabiel zoemgeluid. Wat zou dit kunnen zijn?
De Fender doet het overigens nog steeds perfect.
Kan zijn dat er een diode kapot is gegaan in de voeding, of de eindtrap is uit balans omdat er een transistor is overleden. Haal de speaker eraf, zet er een weerstand voor in de plaats (b.v. 47 0f 100 ohm) en ga meten.
Hoe weet je dat het een transistorbak is? Fender maakte ook mooie buizenamps. Maar uit de txt blijkt dat het geen Fender is...En trouwens, 'andere versterker' is wel een vage omschrijving. De TS kan beter een nieuwe topic openen of tenminste merk en type benoemen. Overigens moet het kortsluit contact op het chassisdeel dat soort knallen vermijden. Er zit een normale mono 6.3mm gitaarplug op?
Mijn andere (defecte) versterker is een Marlin transistorversterker, made by Hohner. Ik schat hem zo'n 30 jaar oud. Hij klinkt geweldig, alleen nu even niet meer. Hij geeft alleen een nare harde zoemtoon. Ik heb al gezocht naar een schema op internet, helaas zonder resultaat. Als je een idee hebt dan hoor ik het wel.
Groet, Joop.
Een harde zoemtoon zou uit de voeding kunnen komen, inderdaad een defecte diode in een brugcel bijv. Zoemen klinkt als iets hoogs, zou het ook als een bromvlieg kunnen klinken? Dus zeg 100Hz + harmonischen? Tis een kwestie van meten en/of uitwisselen. Of iemand die zonder te meten zeker weet dat bij dit type *dat* onderdeel altijd plat gaat.
Op 8 mei 2016 12:56:34 schreef RAAF12:
Hoe weet je dat het een transistorbak is? Fender maakte ook mooie buizenamps. Maar uit de txt blijkt dat het geen Fender is...En trouwens, 'andere versterker' is wel een vage omschrijving. De TS kan beter een nieuwe topic openen of tenminste merk en type benoemen.
\Ik had wel even een glazen bol